Gå til innhold

Ferdig utdannet men får ikke jobb. Søke barnehage ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært i veldig mange barnehager gjennom jobben min og ser dette ganske ofte. Ofte som et alternativ til å sette inn vikarer så brukes folk som er i arbeidstrening gjennom NAV. Blir så provosert nåe jeg hører forlk si at det å jobbe i barnehage er en fin måte for våre nye landsmenn å lære norsk på. Det er ikke de voksne som er det for å lære noe av barna!

Jeg bor i Oslo, og det du beskriver er dessverre et velkjent fenomen her. Det er svært mange som er utplassert av NAV i barnehager og eldreomsorg. Det er helt fryktelig, mange av disse kan ikke prate grunnleggende norsk, og dessverre er det ikke slik at de har stor interesse for å jobbe i barnehage heller. De er plassert der, og må jobbe i barnehage for å beholde stønaden fra NAV.

Jeg har ikke noe i mot innvandring eller innvandrere, men det er ikke riktig å plassere folk som ikke kan norsk o barnehager. De voksne skal lære barna norsk og IKKE omvendt. Det tragiske er at det er mange innvandrere som sender ungene til barnehagen nettopp fordi de skal lære norsk, og så blir de eksponert for voksne som ikke kan norsk.

Anonymous poster hash: 8bab4...f1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg var ferdig sosionom for 12 år siden, startet jeg som assistent i skole. Det var kjempe vanskelig å få jobb som nyutdanna. Noe det fortsatt er, men nå er jeg med i gamet! ;)

Anonymous poster hash: fd489...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo, og det du beskriver er dessverre et velkjent fenomen her. Det er svært mange som er utplassert av NAV i barnehager og eldreomsorg. Det er helt fryktelig, mange av disse kan ikke prate grunnleggende norsk, og dessverre er det ikke slik at de har stor interesse for å jobbe i barnehage heller. De er plassert der, og må jobbe i barnehage for å beholde stønaden fra NAV.

Jeg har ikke noe i mot innvandring eller innvandrere, men det er ikke riktig å plassere folk som ikke kan norsk o barnehager. De voksne skal lære barna norsk og IKKE omvendt. Det tragiske er at det er mange innvandrere som sender ungene til barnehagen nettopp fordi de skal lære norsk, og så blir de eksponert for voksne som ikke kan norsk.

Anonymous poster hash: 8bab4...f1a

Jepp ofte er det NAV som tvinger de til å jobbe der. Eller ikke tvinger, men blir fratatt stønaden hvis de ikke følger opp. Veldig teit for synes ikke de som verken kan norsk eller bryr seg om barn skal jobbe der. Må da være andre plasser de kan plassere de? På et ordentlig norsk kurs feks. Litt vanskelig å jobbe med barn/mennesker eller i service bransjen når man er dårlig i norsk og så vidt kan engelsk.

Anonymous poster hash: e168e...5bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du synes det er kjipt å ty til en assistentstilling i en bhg, som nesten hvem som helst kan få, når du har brukt masse tid og penger på en master.

Men det er enda flauere å gå på Nav! Det er det flaueste.

Jobb i bhg til du finner noe bedre. Kanskje du kommer i kontakt med noen av de andre ansatte eller noen foreldre som kan være gode kontakter/har kontakter? :)

Av ren nysgjerrighet; hva har du utdannet deg til? Jeg tenker selv å ta en utdanning nå, men er livredd å velge noe som ikke gir meg jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i veldig mange barnehager gjennom tidligere jobb og ser dette ganske ofte. Ofte som et alternativ til å sette inn vikarer så brukes folk som er i arbeidstrening gjennom NAV. Blir så provosert når jeg hører forlk si at det å jobbe i barnehage er en fin måte for våre nye landsmenn å lære norsk på. Det er ikke de voksne som er det for å lære noe av barna!

Dette er helt uholdbart! Man plasserer ikke ukvalifiserte (og med det mener jeg ikke nødvendigvis uten utdanning, men uten interesse og personlige egenskaper) personer hos de svakeste i samfunnet, altså barna og de eldre. Det gjør meg rasende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt uholdbart! Man plasserer ikke ukvalifiserte (og med det mener jeg ikke nødvendigvis uten utdanning, men uten interesse og personlige egenskaper) personer hos de svakeste i samfunnet, altså barna og de eldre. Det gjør meg rasende.

eh... jo de gjør det hver dag. Jeg er litt overrasket over at du er så overrasket over dette. Jeg trodde det var ganske allment kjennt. Det sagt så trenger ikke alle disse menneskene gjøre en dårlig jobb bare fordi det ikke nødvendigvis var førstevalget deres da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv med en mastergrad i økonomi så går det an å trives sammen med barn og med å jobbe i en barnehage. Hvorfor skulle ikke det være mulig? Og en assistent er en assistent, ikke pedagog. Når det er mangel på arbeidskraft i sektoren, så er det vel bra at TS vil ta en slik jobb i påvente av noe annet? Å tro at barnehager skal ha kun faste ansatte, ingen vikarer og lav turnover er en illusjon.

