Gå til innhold

Gå ned i vekt sakte men sikkert


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har endret kostholdet mitt og endret treningsrutiner. Det vil si at jeg har stoppet med godteri i uka, keg spiser 5-6 måltider istedet for 2, og jeg prøver og tenke på størrelsen på porsjonen og spiser til jeg er mett og ikke over mett.

Spiser mer frukt og grønnsaker og velger Magrere pålegg, også magrere varianter av feks rømme og sauser.

Også har jeg da begynt å trene. Trener to ganger i uken på treningssenter både styrke og kondisjon, og ellers prøver jeg og få gått meg en tur i ny og ne. Har ellers en jobb som gjør at jeg er mye opp og går og står.

Og jeg går jo ned i vekt. Problemet er bare at nå har jeg på 4 måneder gått ned 10 kg (som egentlig er veldig bra!), det er bare det at akkurat nå begynner jeg å slite litt med motivasjonen og ønske om feks sjokolade er stor (ja, jeg er latterlig..). For jeg er veldig overvektig og skal gå ned over 20 kg til. Og når jeg tenker på det tallet og at det er dobbelt så mye som jeg har gått ned til nå og de sier at det blir jo verre og verre å gå ned i vekt. Altså, du må jobbe hardere og hardere. Og nå så sitter jeg og her om merker at jeg er sliten etter en dag på jobb, aktiviteter etter jobb og når man endelig er hjemme så har selvfølgelig lysten på sjokolade kommet med full kraft. Og jeg har selvsagt da spist mat i stedet for, men så slår det meg hvor mye mer jeg må gå ned og da mister jeg litt motivasjon..

Jeg vet ikke helt hva jeg er ute etter.. For jeg må gå ned i vekt og jeg vet at det er sunneste er å gjøre det på lang sikt og det er jo ikke snakk om at jeg noen gang dkal tilbake til gamle vaner igjen, men jeg vet ikke..

Noen som har noen ord til meg kanskje? Noen oppmuntrende helst..

Anonymous poster hash: a3521...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

og gratulerer med en god start!

Jeg har selv gått ned 30kg siste året, og kjenner til dette med at ting går litt i rykk og napp. Jeg har nå nådd normalvekten på BMI-skalaen, men leter fortsatt etter en passende trivselsvekt. Ønsker å gå ned noen kilo til, før jeg er helt i mål. Min metode har også vært basert på kostholdsomlegging og mer trening. Jeg har derimot også hentet inspirasjon ved å følge dette opp med Roedekurs. Jeg har tidligere forsøkt å gå ned i vekt helt på egenhånd. Min bom har rett og slett vært at jeg har satt meg for høye mål, og for strenge krav. Og jeg har rett og slett ikke funnet motivasjon til å fullføre. Pass på at du ikke går i denne fellen! Jeg sier ikke at du skal melde deg på Roedekurs, men for meg har det vært viktig å få den oppbackingen man får der i forhold til at det er lov til å prøve og feile, og man skal ikke gi seg om det av og til går litt trått. Roedemetoden åpner for at man skal kunne spise alt, man må bare spise under kontroll. For meg handler dette om en varig livsstilsendring, og ikke bare om en kortvarig slankekur. Derfor har jeg hele veien unnet meg godsaker underveis. Men det må være under kontroll, og i mindre mengder. Det at man unner seg en sjokoladebit i ny og ne er heller ikke utslagsgivende på at du plutselig går opp mye, dersom rutinene med kosthold og trening ellers er i en god driv. For meg har dette handlet om å finne en livsstil du trives med, som du kan klare å leve med. Og for meg er en sjokoladebit en gang i ny og ne et must! Men det går også ann å lære seg å like/verdsette andre godbiter. Frukt og bær kan være god erstatning dersom man bare må ha noe godt å spise på. Dugg isen er det f.eks. mindre kalorier i enn i vanlig is. Saftis har også ofte litt færre kalorier. Eller kokosboller. Pass bare på mengden. Men en godbit er nok for mange en nødvendighet for å komme i mål.

Du bør forberede deg på at suksessen i vektnedgangen vil gå litt i rykk og napp. Både fordi motivasjonen svinger litt, men også fordi kroppen bearbeider endringene underveis. Kombinert med trening vil du også kunne oppleve at det at du kommer i bedre form, og kanskje begynner å bygge mer muskler, kan føre til at vekten står litt stille. Det har seg sånn at muskler veier mer enn fett, så om du er i en muskelbygningsprosess vil dette kunne føre til at du føler at ting står stille. Eventuelt at du til og med går litt opp, selv om du er aldri så flink med å både trene og spise riktig. Pass på at du bare fortsetter den gode trenden, du vil få resultatene når kroppen slipper igjen. Det med å bygge muskelmasse er dessuten veldig effektivt i forhold til vektnedgang. Jo mer muskelmasse du har, jo mer energi vil du forbrenne. Så selv om muskler veier mer enn fett, vil den helhetlige effekten være større på sikt.

