Gå til innhold

Studere i ALTA pga kjæresten. Familien lei seg. Tanker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ei jente som har bestemt seg for å studere i Alta til høsten. Dette er fordi jeg vil være nærmest mulig kjæresten, siden han har fått skoleplass på Porsanger/Porsangmoen. Altså 3 timer biltur mellom Porsanger og Alta.

Vi har i hele forholdet vært i avstandsforhold og jeg er så lei at jeg kunne revet av meg beinet. Det føles riktig for meg å være nærme han, men...!

Alle venninnene mine sier at jeg ikke må gjøre det på grunn av han.
Familien min er veldig veldig lei seg fordi jeg drar så langt, de befinner seg så langt ned sør som det går an... Og jeg kan tenke meg flybilletten ned dit for å se familien er ganske så svindyrt?

Jeg har aldri vært i Alta eller så langt Nord, er det noen som har bodd der? Hvordan er det? Er det veldig kaldt og mørkt om vinteren?

Hva mener dere er riktig valg?

Mvh J20 år



Anonymous poster hash: 754ad...1a9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er kaldt og mørkt på vinteren, altså det er veldig langt nord. Og nei, jeg synes ikke det er rett å studere en plass bare fordi kjæresten din skal studere 3 timer unna.......



Anonymous poster hash: 63b7d...148
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt prøve det 1 år. Du får oppleve et annet klima og miljø, og det kan være spennende å prøve noe nytt.

Det er ditt liv, og du kan ikke sitte hjemme hele livet og gjøre som alle andre vil. Jeg skjønner de vil savne deg, men jeg syns det er rart de ikke støtter deg mer i å oppleve noe annet.

Og om du kommer nærmere kjæresten, så er det jo fortsatt 3 t fra hverandre, så dere ser vel hverandre mest i helger.

Om det ikke fungerer, så er det værste som kan skje at du flytter hjem etter noen mnd eller 1 år. Og hva så? Da er du en erfaring rikere og klokere. Du har mange gode muligheter til å studere andre steder i landet.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg gått for det. Og om studiet begynner i september, så er det jo bare 3 mnd til jul, og det går fort.

:)

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Finnmark, og kan ikke tenke meg å bosette i Alta, men det er sikkert litt eksotisk for en som ikke er fra Finnmark (..eller kanskje ikke), med tanke på mørketiden, klimaet og naturen. Finnmark er jo veldig flott, men for en som trives i en storby og liker å reise en del til utlandet, er det nok ikke helt optimalt.



Anonymous poster hash: 1014c...f93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil flytte for å komme nærmere kjæresten, men blir fortsatt boende 3 timer unna? For å se hverandre etter studie og jobb så må dere reise først 3 timer, og så 3 timer tilbake samme dag om det er i en ukedag. Skal dere kun se hverandre i helgene? Da er det jo fortsatt et avstands-forhold.

Hva er vitsen med å flytte nærmere når det fortsatt er begrenset hvor mye dere kan se hverandre?

Syns det hørtes tungvindt ut. Om du vil flytte til Alta, så gjør du det, men om det er for å komme nærmere kjæresten så tror jeg du bommer litt. :(

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer er langt unna, jeg hadde ikke gjort det. Alta er vel heller ikke kjent for å ha den beste kvaliteten på utdanningen, så det er jo noe å tenke over.

Anonymous poster hash: de0af...6d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer unna er for langt unna for at dere får noe annet enn et avstandsforhold uansett.

Hva familien din mener om saken, er ikke relevant.

Har DU lyst til å flytte til Alta?

Har de et studie der som du har lyst til å ta?

Det er ikke noe verre å flytte til Alta enn noe annet sted. Alle steder har sine fordeler og ulemper.

Men har du lyst?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det, dere kan jo være sammen i helgene.

Jeg studerte i Bodø (kommer fra Bergen), syntes det var helt topp. Kunne godt tenkt meg å bo i Alta en stund, men kjæresten vil ikke.

Vil tro du får god oppfølging av skolen (få elever) og at det ikke er vanskelig å finne et rimelig sted å bo. Strømmen er også billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kaldt og mørkt på vinteren, altså det er veldig langt nord. Og nei, jeg synes ikke det er rett å studere en plass bare fordi kjæresten din skal studere 3 timer unna.......

Anonymous poster hash: 63b7d...148

Det er jo heller ikke rett å forbli der hun er kun på grunn av at familien vil savne henne.

Anonymous poster hash: 765ee...d6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det, dere kan jo være sammen i helgene.

