Gå til innhold

Hvorfor skriver du engelsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Veldig ofte finnes det gode norske ord og uttrykk for det man vil uttrykke, men folk har ikke lært dem.

Jeg tror også mange fletter inn engelsk fordi de synes det er tøft.

En hel del av ordene vi som ikke er pur unge lenger synes virker affekterte i dag, vil helt sikkert gå inn i det norske språket etter hvert. Det er selvsagt helt greit. Verre er det når hele setninger eller setningsledd gjengis på engelsk.

Et annet fenomen som kan være irriterende, er at engelske idiomer oversettes direkte til norsk. Flere av dem, f.eks. være komfortabel med, er blitt så innarbeidet at de antakelig har kommet for å bli.

Nynorsk har ferre lånord, etc. enn hva bokmål har. Så da bør vel alle legge om til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nynorsk har ferre lånord, etc. enn hva bokmål har. Så da bør vel alle legge om til det.

Det er da ingenting i veien med lånord, og hvis jeg har oppfattet tråden riktig, var det heller ikke det som var temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Veldig ofte finnes det gode norske ord og uttrykk for det man vil uttrykke, men folk har ikke lært dem.

Ja, og hvis man bruker dem, så blir de ordene ofte ikke forstått en gang. Så man må forklare hva de betyr. :3 Føler av og til ordforrådet mitt blir fattigere fordi jeg "må" ty til engelske ord av og til, eller forenkle de norske. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingenting i veien med lånord, og hvis jeg har oppfattet tråden riktig, var det heller ikke det som var temaet.

Det sto da inderlig "etc."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvane da jeg er vane med engelsk fra både utdanning og blant venner. Også er det som andre nevner på at enkelte ord og uttrykk er bedre på engelsk, så de sniker seg inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto da inderlig "etc."

Du skrev: "Nynorsk har ferre lånord, etc. enn hva bokmål har. Så da bør vel alle legge om til det." Jeg svarte på det du skrev om lånord (det staves forresten "færre") . "Etc." vet jeg ikke hva er. Kanskje du kan presisere det så vi som ikke allerede skriver nynorsk får se om vi bør begynne å gjøre det?

For øvrig tror jeg ikke "inderlig" var ordet du lette etter. "Vitterlig" ville passet mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I perioder hvor jeg må lese og skrive mye engelsk i forbindelse med jobben, tar jeg meg selv i å tenke på engelsk innimellom.

Enkelte ganger finner man ikke passende begreper på norsk, og det er lettere å beskrive det på engelsk.



Anonymous poster hash: 3eafa...43d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger så er det mangle på ett passende norskt ord.

Det er i svært få tilfeller, og kan overhodet ikke forklare at nordmenn, i alle klasser og alle aldersgrupper, erstatter norsk med engelsk.

Fordi man får så mye engelsk input (...) i hverdagen at noen ganger er det de engelske uttrykkene som ligger fremst på tungen (eller fingertuppene). Lik det eller ei, men engelske uttrykk blir gradvis inkorporert i det norske språket. Jeg antar de som protesterer mot den naturlige utviklingen unngår å bruke ord som juice, bacon, tape, caps, sjåfør, guide, service, jeans, brownie, burger, dip, cruise, clutch, gigabyte, og så videre.

Anonymous poster hash: c0679...8a6

Du har rett i at nordmenn får mye engelskspråklig tilførsel, det har vi alltid fått, norsk er jo et germansk språk nettopp på grunn av påvirkningen fra språk som nettopp engelsk, men det i seg selv er ingen forklaring eller unnskyldning for at nordmenn erstatter sitt eget språk med engelsk.

Jeg er halvt amerikansk, men skriver sjeldent engelsk på forumet.

Anonymous poster hash: bb60e...fb8

Ja, det er jo dessverre det som skiller nordmenn og mennesker som ikke er opprinnelig norskspråklig, nemlig viljen til å erstatte det norske språket med noe annet.

Veldig ofte finnes det gode norske ord og uttrykk for det man vil uttrykke, men folk har ikke lært dem.

Ja, som oftest finnes det gode norske ord og uttrykk, men problemet er ikke at nordmenn flest ikke kjenner dem, men at nordmenn flest erstatter dem.

