Gå til innhold

Hvorfor er det så få kvinner innenfor realfag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et spørsmål jeg lenge har lurt på. Jeg studerer selv til en bachelor i realfag (IT og teknologi), og har planer om å ta master etterhvert. Men det er jo pokker ingen andre jenter her! I et kull på rundt 100 stykker er vi 5 jenter. Hva er det som er så avskrekkende med teknologi?

Anonymous poster hash: 3957f...089

Jeg kan også bare snakke for meg selv.

Jeg har andre interesser. Har en søster som er svært god i matematikk og fysikk mens jeg er god i andre ting som hun ikke klarer i det hele tatt.

Vi er forskjellige alle sammen og jeg kunne godt utdannet meg til ingeniør eller noe slik om det var det som stod på, men det er rett og slett ikke noe jeg interesserer meg for. Jeg ønsker heller ikke jobbe på kontor. Så jeg hadde hatt et grusomt kjedelig liv om jeg hadde måtte jobbet innen noe jeg ikke interesserer meg for.

Derfor studerer jeg sykepleie. Jeg elsker yrket. Ønsker å ta mastergrad i anestesi eller jordmor etterpå :)

Det er ganske mange år av livet man skal jobbe, og derfor bør man gjøre noe man liker.

Anonymous poster hash: 30c03...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig. Men studier viser at gutter også "naturlig" er mer praktiske/liker best fag som matte osv. Nå husker jeg ikke hvor jeg leste dette, er noen år siden, leste litt om det på skolen... Men det går sikkert an å Google.

Gutter liker best å holde på med noe. Bruke litt "krefter" både fysisk og psykisk. Ikke at det ikke kan være slitsomt i omsorgsyrker og sånn, men du bruker noen helt andre krefter som innebærer å forstå mennesker, følelser, adferd.. Og der er jentene mer "flinke" da.

Dette er selvfølgelig veldig generalisert da, det er jo ikke sånn med absolutt alle. Men det kan jo forklare litt.

Kultur har jo seff mye med det å gjøre og.

Anonymous poster hash: 6efcd...3a2

Det er på en måte sant det du sier, men en må faktisk bruke svært mye fysiske krefter i mange omsorgsyrker også. Det finnes mange maskiner man kan bruke på omsorgssenter for å gjøre ting lettere, men lett er det ikke for meg på 50 kilo å hjelpe en mann på over 100 kilo enten på do eller opp i senga. Det er heller ikke lett selv med hjelp fra en annen sykepleier. Jeg må virkelig si at det går ut over ryggen spesielt om man løfter litt feil noe som fort kan skje.

Anonymous poster hash: 30c03...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo stort flertall av jenter innen biologi, kjemi, biokjemi, bioteknologi!

Det er jo realfag, det. Mer realfag enn IT!
For en teit tråd-tittel...

Endret av Noope
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Ja, jeg tror du har helt rett... :rolleyes:

Og jeg har jo forsåvidt merket det selv: Hvis en gammel tante eller fjern slektning spør hva jeg studerer, og jeg svarer "marinteknisk drift", så blir de veldig usikre fordi de ikke vet hva det er. Hadde jeg sagt "sykepleier" så hadde de umiddelbart brutt ut i et smil, klappet meg på skulderen og sagt at det er et flott og samfunnsnyttig yrke.

Det knirker ikke ett sekund i mine ører, det lyder som de skjønneste toner ! :blomst:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å generalisere litt:

Det gir ikke nok sosial status. Det er en grunn til at de "flinkeste" jentene velger medisin eller juss. Det gir status! De som ikke velger "statusyrker" prøver å oppnå status gjennom hobbyer, barna, hjemmet, veldedighet, utseende etc... En master i geologi gir ikke nok generell status i forhold til arbeidsmengde for kvinner flest. Skal man legge ned så mange timer kan man liksågodt velge noe som gir både penger OG status!

Jentene som tar f.eks ingeniørfag bryr seg mindre om generell status enn gjennomsnittet for jenter. Interesser blir høyere prioritert enn sosial rang.

