Gå til innhold

Strek over u liten bokstav


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er der flere som setter en strek over liten u i et ord? Jeg har gjort det i mange år og er nå i tyveårene. Kom til å tenke over det en dag jeg fikk kommentar på det. Vet ikke hvorfor jeg starter med det. Og er det "lov" i det norske skriftspråk?

Anonymous poster hash: 43be2...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://no.wikipedia.org/wiki/Makron

Denne streken brukes ikke i norsk, men er ment for å markere at en vokal er lang. Ergo blir det merkelig å skulle bruke denne bare sammen med u.

Anonymous poster hash: e3ae2...019

Det står også at mange bruker den for å skille u fra v og n i håndskrift, som antakelig er bakgrunnen her (enten TS er klar over det eller ikke).

Strek over ø i løkkeskrift er vel en annen type strek? I alle fall slik jeg lærte det, på skrå oppover mot høyre på høyre side av bokstaven (som om streken gjennom ø'en har blitt stoppet før den skjærer gjennom resten av bokstaven).

Anonymous poster hash: 1eb20...14d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hulderjenta

Det står også at mange bruker den for å skille u fra v og n i håndskrift, som antakelig er bakgrunnen her (enten TS er klar over det eller ikke).

Anonymous poster hash: 1eb20...14d

Mamma gjør det, men har aldri tenkt over det før nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma gjør det, men har aldri tenkt over det før nå.

Jeg har dessverre aldri lært det selv - da kunne jeg kanskje beholdt håndskriften min, i stedet for å måtte gå over til blokkbokstaver for alt som skulle leses av andre. Håndskriften min var alltid pen og jevn, helt til man forsøkte å lese hva som sto der og m, n, og u var en salig røre av sikksakklinjer ... :fnise: Et triks for å i det minste skille ut u'ene kunne vært praktisk.

Anonymous poster hash: 1eb20...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt vi er flere. :fnise: Føler meg litt utgått på dato når jeg skriver, men har alltid satt strek over u. Ble aldri påpekt mens jeg studerte.



Anonymous poster hash: 5690f...066
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en eldre dame om det. Hun husker det var utbredt rundt 50tallet. For å skille u fra v.

Ts

Anonymous poster hash: 43be2...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å gjøre det for mange år siden. Aner ikke hvorfor, men jeg hadde alltid strek over u-en når jeg skrev for hånd. Gikk helt automatisk. Men så hadde jeg fransk på skolen og da fungerte det absolutt ikke. Slet veldig med å slutte med det, for det satt jo i hånden liksom. Dermed ble det bare å tvinge seg til å kutte ut streken helt.



Anonymous poster hash: 2a7ef...4dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...