Gå til innhold

Kjøpe en ny bil usett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Siden i går kveld har mannen min bablet og bablet om at han vil kjøpe den nye Volvo XC90. Problemet er: Bilen er ikke i butikkene en gang. Den koster noe sånt som 850000kr. Mao vil han svi av en hel årslønn på noe han aldri har sett... En nabo og to kollegaer har allerede bestilt den, og han mener at bilen har fått så god omtale overalt, at det bare er å slå til (viser til DN og Top Gear).

Men...vi har nylig kjøpt en diger Audi som ser akkurat maken ut. Den ene uken vil mannen min ha hytte, den neste bo et år i USA, uken deretter vil han slippe alt maset på jobben og flytte til et småbruk. Det er som å ha en stor unge til, og jeg må holde pengene våre samlet. Men det kan jeg jo ikke si til ham.

Så jeg må ta ham på saken. Prøvde å få hjelp av noen gode venniner på yoga i morges, men det viste seg at halvparten vil ha den samme forbaska bilen...hvordan overbeviser jeg mannen min om at vi ikke trenger en ny bil? Kjøpte Audien i 2013, og vi har en Mini og en Mazda cabrio i tillegg.



Anonymous poster hash: 58fc6...d21
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da dere allerede har tre biler, behøver dere ikke en til. Hvertfall ikke en så dyr. Fortsetter han forbruket på denne måten, kan Luksusfellen være neste. Dessuten kan det være lurt å prøvekjøre en bil, før man bestiller den. Greit å vite helt konkret hva man får. Man bør bruke litt tid på å vurdere bilen, om dere skal ha den over lengre tid. Dessuten trenger man ikke å kjøpe en ting fordi "alle andre" har den. Man trenger ikke gjøre som de fleste andre hele tiden, man må gjøre det som er best for en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er akkurat det jeg mener! Men for å presisere: Han vil erstatte Audien med Volvoen.

Anonymous poster hash: 58fc6...d21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe spesielt med menn og bil. En trenger ikke ny bil, men vil veldig gjerne ha.

Det er mange nye biler som selges usett: Volvo XC90, Tesla, Lexus nx 300h, E-golf, Kia Soul er alle biler som har solgt meget godt før de i hele tatt rullet på norsk mark det siste året. Jeg vil si at Volvo er et sikkert kjøp usett, for det er kvalitet. Hadde hatt litt mer tvil hvis jeg skulle ha kjøpt en Hyundai i10 usett.

Men hvorfor ikke vente? Det er jo ikke slik at bilen blir utsolgt dersom han ikke bestiller den nå.

Bil er tap uansett hva en gjør, men personlig syns jeg det å kjøpe ny bil annenhvert år er unødvendig mye penger ut av vinduet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mye penger vi taper med Audien. En kamerat påstå en gang at vi taper 100000kr bare ved å kjøre den nye bilen hjem fra bilforhandleren. Vet ikke hvor mye sannhet det er i det.

Trenger og trenger. Jeg kommer fra litt trangere kår, mens mannen er født med sølvskje i kjeften. Hadde vi brukt penger slik han vil, hadde ikke ting gått opp altså. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, er litt fortvilet altså. Det er jo godt å høre at Volvo er kvalitet (Audien og Minien er på verksted hele tiden), men hvem vet hvor lenge det leketøyet er nok...

Anonymous poster hash: 58fc6...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si han skal få kjøpe den bilen hvis han sparer først... Personlig hadde jeg ikke kunne leve sammen med en så stor materialist.



Anonymous poster hash: e8d5c...02c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye XC90 er helt ny. Vent et par år med å kjøpe til Volvo har fått luket vekk idiotfeilene på bilen. Kjør Audien et par år til.

Jeg handler glatt ny bil eller "ny" bruktbil fra forhandler uten prøvekjøring/besiktigelse. Men kjøper aldri helt nye modeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå funnet en løsning: Volvoen er bestillt og både Audien og Minien blir solgt. Da ender vi opp med en bil færre enn før - var jo ikke behov for det. I tillegg deler ikke vi likt på den nye bilen, men han står for 75% av kjøpsutlegget. Veldig grei deal.

Anonymous poster hash: 58fc6...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...