Gå til innhold

Hvor religiøs er du?


Gjest Kubuntu Linux

Anbefalte innlegg

Gjest Kubuntu Linux

Av og til når jeg diskuterer med ateister, føler jeg at Gudstro ofte bevisst reduseres til et spørsmål om intelligens. De intelligente tror ikke på Gud, og hvis du er troende, så er du dum.

Nå vitner slike argumenter kanskje sterkere om arroganse enn høy intellektuell kapasitet. Det finnes nok av personlig kristne som har utmerket seg på områder som krever stor motor i kraniet. Men jeg er ikke ute etter å angripe ateister med disse utsagnene. Faktisk må jeg innrømme at etter litt lettere selvransakelse sitter jeg selv og tenker litt nedlatende om folk med en religionsforståelse som er svært forskjellig fra min egen. Hver gang jeg treffer noen som sterkt tar til ordet for at en "ikke skal tolke bibelen" er det utrolig enkelt å bare forklare dette synet med lettere nedsatt hjernekapasitet.

Så er da spørsmålet om dette kan stemme, eller om jeg gjør samme tabben som arrogante ateister. Kan forskjellene i måten vi er religiøse på ha en sammenheng med hvor smarte vi er?

For det første: jeg kjenner flere liberale kristne som ikke var spesielt skoleflinke, eller som stråler einstein-takter. Det er i alle fall et sterkt argument for at religiøsitet ikke har noe med intelligens alene å gjøre. Beklager hvis jeg oppfattes som veldig selvfølgelig nå.

Hvordan det hadde sett ut om vi lagde en statistisk sammenlikning av forskjellige måter å være religiøs på og IQ, det er ikke godt å si. Hovedsaken er at uansett hvordan sammenhengen er ville det vært variasjon.

Så hvis vi da glemmer intelligens- argumentet og konsentrerer oss om andre ting. Hvilke andre faktorer bestemmer hva slags syn vi har på kristendom? Vi leser alle Bibelen- selv om det i mange sammenhenger ikke virker sånn. Ja, jeg kjenner også kristne som er veldig skeptiske til Bibelen, selv om de tror på Gud og Jesus som Guds sønn.

Enkelte sekter påkrever f.eks kvinner å gå i skjørt, og noen driver med tungetale. Noe som jeg ikke forstår. På den annen side forstår jeg heller ikke folk som mener at yogiske flygere kan beskytte Norge, og som hører stemmer som forteller dem at de må snakke med kongen. Slike folk slutter gjerne å høre stemmer når de behandles med antipsykotiske midler som f.eks haloperidol, thioridazine, etc. Ville en pinsevenn sluttet med tungetale om jeg ga ham haloperidol?

Kan det tenkes at folk som har veldig sterkt konservative religiøse forestillinger har likhetstrekk med psykisk syke mennesker? Dette er kanskje en provoserende tanke, men spørsmålet er om det ikke er slik fordi det er så stigmatiserende å være psykisk forstyrret i Norge. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest agnostiker i natten

Jeg synes du stiller et svært interessant spørsmål! Veldig gjennomtenkt og godt forklart. Desverre kan jeg ikke svare, jeg vet lite om hvordan religiøse mennesker, av ulike "kategorier", tenker eller er. Veldig spent på hvilke svar du får her!!!

Personlig er jeg nok middels intelligent, svært normal og gjennomsnittlig på alle måter (nesten til det kjedsommelige...). Men jeg er svært fast i min overbesvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg leste ikke hele innlegget, urolig baby på fanget :sjenert:

men jeg stusser alltid når noen ikke tror på Gud fordi det ikke er logisk/beviselig. typisk folk med naturvitenskapelig utdannelse (som meg selv).

poenget med en tro er vel nettopp at man skal "kaste seg ut på 70 000 favners vann"

leap of faith

å våge å stole på noe som ikke er håndfast

hvis noe er bevist og logisk forklart, så er det jo ikke lenger en tro.

selv tror jeg ikke, men det har ikke noe med hjernen å gjøre, det er hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på Gud (den kristne eller muslimsk) fordi det ikke er ulogisk, men fordi det for meg ikke er fornuftig. Jeg ser rett og slett ingen fornuft eller svar på noe jeg søker i det, så derfor er det ikke noe for meg. Fint for dem som finner noe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Enig med Punktom her jeg. Jeg er ateist, og føler ikke jeg er arrogant, men heller ikke at de med annen tro enn meg er uintellegent. Jo, kanskje de som tror på alt i bibelen som noe helt bokstavelig,men om man velger å leve etter noe er det jo fordi man tror på det. På akkurat samme måte som jeg som ateist velger å leve etter det, og trives med det.

