Gå til innhold

Godteri i barnehagen


Floja Felíz

Anbefalte innlegg

-og de er da ikke i sin fulle rett ;)

Jeg går selvsagt ut fra at dette er kommunisert til foreldrene. I de stedene med barn ejg har jobbet, er det imidlertid slik at sier man kl 16.30, så kan man hente frem til dette tidspunktet. Men å være enslig barn som sitter alene å venter HVER DAG er utrolig kjedelig, uansett hvor koselig den voksne som er igjen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I barnehagen vår er det boller / kake når det er bursdag, eller is og popcorn f.eks.

Synes der er greit. Men godteri hadde jeg nok reagert på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen

<!--QuoteBegin-Bodillen+12.01.2006 (19:24)

[b--><div class='quotetop'>QUOTE(Bodillen @ 12.01.2006 (19:24)

[b)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Er ikke barnehagen oppe til fem, da...?

Er ikke så morsomt å ALLTID være den som sitter igjen alene og vente på å bli hentet. Selv om foreldrene er i sin fulle rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag skulle bli fly förbannad om min son (nu 2 år) hade blivit serverad godis, läsk eller chips i barnehagen!

Vi försöker undvika att ge honom godis och målet är att han inte ska äta godis före 3 år ålder. Jag vill inte att han ska ha begär efter godis, chips, ostbågar eller läsk ännu. Vi försöker också att INTE ha dessa saker hemma (vilket är bättre för mannen och mig också).

Nu är jag arg för att de serverar glass/is till mellanmål sista fredagen varje månad (gäller hela kommunen). Varför?

Jo svaret är att de tycker att de är duktiga som har bara en dag i månaden och att många föräldrar faktiskt vill ha lite extra lyx och mys/kos på fredagar.

jag tycker att man kan ta det myset hemma och låta barnehagen vara fri från "icke mat". Låt föräldrana själva bestämma.

Tyvärr har föräldrarna på ett möte röstat igenom att barnen och föräldrarna får bjuda på glass/is vid födelsedagar. Men bara glass - inget annat.

Jag är överröstad och tycker det är riktigt dumt men finner mig tvingad att acceptera. Min son lär sig äta glass via barnehagen. Det tycker jag är fel. Man kan fira dagen utan glass och ändå ha det riktigt festligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Der tar du feil ;)

Voldsomt så bombastisk du er, da. Kjenner du alle? Uttal deg gjerne om de tilfellene du konkret kjenner til, men tro ikke at du vet hvordan alle barn i alle barnehager reagerer. Jeg har erfart noe helt annet. Selvfølgelig gjelder ikke det av den grunn alle barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine

Nå er det en del år siden sønnen min gikk i barnehage, men der han gikk stengte barnehagen kl.17.00.(sånn var det også på SFO)

Det betydde da at vi foreldre måtte hente barna senest 16.45.

Er enig med Bodillen at det ikke alltid er slik at det er værst for barna, men også de voksne som også vil hjem etter endt arbeidsdag.

Trådstarter irriterer seg over alt dete godteriet som barna får i barnehagen, og det er fullt forståelig dersom dette skjer ofte, uten noen form for anledning.

Hva mener du med ofte forresten? Vær dag eller 2-4 gng. i uka?

Dersom det alltid skal være kaker og godterier hver gang noen har bursdag blir det jo tilsammen veldig ofte at dette skjer.

Synns det er bedre med pølsefest ol. + frukt framfor disse usunne godteriene/kakene.

Endret av Miloine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ofte mener jeg flere ganger i uka, og et er mye i en liten barnehage. Der er mellom 15 og 20 barn i denne barnehagen....

Som sagt så synes jeg at det er greit med litt kos når det er bursdag, men det kan så absolutt også være noe annet enn godteri. Er veldig enig i at barn ikke skal lære seg at kos er ensbetydende med godteri. Vi er veldig bevisst på dette hjemme og erstatter godteri med frukt veldig mye, og da er det jo ekstra irriterende at dette skjer.

I den barnehagen jeg jobbet en stund var barna henrykte over å få frukt og gledde seg til fruktmåltidet hver eneste dag. Bursdager feires der med litt ekstra eventyrstund, sanger og utkledning osv. Altså aktiviteter som barna liker.

Tusen takk for gode svar alle sammen, jeg skjønner jo at dette ikke er vanlig, og skal prøve å finne en god måte å ta det opp med barnehagen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Nå er det en del år siden sønnen min gikk i barnehage, men der han gikk stengte barnehagen kl.17.00.(sånn var det også på SFO)

Det betydde da at vi foreldre måtte hente barna senest 16.45.

