Gå til innhold

Vaske bilen eller la møkka være et beskyttelseslag mot salt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har hatt en diskusjon her. Er det bedre å la møkka sitte på bilen så ikke saltet "spiser opp" bilen (si at møkka er fra før salt kom på), eller er det bedre å vaske bilen ofte, selv om den ser like skitten ut med en gang igjen omtrent?

Altså er det bedre med en skitten bil hvor saltet sitter utenpå møkka, eller er det bedre med en ren bil hvor saltet sitter rett på lakken rett etterpå?

Anonymous poster hash: 8b6b7...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med Akse. Tenk på hva "møkka" er for noe: En salig blanding av salt, asfaltstøv, sand og gugg. Det beskytter mot ingenting. Lakkens funksjon derimot er å beskytte bilens stål. Der har du den. :)

Anonymous poster hash: 30645...4f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo enig i at å vaske bilen ofte vinterstid er det eneste riktige. Men med prisene bensinstasjonene tar for maskinvask blir det jaggu litt av en månedssum, i hvertfall om man tar et vaskeprogram som faktisk gjør en akseptabel jobb. Og hvem gidder å stå i gården hjemme og vaske for hånd mens det sludder, blåser og er surt og jæ...?

Summa summarum blir vel da at rikingene med BMW 750, Porche og Mercedes gjerne kan ta turen innom maskinvasken som en del av reisa til/fra jobb, mens en fattig maur heller tar en maskinvask når "følelsen" tilsier det.

Selv tar jeg heller en skikkelig lakkbehandling hver høst, med polering og lakkforsegling. Det forhindrer i stor grad at salt og møkk får gjort særlig skade gjennom vinteren, med en vask en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkka innholder mye rart som er i kontakt med lakken konstant OG den holder på fuktigheten så det er ikke bra. Spesial små partikler av jern som ligger på lakken sammen men vann lager små elektrolytter og man får anode/katode problemtikk.

Et lite unntak kan være biler som lagres lenge på låver med korn/halm produksjon. Det støvet innholder mye fett og blir seigt og kan presservere ifølge ryktene??

En annen mer relavant diskusjon ville vært om det lønner seg å kjøre en frossen bil inn i garasjen for å tine eller la den forbli isete utenfor og bruke blokkvarmer. Å tine bilen / la saltvannet tine opp jevnlig fremfor å la den stå frosset altså.

Når man først er i nerdehjørnet :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater sjeldent at kjøretøyet er møkkete. Har reparert alt for mange biler som har fått alt for dårlig vedlikehold i form av vask. med en god polering på forhånd, så skal det ikke stort mye avspyling til for å få en ren bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vask bilen. All møkka er skadelig for bilen, og saltet trenger gjennom uansett. Husk å vaske godt i felgene, og hvis dere har mulighet, vask understellet også.

Anonymous poster hash: ac4c7...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som et lite apropos. det bekymrer meg litt at alle kun fokuserer på lakken. ja, karosseriet og bærende konstruksjon er viktig, men glem for guds skyld ikke at regelmessig vask er viktig på grunn av noen andre vitale deler som rett og slett ikke fungerer om det blir neglisjert.

bremser.

bilen SKAL vaskes regelmessig slik at dritt og ødeleggende salt blir fjernet fra skiver, tromler, klosser, bremseslanger, rør, whatnot.

det samme gjelder en hel del andre viktige mekaniske komponenter der under, som foringer, stag, drivledd, kardanger etc etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Er jo enig i at å vaske bilen ofte vinterstid er det eneste riktige. Men med prisene bensinstasjonene tar for maskinvask blir det jaggu litt av en månedssum, i hvertfall om man tar et vaskeprogram som faktisk gjør en akseptabel jobb. Og hvem gidder å stå i gården hjemme og vaske for hånd mens det sludder, blåser og er surt og jæ...?

Summa summarum blir vel da at rikingene med BMW 750, Porche og Mercedes gjerne kan ta turen innom maskinvasken som en del av reisa til/fra jobb, mens en fattig maur heller tar en maskinvask når "følelsen" tilsier det.

Selv tar jeg heller en skikkelig lakkbehandling hver høst, med polering og lakkforsegling. Det forhindrer i stor grad at salt og møkk får gjort særlig skade gjennom vinteren, med en vask en gang i blant.

Jeg bruker som regel mellomløsningen: oppsøker bensinstasjoner med selvvask. Riktignok må man gjøre jobben selv, men for 50-60 kroner, og med ca 10 minutters arbeid, har man fått en akseptabelt ren bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som regel mellomløsningen: oppsøker bensinstasjoner med selvvask. Riktignok må man gjøre jobben selv, men for 50-60 kroner, og med ca 10 minutters arbeid, har man fått en akseptabelt ren bil.

jeg unngår all børstevask i maskiner, rett og slett fordi de er for dårlige og alt for lett ødelegger lakk. men det er en ting de er suverene på, i forhold til selvvask - det er underspyling og vask av understell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som regel mellomløsningen: oppsøker bensinstasjoner med selvvask. Riktignok må man gjøre jobben selv, men for 50-60 kroner, og med ca 10 minutters arbeid, har man fått en akseptabelt ren bil.

Joda, det du beskriver her er jo ikke bare en mellomløsning, det er jo den klart beste løsningen, da selvvask slår alt som heter maskinvask, både på resultat og skånsomhet mot lakken. Verre er det selvsagt å komme skikkelig til å få vasket understellet, men det får man heller ta hånd om med en børstevask en gang i blant.

Jeg hadde gjerne vasket for hånd jeg også, hadde vi hatt tilbud om det her på vår lokale bensinstasjon, men nei, det må jeg kjøre 4 mil for å finne dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask bilen. All møkka er skadelig for bilen, og saltet trenger gjennom uansett. Husk å vaske godt i felgene, og hvis dere har mulighet, vask understellet også.

Anonymous poster hash: ac4c7...621

.....sa brura....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vask bilen gjevnlig, spesielt under. Eneste som hjelper mot rust.

Anonymous poster hash: d6c9a...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt en diskusjon her. Er det bedre å la møkka sitte på bilen så ikke saltet "spiser opp" bilen (si at møkka er fra før salt kom på), eller er det bedre å vaske bilen ofte, selv om den ser like skitten ut med en gang igjen omtrent?

Altså er det bedre med en skitten bil hvor saltet sitter utenpå møkka, eller er det bedre med en ren bil hvor saltet sitter rett på lakken rett etterpå?

Anonymous poster hash: 8b6b7...614

SELVFØLGELIG vasker man bilen! Folk som har en bil som ser ut som at den er grå når den egentlig er rød burde vært tiltalt for bilmishandling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...