Gå til innhold

Leva ett kristent liv


Gjest Gjest_fantasy_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_fantasy_*

Nå skal vi se DD, jeg er kristen og kan:

10 gode grunner for å være ateist.

1. Frihet under eget ansvar.

Det har jeg også.

2. Sex når man vil og med hvem man vil.

Det har jeg

3. mindre fordømmende ovenfor andre.

:ler: Den setningen taler for seg selv.

4. Man har faktisk fri på søndager (ingen møter).

Det har jeg også.

5. Overvinner man vanskeligheter så kan man gi seg selv æren.

Det gjør jeg også (om det faktisk er meg som skal ha æren for det. Tenker ikke så høyt om meg selv at jeg tror jeg løser alle problem helt alene.)

6. Man kan nyte all slags musikk.

I teorien kan jeg det ja. I praksis så finner jeg det vanskelig når det kommer til samtidsmusikk og country. Og som en ekte metaller, så unngår du vel alt som ikke er metall (forresten, du liker sikkert ikke nu-metal heller).

7. Man slipper å fornekte vitenskapelig fakta pga noe som står skrevet i en eldgammel bok.

Det gjør jeg også.

8. Man kan lese Harry Potter, Ringenes herre osv. Uten å være redd for at satan prøver å forhekse deg.

Jeg skal vedde at jeg har lest mer fantasy enn deg.

9. Visjon-TV er faktisk jævlig underholdene når man er ateist og bakfull på en søndag.

Visjon-TV er javlig irriterende når en er fyllesjuk. Er man trøtt derimot...

10. Man slipper å gå rundt å være livredd for at dine nærmeste venner/familie som ikke er kristen kommer til helvete.

Jeg går ikke rundt og er livredd. Litt trist er det jo noen ganger om man tenker på det, men det er jo deres eget valg.

Ellers finner jeg ingen gode grunner til å være ateist uten den årsaken at man hater alt som heter tro. Mangler man tro er man jo agnostiker, en ateist tar noen skritt videre. Kanskje en kan si en god grunn til å bli ateist er om man hater tro og hater alle disse andre dustene som tror eller ikke benekter tro. Altså noen som tror blindt på ikke-tro. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå skal vi se DD, jeg er kristen og kan:

Ellers finner jeg ingen gode grunner til å være ateist uten den årsaken at man hater alt som heter tro. Mangler man tro er man jo agnostiker, en ateist tar noen skritt videre. Kanskje en kan si en god grunn til å bli ateist er om man hater tro og hater alle disse andre dustene som tror eller ikke benekter tro. Altså noen som tror blindt på ikke-tro. :ler:

Du er ikke noe annet enn en "new age"-wannabe. Ikke mye kristenblod i deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke noe annet enn en "new age"-wannabe. Ikke mye kristenblod i deg.

Sikkert kristen, men lever ikke et kristent liv. Det er forskjell på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fantaserer dere
Du er ikke noe annet enn en "new age"-wannabe. Ikke mye kristenblod i deg.

Sikkert kristen, men lever ikke et kristent liv. Det er forskjell på det.

Så var dette dette med tro og handling, da.

Og hva er det som er så lite "kristent" da? At jeg hører på popmusikk... oi, sorry, det skal vel være djevelmusikk? Eller at jeg går på møter på hverdager? Eller at jeg går på møter når jeg kan og har lyst?

Hm... ser at dere mener dere er små-Jesus'ere, eller det vil si: Dere er sikkert mega-Jesus'ere. Dere er vel bedre enn Jesus, for jammen vet dere ikke bedre enn han også. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er det som er så lite "kristent" da? At jeg hører på popmusikk... oi, sorry, det skal vel være djevelmusikk? Eller at jeg går på møter på hverdager? Eller at jeg går på møter når jeg kan og har lyst?

Hm... ser at dere mener dere er små-Jesus'ere, eller det vil si: Dere er sikkert mega-Jesus'ere. Dere er vel bedre enn Jesus, for jammen vet dere ikke bedre enn han også.  :roll:

Fælt så dømmende du skulle være, da?

