Gå til innhold

de første menneskene


Gjest lurven

Anbefalte innlegg

i følge bibelen ble adam og eva skapt først, og fikk mange barn, men hvem fik barna deres barn med.

de drev vel ikke med incest eller?

min tolkning av det er at det må ha vært folk andre steder også, men det står det seff ikke noe om i bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GreenSky

Dette er svært omdiskutert. Hvis du søker på nettet vil du få flere treff.

Noen teorier:

- incest

- sex med aper

- sex med romvesner

- andre mennesker andre steder på kloden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i følge bibelen ble adam og eva skapt først, og fikk mange barn, men hvem fik barna deres barn med.

de drev vel ikke med incest eller?

min tolkning  av det er at det må ha vært folk andre steder også, men det står det seff ikke noe om i bibelen.

Det fantes ingen bibelsk lov mot å gifte seg med nære slektninger på den tiden, det kom ikke før lenge etterpå. Minst én av Adam og Evas sønner må ha giftet seg med sin søster, de andre kan eventuelt ha valgt nieser. Jeg er ikke kjent med at dette er spesielt omdiskutert.

Hvis vi skal se litt vitenskapelig på det: Frivillige incestforhold er forbudt fordi sjansene for avkom med misdannelser og sykdommer er stor. Ta så med i betraktningen at de første menneskene oppnådde en ekstemt høy alder, og det hele blir plutselig ikke så merkelig. Det genetiske utgangspunktet må ha vært svært godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes ingen bibelsk lov mot å gifte seg med nære slektninger på den tiden, det kom ikke før lenge etterpå. Minst én av Adam og Evas sønner må ha giftet seg med sin søster, de andre kan eventuelt ha valgt nieser. Jeg er ikke kjent med at dette er spesielt omdiskutert.

Hvis vi skal se litt vitenskapelig på det: Frivillige incestforhold er forbudt fordi sjansene for avkom med misdannelser og sykdommer er stor. Ta så med i betraktningen at de første menneskene oppnådde en ekstemt høy alder, og det hele blir plutselig ikke så merkelig. Det genetiske utgangspunktet må ha vært svært godt.

men det står også i bibelen at i begynnelsen fikk menneskene bare sønner, tok noen generasjoner før de begynte å få døtre.(1 mos kapitel 6, vers 1-2)

så de kan ikke ha fått barn med sine søstre.

Endret av lurven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anerikke

Det står at Adam og Eva var de første menneskene, men ikke noe om at de var de eneste? Kanskje bare de første av maaange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det står også i bibelen at i  begynnelsen fikk menneskene bare sønner, tok noen generasjoner før de begynte å få døtre.(1 mos kapitel 6, vers 1-2)

så de kan ikke ha fått barn med sine søstre.

:grine2: J... godt poeng. Men jeg tror vel bare det var sånn at de ikke telte kvinnene. Og det kan man jo godt forstå ettersom vi ikke ble innrømmet noen hjerne før nylig. Viser til stemmeretten. Og det faktum at de senest i forrige århundre fjernet livmoren (hysterektomi) på kvinner som ikke holdt ut mangelen på selvbestemmelsesrett og flippet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står at Adam og Eva var de første menneskene, men ikke noe om at de var de eneste? Kanskje bare de første av maaange?

Det er jo godt mulig Gud skapte flere mennesker enn Adam og Eva. De var bare de første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James

Når dere snakker om menneske arten vilken av dem er det snakk om

Ardipitechus ramidius

Australopithecus anamenis

Australopethecus afarensis

Australopetichus garhi

Paranthorupus Aeathiopcius

Paranthrupus Boisei

Paranthroupos Robustus

Homo habilis

Homo rudolfensis

Homo ergaster

Homo Erectus

Homo Heidelbergenesis

Homo Neanterhalensis

Homo Sapiens

Dette er ivhertfall alle de menneske artene som er blitt funnet så vit jeg vet. Det er jo egentlig ignenting som sier at Adam og Eva må ha vert Homo Sapiens er det ?

De kan ha vert de første av den første menneske rasen som er vist jeg ikke tar helt feil og rett meg vist jeg tar feil

Ardipithecus Ramidus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James

Eller kanskje man bare skal ta med etterkommerene til Homo Erectus som jo tross hvar de første som greide og kontrolere ilden og kan demred omtales som primitive intelkter

ta vil det jo bli

Homo Erectus

Homo Erectus palaeojavanicus

Homo Florensiensis

Homo Antecessor

Homo Heidelbergensis

Homo Neantertalensis

Homo Sapiens ( Det nesten fulkomne menneske )

Homo Rhodesiensis

Homo Cerparensis

Homo Neandertaler Sapiens

Homo Sapiens Sapiens ( Det fulkommne menneske )

Men vi har jo også mange flere

Sahelanthropus Tchadensis

Orron tugenensis

Ardipitechus kadabba

og det første menneske som jeg må rette og som jeg mener Adam og Eva kommer fra nemelig den første rasen av det man kaller de første mennesker

Australopithechus Africanus.....

For som sakt det er jo ingensteder i biblen hvor det står at Adam og Eva er Homo sapiens sapiens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på hvor mange kromosomer adam og eva hadde og eventuelt om de hadde navle eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen

Jeg har for lengst sluttet å bry meg om alle unøyaktighetene og selvmotsigelsene i religiøse skrifter. Har bare avfunnet meg med at det meste likevel ikke henger på greip, og at det er rom for utallige tolkninger alt ettersom hvordan enhver ønsker å tolke. Ingenting å bruke tiden sin på, i hvert fall! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

hHa tror dere Gud drev med når de syv dagene var gått og Adam og Eva forlengst hadde funnet sin plass i paradis? At Han dro på ferie ?? Så klart at han skapte flere paradiser andre steder, hva skulle Han med en diger klode om Han hadde tenkt at Adam og Eva bare skulle boltre seg rundt i Edens hage.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest

Mange som har gått i graven med sine spørsmål, Jesus har svarene på dine spørsmål, men om du hater Ham, hvordan kan du få svar med Ham. Om Han har en port til paradis, men du hater Ham så sterkt, hvordan kan Han invitere deg inn.

Men her er et svar på innlegget, fra en artikkel av aril edvardsen.

Vi har nå sett, at de begivenheter som skjedde, etter at noen tid var gått, - omtales med den forutsetning, at det er mange mennesker på jorden.

Men hvordan skal dette forståes, når Bibelen inntil Abels død, bare omtaler Kains og Abels fødsel?

Her må vi særlig legge merke til at døtres fødsel ikke omtales. Kanskje av den grunn, at det på den tid var meget alminnelig, men en sønns fødsel har vært ytterst sjeldent, og er derfor blitt feiret som en stor begivenhet. I dette må vi se Guds allmakt og Guds finger. Hans ønske var, at menneskene skulle hurtig oppfylle jorden, og til det behøves ikke mange fedre, men mange mødre.

Hele artikkelen finer du her:

http://www.outline.no/dpr/Edardsen/hvor-fikk-kain.html

Jeg kan rett å slett ikke tro på menneskers tid fra da de ikke kunne tenne ild til de begynte å skrive, at det tok dem, 115 000 år. Riktig at det som står om skapelsen er lite utfyllende i bibelen. Mennesker som elsker å tilbe noe, enten det er rosenborg, tuborg eller stjernene. Så tror jeg Gud ville vi skulle fokusere mer på Ham for å finne sannheten enn å grave i våre slektsledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...