Gå til innhold

Ordet "mensensmerter" - utblåsning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ublåsning til alle som skriver mensensmerter: Hvorfor i huleste tror folk at det heter mensENsmerter?? Pleier du å si "sykkelenhjelmen" også? Eller "bilendekk"? Eller "grusenveier"? Det gjør fysisk vondt å se at så mange skriver dette feil, tror nesten halvparten jeg har snakket om slikt med sier eller skriver det på denne måten. 

 

Og ja, denne tråden kommer av dette innlegget.



Anonymous poster hash: 52519...69a
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MENSENSMERTER!! ♥



Anonymous poster hash: 21ecc...8ef
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnataggen ;) 



Anonymous poster hash: 77919...d4b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sinnataggen ;)

Anonymous poster hash: 77919...d4b

 

 

Hehe, ja tror kanskje det er det ordet jeg blir mest provosert av! ;) At folk ikke hører at det blir feil? Menssmerter er jo helt greit, det er korrekt. 

 

Tror de fleste hadde reagert på sykkelenhjelmen også, eller mobilenbatterier. ;) 

Anonymous poster hash: 6d167...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også lurt på. Ingen skriver tannensmerter hvis de har smerter i en tann for eksempel.

Anonymous poster hash: f7c09...a95

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg også lurt på. Ingen skriver tannensmerter hvis de har smerter i en tann for eksempel.

Anonymous poster hash: f7c09...a95

 

Nettopp! 

Anonymous poster hash: 6d167...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnataggen ;)  Anonymous poster hash: 77919...d4b

SinnaENtaggen.

Takk til ts for å ta opp dette. "Det heter ikke det"-tråden har og tatt opp dette. Lyg og lygenytt har påpekt det, sammen med symptomer på graviditet. Like teit/dårlig norsk og språkforståelse begge deler.

Sørgelig at Arabella har slettet seg, kg språkkyndigeste person.

Anonymous poster hash: f6bac...56e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... Jeg visste ikke at mensen betyr en bestemt mens.

 

Altså, du har bil - bilen - biler - bilveien.... sykkel - sykkelen - sykler - sykkelhjelm.

Heter det mens - mensen - (flere) menser - menssmerter ?

 

På ordet bil må du legge til -en i bestemt form . Mensen er vel et ord man egentlig ikke kan bøye? (bortsett fra verbet) Samtidig opplever jeg at folk bruker enten ordet mens eller mensen. "Jeg har mens" "Jeg har mensen". Mensen er ikke bestemt form av ordet mens. Derfor burde det nå være greit å si mensensmerter?? 

Eller hva er regelen?

 

Mer lettvindt å si menssmerter ja. Men jeg har aldri hørt om at ordet "mens" behøver en bestemt form?? Forklar meg den.

 



Anonymous poster hash: 64af5...02a
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også lurt på. Ingen skriver tannensmerter hvis de har smerter i en tann for eksempel.

Anonymous poster hash: f7c09...a95

Fordi ordet tann trenger bestemt form. "Hvilken tann har du vondt i?" "Denne tannen"

 

Man har da bare en mensen, det er ikke noe behov for å spesifisere hvilken mensen man snakker om. -en endingen i ordet mensen hører til ordet. Hvis man skulle lagt til bestemt form hadde det blitt "Jeg liker mensenen min". Hvis de pleier å si "Jeg har mensen". Pleier man å si "Jeg har mens" ville bestemt form blitt "Jeg liker mensen min". (Ingen som snakker sånn, men. Eksempel)

 

Det er som navnet Karsten. Karsten er ikke bestemt form av ordet Karst bare fordi det slutter med -en.

Anonymous poster hash: 64af5...02a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SinnaENtaggen.

Takk til ts for å ta opp dette. "Det heter ikke det"-tråden har og tatt opp dette. Lyg og lygenytt har påpekt det, sammen med symptomer på graviditet. Like teit/dårlig norsk og språkforståelse begge deler.

Sørgelig at Arabella har slettet seg, kg språkkyndigeste person.