Gi deg tid. Tenk at så lenge det går nedover, så er det suksess. Men vær samtig streng med deg selv, hold deg til rutiner. Men pass på at det er rutiner som er levbare, og som gjør at du kan fortsette. Ikke gi opp selv om det ikke går så bra en dag. Og ikke la en dårlig dag fortsette i dårlig trend, siden løpet likevel har kjørt denne dagen.

Ønsker deg lykke til videre på veien! Vær stolt av det du har fått til, og gled deg over hver minste lille fremgang. En dag er du i mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

og gratulerer med en god start!

Jeg har selv gått ned 30kg siste året, og kjenner til dette med at ting går litt i rykk og napp. Jeg har nå nådd normalvekten på BMI-skalaen, men leter fortsatt etter en passende trivselsvekt. Ønsker å gå ned noen kilo til, før jeg er helt i mål. Min metode har også vært basert på kostholdsomlegging og mer trening. Jeg har derimot også hentet inspirasjon ved å følge dette opp med Roedekurs. Jeg har tidligere forsøkt å gå ned i vekt helt på egenhånd. Min bom har rett og slett vært at jeg har satt meg for høye mål, og for strenge krav. Og jeg har rett og slett ikke funnet motivasjon til å fullføre. Pass på at du ikke går i denne fellen! Jeg sier ikke at du skal melde deg på Roedekurs, men for meg har det vært viktig å få den oppbackingen man får der i forhold til at det er lov til å prøve og feile, og man skal ikke gi seg om det av og til går litt trått. Roedemetoden åpner for at man skal kunne spise alt, man må bare spise under kontroll. For meg handler dette om en varig livsstilsendring, og ikke bare om en kortvarig slankekur. Derfor har jeg hele veien unnet meg godsaker underveis. Men det må være under kontroll, og i mindre mengder. Det at man unner seg en sjokoladebit i ny og ne er heller ikke utslagsgivende på at du plutselig går opp mye, dersom rutinene med kosthold og trening ellers er i en god driv. For meg har dette handlet om å finne en livsstil du trives med, som du kan klare å leve med. Og for meg er en sjokoladebit en gang i ny og ne et must! Men det går også ann å lære seg å like/verdsette andre godbiter. Frukt og bær kan være god erstatning dersom man bare må ha noe godt å spise på. Dugg isen er det f.eks. mindre kalorier i enn i vanlig is. Saftis har også ofte litt færre kalorier. Eller kokosboller. Pass bare på mengden. Men en godbit er nok for mange en nødvendighet for å komme i mål.

Du bør forberede deg på at suksessen i vektnedgangen vil gå litt i rykk og napp. Både fordi motivasjonen svinger litt, men også fordi kroppen bearbeider endringene underveis. Kombinert med trening vil du også kunne oppleve at det at du kommer i bedre form, og kanskje begynner å bygge mer muskler, kan føre til at vekten står litt stille. Det har seg sånn at muskler veier mer enn fett, så om du er i en muskelbygningsprosess vil dette kunne føre til at du føler at ting står stille. Eventuelt at du til og med går litt opp, selv om du er aldri så flink med å både trene og spise riktig. Pass på at du bare fortsetter den gode trenden, du vil få resultatene når kroppen slipper igjen. Det med å bygge muskelmasse er dessuten veldig effektivt i forhold til vektnedgang. Jo mer muskelmasse du har, jo mer energi vil du forbrenne. Så selv om muskler veier mer enn fett, vil den helhetlige effekten være større på sikt.

Gi deg tid. Tenk at så lenge det går nedover, så er det suksess. Men vær samtig streng med deg selv, hold deg til rutiner. Men pass på at det er rutiner som er levbare, og som gjør at du kan fortsette. Ikke gi opp selv om det ikke går så bra en dag. Og ikke la en dårlig dag fortsette i dårlig trend, siden løpet likevel har kjørt denne dagen.

Ønsker deg lykke til videre på veien! Vær stolt av det du har fått til, og gled deg over hver minste lille fremgang. En dag er du i mål!

Tusen takk for svar!

Jeg har før spist to måltider hver dag. og spist godteri hver eneste dag så lenge jeg kan huske. Gjerne 200 grams sjokoladeplate hver dag, hvis ikke mer gjennom en hel dag. Pluss smågodt og kanskje is på kvelden.

Sånn ønsker jeg ikke å ha det, og derfor prøver jeg nå å kun spise en dag i uken, fordi dette er sånn jeg ønsker å ha det i fremtiden. Etterhvert når det har blitt en vane og det ikke er noe problem, og jeg har gått ned i vekt, så er det ikke sånn at jeg da aldri skal spise et kakestykke elske kanskje en sjokolade i uka, men det bør være sånn at det ikke igjen er en vane.

