Gå til innhold

Leva ett kristent liv


Gjest Gjest_fantasy_*

Anbefalte innlegg

Jeg velger å se på Bibelen og det som står der som en "kokebokoppskrift" på hvordan jeg kan ha et best mulig liv. For eksempel kan jeg ta dette med sex. Jeg velger å se på dette som at Gud mener at det er det beste for meg at jeg ikke driver å har sex med en ny person hele tiden. dette står i Bibelen, og jeg velger å etterleve dette fordi jeg hadde aldri klart dette med å ha sex med ulike personer. jeg tror at man legger igjen en del av seg hos hver person man har sex med, og at for enkelte kan dette faktisk gi store sår innvendig.

gud er liksom som en pappa som ser at barnet hans er på vei til å ta en stor kjøkkenkniv ut av skuffen for å leke med den. barnet synes at kniven er veldig blank og fin og har lyst til å leke med den. pappaen vet at den kniven ikke er bra for barnet sitt, og dermed lar han ikke barnet få kniven. Barnet blir sint og lei seg, og sint på pappaen sin fordi h*n ikke kunne få den fine kniven å leke med. Pappaen som ser lengre enn barnet sitt, vet at dersom barnet får kniven, vil det skade seg, og av den grunn, fordi han elsker barnet sitt, lar han ham ikkke få den (og kanskje han lærer barnet sitt at man ikke skal leke med kniven). Altså: Gud ser lengre enn oss, og dermed velger jeg å tro at hans rettningslinjer er det beste for meg.

Som et eksempel på dette kan jeg nevne at dersom alle bare hadde sex med en person slik det står i Bibelen, ville det ikke ekesistert HIV/Aids, kjønnssykdommer, uønskede barn ville ikke komme til verden (og føle seg forlatt av foreldre som adopterer dem bort) og abort ville ikke forekomme. Det ville vært adskillig mindre voldtektsrater i verden, fordi man hadde sett på sex på en annen måte. Så til dem som sier at Gud ikke stopper onde ting i verden: mange av de tingene hadde vært stoppet dersom vi ville høre på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg velger å se på Bibelen og det som står der som en "kokebokoppskrift" på hvordan jeg kan ha et best mulig liv. For eksempel kan jeg ta dette med sex. Jeg velger å se på dette som at Gud mener at det er det beste for meg at jeg ikke driver å har sex med en ny person hele tiden. dette står i Bibelen, og jeg velger å etterleve dette fordi jeg hadde aldri klart dette med å ha sex med ulike personer. jeg tror at man legger igjen en del av seg hos hver person man har sex med, og at for enkelte kan dette faktisk gi store sår innvendig.

gud er liksom som en pappa som ser at barnet hans er på vei til å ta en stor kjøkkenkniv ut av skuffen for å leke med den. barnet synes at kniven er veldig blank og fin og har lyst til å leke med den. pappaen vet at den kniven ikke er bra for barnet sitt, og dermed lar han ikke barnet få kniven. Barnet blir sint og lei seg, og sint på pappaen sin fordi h*n ikke kunne få den fine kniven å leke med. Pappaen som ser lengre enn barnet sitt, vet at dersom barnet får kniven, vil det skade seg, og av den grunn, fordi han elsker barnet sitt, lar han ham ikkke få den (og kanskje han lærer barnet sitt at man ikke skal leke med kniven). Altså: Gud ser lengre enn oss, og dermed velger jeg å tro at hans rettningslinjer er det beste for meg.

Som et eksempel på dette kan jeg nevne at dersom alle bare hadde sex med en person slik det står i Bibelen, ville det ikke ekesistert HIV/Aids, kjønnssykdommer, uønskede barn ville ikke komme til verden (og føle seg forlatt av foreldre som adopterer dem bort) og abort ville ikke forekomme. Det ville vært adskillig mindre voldtektsrater i verden, fordi man hadde sett på sex på en annen måte. Så til dem som sier at Gud ikke stopper onde ting i verden: mange av de tingene hadde vært stoppet dersom vi ville høre på ham.

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille grethe og KR-Øst er begge troende til Jesus, de er bare forskjellige mennesker. forskjellige mennesker har forskjellige meninger, men desse tror begge på Jesus og det som står i Bibelen. Forresten om vi krangler som i sandkassen så er det rett det som står i bibelen at vi skal være onde som barn er mot hverandre og voksne i godhet, noe i den dur.

