Gå til innhold

Leva ett kristent liv


Gjest Gjest_fantasy_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

det finnes ca 1.5 milliarder kristne vist jeg ikke tar helt feil. Jeg tror nok og jeg er ganske sikker på at noen av dem sier at det er OK.

Sist jeg så et tall for kristne i verden, for mange måneder siden, var tallet 2,1 milliarder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke 30000 nye kristne i kina ver dag. Og det er ikke 50% kristne i Afrika.

Jeg ville ikke stolt på noe som kommer fra kristne de er jo ikke akkurat kjent for og si sannheten om ting.

Disse tallene endrer seg ikke om du ikke stoler på de kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille Grete

Det var et langt og godt innlegg du hadde, og jeg har lest hele.

Men jeg undrer meg på hva du vil si til de som ikke er kristne og som du vet at lever i det Gud kaller synd?

Og mener du at det er greit at du gjør alt det Han kaller synd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg på Gud som faren min. Og vet du hva? Han krever ikke at jeg skal legge meg på kne og be om tilgivelse om jeg tråkker litt feil på stien, eller om jeg glemmer å lytte til det han vil si meg. Han er faren min, og han er bare god. Gud er lys, og det finnes ikke noe mørke i ham. Jeg vet ikke om du har barn selv. Jeg har det. Og om barna mine ikke hører etter meg, så krever jeg ikke at de skal komme med bøyd hode og be om unnskyldning. Jeg elsker dem uansett. Den eneste grunnen for meg til å hate noe de gjør (selv om ingen av dem enda har gjort noe jeg hater), er i så fall at det de gjør ikke er godt for dem. Før så jeg på Gud som en streng dommer, som førte nøye regnskap med alt jeg gjorde. (Kanskje omtrent som muslimers forhold til Allah.) Men nå er det ikke sånn lenger.

Det ble et fryktelig langt innlegg! Jaja. Det kan jo hende at noen tar seg tid til å lese det :)

Skulle blitt prest, du. En sånn person som din Gud skulle jeg også hatt til å backe meg opp. Skikkelig teit og ikke tro... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille Grete

Det var et langt og godt innlegg du hadde, og jeg har lest hele.

Men jeg undrer meg på hva du vil si til de som ikke er kristne og som du vet at lever i det Gud kaller synd?

Og mener du at det er greit at du gjør alt det Han kaller synd?

Hva jeg sier til folk som ikke kaller seg kristne kommer helt an på personen og sammenhengen vi møtes i. Men noe av det siste jeg ville gjort var å fortelle dem at de synder og at de må slutte med å synde. Jesus tok all verdens synd på seg. Mine synder, dine synder, muslimers synder og kongens og pavens synder, satanisters synder og Hitlers synder. Det eneste vi kan gjøre er å ta imot. Jo mer jeg ser av hva Gud har gjort for meg, jo større blir mitt ønske om å gjøre det han ber meg om. Og han ber meg ikke om å dømme andre. De eneste Jesus løftet pekefingeren mot da han gikk her på jorda, var de som trodde de klarte å leve rett og holde loven. Hva legger du forresten i begrepet synd? Den eneste synden er at en ikke tar imot Jesus. Det er det ene som avgjør vårt forhold til Gud.

Skulle blitt prest, du. En sånn person som din Gud skulle jeg også hatt til å backe meg opp. Skikkelig teit og ikke tro... tristbla.gif

Tar det som et kompliment jeg, gjest, selv om jeg vet at jeg aldri kommer til å bli prest. Min Gud vil også være din Gud. (Stikk innom bloggen min hvis du vil lese mer om hva jeg tenker på. Link i signaturen min.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KR-øst: Håper jeg ikke virket for krass. Mente ikke å være det :) Jeg blir bare litt ivrig når jeg skriver. Jeg svarte kanskje ikke på spørsmålet ditt heller forresten. Jeg sa bare hva jeg ikke vil si til folk som ikke kaller seg kristne. Hva jeg vil si til dem, hvis det passer sånn at jeg får sagt noe om Gud til dem, så vil jeg bare fortelle dem om hva jeg har opplevd. Hvordan livet mitt har forandret seg. Jeg vil fortelle om den gleden jeg har, og om den freden jeg føler inni meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KR-øst: Håper jeg ikke virket for krass. Mente ikke å være det :) Jeg blir bare litt ivrig når jeg skriver. Jeg svarte kanskje ikke på spørsmålet ditt heller forresten. Jeg sa bare hva jeg ikke vil si til folk som ikke kaller seg kristne. Hva jeg vil si til dem, hvis det passer sånn at jeg får sagt noe om Gud til dem, så vil jeg bare fortelle dem om hva jeg har opplevd. Hvordan livet mitt har forandret seg. Jeg vil fortelle om den gleden jeg har, og om den freden jeg føler inni meg.

