Gå til innhold

Orientaler blanding katt


Gjest Jente_81

Anbefalte innlegg

Gjest Jente_81

Hei der....

Vurderer å ta på meg en orientaler blandings katt som er 4 mnd, ei ho (som skal steriliseres). Har prøvetid på 3 uker (fra dyrebeskyttelsen)

Vet dere noe om gemytt på orientaler?

Noen erfaringer?

Har 2 hunder, bordercollier som er vandt med katt. Min forsvant for en stund tilbake :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg ville tenkt meg om før jeg fikk meg en orientalerkatt, de er ekstremt sosiale og utspekulerte. Jeg kjenner folk som har siamesere, og de elsker jo kattene sine. Men for jeg som er vant med den godmodige og rolige norske huskatten hadde nok siameserne blitt litt for voldsomme.

De er veldig intelligente og lærer seg ofte å åpne alt av dører og skap. De er høyt og lavt hele tida. De har veldig skarp stemme og prater masse. Veldig hyggelig å kunne prate med kattene, men det høres altså mer enn huskattens mjauing.

Men når det negative er sagt så synes jeg jo det virker veldig hyggelig å ha en så sosial katt. Men jeg tror også en del som får seg siameser blir overrasket over hvor intense og krevende disse kattene kan være. Men det anbefales å skaffe seg to katter når man har en så sosial katt, og de liker seg spesielt godt sammen med en av samme rasen. Så mitt råd er å få seg to katter hvis du skal ha en slik katt. Det er faktisk mindre arbeid, siden du da slipper alt arbeidet med å underholde katten til alle døgnets tider ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Kanskje min har siameser i familien da? :) Den prater bare du sier "Hei!" "Miiiioooo" og et hvilket som helst ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente_81

greit nok med 2 katter, har tenkt tanken,

Men, de fra dyrebeskyttelsen sier at hun ikke liker andre katter......

Og det ser jeg også når jeg er der.... eller kansje det rett og slett er litt mye for henne der?

Hun er sjef, og hveser til alle utenom søstera.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare liten note her, vi har siamesere. Den første jeg fikk ble et pes og et slit uten like. Mase-katte så jeg holdt på å tørne. Når nr to kom i hus ble det bra. Hehe.

Stemmebruken tenker jeg ikke mye over, kanskje jeg har vent meg....men ha aldri en siameser/orientaler som alene katt hvis du ikke er forberedt på å være slaven dens. De er voldsomt krevende på oppmerksomhet. Og da mener jeg -voldsomt-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente_81

Nå er pus i hus :)

Og hundene har fått lov å passere i 1 meters avstand.....

Utrolig vill, leken, kosete og alt sammen på en gang! Jeg liker katter med litt futt i, og det ser ut til jeg har fått det. Aiiii......... balansere på min rygg og glatt datastol, katteklør! hehe

Det blir en spennende tid fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...