Dere som synes Jesus er forkastelig å tro som Guds Sønn. Dere er lik fariseere og skriftlærde, hvorfor beviste de ikke en gang for alle at Jesus ikke stod opp fra de døde, ved å vise Jesu døde legeme. Det hadde vært min plan om jeg hatet Jesus på den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke to forskjellige skapelsesfortellinger i bibelen?

Svar:

Regner med at du da tenker på 1.Mosebok, der det står at dyrene ble skapt først, deretter Adam og Eva. Men i kapitel 2 står det at Adam ble skapt først, så dyrene og til slutt Eva. Dette er jo motstridende. Men det er likevel enkelt å forklare.

1.Mosebok handler om skaperverket, og mennesket kommer til slutt. Kapitel 2 handler om mennesket. I dette kapitelet går en gjennom skaperverket sett fra menneskets synspunkt. Det er helt normalt ved hebraisk fortellerteknikk, at et emne først forklares den ene veien, og så den andre. Det skjer ofte at en tekst som er forklart den ene veien, deretter blir forklart baklengs.

Da er det oppklart.

Hva annet vil de ikke-kristne vite om det som står i bibelen.

Jeg sier ikke at det jeg sier er sant, men bibelen er sann. Det tror jeg vertfall, overbevisst nok om det. Men er alltids åpen for diskusjon.

Kristne er ikke bedre enn andre mennesker. Forskjellen er at kristne trolig har tatt imot den tilgivelse Gud tilbyr alle. Prisen er allerede betalt for alle menneskene i hele verden. Det har Jesus sørget for.

Om Gud finnes er dere alle barn av Gud. Gud forlater gjerne de 99 for å hente sin ene savnede om du skjønner

Mange gode spørsmål og svar kan dere finne på denne siden her om dere er interrisert

http://www.outline.no/dpr/sporsmol/index.html

Om det blir flere arbeidere til innhøstingen, kanskje jeg slipper å kalles det dere kaller fanatiske. Det dreper ikke å så noen Guds Ord her og der. Bare synden får vondt av sånt, jeg er selv en synder. Men Gud vil hjelpe oss. Om man ser det fra fjellet, er vi ikke noe mer enn fyrstikker som lett knekkes.

Fariseerene og skriftlærde ville ha en messiaskonge på deres onde side, de var blinde for hvem Gud egentlig er.

Jesus ba den blinde vaske av seg gjørmen Han klinte i øynene på ham, og sa at han måtte gå å vaske seg i Siloa-dammen. Siloa betyr utsendt. Og straks han gjorde det, kunne han se.

Bibelen er fantastisk for min del.

Jeg kaller heller Bibelen inspirert av Gud, ja skrevet av mennesker.

Men fantasifortellinger, eventyrbok. Nei

Å hate synd er av Gud, å elske synd er av en annen verden.

Å elske synderen er av Gud, å hate synderen er av en annen verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar til dette med bibelen som kokebok. Jeg er glad jeg har en bibel, og jeg synes det er oppmuntrende å lese i den, men jeg er ikke avhengig av den. Jeg tror heller det er bra for meg å ha sex med andre enn mannen min, men jeg trenger ikke lese i bibelen for å finne ut at det er sånn. Det samme gjelder dette med at en ikke skal drepe, eller stjele eller lyve eller snakke vondt om noen. Jeg kaller ikke bibelen Guds ord. For jeg tror ikke at Gud har sluttet å meddele seg til oss mennesker. Han sier ting i dag også. Bibelen inneholder mange historier om hvordan Gud har talt til mennesker og om hva han har gjort opp igjennom tidene, men han kan jo gjøre ting i livene våre i dag også. Men bildet med kniven i kjøkkenskuffa var bra. Men jeg tror at Gud kan si oss ting på andre måter enn gjennom bibelen.

Og så litt om dette begrepet "kristen". Jeg tror det finnes mange som ikke kaller seg kristne, men som likevel tror på Jesus. Men jeg tror mange kvier seg for å sette en merkelapp på seg selv. Det er så mye som følger med dette begrepet. Jeg har kalt meg kristen hele livet, men synet på hva det vi si å tro på Jesus har endret seg veldig det siste året.

RPM: Jeg tror det finnes fariseere blant folk som kaller seg kristne også. Fariseerne var jo de som dømte andre, og selv trodde at de levde tilnærmet perfekte liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg tror heller det er bra for meg å ha sex med andre enn mannen min, men jeg trenger ikke lese i bibelen for å finne ut at det er sånn.

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...