Gå til innhold

Kyssesyken


Gjest gjest 0

Anbefalte innlegg

Gjest gjest 0

Er det noen av dere som har hatt kyssesyken her og kan fortelle litt om symptomene? Må man være syk hele tiden eller bare ofte syk?

Jeg har nemlig vært mye syk det siste halvåret og er selvfølgelig syk igjen etter å ha vært frisk i ca 1 uke. Jeg skal ringe legen i morgen, men jeg kunne godt tenkt meg å spare på legeutgiftene (det har blitt litt i det siste).

Pam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lilleulv er jo ekspert på dette... "Roper på Lilleulv".

Håper du blir frisk snart, Pam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Formosiss

Når man har kyssesyken har man gjerne en periode hvor man er -skikkelig- syk, og en lengre periode hvor man fortsatt er syk, men ikke så syk som når det står på det verste.

Jeg hadde kyssesyken i 4 1/2 månede, og dette sa doktoren at var uvanlig lenge; de fleste pleide å være over den når en måned var gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyssesyken kan "oppføre" seg forskjellig fra person til person. Jeg hadde kyssesyken for et år siden. I begynnelsen virket det som jeg hadde en skikkelig halsbetennelse, med litt feber. Dessuten var jeg trøtt hele tiden. Sov hele dagen og var like trøtt når kvelden kom. Leververdiene mine ble bra ganske fort, men trøttheten hang i leeeeeeeeeenge. Var nok "syk" i 3 - 4 mnd.

Imunforsvaret var dårlig lenge etterpå, så det siste året har jeg blitt syk så fort det er noe spm går. En periode var det nesten sånn at jeg ble syk bare jeg leverte datteren min i barnehagen :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyssesyken arter seg forskjellig fra person til person. Noen blir skikkelig syke - og må ha sykehusopphold - noen hangler bare lenge - og er egentlig ikke "syke" - bare hangler litt.

Mange kan ha kyssesyken uten nesten å vite om det - men er du f.eks. aktiv innen idrett etc. merkes det mye bedre.

Noen (som Lilleulv) får det virkelig tøft - mens andre kommer seg veldig fort.

Det å få tatt en blodprøve for evt. å utelukke kyssesyken burde da være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kyssesyken i 3 mnd ca. Det startet med vanlig forkjølelse, og legen trodde det var infulensa så jeg fikk penicilin som ikke funket. Etter fem besøk hos fastlege og legevakt, slo endelig kyssesyken ut. Jeg var skikkelig syk i 2 uker, men 40+ i feber og fikk ikke spist noen ting pga mandlene, aldri vært så syk før.

Etter de to ukene, merka jeg bare at jeg var slapp og ikke helt frisk, men ikke sånn at jeg måtte være hjemme. Kunne ikke drikke alkohol, pga høye leververdier. Fikk også streng beskjed om at jeg ikke måtte drive idrett i 2-3mnd for noe inni magen kunne sprekke (hadde sinnsyke magesmerter også..) Husker ikke helt hva som kunne sprekke..?

Det er godt man bare kan få kyssesyken èn gang! (selv om jeg kjenner noen som har fått den flere ganger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har også hatt kyssesyken, og som andre sier, dette oppfører seg forskjellig fra person til person.

det var liksom ikke noen tvil om at jeg var syk når jeg fikk kyssesyken, hadde mandler av en annen verden, feber i over 40 og kunne kjenne milten om jeg kjente etter under venstre ribbein. :o

alt av kjertler hovnet veldig opp og jeg var syk hver dag i en måned.

andre får det ikke i samme grad på kjertler og merker derfor ikke slikt.

men har du vært til og fra syk i ett halvt år, så ville jeg dratt til legen og fått sjekket litt.

jeg skal til legen selv nå, har vært forkjøla ei uke hver måned i fire måneder nå.... :roll:

ikke hardt, ikke alltid engang så jeg trenger være hjemme fra jobb, men forkjølelse en gang i måneden er ikke noe jeg fortsetter å gå med uten å undersøke om det er noe i veien eller om jeg bare mangler noe for å få imunforsvaret opp igjen.

aner ikke hva det kan være, håper legen kan vite litt mer om hva som bør undersøkes. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Hei og takk for alle svar!!!

Jeg har ikke vært så kjempesyk noen ganger, men veldig ofte forkjøla med hovne kjertler, feber/ikke feber, hoste og snørrete. Rett før jul var jeg syk en uke, frisk 4 dager og så omgangssyke, selvfølgelig rett før en eksamen hver gang. I jula var jeg syk i to uker så fikk jeg penicilin (?) mot bihulebetennelse og var fremdeles syk i 1 uke etterpå men følte meg ikke helt 100% frisk før etter 2 uker til. I februar var jeg syk i ca 1 uke. Alle hadde influensa men jeg bare hangla (var på ferie i Dubai og greier :roll: ) Så har jeg vært syk 1-3 dager her og der. Jeg var syk 1,5 uke før 17 mai samme som vanlig og nå har jeg blitt syk etter å ha vært frisk i 1,5 uke igjen.

Er ikke dette fryktelig mye??

