Gå til innhold

Ligget = lagt?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Han hadde lagt i senga i ei uke og grått" -altså lagt?!?!

Ser denne feilen over alt for tiden. Det heter enten lagt SEG i senga, eller ligget i senga. Hva kommer denne horrible feilen av? Hvorfor? Noen Norsklærere som kan komme med en analyse? På forhånd takk!

PS. Du som skrev dette i tråden er bare et av flere eksempler her på kg. Ikke ta det personlig :-)

Anonymous poster hash: 03742...d13

 

Kan ligge frem en hypotese.. 

 

Siden foreldrene og politikere ligger all oppdragelse, og læring av folkeskikk er ligget til oss lærere, må det nødvendigvis gå ut over noe. Vi lå derfor ikke så stor vekt på grammatikken.

 

:fnise:

Anonymous poster hash: fbe93...ac0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De ligger i ovnen og sitter på kaffen? :ler:

 

Haha, ja, noe sånt! Har egentlig ikke tenkt over når de sier feil, bare reagerer på det hver gang jeg hører det. Har for øvrig gitt opp å få kjæresten til snakke "riktig", for da drar han bare frem at jeg sier "løggi", "fønni" osv og det er da virkelig ikke noe bedre!  :fnise: Jeg mener bestemt at det er mer i omlyd-/brytning-land + i-ending, men ja, man må vel velge sine kamper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sliter jeg også med!  :plystre: Lenger/lengre-regelen.

 

Googler det hver gang jeg skal skrive det, men tror ikke jeg er smart nok til å forstå regelen  :fnise: 

Egentlig ikke noe å knise av. Blir litt frustrert siden jeg alltid må omformulere de setningene mine :P

Lenge - lenger - lengst

Lang - lengre - lengst

 

Bare tenk "lenger" om tid og "lengre" om lengde, det hjelper alltid meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja, noe sånt! Har egentlig ikke tenkt over når de sier feil, bare reagerer på det hver gang jeg hører det. Har for øvrig gitt opp å få kjæresten til snakke "riktig", for da drar han bare frem at jeg sier "løggi", "fønni" osv og det er da virkelig ikke noe bedre!  :fnise: Jeg mener bestemt at det er mer i omlyd-/brytning-land + i-ending, men ja, man må vel velge sine kamper ;)

 

Er du hedmarking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Er det det altså? Noen fra Bergen som kan bekrefte/avkrefte? Kjenner folk fra Bergen, men aldri hørt de si det..

Anonymous poster hash: 03742...d13

Dette stemmer. Bergenserne gjer ofte denne feilen. Dei brukar kun "å ligge" og aldri "å legge"

Td "Kan du ligge fra deg den boken?"

Og

"Sitter du på kaffen?"

Endret av Stjerner og planeter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskeregelen er at man bruker "hun" når man kunne sagt "du", og "henne" når man kunne sagt "deg". Vokalene matcher"

Den regelen hjelper ikke yngre folk fra Aust-Agder (unntatt Setesdalen). De bruker aldri "deg", bare "du".

"Skal vi dra hjem til du, så skal jeg hjelpe du med det?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenge - lenger - lengst

Lang - lengre - lengst

 

Bare tenk "lenger" om tid og "lengre" om lengde, det hjelper alltid meg :P

 

Ok, så "jeg jobber ikke der lenger" og "jeg orker ikke løpe lengre"? :)

Wohoo, da må jeg skrive det ned (burde egentlig ha det tatovert på armen). Forklaringene jeg har funnet via google er for komplisert for meg :P

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så "jeg jobber ikke der lenger" og "jeg orker ikke løpe lengre"? :)

Wohoo, da må jeg skrive det ned (burde egentlig ha det tatovert på armen). Forklaringene jeg har funnet via google er for komplisert for meg :P

Takk!

Det blir vel "jeg orker ikke løpe lenger" hvis det er et tidsperspektiv? Ble usikker her altså.. Men "denne planken er lengre" er i hvert fall et eksempel på lengde :)

 

Jeg løp langt, men hun løp lengre

Jeg løp før, jeg løper ikke lenger

Endret av Soeuh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så "jeg jobber ikke der lenger" og "jeg orker ikke løpe lengre"?

Nei, siste setning er feil.

 

lang(t) - lengre (adjektiv, om substantiv: et langt stykke, et lengre stykke)

langt - lenger (adverb, om verb: løpe langt, løpe lenger)

lenge - lenger (adverb, om tid: vare lenge, vare lenger)

 

Derfor blir det Jeg orker ikke løpe lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel "jeg orker ikke løpe lenger" hvis det er et tidsperspektiv? Ble usikker her altså.. Men "denne planken er lengre" er i hvert fall et eksempel på lengde :)

 

Jeg løp langt, men hun løp lengre

Jeg løp før, jeg løper ikke lenger

 

Nei, siste setning er feil.

 

lang(t) - lengre (adjektiv, om substantiv: et langt stykke, et lengre stykke)

langt - lenger (adverb, om verb: løpe langt, løpe lenger)

lenge - lenger (adverb, om tid: vare lenge, vare lenger)

 

Derfor blir det Jeg orker ikke løpe lenger.

 

Ånei, nå blir jeg forvirret igjen!  :bond:

 

"Jeg orker ikke å løpe lengre". Jeg tenkte ikke på det som i "orker ikke å løpe ett sekund til", men mer som "jeg orker ikke å løpe en meter til".

Da er det jo avstand, ikke tid? Eller? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den såkalte "avstandsregelen" er ikke å stole på.

Husk Asbjørnsen og Moe: Han gikk langt, og lenger enn langt"

Og "Jeg løp langt, men hun løp lenger"

Altså adverbet langt har komparativ som skrives lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ærligøs

Selv endrer jeg bare setninger som "Denne planken er lengre/lenger" til "Den andre planken er kortere". 

 

Plankekjøring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier "liggi" jeg.

Men uansett, slutt å vær så hysterisk med dette. Et språk kan ikke klare å følge visse regler for evig tid. Det endrer seg hele tiden.

Fks "hverken/verken". Endringen til å skrive ordet uten H er bare greit for grammatikk-naziene fordi søråkrådet endret regelen. Greit nok at disse folka sikkert har doktorgrader i språk og sånn sett er å stole på, men en skal ikke undervurdere og fordømme den språkendringen som skjer i det FAKTISKE språket. dette er en ubetydelig feil, og går greit sålenge personen ikke skriver helt uforståelige tekster.

Det er bare normalt at språk endrer seg, og hva gjør det? Folk irriterte seg sikkert over de som skrev "verken" før, men når tilslutt "alle" skriver det, så vet alle hva det betyr, og ordet kunne likegjerne vært endret til "uggabugga".

Anonymous poster hash: e88df...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligget-->lagt er en ubetydelig feil altså* :P sammen med andre feil, fordi språket ENDRES.

Anonymous poster hash: e88df...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...