Anonymous poster hash: f6bac...56e

 

Helt enig, jeg lærte mye av innleggene hennes. :) 

 

 

Eh... Jeg visste ikke at mensen betyr en bestemt mens.

 

Altså, du har bil - bilen - biler - bilveien.... sykkel - sykkelen - sykler - sykkelhjelm.

Heter det mens - mensen - (flere) menser - menssmerter ?

 

På ordet bil må du legge til -en i bestemt form . Mensen er vel et ord man egentlig ikke kan bøye? (bortsett fra verbet) Samtidig opplever jeg at folk bruker enten ordet mens eller mensen. "Jeg har mens" "Jeg har mensen". Mensen er ikke bestemt form av ordet mens. Derfor burde det nå være greit å si mensensmerter?? 

Eller hva er regelen?

 

Mer lettvindt å si menssmerter ja. Men jeg har aldri hørt om at ordet "mens" behøver en bestemt form?? Forklar meg den.

 

Anonymous poster hash: 64af5...02a

 

 

Jeg bruker mensen som betegnelse på den aktuelle mensen den måneden. Dvs bestemt form. Ubestemt form er mens, dvs mens i sin helhet.

 

Feks. Jeg gruer meg til mensen. (Underforstått: den som kommer.)

Eller: Jeg gruer meg til hver mens. (Da sier jeg ikke "jeg gruer meg til hver mensen.")

 

Ser selv at jeg forklarer dårlig, her er en enkel link som diskuterer bestemt/ubestemt form. (Se avsnittet Generell - spesifikk) Menstruasjon er jo substantiv, ergo må man kunne bøye det. Mens er også et substantiv. Mensen er den bestemte formen av ordet mens. 

 

Det er jo svært enkelt å sammenligne med andre lignende ord, alle hører jo at det er feil. Tannsmerter er et veldig godt eksempel. 

Anonymous poster hash: 6d167...244

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fordi ordet tann trenger bestemt form. "Hvilken tann har du vondt i?" "Denne tannen"

 

Man har da bare en mensen, det er ikke noe behov for å spesifisere hvilken mensen man snakker om. -en endingen i ordet mensen hører til ordet. Hvis man skulle lagt til bestemt form hadde det blitt "Jeg liker mensenen min". Hvis de pleier å si "Jeg har mensen". Pleier man å si "Jeg har mens" ville bestemt form blitt "Jeg liker mensen min". (Ingen som snakker sånn, men. Eksempel)

 

Det er som navnet Karsten. Karsten er ikke bestemt form av ordet Karst bare fordi det slutter med -en.

Anonymous poster hash: 64af5...02a

 

 

Glemte å kommentere dette. Nei, man har jo mens flere ganger, ikke bare en. Ca tolv ganger i året for å være nøyaktig. 

Anonymous poster hash: 6d167...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Glemte å kommentere dette. Nei, man har jo mens flere ganger, ikke bare en. Ca tolv ganger i året for å være nøyaktig. 

Anonymous poster hash: 6d167...244

 

Du skjønner ikke hva jeg mener.

 

Hvis du skal snakke om da du hadde mensen i April så sier du ikke "Mensenen /Mensen jeg hadde i April", da sier du "Da jeg hadde mensen/mens i April". Ordet "Mensen" (evt "mens", men jeg sier "mensen" da) har ikke en bestemt form.

Du kan si "mensen/mensperioden min", for ordet "periode" har bestemt form, og her spesifiserer du tydelig hvilken periode det er snakk om. 

 

Dessuten sier det seg selv at kvinner har mensen hver måned, og det bare en gang i mnd. Det trenger derfor ikke spesifiseres. Snakker du om da du hadde mensen i April, vet både du og lytteren hva dette går i og trenger derfor ikke ekstra informasjon (grammatisk).

Mensen - Jeg ---> Vi skjønner at "jeg" har mensen. "Jeg" kan ikke ha en annen kvinnes mensen.

Bukse - Jeg ---> Her trenger vi mer informasjon. "Jeg" har på seg en bukse, men vi vet ikke om det er "jeg" sin bukse eller om det er fks søsterens bukse. Vi må da ha bestemt form og informasjon om hvilken bukse dette er. Ordet i en tekst/setning trenger da mer grammatisk informasjon enn ordet "mensen" gjør.

