Gå til innhold

Medisinstudiet - miljø?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, jeg håpet på at det var høyere enn 65%, men det er selvfølgelig avhengig av type fag, eksamensform, osv.

Du kan ikke sammenligne styrkgrensen med matematiske fag. Ved f.eks. siv. ing. eller samf. øk. på NTNU så får man kun poeng for riktig svar. Man får ikke poeng hvis man kan "litt" eller "man er inne på noe". Enten kan man det eller så ka man det ikke. Strykprosenten på disse linjene er derfor svært høy.

Sammenligner vi med humanistiske fag så tilsvarer 65% en E, sånn cirka.

Men hvordan tror du en eksamen i medisin er da? De første årene er jo kun basalfag. Her er det snakk om kjemi, histologi, anatomi etc. Her er det riktig eller galt. Enten så kan man det eller så kan man det ikke. Du får ikke poeng hvis du er "inne på noe". Du har jo absolutt ikke noe innsikt i medisinutdanningen.

Anonymous poster hash: 3e917...258

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvordan tror du en eksamen i medisin er da? De første årene er jo kun basalfag. Her er det snakk om kjemi, histologi, anatomi etc. Her er det riktig eller galt. Enten så kan man det eller så kan man det ikke. Du får ikke poeng hvis du er "inne på noe". Du har jo absolutt ikke noe innsikt i medisinutdanningen.

Anonymous poster hash: 3e917...258

Dette er selvfølgelig riktig, men man kan få halvpoenger for enkelte oppgaver, eks hvis man skal liste opp 5 risikofaktorer for blodpropp og man greier 4 (så lenge man ikke glemmer de aller viktigste..)

Anonymous poster hash: e2540...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest nilsson

Kutt ut tullet. Religiøse burde holde seg unna vitenskapelige yrker. Det er en sterk negativ korrelasjon mellom tro og intelligens.

Sammenheng mellom religiøs tro og lavere intelligens: http://forskning.no/filosofiske-fag-overtro-religion/2013/08/sammenheng-mellom-religios-tro-og-lavere-intelligens

https://www.youtube.com/watch?v=_RfUj09pWfM

Endret av nilsson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut tullet. Religiøse burde holde seg unna vitenskapelige yrker. Det er en sterk negativ korrelasjon mellom tro og intelligens.

Sammenheng mellom religiøs tro og lavere intelligens: http://forskning.no/filosofiske-fag-overtro-religion/2013/08/sammenheng-mellom-religios-tro-og-lavere-intelligens

https://www.youtube.com/watch?v=_RfUj09pWfM

Er rimelig mange religiøse på kullet mitt nå, spesielt muslimer :) Smarte som få er de og!

Anonymous poster hash: a4ff2...e33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, blir kjipt å få de folka der som kolleger.

Anonymous poster hash: e40fb...f57

Jaså...?

Jeg har studert i Polen, snart ferdig med turnus, er fornøyd med kvaliteten på studiet og har aldri jukset på en eksamen i mitt liv :-) Jeg for min del synes det blir hyggelig å ha både deg og andre som har studert i Norge som kolleger. I et miljø hvor man møter mennesker fra alle universiteter som både er overleger, turnusleger, lis osv så vil jeg dog anbefale å legge fra meg forutinntatte holdninger. Tro meg, det er plass til både deg og meg i helse-norge.. du trenger ikke være redd for det. Vi treffes på et morgenmøte en gang snart. :hug:

Anonymous poster hash: 7fcbe...912

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nilsson

Er rimelig mange religiøse på kullet mitt nå, spesielt muslimer :) Smarte som få er de og!

Anonymous poster hash: a4ff2...e33

Jasså. Hvordan vet du at de er "smarte"? Vet du hvilken IQ de har? Med riktig innsats kan hvem som helst fullføre medisinstudiet.

Endret av nilsson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaså...?

Jeg har studert i Polen, snart ferdig med turnus, er fornøyd med kvaliteten på studiet og har aldri jukset på en eksamen i mitt liv :-) Jeg for min del synes det blir hyggelig å ha både deg og andre som har studert i Norge som kolleger. I et miljø hvor man møter mennesker fra alle universiteter som både er overleger, turnusleger, lis osv så vil jeg dog anbefale å legge fra meg forutinntatte holdninger. Tro meg, det er plass til både deg og meg i helse-norge.. du trenger ikke være redd for det. Vi treffes på et morgenmøte en gang snart. :hug:

Anonymous poster hash: 7fcbe...912

Enig.

Anonymous poster hash: 19543...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså. Hvordan vet du at de er "smarte"? Vet du hvilken IQ de har? Med riktig innsats kan hvem som helst fullføre medisinstudiet.

Åja, så man kan ikke mene at noen er smarte uten at man vet deres IQ? Jeg kan ikke si at Einstein eller Isaac Newton var smarte da jeg ikke vet hvilken IQ de hadde? Merkelig tankegang.

