Gå til innhold

Jeg har fått karakter C på eksamen..


Gjest Studentinnen

Anbefalte innlegg

Ved UiO på en del samfunnsvitenskapelige fag er C snittkarakteren på Mastergrad, og den karakteren flest får. Omtrent ingen får A på slike studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg helt personlig er C en veldig dårlig karakter, hvis jeg er helt ærlig.

Jeg vet det er det gjennomsnittet og alt, men jeg vill ikke være der da? En vil jo gjøre det bra, og helst over gjennomsnittet.

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pinpointed

Er det bare meg, eller vil dere ikke si at det er pedagogisk helt på trynet og psykologisk lite motiverende å ha en karakterskala som har en egen karakter for mindre enn 5% av studentene?

Skulle tro at de aller aller beste hadde andre ting som kunne motivere, omtrent som mensa-medlemmer ikke trenger en teit t-skjorte med logo på for å vise hvor smarte de er.

Jeg skulle ønske det norske karaktersystemet var "snillere" og at det var lettere å få toppkarakterer. Dessuten er det jo idiotisk at folk du kanskje kommer til å jobbe med senere hvis du er akademisk aspirerende kanskje gir deg dårligere karakterer enn du er fornøyd med, slik skaper fort bitterhet.

Det er også rart at en må være strengere i Norge enn i USA. Er det noen som vet bakgrunnen for dette? Er det snobberi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt ikke at toppkarakterer burde være lettere å få enn de er i dag. Hvorfor skulle de det? Så de som er de flinkeste skal ikke få noen direkte anerkjennelse fordi man må dulle med de som er gjennomsnittelige? For meg virker det som å stakkarliggjøre de som ikke får toppkarakter, noe jeg ikke liker.

Hvis man lettere får toppkarakter, så vil jo det faglige nivået gå ned. Det kan ikke være positivt for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg helt personlig er C en veldig dårlig karakter, hvis jeg er helt ærlig.

Jeg vet det er det gjennomsnittet og alt, men jeg vill ikke være der da? En vil jo gjøre det bra, og helst over gjennomsnittet.

Hvis du kaller en C for en veldig dårlig karakter, hva ville du kalle en D eller en E?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kaller en C for en veldig dårlig karakter, hva ville du kalle en D eller en E?

Elendig?

Personlig synes jeg alt under A er dårlig, men det er fordi jeg jobber HARDT med studiene.

Hadde jeg ikke jobbet med pensum i det hele tatt, hadde jeg kanskje ansett D som en grei karakter. Jeg tror definisjonen på en god karakter blir satt utfra følgende personlige, kriterier:

1. Ambisjoner

2. Arbeidet en legger ned i studiene

3. Tidligere resultater

En meget forenklet versjon, men likevel. ;)

Endret av JennaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elendig?

Personlig synes jeg alt under A er dårlig, men det er fordi jeg jobber HARDT med studiene.

Hadde jeg ikke jobbet med pensum i det hele tatt, hadde jeg kanskje ansett D som en grei karakter. Jeg tror definisjonen på en god karakter blir satt utfra følgende personlige, kriterier:

1. Ambisjoner

2. Arbeidet en legger ned i studiene

3. Tidligere resultater

En meget forenklet versjon, men likevel. ;)

Hvis eller om du har barn, ville du forventet det samme fra disse? Eller om f eks en nær venninne av deg har jobbet hardt med en eksamen og er strålende fornøyd med en B eller C, ville du ha tenkt at det var dårlig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det jeg har hørt betyr en C karakter at du har oppfylt alle kravene som settes til den eksamen. Verken mer eller mindre. At man overgår dette betyr at du har gjort mer enn det forventes av deg. Dårligere betyr at du ikke når opp til kravet.

OG husk, E er laveste stå karakter.

Hvis du sitter med et krevende studie, har masse eksamener eller noe annet, blir det lett at ting glipper litt og du kanskje får en dårligere karakter eller to.

I år prøvde jeg å ta for mange studiepoeng på en gang og måtte annullere en eksamen fordi at jeg rett og slett ikke hadde sjangs til å få med meg stoffet og redde en ok karakter. Jeg fikk C på begge de eksamene jeg tok. Generelt ligger jeg mellom B og D.