 

 

Anonymous poster hash: 64af5...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørgelig at Arabella har slettet seg, kg språkkyndigeste person.

Anonymous poster hash: f6bac...56e

 

HAHAHAH! Du tuller nå? Hun var jo ikke språkkyndig i det hele tatt, hun likte bare å pirke på folk og avspore fra tema. Herregud :fnise:

Anonymous poster hash: 68170...4a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du skjønner ikke hva jeg mener.

 

Hvis du skal snakke om da du hadde mensen i April så sier du ikke "Mensenen /Mensen jeg hadde i April", da sier du "Da jeg hadde mensen/mens i April". Ordet "Mensen" (evt "mens", men jeg sier "mensen" da) har ikke en bestemt form.

Du kan si "mensen/mensperioden min", for ordet "periode" har bestemt form, og her spesifiserer du tydelig hvilken periode det er snakk om. 

 

Dessuten sier det seg selv at kvinner har mensen hver måned, og det bare en gang i mnd. Det trenger derfor ikke spesifiseres. Snakker du om da du hadde mensen i April, vet både du og lytteren hva dette går i og trenger derfor ikke ekstra informasjon (grammatisk).

Mensen - Jeg ---> Vi skjønner at "jeg" har mensen. "Jeg" kan ikke ha en annen kvinnes mensen.

Bukse - Jeg ---> Her trenger vi mer informasjon. "Jeg" har på seg en bukse, men vi vet ikke om det er "jeg" sin bukse eller om det er fks søsterens bukse. Vi må da ha bestemt form og informasjon om hvilken bukse dette er. Ordet i en tekst/setning trenger da mer grammatisk informasjon enn ordet "mensen" gjør.

 

 

Anonymous poster hash: 64af5...02a

 

 

Jo, jeg skjønner hva du mener, men jeg er ikke enig. Jeg kan ikke se noen grunn til at ordet mensen skal ha noen særstilling grammatisk sett. Det er ikke et navn, og må følge grammatiske regler. Du mener at den ikke trenger det, fordi mensen er navnet uten at det er bestemt form for ordet mens. Jeg er uenig i det. 

 

Har du andre eksempler på ord som kan brukes slik du mener? Det er kanskje lettere å diskutere da, for mensen er så slengnavn at jeg tror det er for innarbeidet til at man kan tenke på ordet objektivt sett. 

 

Og for å ta eksempelet du nevnte, med bukse vs mens: Jeg kan jo ikke fortelle en lytter om buksen min, da jeg har flere bukser. 

Anonymous poster hash: 6d167...244

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette har jeg også lurt på. Ingen skriver tannensmerter hvis de har smerter i en tann for eksempel. Anonymous poster hash: f7c09...a95

Nei, for da sier man tannpine.

Anonymous poster hash: 66834...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også lurt på. Ingen skriver tannensmerter hvis de har smerter i en tann for eksempel.

Anonymous poster hash: f7c09...a95

Kanskje noen syns det er vanskeligere å uttale menssmerter fordi det blir en "lang s" og at ordet "glir" mer med mensENsmerter?

Anonymous poster hash: be0d9...2cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kanskje noen syns det er vanskeligere å uttale menssmerter fordi det blir en "lang s" og at ordet "glir" mer med mensENsmerter?

Anonymous poster hash: be0d9...2cb

 

 

Det er forklaringen jeg har fått av flere da jeg har kommentert det ja. At de synes det høres feil ut. (Akkurat som at ikke mensensmerter høres feil ut!)

Anonymous poster hash: 6d167...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er forklaringen jeg har fått av flere da jeg har kommentert det ja. At de synes det høres feil ut. (Akkurat som at ikke mensensmerter høres feil ut!)

Anonymous poster hash: 6d167...244

 

Mente ikke at det hørtes feil ut, men at det kanskje kan lette uttalen. At noen kanskje syns det er vanskeligere med sammensatte ord hvor det første ordet slutter på samme lyd som det neste ordet begynner med.

Anonymous poster hash: be0d9...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...