Gå til innhold

Ridevest (sikkerhetsvest) på voksen mann, hva snes du om det?


Gjest Jon Are

Anbefalte innlegg

Ridevest er ikke noen nybegynnergreie engang, spør du meg. BRUK VEST! Jeg har sett folk brekke nakken i fall, og selv om vesten ikke nødvendigvis redder en fra dét, så kan du banne på at jeg var lettet for at vedkommende brukte vesten idet hesten leverte et spark som traff brystet hennes. Jeg blir ikke nødvendigvis sinna om jeg ser noen ri uten vest, men jeg tenker at det er mye mer ansvarlig om folk gjør det.

PS, hun kom fra det uten varige mén, men måtte altså bruke nakkekrage i flere måneder så bruddet fikk gro. Skumle greier.

Når man skal lære seg grunnleggende ridning, riktig sits og korrekt bruk av hjelpere så er vesten bare til hindring, og hemmer kroppskontroll og kontakten mellom hest og rytter.

Anonymous poster hash: 9a545...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fantastisk at du bruker vest! Det at de gjør narr av deg er en uting og noe du bare skal drite langt i. Jeg drev med hest i 8 år og i løpet av de årene skulle jeg ønske at jeg var flinkere til å bruke vest - det kunne ha spart meg for en del skader! Uavhengig om du er nybegynner eller erfaren, vest er faktisk nødvendig. Man kan aldri forutse hva som kan skje, selvom du sitter på verdens snilleste hest.

En gang skulle jeg ri en ponni som var ny i stallen som hadde en historie for å være vanskelig og veldig tullete. Jeg tok på meg vest og var klar som et egg! Selvfølgelig fikk jeg noen kommentarer, noen smålo - men jøss, på den timen ble jeg kastet i veggen 8 ganger, og etterpå var jeg utrolig glad for vesten min. I ettertid kom de som hadde moret seg over vestbruken og sa at det var et smart valg ;)

Bruk vesten med stolthet, du er smart og tenker sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal lære seg grunnleggende ridning, riktig sits og korrekt bruk av hjelpere så er vesten bare til hindring, og hemmer kroppskontroll og kontakten mellom hest og rytter.

Anonymous poster hash: 9a545...169

Det driter jeg regelrett i. Ikke vondt ment, men det har ingenting å si idet man faktisk er uheldig og faller av under mindre gunstige forhold (spark, underlag, hinder etc.) - jeg tenker risikohåndtering før jeg tenker sits. Perfekt sits gjør ikke at man er immun mot fall og uforutsette hendelser, for ingen hest vil være så forutsigbar. Jeg sier ikke at det trenger å være påbud hvis man er i ridehall etc., men det bør overhodet ikke frarådes å bruke vest.

Stå på, TS - jeg heier på deg! Synes det er tøft gjort at du velger det du selv føler er best - uavhengig av de andre som er der. Folk kan le og slenge med leppa om de vil, men om du verdsetter helsen din og ser denne risikoen, så kan du takke deg selv den dagen vesten tar støyten for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Nei, det er absolutt ikke rart!

Det som hadde vært rart hadde vært hvis du dukket opp på kurs uten vest etter det de sa, den kommentaren kunne de spart seg for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser dette er en gammel tråd som plutselig har bluffet litt opp igjen.

Sikkerhetsvest er absolutt ikke noen skam. Det finnes selvfølgelig et hav av sikkerhetsvester på markedet, men til rideskolebruk ville jeg hatt en som du følte deg komfortabel med. Både i forhold til formål og økonomi. Du rir trossalt på rideskole, og jeg synes ikke du skal invistere veldig mange tusen i det aller beste om du ikke ser nødvendigheten av dette selv. Noen mener at en sikkerhetsvest vil hemme sitsen. Det kan kanskje være litt hemmende, men jeg tror det ikke er dette som er utslagsgivende for at du etterhvert vil utvikle en god ridefølelse, og komme mer effektivt til ridning. Vil du ri med sikkerhetsvest, så gjør absolutt det! Sikkerhet er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du en god sikkerhetsvest som passer så hemmer ikke dette sitsen på noen måte! Du har aldri noen garanti for at hesten ikke blir skremt og du får et stygt fall som kan ta livet av deg eller gjøre deg invalid resten av livet. Selvom du skal på en kort biltur tar du på deg sikkerhets beltet, sånn er det med hjelm og sikkerhets vest også. Rart at noen mener det er kjempeviktig med hjelm, men sikkerhetsvest er ikke så nøye. De som mener sikkerthetsvest er teit er som regel fjortisjenter som ikke har vett til å vite bedre.

Bruk hjelm, vest og riktig skotøy alltid når du skal ri. Det er ikke teit, det er KJEMPE LURT :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...