Dette er ikke noe jeg mister nattesøvn av. Jeg er verken fornøyd eller misfornøyd, men jeg vet med meg selv at eksamene jeg hadde ikke var helt enkle, og at jeg da får karakterer som tilsier at jeg har gjort alt det som forventes av meg, er jeg fornøyd med.

Ikke alle jager etter god karakter. Er målet å stå, syns jeg alle som gjør det burde være fornøyd. Er du midt i studiene dine og ikke i konkurranse for å nå in på noe annet, er vel det viktigste å ta med seg erfaringene, og prøve å gjøre det bedre neste gang.

Samtidig blir vi plassert på en utilgivelig skala. Er det noen dyktige folk på toppen blir alle plassert etter deres kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest studinen

Jeg er fornøyd med C når jeg ikke har jobbet særlig med faget.

Siden jeg er en typisk skippertakstudent som bruker mye mer tid på det sosiale enn det faglige, så fortjener jeg ikke bedre! Har faktisk blitt glad for C et par ganger, når jeg har brukt semesteret kun til fest og moro og stryk har vært et realistisk alternativ.

Men de få gangene jeg faktisk har lagt ned en del arbeid i faget, så er det litt surt å få en C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis eller om du har barn, ville du forventet det samme fra disse? Eller om f eks en nær venninne av deg har jobbet hardt med en eksamen og er strålende fornøyd med en B eller C, ville du ha tenkt at det var dårlig da?

Leste du det jeg skrev? Jeg skrev at jeg synes det er en dårlig karakter fordi jeg vet at jeg kan prestere bedre.

Andres karakterer/resultater legger jeg meg ikke borti. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elendig?

Personlig synes jeg alt under A er dårlig, men det er fordi jeg jobber HARDT med studiene.

Hadde jeg ikke jobbet med pensum i det hele tatt, hadde jeg kanskje ansett D som en grei karakter. Jeg tror definisjonen på en god karakter blir satt utfra følgende personlige, kriterier:

1. Ambisjoner

2. Arbeidet en legger ned i studiene

3. Tidligere resultater

En meget forenklet versjon, men likevel. ;)

Helt enig.

Det jeg forventer av meg selv har ingenting med andre å gjøre. Karakterene er jo ikke alt i livet og jeg synes ikke noen er et verre person fordi de får dårligere karakter. De har sikkert andre prioriteter og egenskaper som ikke jeg har.

Men jeg vet hva jeg kan og derfor har også forventningene for meg selv. Jeg vet at jeg kan som oftest greier det med relativt lite innsats, så hvis jeg har gjort i det minst noe innsats, da forventer jeg å få det beste eller i det minst i nærheten. Jeg har erfaring at jeg kan, så hvorfor skulle jeg forvente noe mindre?

Jeg kan godt tilstå at jeg er konkurransemenneske, jeg liker å gjøre det bedre enn gjennomsnittet, men er det så dårlig da? Det betyr ikke at jeg tror jeg er en bedre menneske, men jeg liker å tenke at det er visse ting jeg er litt flink med.

Mitt problem er av og til at det planlagte arbeidet jeg legger ned kanskje ikke er i korrelasjon med ambisjoner og vilje. Kan være litt av en som kanskje gjør ting i siste liten, men det er en annen diskusjon ;)

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje Noreg som er strengare enn USA; det er store delar av Europa, 29 land trur eg, som har signert Bologna avtalen og har same karakterskala med same betydning. Poenget er at alle medlemsland skal ha ein enklare flyt av studentar og tilsette. Dette kan de lese meir om på nett, finst mange sider om det. Dersom de skal søke jobb i td USA/ Canada, så kan de heilt sikkert få ei forklaring på karakterskalaen på engelsk til å legge ved søknaden. Det har vi på mitt fag i alle fall, master ved UiO. I USA får visstnok ein større andel A enn dei som får A og B til saman innan Bolognaavtalen. Så A i USA er ikkje meir verdt enn ein B i Europa, minst. Det veit også dei fleste utdanningsinstitusjonar der borte, og som sagt kan de legge ved ei karakterforklaring på evt søknadar.

C er ein snittkarakter, enkelt og greit. Sjølv har eg på masteren ein C, ca 5 A'ar og 2 B'ar. Heilt greit, verken meir eller mindre. Men så gir no eg ganske katten i alt dette også, så dersom eg var meir interessert så hadde eg kanskje gjort noko for å bli kvitt den C'en... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig.