Det er bare det at det virker så merkelig når du sier at Jesus har sonet all synd for alle, på en slik måte at det virker som om du mener at vi kan fortsette å drepe hverandre, drive hor, rane og stjele, uten at det gjør noe, fordi Jesus har sonet den straffen vi fortjener for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare det at det virker så merkelig når du sier at Jesus har sonet all synd for alle, på en slik måte at det virker som om du mener at vi kan fortsette å drepe hverandre, drive hor, rane og stjele, uten at det gjør noe, fordi Jesus har sonet den straffen vi fortjener for dette.

Vel, jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg har ennå til gode å drepe noen, rane og stjele. Det har ikke noe med Jesus og mangel på straff å gjøre. Driver hor kan folk gjøre som de vil, uten at det gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg har ennå til gode å drepe noen, rane og stjele. Det har ikke noe med Jesus og mangel på straff å gjøre. Driver hor kan folk gjøre som de vil, uten at det gjør noe.

Det var ikke et spørsmål om du eller jeg har myrdet eller stjålet, men om du mener at det er greit at en kristen kan gjøre dette uten at det får konsekvenser fra Gud.

I så fall vil jeg kalle dette for en forferdelig vranglære som kan føre mennesker i fortapelsen.

Jesus sa i Matt.15,18-20: Men det som går ut av munnen, kommer fra menneskets hjerte, og det gjør mennesket urent.

For fra hjertet kommer onde tanker, mord, ekteskapsbrudd, hor, tyveri, falskt vitnesbyrd, spott.

Slikt er det som gjør mennesket urent. Men å spise med uvaskede hender gjør ikke et menneske urent.

Synes du det virker som om Jesus her synes at alt dette er greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke et spørsmål om du eller jeg har myrdet eller stjålet, men om du mener at det er greit at en kristen kan gjøre dette uten at det får konsekvenser fra Gud.

I så fall vil jeg kalle dette for en forferdelig vranglære som kan føre mennesker i fortapelsen.

Jesus sa i Matt.15,18-20: Men det som går ut av munnen, kommer fra menneskets hjerte, og det gjør mennesket urent.

For fra hjertet kommer onde tanker, mord, ekteskapsbrudd, hor, tyveri, falskt vitnesbyrd, spott.

Slikt er det som gjør mennesket urent. Men å spise med uvaskede hender gjør ikke et menneske urent.

Synes du det virker som om Jesus her synes at alt dette er greit?

KR - øst: Ifølge mine kristne bekjente så er ingen synd værre enn en annen for gud. Det vil si at når du synder på en eller annen måte (som du garantert gjør. ALLE synder.) Så er det ifølge bibelen ikke noe snillere synd for "gud" enn f.eks homofili, utroskap, hor, osv.. Står det ikke i bibelen at gud ikke gjør forskjell på synd? at synd er synd osv..

Isåfall. Hvorledes kan du si at du er en "bedre kristen" enn de andre kristne her? Din synd er ikke noe bedre enn deres.

Forresten.. Hvordan i allverden skal dere kristne kunne fremstå som troverdige når dere hele tiden krangler imellom dere selv om hva som er kristendom?

Skjønner dere ikke at for oss så fremstår dette som om kristendom ikke er noe fast dogme. Det fremstår som en slags barnslig sandkassekrangel som har pågått i 2000 år.

"Jeg har møtt Jesus og han sa til meg at homofili var synd!"

"Nei! JEG har møtt Jesus og han sa han elsker alle mennesker!"

"Nei! Du har nok blitt besatt av satan!"

"Neeeheei! Det er DU som er besatt av satan!"

Jeg mener... Ser dere ikke selv hvor latterlig dette er?

Dere er som små barn som legger seg i hver deres grøftekant på veien og kaster stein i form av bibelske argumenter på hverandre i stedet for å FAKTISK GÅ VIDERE PÅ VEIEN!

