Gå til innhold

Folk som maser om "Hvorfor kjører du ikke bil da?"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok sertifikat for ca 10 år siden men har kjørt lite etter det.

Årsaken er at jeg bor svært sentralt og ikke har det store behovet for bil,samt at økonomien ikke har tillatt det.

Dette er noe venner og familie også er fullt klar over.Likevel kommer ofte spørsmålet opp om jeg ikke savner å kjøre,om jeg ikke vil kjøpe meg bil,og om jeg ikke skal holde kjøreferdighetene ved like...

Bl.annet en venninne som nylig tok sertifikat etter mange stryk på oppkjøringen, maser ofte om dette.Akkurat som om folk tror det er en genistrek å klare å ta sertifikat og kjøre rundt?

Noen andre som opplever å måtte forsvare seg selv fordi man har sertifikat men ikke bil?Hva svarer dere i så fall da?



Anonymous poster hash: 4cdae...82c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ber du ofte om å bli kjørt av de som har bil? Det er det eneste som gjør at jeg kan forstå at de maser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ber du ofte om å bli kjørt av de som har bil? Det er det eneste som gjør at jeg kan forstå at de maser.

Nei,jeg ber aldri men noen ganger tilbyr folk seg og da takker jeg ja.

ts

Anonymous poster hash: 66195...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser den med å holde kjøreferdighetene ved like, men når du bor sentralt så har du jo ikke nødvendigvis behovet for bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du aldri utnytter andre og ikke har behov for bil så skjønner jeg ikke helt greia med å ha bil. Men baserer du deg på at andre har lappen. (IKEA, venninebesøk, hjem fra fest osv. ) så skjønner jeg reaksjonen

Når jeg var yngre så var det noen som ikke hadde bil, men var med på hytteturer, konserter osv. Uten at det ble uttalt var det forventet at de fikk sitte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du aldri utnytter andre og ikke har behov for bil så skjønner jeg ikke helt greia med å ha bil. Men baserer du deg på at andre har lappen. (IKEA, venninebesøk, hjem fra fest osv. ) så skjønner jeg reaksjonen

Når jeg var yngre så var det noen som ikke hadde bil, men var med på hytteturer, konserter osv. Uten at det ble uttalt var det forventet at de fikk sitte på.

Jeg spør aldri om noen kan kjøre meg,og betaler om jeg f.eks.sitter på med noen fra A til B.

En venninne påstod at sertifikatet mitt snart kom til å bli inndratt om jeg ikke begynte å kjøre...stemmer det virkelig?

ts

Anonymous poster hash: 66195...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spør aldri om noen kan kjøre meg,og betaler om jeg f.eks.sitter på med noen fra A til B.

En venninne påstod at sertifikatet mitt snart kom til å bli inndratt om jeg ikke begynte å kjøre...stemmer det virkelig?

ts

Anonymous poster hash: 66195...8a4

Hahahaha! Nei, overhodet ikke! Hun må jo tulle? Jeg har lappen men kjører bare litt om sommeren og litt om vinteren når jeg besøker mine foreldre, og det går nå fint om jeg tar det litt med ro i starten. Er som å sykle; man er kankje litt ekstra ustødig første sykkelturen etter vinteren, men man glemmer det aldri når en har lært det. Nå har jeg riktig nok litt mer behov for bil ellers, men har hverken råd eller parkeringsplass, og jeg kan overleve med buss.

Men siden det er nylig du og venninnen din har kjørt opp regner jeg dere er mellom 18 og 20 et sted? Da er det ofte mye fokus på lappen og bilkjøring, så det kommer nok til å stilne med tiden. Hvis ikke kan du jo bare sette foten ned. Venninna mi har litt samme problemet. Hun bor så midt i byen som det er mulig å komme i en av norges største byer og hun har 10 minutter å gå til jobb. Likevel maser folk om lappen og bil. I all verden skal hun med den?:P Penger ut av vinduet...

Anonymous poster hash: 85e20...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør aldri om noen kan kjøre meg,og betaler om jeg f.eks.sitter på med noen fra A til B.

En venninne påstod at sertifikatet mitt snart kom til å bli inndratt om jeg ikke begynte å kjøre...stemmer det virkelig?

ts

Anonymous poster hash: 66195...8a4

Ingen som spør når noe er inneforstått. Skulle venninna etterlate deg i byen når dere skal samme veg og bussen muligens går om en time. Eller ikke hente deg når dere alikevel skal til samme stedet??

Veit ikke hvor mye du betaler men det å eie en bil til 200.000 kr koster ca. 5 kr.pr.km i totale kostnander. Det er 50 kr. pr mil. Om du betaler halvparten av bensinen så blir det skeivt i forhold til om dere byttet på å kjøre.

Venninna som evt. betaler billån, EU kontroll, årsavgift, bompenger , forsikring, vinterdekk, bilvask og service opplever at du ved å sponse en 50 lapp?? av og til slipper billig unna fordi hun har tatt belastningen for deg.

Men lappen mister du ikke , det er bare tull.

Endret av Commander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha! Nei, overhodet ikke! Hun må jo tulle? Jeg har lappen men kjører bare litt om sommeren og litt om vinteren når jeg besøker mine foreldre, og det går nå fint om jeg tar det litt med ro i starten. Er som å sykle; man er kankje litt ekstra ustødig første sykkelturen etter vinteren, men man glemmer det aldri når en har lært det. Nå har jeg riktig nok litt mer behov for bil ellers, men har hverken råd eller parkeringsplass, og jeg kan overleve med buss.