Anonymous poster hash: 7510a...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med en mastergrad i økonomi så går det an å trives sammen med barn og med å jobbe i en barnehage. Hvorfor skulle ikke det være mulig? Og en assistent er en assistent, ikke pedagog. Når det er mangel på arbeidskraft i sektoren, så er det vel bra at TS vil ta en slik jobb i påvente av noe annet? Å tro at barnehager skal ha kun faste ansatte, ingen vikarer og lav turnover er en illusjon.Anonymous poster hash: 7510a...67c

Selvfølgelig kan man jobbe i bhg med en master i økonomi, eller andre utdanninger.

MEN da TS, skriver at det er flaut å skulle jobbe i bhg. Så har hun ikke noe der å gjøre!!!

Da er det bedre at hun finner en jobb som ikke inkluderer små barn.

Kanvas f.eks går inn for 50% Førskolelærere for å unngå høy turnover. Noen som er utrolig bra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan man jobbe i bhg med en master i økonomi, eller andre utdanninger.

MEN da TS, skriver at det er flaut å skulle jobbe i bhg. Så har hun ikke noe der å gjøre!!!

Da er det bedre at hun finner en jobb som ikke inkluderer små barn.

Kanvas f.eks går inn for 50% Førskolelærere for å unngå høy turnover. Noen som er utrolig bra :)

Skjønner hva du mener, men du blåser det helt ut av proposjoner. Jeg har en ganske lavstatusjobb innen min utdanning. Jeg gjør en god jobb og trives faktisk veldig bra, men når jeg møter gamle studiekametater liker jeg ikke å fortelle hva jeg jobber med.

Så lenge TS trives med barna, og gjør en god jobb, kan hun være en like bra som en hvilken som helst annen assistent uten kompetanse. Selv om hun synes det er flaut å fortelle det til mennesker som hun føler forventer mer. Ikke like bra som en med kompetanse, men som sagt er det en illusjon. Forventningene i barnehagen og forventningene fra verden utenfor er ganske ulike.

Anonymous poster hash: 7510a...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du kanskje ikke motivert nok? Stavanger er ikke verdens navle....

Jeg har gått arbeidsledig en gang, og jeg er såpass rastløs av meg at jeg søkte på jobb overalt i Norge. Alt annet enn å dasse hjemme....heldigvis fikk jeg en jobb relativt nære hjemmet, men hadde jeg ikke hatt noe valg kunne jeg flyttet overalt i Norge. Kanskje du skal tenke litt større du også? Fleksibilitet er en egenskap som det er kjekt å ha i arbeidslivet, og det er overraskende mange som mangler dette.

Nå er det ikke så lett når man har samboer som har jobb. Jeg er i samme situasjon som stepbystep. Vi kan jo ikke flytte så han må si opp jobben sin om jeg får en et annet sted, det hjelper ingen. Å bo adskilt vil heller ikke hjelpe på økonomien, da måtte vi selge huset osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere gi dere. Halvparten av de som jobber i barnehage har ingen utdanning og ingen bedre jobbmuligheter. De er glad i barn, men de er heller ikke så stolt av jobben sin. Har snakket med mange som jobber i bhg og som gjerne bytter jobb om de får bedre muligheter eller bedre lønn.

Jeg er glad i barn, veldig glad i barn og jeg vet at jeg kommer til å gjøre en god jobb. Barn er et stort ansvar og jeg vil gjøre alt jeg kan for at både de og foreldre skal føle seg trygge. Men om jeg etter 5 år med utdanning skal jobbe i barnehage, som assistent og med lite lønn, skal være stolt? Nei, jeg kan ikke det. Synes det er flaut å jobbe i barnehage, spesielt nå som jeg har utdanning. Hadde ikke gjort meg noe om jeg var uten utdanning.

TS



Anonymous poster hash: dc284...d18
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, her var det visst en helt annen diskusjon enn den ts var ute etter..

Selv om man synes det er flaut å jobbe i barnehage og heller ønsker en annen jobb så er det jo ikke dermed sagt at man er totalt blottet for arbeidsmoral?

Og at man finner det pinlig har jo nødvendigvis ikke noe med at man ser ned på yrket, det har vel mer med at man ikke greier å få en relevant jobb innen egen bransje.