Ifølge kristendommen så er dere alle guds barn. Jeg er ganske sikker på at hvis han finnes så er han forbanna lei av å vente på at dere skal vokse opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_King James_*

Ifølge kristendommen så er dere alle guds barn. Jeg er ganske sikker på at hvis han finnes så er han forbanna lei av å vente på at dere skal vokse opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_King James_*
Sist jeg så et tall for kristne i verden, for mange måneder siden, var tallet 2,1 milliarder.

Du hadde faktisk rett det er 2,1 milliarder kristne

1,3 milliarder muslimer

og 851 millioner hinduister,

Bare sån at dere vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare det at det virker så merkelig når du sier at Jesus har sonet all synd for alle, på en slik måte at det virker som om du mener at vi kan fortsette å drepe hverandre, drive hor, rane og stjele, uten at det gjør noe, fordi Jesus har sonet den straffen vi fortjener for dette.

Jeg vet ikke hvorfor du trekker en sånn konklusjon. Det jeg sier er at våre gjerninger ikke kan frelse oss. Det er ikke det at du ikke dreper, stjeler eller horer som frelser deg. Det er bare Jesus som kan frelse. Jo mer jeg får se av alt det han har gjort og gjør, jo mer lyst har jeg til å gjøre det som Gud vil at jeg skal gjøre. Jeg tror at han bor i hjertet mitt, og han lærer meg stadig nye ting. Da jeg fikk se at det Jesus gjorde virkelig er nok, ble livet mitt forandret. Jeg tenker helt annerledes om mange ting. Jeg har fått en helt annen kjærlighet til andre og en interesse for andre. Jeg har sluttet å gå rundt med dårlig samvittighet for at jeg f.eks. leser for lite i bibelen eller tenker for lite på Gud. For nå vet jeg, og jeg kjenner at han er her hele tiden. Jeg kan ikke la være å tenke på det han har gjort for meg, og jeg gleder meg over det på en helt annen måte enn før. Mitt forhold til Gud er 100 i orden. Jeg trenger ikke stresse mer med det. Fokuset er flyttet fra meg selv og over på ham. Jeg føler den freden som jeg har lengtet etter hele livet.

http://lillegrete.blogspot.com/2005/12/det...-det-beste.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tar det som et kompliment jeg, gjest, selv om jeg vet at jeg aldri kommer til å bli prest. Min Gud vil også være din Gud. (Stikk innom bloggen min hvis du vil lese mer om hva jeg tenker på. Link i signaturen min.)

Det var et kompliment, men din Gud kommer aldri til å bli min gud, etter min manglende tro.. Jeg har heller ikke disse glade tankene du gir uttrykk for. For meg er slikt ønsketenking og lar seg ikke forene med hverken menneskesynet mitt, eller synet jeg har på meg selv. Men du får kose deg med din tro- fint at den gjør deg godt selv om det er mye tro og lite kunnskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KR-øst: Håper jeg ikke virket for krass. Mente ikke å være det :) Jeg blir bare litt ivrig når jeg skriver. Jeg svarte kanskje ikke på spørsmålet ditt heller forresten. Jeg sa bare hva jeg ikke vil si til folk som ikke kaller seg kristne. Hva jeg vil si til dem, hvis det passer sånn at jeg får sagt noe om Gud til dem, så vil jeg bare fortelle dem om hva jeg har opplevd. Hvordan livet mitt har forandret seg. Jeg vil fortelle om den gleden jeg har, og om den freden jeg føler inni meg.

Du skriver på en fin måte, men jeg er allikevel ikke enig i alt du skriver.

Lurer på en ting bare... Når passer det å klemme inn noen ord om Gud til de som ikke er kristne?

Personlig er jeg lei av at alle kristne jeg kjenner absolutt skal skravle om hvor fint de har det og hvilken innvendig fred de føler nå som de har funnet Gud? I den tro at jeg skal bli frelset?

Selv er jeg ikke kristen, men har allikevel en ro i meg. Dette fordi jeg har funnet mitt ståsted. Jeg tror det også er grunnen til at du har funnet ro, at du har funnet din tro og ståsted. Tror dette er det samme for oss begge, bare at jeg ikke har noen tro. Jeg prøver ikke få vennene mine til å komme over til min side fordet, det er det jeg ikke skjønner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KR - øst: Ifølge mine kristne bekjente så er ingen synd værre enn en annen for gud. Det vil si at når du synder på en eller annen måte (som du garantert gjør. ALLE synder.) Så er det ifølge bibelen ikke noe snillere synd for "gud" enn f.eks homofili, utroskap, hor, osv.. Står det ikke i bibelen at gud ikke gjør forskjell på synd? at synd er synd osv..