Jeg studerte i Bodø (kommer fra Bergen), syntes det var helt topp. Kunne godt tenkt meg å bo i Alta en stund, men kjæresten vil ikke.

Vil tro du får god oppfølging av skolen (få elever) og at det ikke er vanskelig å finne et rimelig sted å bo. Strømmen er også billigere.

Om man ikke får boplass på studentskipnaden i Alta er det nesten umulig å finne boplass for en student med mindre man har råd til å betale 8000 i leie, og det er sjeldent noe ledig nært skolen, så da må man regne med buss eller å ha bil.

Strømmen er billigere, men man bruker veldig mye, så det jevner seg ut med sør.

Alta er ikke den kaldeste plassen, vi er så heldig at vi er dypt inni en fjord, så vi slipper det værste av vind, og langt nok ut mot kysten til at vi slipper at den blir steinkladt som på innlandet.

Jeg er født og oppvokst her, og vil ikke anbefale Alta med mindre du virkelig virkelig har lyst å dra til Alta, de som regel flytter hit er som regel i overkant frilufts interessert, er du det?

3 timer mellom Alta - Porsanger er greit nok det, på sommeren. På vinteren må du regne med kolonnekjøring, stengte veier osv.

Og ja, det er jo mørkt her, vi så sola for første gang i år på Fredag, og da har den jo vært borte siden November ca. Og sola er ikke lenge opp omgangen helt enda. Til gjengjeld har vi jo midnattsol.

Men, ja, uansett, ville ikke flyttet hit med mindre du virkelig ønsker å oppleve Alta og Finnmark, om det er kun for å være nærmere kjæresten ville jeg ærlig talt droppet det.

Anonymous poster hash: 84e97...761

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som burde være viktigst for deg er om du får en god utdannelse i Alta. Får du det? Har skolen godt rykte og løfter CVen din? Mannfolk kommer og går og dere vil fremdeles være i et avstandsforhold hvis du flytter, så ikke flytt dit bare pga typen.

Anonymous poster hash: c6a00...907

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret

Uansett fordeler og ulemper så er det en ny erfaring og du møter garantert masse nye flotte folk. At familien blir lei seg synes jeg ikke du skal la veie tungt. Det er normalt at unge reiser og bor "borte" i kortere eller lengre perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fortsatt for stor avstand til kjæresten til at det er verdt det. Hva med at han flytter til noe mer sivilisert?

Mørketiden er rett og slett helt for jævlig, og flybilletter sørover er svindyrt. Ikke er Høgskolen der oppe særlig mye å skryte av kvalitetsmessig, heller.



Anonymous poster hash: 33588...887
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer unna? Blir det egentlig noe nærmere i det hele tatt? Høres rart ut.

Anonymous poster hash: e204e...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alta er en helt super by, særlig hvis du er glad i friluftsliv, men den har litt for enhver smak.

MEN hvis din eneste motivasjon for å flytte til Alta er det at kjæresten skal holde til på Porsangermoen, ville jeg tenkt meg veldig godt om.

At familien vil savne deg, ville jeg ikke lagt vekk på. Du er ung og det er sunt å komme seg litt hjemmefra. :) Du skriver at du har bestemt deg, da regner jeg med at det er riktig valg for deg. :)



Anonymous poster hash: ebec4...27a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt for stor avstand til kjæresten til at det er verdt det. Hva med at han flytter til noe mer sivilisert?

Mørketiden er rett og slett helt for jævlig, og flybilletter sørover er svindyrt. Ikke er Høgskolen der oppe særlig mye å skryte av kvalitetsmessig, heller.

Anonymous poster hash: 33588...887

Alta har ingen høgskole. Du vil studere ved Norges Arktiske Universitet.

Anonymous poster hash: ebec4...27a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Avstandsforholdet vårt har alltid vært preget av å kun se hverandre hver 2. Eller 3. Tredje måned

derfor føler jeh at med 3 timers regelen avstand kan vi se hverandre i allefall en gang i måneden, og det er utrolig bra!

Han skal på Heimvernets befalsskole ja. Jeg føler det er riktig å flytte nærme han, og jeg får venner ganske lett så dette ser jeg frem til. Problemet er at i militæret blir man flyttet rundt om i Norge hele tiden, så plutselig forsvinner han fra Nord etter et halvt år...

ts

Anonymous poster hash: 754ad...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe å finne på så langt nord, desssverre. Det finnes ikke skikkelige butikker eller skikkelig bebyggelser der oppe. Så hvis det å kjede seg hele dagene frister så go for it!



Anonymous poster hash: 6ef7b...562
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...