TS: dersom du får jobb i barnehage så er det ingenting å tvile på. Arbeidsledigheten kommer til å spise deg opp dersom du går lenge uten jobb. Jeg jobbet selv som bhg-assistent en periode i påvente av en relevant jobb. Jeg synes også det var pinlig i begynnelsen, men dette går over. Alternativet var pinligere:)

Det er vanskelig å være nyutdannet og skulle søke jobb i et trangt arbeidsmarked. Men det beste du kan gjøre for deg selv er å komme deg ut i aktivitet. Å være i jobb vil også gjøre det lettere for deg nå når du søker jobb videre:)



Anonymous poster hash: 65b1b...800
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Jeg bor i Stavanger, og søker på alle jobbene jeg kommer over som innebærer regnskap, eller økonomi. De fleste stillingene står det at du trenger 3-5 års relevant erfaring, på de stillingene som det ikke står, har jeg fått tilbakemelding at mellom 130-170 har søkt på den stillingen. Jeg har fått en profesjonell til å skrive cv og søknad, så det er ikke noe gale med den.

Jeg kan ikke flytte, fordi jeg har samboer som jobber i stv og har ikke lyst til å flytte på seg.

Og hva med bemanningsbyråene? Revisjonsbyråene som EY, PwC etc? De ansetter folk uten erfaring i fleng.

Jeg kjenner flere i Stavanger i relevant jobb med kun bachelor i øk.ad. Men det er selvfølgelig mye lettere å få jobb om man har master.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var ferdig utdannet ingeniør var det lite jobber å få. Jobbet derfor litt her og der, på pub, som frilanser, litt diverse. Tenkte ikke over at det var flaut. Koffor det? Må ha penger til mat og livsopphold.

Etter halvannet år fikk jeg relevant jobb.



Anonymous poster hash: 3da88...73e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt dette med "flaut å ha en sånn jobb" eller "flaut å gå på NAV".

Det er vel viktig å trives med det man skal jobbe med også.

Jeg har vært arbeidsledig og var mere interessert i å ha en jobb enn å gå på NAV, ja - men jeg syntes ikke det ville være flaut å sitte i kassa på Kiwi eller jobbe i en barnehage. Derfor klarte jeg også å finne en jobb som var relevant for meg. Man må være villig til å gi litt, fire litt på kravene av og til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fy f for en fornærmelse… halvparten av de som jobber i bhg har ingen andre muligheter ( leser over her )

…..neivel…… jeg er ped leder og tar barnehagelærerutdanning og har en annen høyere grad

HVA SA DU ?

vil ha inn folk som har et genuint ønske om å arbeide med barn..



Anonymous poster hash: ffef8...ad5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bor i Stavanger, og søker på alle jobbene jeg kommer over som innebærer regnskap, eller økonomi. De fleste stillingene står det at du trenger 3-5 års relevant erfaring, på de stillingene som det ikke står, har jeg fått tilbakemelding at mellom 130-170 har søkt på den stillingen. Jeg har fått en profesjonell til å skrive cv og søknad, så det er ikke noe gale med den.

Jeg kan ikke flytte, fordi jeg har samboer som jobber i stv og har ikke lyst til å flytte på seg.

Blir litt ot, men søker du på alle stillinger uansett hva de ønsker mtp erfaring? Samboeren min søkte en stilling hvor de ønsket det ene og det andre, noe han ikke hadde. Han fikk jobben uansett. Det er mye arbeidsgivere ønsker, men som de ser i etterkant at kanskje ikke er det beste.

Anonymous poster hash: 679b5...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva med bemanningsbyråene? Revisjonsbyråene som EY, PwC etc? De ansetter folk uten erfaring i fleng.

Jeg kjenner flere i Stavanger i relevant jobb med kun bachelor i øk.ad. Men det er selvfølgelig mye lettere å få jobb om man har master.

Jeg er meldem i adecco, personalhuset, backup, manpower, jobzone. Så langt har INGEN hjulpet meg, og har ingenting postivit å si om de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt ot, men søker du på alle stillinger uansett hva de ønsker mtp erfaring? Samboeren min søkte en stilling hvor de ønsket det ene og det andre, noe han ikke hadde. Han fikk jobben uansett. Det er mye arbeidsgivere ønsker, men som de ser i etterkant at kanskje ikke er det beste.

Anonymous poster hash: 679b5...247

Ja, eg søker på alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Jeg er meldem i adecco, personalhuset, backup, manpower, jobzone. Så langt har INGEN hjulpet meg, og har ingenting postivit å si om de!

Men har du vært på intervju hos de?

Og hva med revisjonsbyråene? Hva sier de når du søker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...