Gå til innhold

Ny familiebil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi venter en tredjemann, og fruen skal bytte ut sin gamle, utrygge Toyota Corolla. Vi tenker en bil som er relativt ny, ISO-FIX er et must, og god bagasjeplass til både barnevogn og kofferter (bilen kommer til å bli brukt på alle langturer vi tar).
Ønsker også en bil som er driftsikker og har få feil.

Ingen av oss er spesielt interessert i bil, og det blir derfor ikke et dyrt merke bare fordi det er "tøft" (har selv en gammel Mercedes, alt for dyrt å reparere).

Vi har sett mye på Skoda Octavia og Golf Stasjonsvogn, men jeg har også snust litt på Skoda Fabia (blir denne for liten?). Andre biler jeg burde se på?

Maks 200 000, helst mye mindre.



Anonymous poster hash: 0a5ab...790
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil tro at Skoda Fabia er altfor liten mtp å ha tre barneseter baki i hvert fall. Det er nok ikke plass til barnevogn og kofferter heller (knapt nok barnevogn). Jeg vet det finnes en oversikt over biler som har plass til tre barneseter bak, så hvis du Googler det så kan jo det være en grei pekepinn?

Ellers ville jeg vel kjapt sagt VW Passat, Toyota Avensis, Volvo V70, Ford Mondeo, Skoda Superb eller Mazda 6? Evt en litt større flerbruksbil i klassen som Mazda 5 (kjedelige biler, men)?

Endret av Britt Banditt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoda Superb burde være en aktuell kandidat. Den har litt større bagasjerom enn Octavia, men ganske betraktelig større baksete. Vi har et enormt bakovervendt sete i vår, og jeg har GOD plass foran.

Fabia er fin, men blir liten til tre barn.

Anonymous poster hash: 7ca28...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabia er for liten, jeg kjører mye i en Fabia. Det går greit med tre baki, så lenge kun en av de har barnesete. Det kan heller ikke være bakovervendt og bagasjeplassen er liten.

Nye golf er mye større innvendig, hadde en slik i Desember. God plass til de fremme og bak, men nå var vi kun to personer bak på disse turene.

Hvor gammel er barna som skal sitte bak? Er det tre barneseter som skal inn? Dette har jo veldig mye å si på hvor mye plass en trenger.

Men mye bilkjøring og tre små barn så ville jeg vurdert en 7-seter istedet. Da sliper barna å sitte tett i tett, blir fredeligere på turer og alle har det mer behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Som tredjemann mente jeg første unge, at vi går fra to til tre totalt. Ser at det var lett å misforstå. :)

Anonymous poster hash: 0a5ab...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da kan du velge litt flere biler, faktisk veldig mange.

Sjekk at du får plass til vogn i bagasjerommet UTEN å måtte demontere hele vognen. Sjekk også at du får plass til barnesete bakovervent og fortsatt kan sitte foran å ha plass.

Hva andre kriterier har dere til en bil?

Skoda er veldig mye bil for pengene. Octavia er fine biler og de har god plass. Gir ikke den beste "premium" følelsen med en Octavia, men det er gjerne ikke det viktigste med bilen som trengs nå. Med barn i bil så blir det spising i bil, is, boller osv på langturer, og da er det ikke noe kjekt å livredd for at bilen skal få noen flekker.

Fabia som stasjonsvogn kan faktisk være stor nok med ett barn og ikke tre, men det ville jeg undersøkt nærmere.

Les litt på disse to, der tar de for seg mange stasjonsvogner.

http://www.klikk.no/motor/bil/familiebiler/article889966.ece

http://www.side3.no/motor/dette-er-de-beste-rimelige-stasjonsvognene/8455587.html

Uansett hva du velger, så ikke ta det kjipeste motorvalget. Det vil du irriterer deg over i hele bilens levetid, og det vil være vanskeligere å få solgt den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel også nevne at jeg er 196cm høy, så da begrenser det seg nok en gang. Burde vel innse at Octavia er den beste, Superben blir dessverre litt for dyr.

Hva ligger en gjennomsnittlig service på Octavia? To års/30 000 km intervall?

Anonymous poster hash: 0a5ab...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...