Gå til innhold

Jeg har fått karakter C på eksamen..


Gjest Studentinnen

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Men med 3 barn (6,9 og 13 år)og et liv utenom studiene, er jeg fornøyd med mine C`er. Hvis jeg i tillegg skulle vurdert mine evner og mitt arbeid foran eksamen og gjennom hele året, jobber jeg hardt. Men når en ikke er flink til å formulere seg skikkelig på muntlig eksamen, vil en heller ikke klare å vise at en kan og forstår mye mer enn det en får vist.

Så joda, flott for dere som bare får A, men det blir feil å si at en C er dårlig, for det er veldig mange andre hensyn å ta før en uttaler seg.

Mener du å si at en C er en bra karakter dersom man har tre barn? Mener du å si at en C er en bra karakter dersom man "egentlig" er dårlig på formulere seg "skikkelig" på muntlig eksamen?

En C kan da umulig være bra eller dårlig ut fra sånne kriterier.

For meg er en C en veldig dårlig karakter, siden jeg er mest god i min klasse både språklig og gennerrelt.For andre vil nok karakteren C regnes for å være alt fra bra til meget bra, særlig fordi fagene våre er beryktet for å være vanskelige. Ellers er vel C en helt ok karakter, men som sagt. Vanskelig for meg å uttale meg, siden jeg aldri har fått C.

Hvis du får bedre karakter enn C, så overser kanskje lærer/foreleser at du har ganske dårlig rettskrving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badabing

Eksamen blir vel alltid vurdert av sensorer fra andre skoler/universitet?!

Jeg tenkte på at om man søker master/Ph.D på annet universitet/høgskole enn der man tok bachelor, kan man ligge dårligere an søkere fra skoler som oftere gir gode karakterer. Det er jo eksterne sensorer også ja, så jeg vet ikke hvorfor det er slik at enkelte skoler gir ut bedre karakterer enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er F stryk, det vil si at det ikke krever noe for å få den. Det vil dermed si at hvis en har gjort så mye som et snev av innsats, eller ikke levert BLANKT på en prøve så blir det E.

Det vi ble fortalt, var at man må ha minimum 40% riktig, grovt sett, for å overhodet kunne bestå en eksamen.

I tillegg kan man ikke sammenligne direkte karakterer fra videregående og høyere utdanning.

Ellers så synes ikke jeg en C automatisk er en dårlig karakter. Det kommer mye an på faget og slikt, enkelte fag er det lettere å få en C/B/A i enn i andre. Jeg har fått B i fag jeg ikke har åpnet boken i, og jeg har fått D i fag jeg har jobbet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Dere som sier at c er det samme som en 4 tar feil!

Det nok mye mer som en 3 er.

Det er noe tull at alle skal drive å misforstå å tro at a=6, b=5, c=4 osv.

For det første er F stryk, det vil si at det ikke krever noe for å få den. Det vil dermed si at hvis en har gjort så mye som et snev av innsats, eller ikke levert BLANKT på en prøve så blir det E.

FEIL! Egentlig skal man ha 40% riktig for å i det hele tatt kunne få en E. Man skal faktisk gjøre en del på eksamen for å stå da.

Og jo, man kan si at en C blir en 4'er. På vgs så er stryk = 1, imens på høgskole/universitet så er stryk = 0. Dersom man bruker høgskoleskalaen skalaen så er A=5, så man får i prinsippet heller aldri en 6'er som på vgs. Når jeg prater med folk som ikke kjenner til hvordan skalaene er, så kan jeg finne på å si at "jeg fikk en C, det tilsvarer en 4'er" fordi de aller fleste kjenner til systemet på vgs og kan da lettere relatere seg til hvordan karakteren ligger på skalaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

FEIL! Egentlig skal man ha 40% riktig for å i det hele tatt kunne få en E. Man skal faktisk gjøre en del på eksamen for å stå da.

Og jo, man kan si at en C blir en 4'er. På vgs så er stryk = 1, imens på høgskole/universitet så er stryk = 0. Dersom man bruker høgskoleskalaen skalaen så er A=5, så man får i prinsippet heller aldri en 6'er som på vgs. Når jeg prater med folk som ikke kjenner til hvordan skalaene er, så kan jeg finne på å si at "jeg fikk en C, det tilsvarer en 4'er" fordi de aller fleste kjenner til systemet på vgs og kan da lettere relatere seg til hvordan karakteren ligger på skalaen.

Men det du kaller høyskoleskalaen er jo ikke ment å være verdier i forhold til noe annet (som vgs), det er bare verdier til bruk i beregninger. De har ingen mening i seg selv. At man kan sammenligne C med 4, B, med 5 og A med 6, er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg hater at de gikk bort fra den bredere skalaen som favnet hele 40 forskjellige "trinn" (1.0 til 4.0). A-F er så snevert at det er latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C er vel gjennomsnitt, helt greit, og det kommer vel litt an på hvor sterk du er i faget, hvor fornøyd du blir ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...