Men nå har jeg iallefall fått meg legetime senere i dag så da får vi se. Det er så irriterende at det skal komme sånn i eksamenstiden for jeg er ikke akkurat den som stresser mest med det.

Så nå får jeg bare vente i spenning til jeg får svar fra legen!

Pam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Her skulle jeg visst svare ja :)

Symptomer på kyssesyke er hovne kjertler, halsbetennelse, høy feber som ofte ikke går ned selv om man tar febernedsettende, slapphet over lengre tid. Jeg hadde blå hender også...

Det er ikke noe vits i å gruble på sånt. bare å ta en blodprøve og finne ut av det. om du ikke har det nå, kan legen fortelle deg om du har hatt det tidligere eller ikke. veldig greit...

jeg har så og si hatt det kronisk, men det er jo noe spesielt da. etter hvert var jeg ikke så akutt syk lenger, men hadde den velkjente slappheten til de grader :(

fortelle oss hva du finner ut av hos legen da Pamella :) de symptomene du beskriver kan være så mye... f.eks gjentatte virusinfeksjoner pga en knekk i immunforsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel
Det startet med vanlig forkjølelse, og legen trodde det var infulensa så jeg fikk penicilin som ikke funket.

En liten avsporing, men hva i all verden var det for slags lege?!? Penicillin og andre antibiotika har overhodet ingen effekt på virusinfeksjoner som forkjølelse, influensa eller kyssesyken, for den saks skyld. Noen leger er raske til å skrive ut antibiotika fordi en del pasienter tror at det er et slags universalmiddel, og legen vil vel ha dem til å slutte å mase, men sånne leger synes jeg man skal holde seg langt, langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest 0

Nå har jeg vært hos legen og tatt en haug med prøver så nå er det bare å vente i spenning...

De skulle ringe hvis jeg trengte behandling og hvis ikke... nei da hører jeg ikke fra dem. Litt teit at de ikke tar seg tid til å ringe uansett synes jeg da...

*venter og venter*

Pam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0
Kan også være TWAR' date=' men da hadde du nok kanskje merket det mer i lungene. :-)[/quote']

Hva er det?

Pam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd for at jeg også muligens har fått kyssesyken :-x Var hos legen i dag og tok alle mulige prøver, også for å sjekke om jeg har vitaminmangel som kan gjøre at jeg har fått dårlig immunforsvar. Jeg ble syk for over to uker siden, og legen trodde det var halsbetennelse (virusinfeksjon). Det var derfor ingenting å gjøre, ettersom alle prøver viste at det ikke var bakterier som var årsaken. Jeg var skikkelig dårlig den første uken, har aldri følt meg så dårlig før. Men jeg hadde lite feber, var bare utrolig slapp, og det er jeg ennå, selv om jeg er mye bedre.

Siden det har tatt så lang tid har jeg nå likevel blitt satt på antibiotikakur (prøvene jeg tok i dag får jeg ikke svar på før om en uke, så da begynte jeg på kuren selv om jeg ikke vet hva som feiler meg ennå). Håper det hjelper..

Hva tror dere som har hatt kyssesyken, kan det være det jeg har? Jeg håper virkelig ikke det...

God bedring, Pamella! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lilleulv
Jeg er redd for at jeg også muligens har fått kyssesyken :-x Var hos legen i dag og tok alle mulige prøver' date= også for å sjekke om jeg har vitaminmangel som kan gjøre at jeg har fått dårlig immunforsvar. Jeg ble syk for over to uker siden, og legen trodde det var halsbetennelse (virusinfeksjon). Det var derfor ingenting å gjøre, ettersom alle prøver viste at det ikke var bakterier som var årsaken. Jeg var skikkelig dårlig den første uken, har aldri følt meg så dårlig før. Men jeg hadde lite feber, var bare utrolig slapp, og det er jeg ennå, selv om jeg er mye bedre.

Siden det har tatt så lang tid har jeg nå likevel blitt satt på antibiotikakur (prøvene jeg tok i dag får jeg ikke svar på før om en uke, så da begynte jeg på kuren selv om jeg ikke vet hva som feiler meg ennå). Håper det hjelper..

Hva tror dere som har hatt kyssesyken, kan det være det jeg har? Jeg håper virkelig ikke det...

God bedring, Pamella! :)

Ja, det kan være det... Men det behøver ikke å være det. Jeg ville gått og tatt prøven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Som nevnt tidligere så er tegnene på at man er syk variere for person til person. Da jeg fikk kyssesyken, hadde jeg først hodeverk i 3 uker før det slo ut. Kjertler hovnet opp, ble umulig å spise og hodeverken var uutholdelig, så levde på smertestillende. Ikke akkurat mitt trivligste minne...(kanskje også fordi det var i sommerferien?)

Håper det ikke er kyssesyken du har. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meya84

Kan også være TWAR, men da hadde du nok kanskje merket det mer i lungene.

Twar er en virusinfeksjon som som regel setter seg i lungene+ hovne kjertler.. På en måte virker det som man har symptomer på både lungebetennelse å kyssesyken på en gang :roll:

Ofte tar det en god stund å bli helt frisk..dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meya84

oki,overnevnte innlegg var et forsøk på gi svar på hav twar er..la inn feil sitat jeg gitt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...