Har du kommet tilbake, Jesus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hva er det som er så lite "kristent" da? At jeg hører på popmusikk... oi, sorry, det skal vel være djevelmusikk? Eller at jeg går på møter på hverdager? Eller at jeg går på møter når jeg kan og har lyst?

Hm... ser at dere mener dere er små-Jesus'ere, eller det vil si: Dere er sikkert mega-Jesus'ere. Dere er vel bedre enn Jesus, for jammen vet dere ikke bedre enn han også.  :roll:

Mente ikke å støte deg (men fælt så sint du ble).. Det eneske jeg reagerte på var at du sa at du kunne ha sex med hvem du ville når du ville.. Og om du skal leve et kristent liv så kan du ikke det, med mindre du er gift selvfølgelig. Men det vet jo ikke jeg noe om.

Du sa heller ikke noe om at du gikk på møter i hverdagene i stedet for søndager, så hvordan forventer du at jeg skulle vite det?

Og for øvrig, om du skal leve helt etter bibelen, så kan du ikke høre på popmusikk, da tekstene ofte omhandler sex før ekteskapet o.l... Men personlig hører jeg jo mye annen musikk enn gospel. Noe blir for drøyt da.

Uansett var ikke kommentaren ment for å dømme deg eller angripe deg, poenget mitt var rett og slett at det er forskjell på å tro og å leve et kristent liv. Det var alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tror og vet
Mente ikke å støte deg (men fælt så sint du ble).. Det eneske jeg reagerte på var at du sa at du kunne ha sex med hvem du ville når du ville.. Og om du skal leve et kristent liv så kan du ikke det, med mindre du er gift selvfølgelig. Men det vet jo ikke jeg noe om.

Du sa heller ikke noe om at du gikk på møter i hverdagene i stedet for søndager, så hvordan forventer du at jeg skulle vite det?

Og for øvrig, om du skal leve helt etter bibelen, så kan du ikke høre på popmusikk, da tekstene ofte omhandler sex før ekteskapet o.l... Men personlig hører jeg jo mye annen musikk enn gospel. Noe blir for drøyt da.

Uansett var ikke kommentaren ment for å dømme deg eller angripe deg, poenget mitt var rett og slett at det er forskjell på å tro og å leve et kristent liv. Det var alt.

Har du hørt om "Den av dere som er uten synd, kan kaste den første stein"? Hvordan kan du si at en synd er ok, men en annen ikke er? Hvem har kan si at de vet at det i Guds øyne er mindre gæernt - verre osv?

Eller mener du at kristne kan være uten synd?

Eller mener du at en kristen må oppfylle visse gjerninger for å være frelst?

Ikke alle kristne mener akkurat slik som du mener en kristen skal være. Hvem har gitt deg makt til å sette deg som dommer? Jeg går ikke rundt og tordner og dømmer hver eneste kristne nord og ned, fordi de ikke lever som en kristen akkurat som meg. Jeg er for øvrig enig i det økumeniske fellesskap (Kirkens Verdensråd) har kommet frem til, at man er kristen om en tror på Jesus, Gud og den hellige Ånd, og at den eneste vei til frelse er gjennom Jesus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns nå kristne kverrulerer for mye jeg da.....

Og snakker om bibelen og siterer ting, og forklarer ting på måter jeg ikke forstår. Det er så mye tolkninger og div jeg ikke blir klok på, og mange innlegg jeg ikke gidder å lese en gang fordi jeg ser hvor det bærer hen i løpet av første setning.

Kan dere ikke være mer konkret??? Dere skal ha en ting da... Dere ville være de perfekte politikere....

Dette er ikke ment som kritikk altså, heller som et lite slags råd om å skrive litt annerledes og ikke vri på alt vi ikke kristne mener slik at dere skal høres ut som dere er de eneste som kan ha rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns nå kristne kverrulerer for mye jeg da.....

Og snakker om bibelen og siterer ting, og forklarer ting på måter jeg ikke forstår. Det er så mye tolkninger og div jeg ikke blir klok på, og mange innlegg jeg ikke gidder å lese en gang fordi jeg ser hvor det bærer hen i løpet av første setning.