Men når jeg er sliten etter en lang dag så merker jeg løten på sjokolade kommer. Men langt ifra hver dag, men har hatt en uke nå som har vært ille. Men så det er sagt, så spiste jeg ikke den sjokoladen og jeg har heller ikke gjort det siste uken (unntatt lørdag og litt på søndag). Men når det "kun" er to dager så prøver jeg heller og tenke at keg har vært flink som har klart fem dager uten denne uken ettersom den har vært hard..

Anonymous poster hash: a3521...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med 10 kg ned!

Har du noen som du kan trene sammen med, feks ei sprudlende venninne?

Eller kunne du tenkt deg å ha en personlig trener hver 2. uke som kan gi deg gode råd og veiledning?

Hva slags type trening liker du? Mange (inkludert meg selv) synes det er deilig å svømme, kunne det vært noe?

Hva gjør du spesifikt på treningssenteret, har du fått veiledning på apparatene?

Du høres jo veldig bestemt ut ift å ikke gå tilbake i gamle vaner og det er jo kjempebra! Men en liten bit mørk sjokolade nå og da går nok bra. Verre er det å spise Snickers og andre barer. (Uff, jeg elsker Snickers :hjerte::fnise: )

Hva med å spise på nøtter, mandler, bær, grønnsaker og frukt? (Der bør jeg skjerpe meg iallfall ;) )

Jeg merket da jeg begynte å trene oftere, at jeg fikk lyst til å trene enda mer. Grunnen til det, er at jeg oppnådde bittesmå mål hver uke, og jeg kjente på klærne at de ble litt løsere. I tillegg opplever jeg å bli mer glad, energisk og sterkere psykisk.

Jeg spiser sjokolade i helgene, og jeg spiser stort sett det jeg vil ellers. Jeg lager mat fra bunn, og dropper som regel sausen. En god soyasaus er å anbefale! :)

Alt med måte. Lykke til videre, jeg heier på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi tråden sporer litt over på treningsvaner, og dette med å holde treningsvanene. Det er flere treningsformer som er mer effektive enn andre for å komme ned i vekt. Litt avhengig av hvor stor man er, er det også noen ting som kan være lurere å velge enn andre, nettopp pga eventuelle belastningsskader, og at noen form for trening er veldig hardt å holde på med når både kroppen er stor, og kroppen kan være ute av form.

Er man veldig motivert for å gå ned i vekt, er det absolutt lurt å velge en treningsform som fungerer som en god kickstart. Men pass på at treningen du velger er noe du ønsker å fullføre. Det hjelper lite å velge en effektiv treningsform hvis resultatet blir til at man lett dropper ut. Selv brukte jeg endel ellipsemaskin i starten. Det er ikke veldig morsomt, men effektive og avlaster knær mer enn løping. Løping var for meg et mareritt, men etterhvert som kiloene har rent av, og formen har blitt bedre, har det vært helt utrolig å kunne finne glede i nettopp en løpetur. Løping er også veldig effektivt!

Men vel så viktig som å trene, er det å finne en treningsform som tenner deg. Som gjør at du ikke dropper treningsøktene, og etterhvert faller fra. Et godt tips jeg fikk fra en på Roedekurset var å finne en helt ny aktivitet, som du aldri har drevet med før. Kanskje begynne på et dansekurs, begynne med kickboxing. En treningsform hvor du må møte opp hver uke, og hvor gleden og motivasjonen blir det å lære og mestre noe nytt, fremfor bare å trene for kalorienes skyld. Sistnevnte vil høyest sannsynlig skli ut før eller siden. Det finnes også gruppetimer på treningssenterne som tilbyr fine aktiviteter. Men pass på at du finner noe som tenner deg, som gjør at du nettopp drar på trening så ofte som du skal.

En treningsvenn er også fint å ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at du i denne startfasen ikke bare har mistet vekt, men du har antagelig også bygget muskler. Og de veier som kjent mer enn fett.

Så den reelle nedgangen i fett er mye større enn det du har målt.

Anbefaler deg å starte å måle deg også, slik at du ser hvor mye det du gjør hjelper på str. Du blir hele tiden mindre, og mindre.

Dessuten må du huske å unne deg noe godt. (som sjokolade) AV OG TIL! Altså ikke hver dag, og ikke mye, men litt, kanskje en gang i uka. En liten bolle is, eller en liten sjokoladebit. Som velfortjent belønning for at du har vært flink ennå en uke.