Men siden det er nylig du og venninnen din har kjørt opp regner jeg dere er mellom 18 og 20 et sted? Da er det ofte mye fokus på lappen og bilkjøring, så det kommer nok til å stilne med tiden. Hvis ikke kan du jo bare sette foten ned. Venninna mi har litt samme problemet. Hun bor så midt i byen som det er mulig å komme i en av norges største byer og hun har 10 minutter å gå til jobb. Likevel maser folk om lappen og bil. I all verden skal hun med den? :P Penger ut av vinduet...

Anonymous poster hash: 85e20...427

Godt å høre :)

Jeg kjørte opp da jeg var 24,det er nå 10 år siden så skulle tro maset ble mindre med årene,men det har bare blitt verre :) Venninnen min er nærmere 40 og tok nylig sertifikat og har nettop kjøpt seg sin første bil.

ts

Anonymous poster hash: 66195...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg får også det spørsmålet både titt og ofte. Det virker som om standarden er at alle voksne over 18 år helst skal kjøre sin egen bil. Er det ingen som tenker på miljøet? Jeg kjører ikke bil av disse grunnene: Det forurenser miljøet, det er unødvendig dyrt og jeg er ikke så lat at jeg ikke klarer å gå ned til nærmeste bussholdeplass. Bor man midt i Oslo trenger man ikke bil, ferdig snakket.



Anonymous poster hash: 09603...7a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som spør når noe er inneforstått. Skulle venninna etterlate deg i byen når dere skal samme veg og bussen muligens går om en time. Eller ikke hente deg når dere alikevel skal til samme stedet??

Veit ikke hvor mye du betaler men det å eie en bil til 200.000 kr koster ca. 5 kr.pr.km i totale kostnander. Det er 50 kr. pr mil. Om du betaler halvparten av bensinen så blir det skeivt i forhold til om dere byttet på å kjøre.

Venninna som evt. betaler billån, EU kontroll, årsavgift, bompenger , forsikring, vinterdekk, bilvask og service opplever at du ved å sponse en 50 lapp?? av og til slipper billig unna fordi hun har tatt belastningen for deg.

Men lappen mister du ikke , det er bare tull.

Ok.Jeg bor i nærheten av buss og går til/fra jobb.Det skjer ca.2-3 ganger i året at kan bli aktuelt å sitte på med noen.Da er det gjerne situasjoner som at noen spør: "Blir du med på Ikea etter jobb?Jeg plukker deg opp på veien".

ts

Anonymous poster hash: 66195...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør aldri om noen kan kjøre meg,og betaler om jeg f.eks.sitter på med noen fra A til B.

En venninne påstod at sertifikatet mitt snart kom til å bli inndratt om jeg ikke begynte å kjøre...stemmer det virkelig?

ts

Anonymous poster hash: 66195...8a4

Da min onkel ble atten tok han førerkortet slik som alle andre i bygda. Etter det flyttet han inn til byen for å studere og jobbe, og først når han nærmet seg førti og fikk barn kjøpte han bil. En gang jeg var på besøk spurte jeg hvorfor han ikke hadde bil. Han ba meg se ut vinduet og sa: "I den gata passerer det en buss minst hvert femte minutt. Hvorfor skal jeg ha bil?"

Det hendte han lånte en av foreldrenes biler når han var hjemme på ferie, men det var ikke hvert år det var nødvendig. Stort sett skulle han ikke lengre enn at han kunne sykle, og med hans magemål og bestemors kokkekunst var det kanskje bra.

Det jeg prøver å si er at det er ikke nødvendig med bil. Dersom du ikke trenger bil mer enn et par ganger i året er det faktisk billigere med leiebil eller tilogmed drosje. Med en god sykkel og sykkelvesker kan du frakte ganske mye, og en del forrettninger tilbyr hjemkjøring av varer mot et lite vederlag eller om en handler for over en bestemt sum.

Anonymous poster hash: 6b444...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg får også det spørsmålet både titt og ofte. Det virker som om standarden er at alle voksne over 18 år helst skal kjøre sin egen bil. Er det ingen som tenker på miljøet? Jeg kjører ikke bil av disse grunnene: Det forurenser miljøet, det er unødvendig dyrt og jeg er ikke så lat at jeg ikke klarer å gå ned til nærmeste bussholdeplass. Bor man midt i Oslo trenger man ikke bil, ferdig snakket.

Anonymous poster hash: 09603...7a0

Miljøhensyn er viktig for meg.Ja,det er lite fokus på det blant folk virker det som...

Jeg besøkte nylig en venn i København,og der var det omvendt.Mange voksne hadde sertifikat men ikke bil. Til og med barnefamilier klarte seg fint uten.Her har jo de fleste familier to biler har jeg inntrykk av.

ts

Anonymous poster hash: 66195...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok.Jeg bor i nærheten av buss og går til/fra jobb.Det skjer ca.2-3 ganger i året at kan bli aktuelt å sitte på med noen.Da er det gjerne situasjoner som at noen spør: "Blir du med på Ikea etter jobb?Jeg plukker deg opp på veien".

ts

Anonymous poster hash: 66195...8a4

I din situasjon hadde ikke jeg hatt bil heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...