Kan dere ikke være mer konkret??? Dere skal ha en ting da... Dere ville være de perfekte politikere....

Dette er ikke ment som kritikk altså, heller som et lite slags råd om å skrive litt annerledes og ikke vri på alt vi ikke kristne mener slik at dere skal høres ut som dere er de eneste som kan ha rett...

Det er liksom det som er et av problemene i kristendommen da. Det finnes nesten ikke en kristen som er 100% enig med en annen kristen om hva som er riktig og galt ifølge deres tro. De aller fleste av dem er faktisk ganske langt fra å være enige. Det er liksom ikke noe rød tråd. kristendommen spriker i alle mulige retninger. Derfor vil denne troen ettehvert kolapse inn i bittesmå trosretninger som etterhvert kommer til å dø ut hver for seg. (håper jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liksom det som er et av problemene i kristendommen da. Det finnes nesten ikke en kristen som er 100% enig med en annen kristen om hva som er riktig og galt ifølge deres tro. De aller fleste av dem er faktisk ganske langt fra å være enige. Det er liksom ikke noe rød tråd. kristendommen spriker i alle mulige retninger. Derfor vil denne troen ettehvert kolapse inn i bittesmå trosretninger som etterhvert kommer til å dø ut hver for seg. (håper jeg)

Problemet er ikke at kristendommen spriker, problemet er misforståelser og folk som velger å være kristne på "sin egen" måte. Men jeg forstår godt forvirringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om "Den av dere som er uten synd, kan kaste den første stein"? Hvordan kan du si at en synd er ok, men en annen ikke er? Hvem har kan si at de vet at det i Guds øyne er mindre gæernt - verre osv?

Eller mener du at kristne kan være uten synd?

Eller mener du at en kristen må oppfylle visse gjerninger for å være frelst?

Ikke alle kristne mener akkurat slik som du mener en kristen skal være. Hvem har gitt deg makt til å sette deg som dommer? Jeg går ikke rundt og tordner og dømmer hver eneste kristne nord og ned, fordi de ikke lever som en kristen akkurat som meg. Jeg er for øvrig enig i det økumeniske fellesskap (Kirkens Verdensråd) har kommet frem til, at man er kristen om en tror på Jesus, Gud og den hellige Ånd, og at den eneste vei til frelse er gjennom Jesus.

Selvfølgelig er jeg ikke uten synd, den finnes ikke det menneske på denne jord som kan leve uten synd i ja.... en time...

Det finnes ingen synd som er bedre enn en annen, jeg sa bare at JEG ikke alltid følger dette... Det skulle jeg ha gjort, men desverre gjør jeg ikke alltid det.

En kristen er frelst så lenge han tar imor Jesus. Det jeg sa - nå for tredje gang - er at det er forskjell på å være kristen og å leve et kristent liv. Det var ikke noe angrep på deg i det hele tatt.

Når har jeg gått rundt og tordnet? Dessuten har jeg ikke "funnet på" dette, det står rett og slett i Bibelen.

Det eneste jeg reagerte på som du sa var at man kan ha sex med hvem man vil når man vil om man skal leve et kristent liv. Og det kan man ikke om man skal følge Guds ord, for det er ikke Guds vilje. Jeg vil bare ikke at folk skal misforstå og tro at dette er greit i Guds øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liksom det som er et av problemene i kristendommen da. Det finnes nesten ikke en kristen som er 100% enig med en annen kristen om hva som er riktig og galt ifølge deres tro. De aller fleste av dem er faktisk ganske langt fra å være enige. Det er liksom ikke noe rød tråd. kristendommen spriker i alle mulige retninger. Derfor vil denne troen ettehvert kolapse inn i bittesmå trosretninger som etterhvert kommer til å dø ut hver for seg. (håper jeg)

Dette tror jeg er den naturlige utviklingen for alle religioner. Så sant ikke verden blir islamifisert, vil vi se det samme med Islam om en 100 år. Til slutt vil det ende opp med en personlig overbevisning og tro.

