Gå til innhold

Normalt lav kroppstemperatur


Gjest Gjest_Laban_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Laban_*

Jeg har en kroppstemperatur på 35,5-36 til vanlig. Ved 37 grader føler jeg meg temmelig slapp, og når temperaturen nærmer seg 38 er jeg sengeliggende og klarer såvidt å karre meg opp av senga for å gå på toalettet. Jeg har hatt like over 39 i feber én gang, og da mistet jeg bevisstheten og havnet på sykehus.

Hvorfor hører man aldri at mennesker har forskjellig kroppstemperatur? Er det ikke allment kjent? Den gangen jeg endte på sykehus hadde jeg ringt legevakta to ganger og beskrevet tilstanden (veldig dårlig, og med symptomer som kunne minne om hjernehinnebetennelse), men fikk beskjed om at siden jeg bare hadde 38 i feber så var det ikke noe å bry seg med, det var jo knapt for feber å regne. Jeg fikk beskjed om å vente og se det an, og da hadde jeg vært syk ei uke uten tegn til bedring. Heldigvis var mannen min hjemme sånn at han oppdaget at jeg mistet bevisstheten da feberen steg til 39 og han kunne ringe ambulansen. Om jeg hadde bodd alene vet jeg ikke hvordan det hadde gått.

Er det veldig uvanlig med lav normaltemperatur? Eller har jeg bare vært uheldig som har møtt på helsepersonell som ikke har skjønt at 38 kan være ganske høy feber for noen?

Jeg føler også at det er en slags konkurranse på enkelte arbeidsplasser, der folk skryter av at "jeg legger meg ikke ned før jeg har 40 i feber" eller at "så pysete de er de som sier de er syke når de har bare 38 i feber". Vel, pysete eller ei: Når jeg har 38 i feber så er jeg totalt ute av stand til å arbeide, da ligger jeg utslått i senga. Skulle gjerne opplevd aksept for det, istedet for å bli sett på som en unnasluntrer. (Heldigvis er jeg sjelden syk, og jeg prøver å unngå å snakke om feber med mindre jeg får direkte spørsmål)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det ikke så ille som deg (ligger på 36.5 normalt, men reagerer kraftig på feber), men joda, de nekter å tro de fleste som ikke koker.

Et triks: Ikke si "jeg har 38 i feber" si "jeg har 2 og en halv grad økning i kroppstempraturen"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om en normalt ha lav kroppstemperatur, regnes det ikke som feber før en stiger over 38. Selv om man kan ha det svært ubehaglieg ved 38, er det først da det begynner å bli endring for kroppens prosesser. vann koker uansett ikke før ved 100 grader, og feber er det uansett ikke før ved 38.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellinor_*

Dette har jeg også reagert på.

Jeg er "døden nær" når temperaturen er på 38. Da krabber jeg for å komme meg på do...

Har normalt ca 36 i kroppstemperatur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lav generell temperatur. sist jeg hade 38 i feber lå jeg på legevakta og ristet og hadde 160 i crp. Når jeg er skikkelig syk vet jeg at jeg ikke har voldsomt feber, etter standarddefinisjonen, så jeg pleier bare å beskrive symptomene og si at jeg har feberfølelse i kroppen (fryser og svetter om hverandre osv).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillesøsteren min har også rundt 36 grader i vanlig temperatur pga en sykdom som hun har, når hun får 38 i feber er hun ødelagt, og når hun nærmer seg 40 er det rett på sykehus... Så de vet nok om det, men spørs om de ikke tar noe særlig hensyn til det før man har en kronisk sykdom...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min normal temp er 36.6 så ved 38c har jeg feber som merkes godt.

Merklig at leger ikke tar hensyn til at folk har forskjellig kroppstemperatur!Folk reagerer jo forskjellig på medisiner osv

Da jeg hadde dobbeltsidig lungebetennelse og bronkitt var feberen på 40c-jeg husker ingenting av innleggelse osv.Ekkelt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har feber nå merker jeg, men måler "bare" 37,2 grader. Samboeren kunne ikke helt skjønne hva jeg klaget på i begynnelsen, men nå skjønner han. Har heldigvis ikke vært så syk at jeg har endt på legevakta, men har måttet ta kontakt med lege en gang da jeg var veeeldig syk i høst, og da sa samboeren at jeg hadde høy feber, ikke antall grader. Tror det er løsningen, fortelle at tempereaturen har økt med så så mange grader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere stoffskiftesykdommen hypothyreose?

lavt stoffskifte? da produserer man for lite av hormonet tyroxin som styrer forbrenningen.