Svært få kvinner som tenker status når de velger yrket, hadde de gjort det så hadde vi ikke hatt et så kjønnsdelt arbeidsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke jeg kjenner en eneste kvinne som er opptatt av status, utenom meg selv :fnise:

Synes kvinner er opptatt av status jeg :P De skal ha det fineste håret, bilen, kjekkeste mannen, smykker og mest "riktige" venner.

Anonymous poster hash: fc702...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biologi? Anbefaler serien Hjernevask, ligger ute på youtube:

De beviste i den serien at kvinner er født med andre evner og egenskaper enn menn. Kvinner har, hel fra de er nyfødt, mer interesse for mennesker enn menn har. Menn har mer interesse for tekniske ting enn kvinner har. Det er bare slik vi er skapt. Kvinner har ikke de egenskapene i hjernene sine til å forstå realfag like godt som menn har. De eneste unntakene er homofile og lesbiske. Der er det bevist at det er som om hjernene er motsatt kjønn av det medfødte.

Så hvis en kvinne er god i realfag så er det ikke ei du har lyst til å date for å si det sånn! :laugh:



Anonymous poster hash: a42f3...464
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kvinner er opptatt av status jeg :P De skal ha det fineste håret, bilen, kjekkeste mannen, smykker og mest "riktige" venner.

Anonymous poster hash: fc702...9dd

Sosial status blir noe annet igjen.. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om jeg har riktig hår, smykker eller venner. Det synes jeg bare er flåsete og barnslig. Det som betyr noe for meg er at andre folk har respekt for jobben jeg gjør

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biologi? Anbefaler serien Hjernevask, ligger ute på youtube:https://www.youtube.com/watch?v=NiSWqwWbFEg&list=PL5215B69D688D816F Debeviste i den serien at kvinner er født med andre evner og egenskaper enn menn. Kvinner har, hel fra de er nyfødt, mer interesse for mennesker enn menn har. Menn har mer interesse for tekniske ting enn kvinner har. Det er bare slik vi er skapt. Kvinner har ikke de egenskapene i hjernene sine til å forstå realfag like godt som menn har. De eneste unntakene er homofile og lesbiske. Der er det bevist at det er som om hjernene er motsatt kjønn av det medfødte. Så hvis en kvinne er god i realfag så er det ikke ei du har lyst til å date for å si det sånn! :laugh:Anonymous poster hash: a42f3...464

Kjenner at denne irriterer meg til benmargen. Jeg studerer selv informatikk, og dermed er jeg lesbisk? Menn bør styere unna meg , fordi jeg har valgt et uortodokst yrkesvalg?Jeg studerer sammen med flere andre jenter, men vi er i klart mindretall. To er gift med menn, flere andre har samboere/kjærester av den mannlige varianten. Alle er altså lesbiske, i forhold til din prehistoriske tankegang? Det er ingenting som tilsier at kvinner er mindre dyktige til realfag enn menn, annet enn en Youtubeserie du lenker til. Forskning viser derimot at kvinnelige og mannlige hjerner fungerer 99,8 % likt. Og til tross for at jeg er kvinne har jeg en medfødt hjerne som forstår realfag. Shocking, I know. Tror det har alt med oppdragelse å gjøre, og null prosent med genetisk materiale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det er rart at det ikke er flere jenter som går realfag/teknologi. Synes det er kjempegøy, jeg! Jeg liker tanken på å være med å skape noe nytt eller lage noe folk har bruk for. Jeg er ikke superflink, men valgte realfag allikevel. Og det går faktisk greit, fordi jeg interesserer meg for det:) Dessuten er vi ettertraktet på jobbmarkedet og med en master fra det jeg studerer, ligger startlønnen fort oppunder 500k. Når folk kaller meg for nerd, tar jeg det som et kompliment.

Og hvis folk tror det bare er "guttejenter", lesbiske og særinger som velger realfag, så kan jeg avkrefte det:)

Anonymous poster hash: 76b67...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvilke realfag. Masse jenter på nano, kjemi, indøk, industriell design, material og produksjonsteknikk (maskin) på ntnu. Kanskje litt mindre på elektro og kyb, og noe annerledes på høgskolene, men det begynner å bli høy jenteandel nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...