Så selv har jeg ingen problemer med at "kristne" har forskjellige måter å angripe troen på, men det blir dumt med de som kaller seg kristne og ikke tror på Jesus som guds sønn. Da har de ikke skjønt så mye om hva det hele dreier seg om, og de har bare byttet ut ordet religiøs med kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er ikke at kristendommen spriker, problemet er misforståelser og folk som velger å være kristne på "sin egen" måte. Men jeg forstår godt forvirringen.

Så du overlater heller ditt religiøse valg over til noen andre? Sikkert greit det, da slipper man jo å tenke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liksom det som er et av problemene i kristendommen da. Det finnes nesten ikke en kristen som er 100% enig med en annen kristen om hva som er riktig og galt ifølge deres tro. De aller fleste av dem er faktisk ganske langt fra å være enige. Det er liksom ikke noe rød tråd. kristendommen spriker i alle mulige retninger. Derfor vil denne troen ettehvert kolapse inn i bittesmå trosretninger som etterhvert kommer til å dø ut hver for seg. (håper jeg)

Jeg tror du kommer til å få oppleve en stor skuffelse her, hvis du ikke selv blir en kristen da. Kristendommen er på frammarsj som aldri før i store deler av verden.

Jeg hørte senest i dag at en avis haddeskrevet at det i dag var 50% kristne i Afrika. Og i Asia er det stor framgang. Bare i Kina blir ca.30000 nye kristne hver dag.

Men du kan jo leve i håpet, men det er bedre å leve i troen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kommer til å få oppleve en stor skuffelse her, hvis du ikke selv blir en kristen da. Kristendommen er på frammarsj som aldri før i store deler av verden.

Jeg hørte senest i dag at en avis haddeskrevet at det i dag var 50% kristne i Afrika. Og i Asia er det stor framgang. Bare i Kina blir ca.30000 nye kristne hver dag.

Men du kan jo leve i håpet, men det er bedre å leve i troen.

Personlig finner jeg det trist at så mange flere blir religiøse. Det tyder jo bare på at verden fortsatt ikke er frisk. Det er ikke akkurat i velopplyste land religion er i frammarsj, men i land med analafetisme, lav utdanning, fattiddom og nød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Personlig finner jeg det trist at så mange flere blir religiøse. Det tyder jo bare på at verden fortsatt ikke er frisk. Det er ikke akkurat i velopplyste land religion er i frammarsj, men i land med analafetisme, lav utdanning, fattiddom og nød.

Da skal du se at de kommer etter oss de også.

Uten et kristent livssyn og moral, hadde nok ikke vi kommet lenger heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal du se at de kommer etter oss de også.

Uten et kristent livssyn og moral, hadde nok ikke vi kommet lenger heller.

Så du tror seriøst at det typen Gudstro som utgjør om man vokser opp i fattigdom eller ikke. Tvilsomt. Jeg synes det er trist når det kommer fram tall som viser hvor mange nye kristne det er blitt i verden, for det vil da si at det går på bekostning av andre religioner. Når skal dere kristne slutte å tro at dere er de eneste som har krav på sannheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror seriøst at det typen Gudstro som utgjør om man vokser opp i fattigdom eller ikke. Tvilsomt. Jeg synes det er trist når det kommer fram tall som viser hvor mange nye kristne det er blitt i verden, for det vil da si at det går på bekostning av andre religioner. Når skal dere kristne slutte å tro at dere er de eneste som har krav på sannheten?

vel, om vi ikke trodde Gud var sannheten, den eneste sannheten, da hadde vil vel ikke vært kristne, hadde vi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror seriøst at det typen Gudstro som utgjør om man vokser opp i fattigdom eller ikke. Tvilsomt. Jeg synes det er trist når det kommer fram tall som viser hvor mange nye kristne det er blitt i verden, for det vil da si at det går på bekostning av andre religioner. Når skal dere kristne slutte å tro at dere er de eneste som har krav på sannheten?

Nå er det islam som øker mest i verden, da. Tror den "undertryktes" religion selger bedre enn den hvite manns religion i Afrika. Ikke så rart, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...