Gå til innhold

Hvor mye passer det å veie ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor mye man burde veie når man er 1.60 høy?

Og hvor mange cm rundt magen? Jeg er 88-90 cm rundt...

Anonym poster: 82f68aecd6f47daf62c6f9815206be9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å si.. Men jeg mener å ha lest at man bør ligge på rundt 80 cm i midjen i hvert fall..

Når det kommer til vekt i forhold til høyde er det utrooolig individuelt hva som er riktig... Men jeg ville tenkt 55-60 kg kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å ta 110 minus høyden sin, og da får man idealvekten. :)

Anonym poster: 99ea00a4e85c4f3c9496603017bda0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva man bør veie er nå et rimelig vidt begrep.

Høyde i seg selv er en ting, kroppsammensetning er noe helt annet. Jeg er 162 høy, veier mellom 65-70 kg, og har et midjemål på 70 cm. Jeg trener mye og tungt, har en god porsjon muskler. Under 65 kg blir jeg litt kantete og spesielt kraveben og ribben stikker ut. Samler fett på baken og lårene, og skal jeg blir helt ribbet for fett der må jeg ned under 60 kg; en vekt hvor jeg ser syk ut.

To personer, samme høyde; en god trent og en helt utrent kan godt ha samme vekt; men det er stort forskjell på utseende. Muskler veier mer enn fett, og gir en helt annen fasong til kroppen enn samme vekt i fett.

Anonym poster: 8e7cbb39075670f4aed6e073b0e45579

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva man bør veie er nå et rimelig vidt begrep.

Høyde i seg selv er en ting, kroppsammensetning er noe helt annet. Jeg er 162 høy, veier mellom 65-70 kg, og har et midjemål på 70 cm. Jeg trener mye og tungt, har en god porsjon muskler. Under 65 kg blir jeg litt kantete og spesielt kraveben og ribben stikker ut. Samler fett på baken og lårene, og skal jeg blir helt ribbet for fett der må jeg ned under 60 kg; en vekt hvor jeg ser syk ut.

To personer, samme høyde; en god trent og en helt utrent kan godt ha samme vekt; men det er stort forskjell på utseende. Muskler veier mer enn fett, og gir en helt annen fasong til kroppen enn samme vekt i fett.

Anonym poster: 8e7cbb39075670f4aed6e073b0e45579

Du har rett, sånn bortsett fra at ett kilo muskler veier nøyaktig det samme som ett kilo fett, det bare tar volummessig mindre plass ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å ta 110 minus høyden sin, og da får man idealvekten. :)

Anonym poster: 99ea00a4e85c4f3c9496603017bda0c8

Denne skjønte jeg ikke, hvordan da? Om jeg gjør det riktig får jeg frem at jeg burde veie 10kg mindre enn jeg gjør, og det tror jeg er litt lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 1.61 m høy, veier 65 kg og har et midjemål på 64,5 cm. Midjemål over 80 kan være skadelig, og regnes som fedme. Dersom jeg var deg ville jeg sluttet å fokusere så mye på vekt, men heller tenkt tanken på å redusere midjemålet mitt. Jeg begynte med det fra januar av, da veide jeg 69 kg og hadde et midjemål på 77cm.

Kilder: http://www.lommelegen.no/artikkel/hva-er-overvekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 160 og har veid alt fra 49 til 60 kg. Under 52 ser jeg alt for tynn ut, men ellers er det liten forskjell på hvordan jeg ser ut. Vanligvis ligger jeg på 55 og selv om jeg ikke ser lubben ut når jeg ligger på 60 kg så er jeg kun så høyt når jeg spiser dårlig så da er det på tide å skjerpe seg for meg. Det har dog lite med vekten eller utseende å gjøre, men at jeg vet med meg selv at da har jeg spist litt for mye "god" mat. Dette varierer også veldig fra person til person.

Anonym poster: 8765a7340e82d8300d9790fb1bc940c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor mye man burde veie når man er 1.60 høy?

Og hvor mange cm rundt magen? Jeg er 88-90 cm rundt...