Jeg tror også mange fletter inn engelsk fordi de synes det er tøft.

Det tror jeg også, akkurat som jeg tror en bonde fletter inn byuttrykk og byspråk fordi han synes det er tøft. Dette er historien om dem som føler seg underlegen og prøver å tilpasse seg den overlegne.

En hel del av ordene vi som ikke er pur unge lenger synes virker affekterte i dag, vil helt sikkert gå inn i det norske språket etter hvert. Det er selvsagt helt greit. Verre er det når hele setninger eller setningsledd gjengis på engelsk.

Jeg kunne dannet kosestund og sagt meg enig, men som den ærlighetspersonen jeg er, må jeg påpeke at problemet er at gammelgenerasjonen startet hele problematikken ved å favorisere engelsk over norsk.

Et annet fenomen som kan være irriterende, er at engelske idiomer oversettes direkte til norsk. Flere av dem, f.eks. være komfortabel med, er blitt så innarbeidet at de antakelig har kommet for å bli.

Vel, de er alle et resultat av nordmenns manglende patriotisme og manglende nasjonale selvfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg liker engelsk, vel.

Jeg vil si det er fordi du har en selvforaktende personlighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev: "Nynorsk har ferre lånord, etc. enn hva bokmål har. Så da bør vel alle legge om til det." Jeg svarte på det du skrev om lånord (det staves forresten "færre") . "Etc." vet jeg ikke hva er. Kanskje du kan presisere det så vi som ikke allerede skriver nynorsk får se om vi bør begynne å gjøre det?

For øvrig tror jeg ikke "inderlig" var ordet du lette etter. "Vitterlig" ville passet mye bedre.

Beklager at jeg ikke skriver perfekt nok for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det er fordi du har en selvforaktende personlighet!

Ikke lek nepskrell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke skriver perfekt nok for deg.

Glem det – jeg mente faktisk å hjelpe deg, ikke gjøre narr av deg, og jeg er fremdeles interessert i å vite hva du mente med "etc.", særlig hvis det viser seg å ha noe med trådens tema å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt en del engelsk i mange år, så da har det vel sneket seg inn. Bruker engelsk på sosiale medier (minus FB), når jeg spiller MMOs (skal man kommunisere med andre mennesker i online-spill må man nesten snakke/skrive engelsk) og hjemme (når barnet ikke skal forstå hva vi sier :ler:).

Synes ikke det har noe å si, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lek nepskrell.

Hvorfor gjør du opprør mot det norske, og sier at du gjør det fordi du liker engelsk, når du forsvarer det med et norskpatriotisk uttrykk?

Jeg mener, jeg vet at innvandringsliberalisme involverer en god porsjon schizofreni, men faen, jeg hadde ikke forventet det så jævlig tydelig.

Endret av Jus sanguinis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man får så mye engelsk input (...) i hverdagen at noen ganger er det de engelske uttrykkene som ligger fremst på tungen (eller fingertuppene). Lik det eller ei, men engelske uttrykk blir gradvis inkorporert i det norske språket. Jeg antar de som protesterer mot den naturlige utviklingen unngår å bruke ord som juice, bacon, tape, caps, sjåfør, guide, service, jeans, brownie, burger, dip, cruise, clutch, gigabyte, og så videre.

Anonymous poster hash: c0679...8a6

Jepp!

Jus, flesk, teip, hatt, fører,sørvis, dongeri, sjokoladekake, dypp, krus, kløtsj, stort minne og så videre ;)

Anonymous poster hash: bf12f...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor gjør du opprør mot det norske, og sier at du gjør det fordi du liker engelsk, når du forsvarer det med norskpatriotiske uttrykk?

Jeg mener, jeg vet at innvandringsliberalisme involverer en god porsjon schizofreni, men faen, jeg hadde ikke forventet det så jævlig tydelig.

Altså, alle vet at du bare spiller et spill. Ikke forvent at et menneske med en halv tenkende hjerne skal la seg provosere av deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, alle vet at du bare spiller et spill.

Akkurat som alle vet at du bare spiller et spill?

Ikke forvent at et menneske med en halv tenkende hjerne skal la seg provosere av deg.

Jeg forventer egentlig ingenting. Jeg spiller faktisk bare det samme spillet som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...