Isåfall. Hvorledes kan du si at du er en "bedre kristen" enn de andre kristne her? Din synd er ikke noe bedre enn deres.

Forresten.. Hvordan i allverden skal dere kristne kunne fremstå som troverdige når dere hele tiden krangler imellom dere selv om hva som er kristendom?

Skjønner dere ikke at for oss så fremstår dette som om kristendom ikke er noe fast dogme. Det fremstår som en slags barnslig sandkassekrangel som har pågått i 2000 år.

"Jeg har møtt Jesus og han sa til meg at homofili var synd!"

"Nei! JEG har møtt Jesus og han sa han elsker alle mennesker!"

"Nei! Du har nok blitt besatt av satan!"

"Neeeheei! Det er DU som er besatt av satan!"

Jeg mener... Ser dere ikke selv hvor latterlig dette er?

Dere er som små barn som legger seg i hver deres grøftekant på veien og kaster stein i form av bibelske argumenter på hverandre i stedet for å FAKTISK GÅ VIDERE PÅ VEIEN!

Ifølge kristendommen så er dere alle guds barn. Jeg er ganske sikker på at hvis han finnes så er han forbanna lei av å vente på at dere skal vokse opp!

Siden du er av de som har kommet deg opp av sandkassa, så burde du forstått at det her ikke dreier seg om forskjell på synd.

Det det her dreier seg om, er om det er greit å synde alt hva en lyster, og enda tro at det er greit for Gud.

Hvis det var slik, da ville kristendommen bare være tull.

Men heldigvis så er det ikke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et kompliment, men din Gud kommer aldri til å bli min gud, etter min manglende tro.. Jeg har heller ikke disse glade tankene du gir uttrykk for. For meg er slikt ønsketenking og lar seg ikke forene med hverken menneskesynet mitt, eller synet jeg har på meg selv. Men du får kose deg med din tro- fint at den gjør deg godt selv om det er mye tro og lite kunnskap..

Egentlig er ikke troen min mye tro og lite kunnskap. Den begynte i hvert fall men en bitteliten dråpe tro fra min side, som nå har blitt til en visshet om at Gud er der. Har kalt meg kristen hele livet, men det kom til et punkt der jeg tvilte så mye og jeg var helt utslitt av hele opplegget med møter, og bibellesning og bønn og krav og regler osv osv. Så da kuttet jeg ut alle "kristelige aktiviteter". Og det var godt å finne ut etter hvert at Gud var der likevel. Så det er ikke min skråsikkerhet som gjør at jeg regner med Gud egentlig. Leste innlegget mitt på nytt og ser at det kan virke litt kvalmt å si det jeg skrev: "Min Gud vil også være din Gud". Du får bære over med meg :)

gjest skrev:

Lurer på en ting bare... Når passer det å klemme inn noen ord om Gud til de som ikke er kristne?

Personlig er jeg lei av at alle kristne jeg kjenner absolutt skal skravle om hvor fint de har det og hvilken innvendig fred de føler nå som de har funnet Gud? I den tro at jeg skal bli frelset?

Jeg prøver aldri å "klemme inn noen ord om Gud" når jeg snakker med folk. Men det er ganske mange som har lyst til å snakke om det de tror på, og det er greit for meg. Synes det er interessant å snakke med mennesker om hva de tror er meningen med livet osv. De fleste har oppfatninger om det. Jeg skravler ikke så mye om den freden jeg har inni meg heller. Men hvis noen spør så forteller jeg om mine erfaringer. Jeg liker å være sammen med folk, og jeg har ikke noen "baktanker" når jeg prater med noen som ikke deler troen min. Men det hender jo at vi kommer inn på temaer som har med det å gjøre.

Kanskje er det sånn at de kristne du kjenner tror at de må fortelle om Jesus hele tiden til alle de møter. Ikke sikkert de ønsker å presse på deg noe, men at de gjør det fordi de har hørt at det er sånn det skal gjøres... Vet ikke jeg.

Når det gjelder dette med at Gud ikke ser forskjell på synd. Det trodde jeg også før, men det gjør jeg ikke lenger. Jeg er overbevist om at Gud sørger mye mer over at barn blir misbrukt enn det at noen stjeler en pakke tyggis på rema. Jeg tror Gud har følelser.

Jag rättade till citeringen i inlägget :) /Furstina (mod)

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...