Jeg velger å se på bibelen som et abstrakt kunstverk. Det må tolkes for å kunne forståes, men alle tolker kunstverket på forskjellige måter slik at ikke to personer i verdenen tenker helt det samme om det. På den måten finnes det så mange aspekter i bibelen at vi ikke kan sette noen i bås ut i fra å tro på bibelen...

Var det litt klønete sagt ? Jeg syns det mankes sense...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver.

Hvis jeg skulle brukt kun mitt intellekt så er jeg ikke sikker på om jeg hadde trodd. Når jeg snakker med ateister så er det kun dette de er opptatt av, hva som kan bevises og hva som er logisk.

Jeg tror fordi jeg ble grepet av en kjærlighet som er større enn jeg kan forklare. Det gav meg en ny start i livet, og det har gitt meg et utrolig liv.

Jeg tror ikke fordi det er så fornuftig, men fordi jeg ikke klarer å la være. Jesus har grepet meg, og jeg klarer ikke å slippe ham.

Jeg har ikke et bokstavtro forhold til Bibelen,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest King James

Om du tror eller ikke tror. Så har dette ingenting med intelekt og gjøre.

F.eks Dostojevskij og Jane Austen var troende to av mange store genier igjennom historien. Og ingen vil si at verken Jane Austen eller Dostojevskij ikke var inntligente.

Det er ikke hva du tror så gjør deg inntiligent. Det er det du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i at tro ikke har med intelligens å gjøre. Har møtt folk av alle mulige overbevisninger som er svært intelligente mennesker. Selv er jeg ateist, men forkjemper for at alle skal kunne tro på det de vil. Jeg blir provosert når folk rakker ned på andre av en annen tro (eller mangel på tro) enn dem selv. Live and let live! Vi er forskjellige, har forskjellige syn på livet, og har forskjellige åndelige behov, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
jeg leste ikke hele innlegget, urolig baby på fanget  :sjenert:

men jeg stusser alltid når noen ikke tror på Gud fordi det ikke er logisk/beviselig. typisk folk med naturvitenskapelig utdannelse (som meg selv).

poenget med en tro er vel nettopp at man skal "kaste seg ut på 70 000 favners vann"

leap of faith

å våge å stole på noe som ikke er håndfast

hvis noe er bevist og logisk forklart, så er det jo ikke lenger en tro.

selv tror jeg ikke, men det har ikke noe med hjernen å gjøre, det er hjertet.

Bra innlegg, ganske enig! Men i motsetning til Klips tror jeg. Jeg gjør ikke så mye utav det, er sjeldent i kirken osv, og er i aller høyeste grad i oposisjon til mye av det kirken står for. For meg er det snakk om tolkninger og tilpasninger som noen mennesker har bestemt med varierende og tvilsom motivasjon. (min tolkning). For meg blir det vesentlig at jeg tror at det finnes en Gud som vil meg vel, ikke som er opptatt av å dømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tar en tur innom jesusonline.no og leser i forumet der så kan man begynne å undre seg om ikke de av den type overbevisning som regjerer der inne mangler noen poeng på iq testen.

Når folk i dag argumenterer for at jorden er 6000 år gammel da må det være lov å si "Unnskyld meg men.. Er du helt idiot?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Når man tar en tur innom jesusonline.no og leser i forumet der så kan man begynne å undre seg om ikke de av den type overbevisning som regjerer der inne mangler noen poeng på iq testen.

Når folk i dag argumenterer for at jorden er 6000 år gammel da må det være lov å si "Unnskyld meg men.. Er du helt idiot?"

Jeg tror ikke jesusonline er representativt.

Jeg er medlem av studentforbundet: http://www.nksf.no

De er heller ikke representative for majoriteten av kristenfolket, men like representative som det jesusonlie folka er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jesusonline er representativt.

Jeg er medlem av studentforbundet: http://www.nksf.no

De er heller ikke representative for majoriteten av kristenfolket, men like representative som det jesusonlie folka er.

Er enig i at jesusonline folka ikke er representative for den gemene hop med religiøse mennesker. Det var derfor jeg skrev "folk av den type overbevisning".

Det er ikke sikkert det er inteligensen det skorter på for de folka der. De har vel kanskje bare sovet (eller bedt) i alle skolefag utenom kristendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har visstnok en IQ på 120 og noe og jeg tror på Gud og Jesus og hele pakka :) Jeg synes egentlig det er litt banalt å prøve å forklare tro med at man er dum...Det har ingenting med hodet å gjøre, men som noen sa i et innlegg tidligere her, så handler det om å bli grepet av en kjærlighet som er så tilstedeværende at det ikke går an å bortforklare det. Det er en trygghet, kjærlighet og støtte i hverdagen som jeg aldri ville vært foruten. Det er ikke hodet, det er hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelte sekter påkrever f.eks kvinner å gå i skjørt, og noen driver med tungetale. Noe som jeg ikke forstår.

Les kor. 14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...