Det er tydeligvis veldig forskjellig praksis på dette. Vi har hatt og har barn i privat barnehage. Den stenger kl 17.00, og man kan hente barn helt fram til stengetid, bare man er ute av barnehagen når den skal stenge kl 17.00. For minstemann hos oss er det alltid ekstra stas når han får være der til stengetid.

Har også barn på SFO, de stenger kl 17.00, og det samme gjelder der med henting av barn helt frem til stengetid. De ansatte gjør jo bare lokalene klar til stenging, også er det bare å ta på seg jakka og slå på alarmen når sistemann er ute... Har aldri vært borti en barnehage som ber foreldrene hente et helt kvarter før stengetid...! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

en liten parantes..er det ingen som har godteposer til karneval og nissefester lenger altså..Vi har det- også har vi julegodt siste uka før jul. Også har vi nugatti hver fredag til lunsj...Ingen klager...Vi hadde ny mor nå som ikke kan få sagt hvor glad hun er for at vi ikke er en sukkerfri barnehage..Litt morsomt synes jeg da, siden det er slikt hysteri over det ganske land..Man må få kose seg en gagn i blant, det feires 9 bursdager i året.. da få de ta med selv det se skal ha. De har med is, kaker potetskruer seigmenn...

Vi har kuttet ut saft, men om somer'n blir det en is en sjelden gang.

Lukas feirer 2 år på onsdag, han skal ha med seg is og nammenam...

men om barna får det hver dag synes jeg det er helt feil, det var ikke i desember det her da..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Man må få kose seg en gagn i blant, det feires 9 bursdager i året.. da få de ta med selv det se skal ha. De har med is, kaker potetskruer seigmenn...

Joda, klart man må få "kose seg", men hvorfor skal det å kose seg alltid være ensbetydende med å spise godteri/kaker? Kos bør forbindes med noe annet enn bare mat/kaker/godt.

I Norge Rundt nå på fredag var det en reportasje fra en barnehage hvor de helt hadde kuttet ut kaker/godter til bursdagsfeiring. De serverte heller lekkert oppskåret og dandert frukt (mye eksotiske frukter). Barna var strålende fornøyde, og de voksne merket også mye forskjell på adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det ikke vanlig. Men så er vi en barnehage som har satsningsområde sunn barnehage også, da. Så det er ikke så rart kanskje.

Vi har til brusdager, det er jo vanlig. Og karneval og sånn faste "Tradisjoner". Ellers er det svææært sjelden, kanskje en gang i året eller noe.

Utenom desember, desember er litt spesiell måned, da, når vi lager julekaker og pepperkakehus og sånt. Da blir det litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I vår barnehage kan barna velge mellom is og Eksotisk fruktfat nå dei har bursdag....

Eneste gang dei har fått snop som jeg vet om var på Grautfesten før jul.. da hadde nissen en pose med mandarin, dropspakke og 2 seigmenn.. Og da syntes jeg det var helt greit....

Når dei skal kose seg i barnehagen lager dei heller en varmrett en snop, slik som grille pølse på bål i skogen, pølse og makaroni, graut, gryteretter, grønnsakssuppe og lignende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke att sønnen min skal begynne å spise sukker og godterier før han blir eldre, og syns det er ille hvis dette starter allerede i barnehagen!Jo mer han får smaken på det, jo mer vill han jo mase om å få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke att sønnen min skal begynne å spise sukker og godterier før han blir eldre, og syns det er ille hvis dette starter allerede i barnehagen!Jo mer han får smaken på det, jo mer vill han jo mase om å få det.

Men fakta er at han vil møte dette, og de som aldri får smake blir som regel helt ville etter mer i slike sammenhenger. Det er har jeg opptil flrer eksempler på!

Alt med måte, dvs til fest..en sjelden gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag vill också vara restriktiv med godis, glass och läsk.

Främsta anledningen är att jag vill att sonen får bra matvanor och hellre lär sig att tycka om frukt, smörgås och liknande till mellanmål. Och att han vänjer sig vid vad som är vanligt. För mig är det inte vanligt att äta godis, dricka läsk eller ha chips hemma.

Dessutom tycker jag att godis, glass och läsk ska serveras när det verkligen är speciellt - och inte till vardags. I barnehagen är det barnens vardag och jag vill inte att godis ska introduceras som något de faktiskt får till vardags.

Godis och läsk är fortfarande något han inte ätit men glass har han fått på förskolan och även hemma någon gång vid fest. Visst kommer det att komma men än så länge kan vi kontrollera det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...