Det jeg forventer av meg selv har ingenting med andre å gjøre. Karakterene er jo ikke alt i livet og jeg synes ikke noen er et verre person fordi de får dårligere karakter. De har sikkert andre prioriteter og egenskaper som ikke jeg har.

Men jeg vet hva jeg kan og derfor har også forventningene for meg selv. Jeg vet at jeg kan som oftest greier det med relativt lite innsats, så hvis jeg har gjort i det minst noe innsats, da forventer jeg å få det beste eller i det minst i nærheten. Jeg har erfaring at jeg kan, så hvorfor skulle jeg forvente noe mindre?

Jeg kan godt tilstå at jeg er konkurransemenneske, jeg liker å gjøre det bedre enn gjennomsnittet, men er det så dårlig da? Det betyr ikke at jeg tror jeg er en bedre menneske, men jeg liker å tenke at det er visse ting jeg er litt flink med.

Mitt problem er av og til at det planlagte arbeidet jeg legger ned kanskje ikke er i korrelasjon med ambisjoner og vilje. Kan være litt av en som kanskje gjør ting i siste liten, men det er en annen diskusjon ;)

Akkurat.

Personlig er jeg ikke av typen som spør etter alle andres resultater, jeg konsentrerer meg heller om egne karakterer. Jeg velger ikke venner utfra hvilke karakterer, jobb eller familiebakgrunn de har.

Hvis bestevenninnen min jubler når hun forteller om C'en hun fikk, gleder jeg meg selvfølgelig på hennes vegne. Samtidig vet jeg at jeg neppe hadde vært like fornøyd, hvis jeg var i hennes sko, men det er da en ærlig sak?

Jeg skal inn i en beintøff bransje, jeg har skyhøye ambisjoner, derfor må jeg rett og slett prioritere studier og relevant arbeidspraksis ganske høyt de nærmeste årene. Leit hvis jeg hadde mistrivdes, men jeg stortrives både med jobb og ambisjoner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg meldte meg på ett nettkurs for en god stund siden og fikk karakteren C på en innleveringsoppgave og jeg var såååå skuffet. Men ettersom jeg har lest her inne nå så er det ikke så ille, dvs det er en helt gjennomsnittlig karakter. Nå har jeg ikke avsluttet faget, det ble en laaang pause med det av ulike grunner, men nå vet jeg vertfall litt mer om karakterene.

Jeg blir strålende fornøyd om jeg får en B på faget, men samtidig ser jeg at det ikke er verdens "undergang" om det ender med en C. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peachbud

Jeg blir alltid skuffet når jeg får en C. Får jeg B, blir jeg glad. Jeg pleier å bestille begrunnelse for karakteren, og når jeg får C pleier det å være en vesentlig mangel med oppgaven selv om den oppfyller de fleste kravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Christian

Hallo, flere av mine BI-venner har fått D og E på sine avgangsoppgaver. De har jobbet fullt ved siden av så ære være dem for at de har bestått.

Jeg tror arbeidsgivere setter pris på studenter som ikke bare har fullført fra 18-22 år, men liker de som har gjort noe ekstra og skaffet seg erfaringer utenom det vanlige. Disse studentene her har jobbet i bank, kommune og forsikringsseelskap ved siden av studiene.

:goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C er gjennomsnittlig, og for meg er det skikkelig dårlig... Jeg er ikke fornøyd med annet enn A/6.

Så det kommer vel an på hvor store krav man har til seg selv! Må man streve for å få C burde man sikkert være fornøyd med det. Kan godta en B, men blir ganske deppet av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker første eksamen i 1 klasse på høgskolen, alle stod å trippet da eksamensresultatet ble hengt opp og så var den beste karakteren c, av 30 elever var det tre c'er og resten d og dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C er en bra karakter. Jeg hadde ikke giddet å tatt om igjen eksamen jeg fikk C på. Jeg har jevn fordeling mellom B, C og et par D-er. Kommer nok til å ta om igjen de to jeg fikk D på da. Men C? Nei. Det er en bra/helt grei karakter. Jeg kunne nok fått bare A er og B-er om jeg ville, men det blir for mye stess for meg. Jeg åpner omtrent ikke bøkene, og går på minimumskravet av forelesninger... :sjenert: Men jeg orker ikke dedikere meg fult og helt til studiene. Dessuten har jeg jo en relevant jobb i tillegg til studiene da, det er også viktig, om man har mulighet til det.

Endret av Pax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...