Symptomer er lav kroppstemperatur (min morgen temp var 34.9 før jeg fikk tyroxin, nå er den 36.7. Før ble jeg skikkelig dårlig når jeg hadde 38 i feber, nå bare litt hutrete...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperaturen varierer jo veldig alt etter hvordan man måler den. De færreste voksne mennesker måler tempen i endetarmen, som er den mest pålitelige måten. Måler man i munnen blir temperaturen ca 0.5 grader lavere (og ifølge bruksanvisningen som følger mitt termoteter kan det også vise feil om man har drukket noe de siste 15 minuttene før). Å måle i armhulen eller i øret er ikke pålitelig. Kroppstemperaturen endrer seg også i løpet av døgnet, og i tillegg for kvinner i løpet av menstruasjonssyklusen. Jeg synes det er merkelig at helsepersonell dermed ber folk avvente situasjonen når allmentilstanden er veldig dårlig ene og alene på grunn av "for lite feber", når de verken vet noe om normaltemperatur eller hvordan målingen er foretatt.

Kilde: Apotek 1

Kilde: Store Norske Leksikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten har lav kroppstemperatur, ca 35.5 (oftest vil ikke termometeret måle han). Den ene gangen jeg har sett han skikkelig syk, hadde han 38 i feber. Han var nesten like utslått som jeg var da jeg hadde 42 i feber, og det er ikke til å spøke med.

Syns det er merkelig at helsepersonell ikke tar hensyn til dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som har normal kroppstemp på 36 grader, og der er det å ut å hente ved i t-skjorte i 20 minus uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også lav kroppstemperatur, og jeg fryser nesten konstant. Kan til og med fryse i 25 - 30 grader. Har aldri feber, for de gangene jeg kjenner at jeg har det måler jeg, og finner ut at det kun er 37 grader.

Skulle gjerne likt å vite om jeg har for lave tyroksin nivåer, fordi jeg kjenner meg veldig igjen i symptomene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekka stoffskiftet og ikke noe galt der! Så jeg er nok bare sånn :)

Måler som regel temperaturen i munnen, da sørger jeg for å ikke drikke noe i tiden før, eller puste med munnen veldig åpen fem minutter før (om det går, noen ganger er man for forkjølet...) og legger til 0,5 grader. Da kommer jeg nok ikke så langt unna den riktige temperarturen.

Tror det for min del kan være noe familiært, min far er på akkurat samme måte. Har alltid vært "varmblodig" - altså ikke hatt noe problem med kulde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg har influensa nå, men holder på å bli frisk. Hadde feber på fredags kvelden, hele 38,2 og følte meg nesten dau. Til vanlig ligger kroppstempraturen min på ca 36. Jeg målte den nettopp og nå er den faktisk på 35.1. Den har ligget på ca 37 til 37,5 hele tiden jeg har vært sjuk, og det har vært feber for meg! Fryser og svetter, og skjelver.

Jeg måler under armen og plusser på 0,5, mora mi som er sykepleier sier at man skal gjøre det sån hvis man ikke vil måle i rumpa. (er noen år siden sist hun jobbet med syke mennesker, hun jobber administrativt nå) 38,2 er det høyeste jeg noen sinne har målt på meg selv, etter jeg begynte å måle selv.

Pga andre plager så har stoffskiftet mitt blitt målt 4 ganger de 3 siste årene, og det er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forresten å sammenligne feber med vann som koker går ikke, vann kan ikke sammenlignes med mennesker. Vann er bare H2O mens mennesker er masse greier.

At legene sier at normal kropppstempratur er 37 og det under er lavt, må jo bekrefte at de med lav får feber før 38. Kanskje det er forsket for lite på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en kald fisk. Får nesten aldri "feber" når jeg er syk, men dårlig blir jeg. Jeg har gjerne 37 når jeg er slapp og elendig, 37.5 føler jeg meg svimeferdig. Svært sjeldent at det går over det, uansett hvor sjuk jeg føler meg. På grunn av dette setter jeg ingen lit til temperatur, og måler kun av nysgjerrighet. For meg er det formen som bestemmer hvor syk jeg anser meg selv for å være.

Forøvrig kan jeg nevne at jeg har hypothyreose, og til vanlig føler meg veldig varm, og går helst i t-skjorte til enhver tid. Altså tvert motsatt av det diagnosen skulle tilsi. (Jeg liker å være vanskelig. :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden gjør meg faktisk glad!! :jepp:

Jeg har selv forsøkt å måle kroppstemperaturen min jevnlig de siste to ukene, og ved tidligere influensatilfeller, uten å komme noe særlig høyere enn 37 grader. Godt å se at flere har det på samme måte! Tror jeg ville vært rimelig avsvimt ved 38 grader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onkelen min som er en erfaren sykehuslege sier at for det første er termometre unøyaktige, for det andre er det ulikt hvordan folk føler seg ved ulik temperatur. Han sier helsepersonellet først og fremst bør vurdere allmenntilstanden til pasienten framfor å henge seg opp i hvor mange grader termometeret viser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...