Anonym poster: 82f68aecd6f47daf62c6f9815206be9a

Ca så mye at du kan traske i fjellet en uke uten å tro at du skal dø i hver en oppoverbakke. Med andre ord, vekten er uvesentlig, det er hvilken fysisk for kroppen din er i som betyr noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er vanlig å ta 110 minus høyden sin, og da får man idealvekten. :)

Anonym poster: 99ea00a4e85c4f3c9496603017bda0c8

Skal vi se, jeg er 169 cm høy. 110minus169=minus 59. Da spørs det om jeg lever :fnise: .

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, okei. Takk for svar da alle! :vekt:

Anonym poster: 82f68aecd6f47daf62c6f9815206be9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pheel

Skal vi se, jeg er 169 cm høy. 110minus169=minus 59. Da spørs det om jeg lever :fnise: .

Mente nok høyden minus 110, hehe. Men det er veldig unøyaktig, kommer helt an på til person til person.

Tok jeg regnestykket er min idealvekt 61 kg. og da hadde jeg vært overvektig. Ligger på 54-55 kg. bare nå og kunne fått byttet ut litt flesk i lår med muskler, eller tatt av etpar kg. uten "skade", mens andre som veier det samme som meg og i samme høyde gjerne ikke hadde godt av å tatt av noe, heller motsatt.

Endret av Pheel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest avocadoen

Jeg er 1.61 m høy, veier 65 kg og har et midjemål på 64,5 cm. Midjemål over 80 kan være skadelig, og regnes som fedme. Dersom jeg var deg ville jeg sluttet å fokusere så mye på vekt, men heller tenkt tanken på å redusere midjemålet mitt. Jeg begynte med det fra januar av, da veide jeg 69 kg og hadde et midjemål på 77cm.

Kilder: http://www.lommelegen.no/artikkel/hva-er-overvekt

Dette vet jeg ikke om jeg tror helt på. Har en midje på 70 cm og jeg veier en del mindre enn deg. Men det er vel etter hvor man måler hen da. Jeg måler rett nedenom ribbeina, og da er jeg 5 cm mindre enn det jeg er rundt der bh-en sitter. :)

Endret av avocadoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente nok høyden minus 110, hehe. Men det er veldig unøyaktig, kommer helt an på til person til person.

Tok jeg regnestykket er min idealvekt 61 kg. og da hadde jeg vært overvektig. Ligger på 54-55 kg. bare nå og kunne fått byttet ut litt flesk i lår med muskler, eller tatt av etpar kg. uten "skade", mens andre som veier det samme som meg og i samme høyde gjerne ikke hadde godt av å tatt av noe, heller motsatt.

Aha, da ble det veldig annerledes ja. Når jeg måler på den måten, skal jeg ned 1,5 kg, og det stemmer overraskende bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er er 160 og veier 48kg, og føler dette er min ideal vekt. Men jeg har også veldig liten benbygning. Har du normal til stor benbygning vil jeg tenke meg 55 - 60 kg er ideelt for deg. Som andre her sier, så er det helt individuelt hva du bør veie. Så lenge du er sunn og føler deg vell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Midjemål over 80 cm reknast ikkje som fedme, men ein vert råda til å holde seg under 80 cm rundt midja. Midjemålet er mykje viktigare enn vekta. Viss ein tar høgde minus 110, er eg over idealvekta mi (er 175 cm og veg ca 67-70 kg), men eg har eit sunt midjemål på 66 cm.

For ein person på 160 cm vil eg tru det passar å vege ca 55-60 kg - men det kjem veldig an på korleis du er bygd. Samlar du fett på rumpe og lår, kan du vege mykje meir utan å vera usunn, enn viss du samlar vekta på overkroppen. Fokuser på å kome under 80 cm rundt midja i fyrste omgang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 167,høy og veier 53. Det er trivselsvekta mi,og har veid det i ca 20 år.Om jeg tar 167 - 110 blir det 57 kg, høres egentlig greit ut det med 4 kg, tror ikke jeg ville følt meg fet om jeg la på 4 kg :fnise: mitt midjemål er 73 cm

Men om vi tar TS sine 160 cm høy -110 som blir 50 kg ,høres bra ut synes jeg, men en person på 50 kg har ikke 88-90 cm midjemål. Høres ut som du bør tenke litt på energi inn / energi ut.

Anonym poster: cdde9b68e2ad0de077f873688e864601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...