Anonymous poster hash: 8b398...34e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med fantastisk fin start! :blomst:

Tempoet styrer du helt selv; det viktigste er at du når målet du setter deg. Øverst på prioriteringslisten, er jo vektnedgang og fremgang - hvor lang tid det tar, er gjerne sekundært. Det er der det "bedre å gå ned litt og litt - fremfor å rase ned i vekt for å legge på seg igjen"-uttrykket kommer fra, mistenker jeg. Folk som tenker på tiden det tar overordnet til at det faktisk oppstår fremdrift overhodet, er gjerne de som går på sultekur i noen uker eller måneder for å deretter gi opp og reversere til gamle vaner. Da blir resultatet alt annet enn det du ønsker. Med det sagt, betyr det selvsagt ikke at det ikke går an å gå raskt ned i vekt og forbli der. Spørsmålet er bare om hvor mye du er motivert til å jobbe for det hver dag, samt hvor mye det påvirker deg i forhold til videre motivasjon og endringer mot sunne vaner som livsstil. De som går på sultekuren, ser kanskje stor fremgang på et 2-ukersperspektiv, men hvis man hadde sammenlignet 5 måneder fra oppstart i stedet, ville man sett at egentlig fremdrift oppstår hos den som faktisk ender opp med varig nedgang - og statistisk sett, er det angivelig de som tar et roligere løp som ender opp med varig fremgang. Statistikk er imidlertid bare dét, så om du velger å lage mal utifra sannsynlighet, så er det rolig løp som gjelder - ellers går det an å prøve seg frem med et noe mer ambisiøst opplegg og se om du klarer å fungere med det over tid. Det viktigste er at du gjør noe som funker fint for deg med det opplegget du har i hverdagen nå.

Så i stedet for å tenke bokstavelig på uttrykket og lure på om man går "for fort ned", så bør man se på hvordan rask og gjerne tyngre diett å opprettholde, ikke bør komme sammen med vikarierende viljestyrke og korttidsperspektiv i vurderingene av fremdrift. Det skader altså ikke å prøve; så lenge du ser det når det skjærer seg og er ærlig nok med deg selv til å stoppe eventuell tilbakegang før du mister fremgangen du jobbet beinhardt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra jobbet, gratulerer så mye! :laugh:

Når ting er vanskelig og du bare får lyst til å drite i alt, tenk på hvor langt du har kommet. Tenk på hvor mye bedre og lettere ting har blitt. Jeg er sikker på at du har mer energi, bedre utholdenhet, er mer livsglad og generelt har et bedre liv.

Fokuser på at du gjør noe godt for deg og kroppen din som du vil dra nytte av resten av ditt liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har endret kostholdet mitt og endret treningsrutiner. Det vil si at jeg har stoppet med godteri i uka, keg spiser 5-6 måltider istedet for 2, og jeg prøver og tenke på størrelsen på porsjonen og spiser til jeg er mett og ikke over mett.

Spiser mer frukt og grønnsaker og velger Magrere pålegg, også magrere varianter av feks rømme og sauser.

Også har jeg da begynt å trene. Trener to ganger i uken på treningssenter både styrke og kondisjon, og ellers prøver jeg og få gått meg en tur i ny og ne. Har ellers en jobb som gjør at jeg er mye opp og går og står.

Og jeg går jo ned i vekt. Problemet er bare at nå har jeg på 4 måneder gått ned 10 kg (som egentlig er veldig bra!), det er bare det at akkurat nå begynner jeg å slite litt med motivasjonen og ønske om feks sjokolade er stor (ja, jeg er latterlig..). For jeg er veldig overvektig og skal gå ned over 20 kg til. Og når jeg tenker på det tallet og at det er dobbelt så mye som jeg har gått ned til nå og de sier at det blir jo verre og verre å gå ned i vekt. Altså, du må jobbe hardere og hardere. Og nå så sitter jeg og her om merker at jeg er sliten etter en dag på jobb, aktiviteter etter jobb og når man endelig er hjemme så har selvfølgelig lysten på sjokolade kommet med full kraft. Og jeg har selvsagt da spist mat i stedet for, men så slår det meg hvor mye mer jeg må gå ned og da mister jeg litt motivasjon..

Jeg vet ikke helt hva jeg er ute etter.. For jeg må gå ned i vekt og jeg vet at det er sunneste er å gjøre det på lang sikt og det er jo ikke snakk om at jeg noen gang dkal tilbake til gamle vaner igjen, men jeg vet ikke..

Noen som har noen ord til meg kanskje? Noen oppmuntrende helst..

Anonymous poster hash: a3521...caf

Jeg kjenner en dame som gikk ned omtrent 200 gram i uken over laaaang tid. Det ble det et stort vekttap av, ikke med en gang men med tid og stunder. Ikke tenk hva du har igjen å gå ned, eller hva du må gjøre. Ta en dag om gangen og lev en slik livsstil som du kan følge resten av livet. Du kommer i mål. Gratulerer på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...