Med riktig innsats kan hvem som helst fullføre hvilket som helst studie.

Anonymous poster hash: 19543...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nilsson

Det er kanskje mulig å være relativt intelligent og religiøs. Men hadde vi virkelig hadde vært intelligente (i ordets rette forstand) så hadde vi ikke hatt religion.

Hva mener du med smart? Man kan være dyktig innenfor et område, men dårlig (uinformert) innenfor andre områder. En smart person er for meg en person som klarer å tenke selvstendig og som har kunnskap innenfor mange fagområder (generalist). Det å kunne gjengi ei fagbok er ikke det samme som å være smart.

Er man informert innenfor mange fagområder og klarer å tenke selvstendig, da har man følgelig lagt fra seg barnetroen. Vitenskap og religion går ikke overens.

Richard Dawkins

Endret av nilsson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest nilsson

Det jeg prøver å si er at på medisinstudiet er det en salig blanding av intelligente, nevrotiske, pliktdrevne og statusjagende studenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg prøver å si er at på medisinstudiet er det en salig blanding av intelligente, nevrotiske, pliktdrevne og statusjagende studenter.

Det du "prøver å si" 3 måneder etter din egen siste post....?

Tror du er en salig blanding av mye rart selv. :) Stopp å være obsessed over medisinstudenter, da får du et bedre liv.

Anonymous poster hash: 6e2b7...18d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg prøver å si er at på medisinstudiet er det en salig blanding av intelligente, nevrotiske, pliktdrevne og statusjagende studenter.

Jeg studerer medisin i Norge og kjenner ikke meg igjen eller de fleste medstudentene mine igjen i dette. Du har absolutt ikke innsikt i hvilke mennesker et medisinkull er bygd opp av. Du er en typisk person som sluker alt det du finner på nettet av artikler og liknende (viser blant annet til din henvisning til artikkel på forskning.no). Selvsagt finnes det nevrotiske studenter, men slike finnes det jo overalt. Jeg har enda i vente å treffe på en slik medstudent. De aller fleste på kullet tar det faktisk svært rolig. Mye av grunnen til dette er at det ikke er karakterer på studiestedene i Norge. Det er karakterer i Bergen og vil i senere tid bli innført i Oslo også, men disse er ikke av betydning da ikke alle studiestedene har karakterer. De aller fleste har også andre interesser enn studiet og er også sosialt kompetente. De aller fleste på mitt studiested er for eksempel svært interesserte i friluftsliv. Generelt sett er det slik på medisin i Norge (Oslo er vel muligens unntaket her).

Jeg bekymrer meg litt over refleksjonsevnen din når du danner deg et bilde av en vanlig medisinstudent i Norge som nevrotisk, uintelligent (ettersom du mener at intelligente elever ikke kan ha gode karakterer), lite kreative, lite nysgjerrige og sosialt inkompetente. I tillegg mener du at disse studentene er religiøse (les: kristne), som du igjen sier bør holde seg utenfor vitenskap. Det er for øvrig svært få religiøse som studerer medisin, og de fleste som gjør det tilhører religionen sin av tradisjon eller har et svært tolerant forhold til vitenskap og ikke-religiøse. Selvsagt finnes det unntak, og det er synd, men unntak vil det alltid være. Jeg ble faktisk svært positivt over hvor få typiske nerder det var å finne på kullet, og de typiske nerdene som er å finne er faktisk de som er ute hver helg.

Anonymous poster hash: 19543...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest besserwesser

Medisinstudiet er ikke spesielt hardt. Dersom man ikke jobbet hardt og målrettet på videregående skole (noe kun et fåtall gjorde) er det vanskelig å komme inn med vitnemålet fra vgs. Enkelte har valgt å bruke flere år på å sanke og forbedre karakterer. Disse har ofte brukt 6-7 år på vgs., sanket alderspoeng og i tillegg jobbet hardt og målrettet.

Medisinstudiet preges av nerdete (utstøtte som hadde litt for mye alenetid på vgs.) og litt strebete studenter (poengsankerne). Hvem som helst kommer inn på medstudiet hvis man prioriterer riktig. Bruker man 6 år på vgs., så er det ikke noe problem å få 6 i snitt for de aller fleste.

For meg fremstår det helt meningsløst at det er slik. Resultatet er at man får en legestand som består av svært sære mennesker. Mitt personlige syn er at mange av legene lider av mindreverdighetskomplekser, er svært strebete og prestisjejagende, og mangler sosiale ferdiger. De fremstår heller ikke som spesielt intelligente, men heller tvert om. En stor andel av legene snevre og uopplyste om problemstillinger som ikke angår pensum.

Jeg skulle virkelig ønske at vi hadde en legestand som brydde seg om folk, og ikke om penger og prestisje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, besserwesser skrev:

Medisinstudiet er ikke spesielt hardt. Dersom man ikke jobbet hardt og målrettet på videregående skole (noe kun et fåtall gjorde) er det vanskelig å komme inn med vitnemålet fra vgs. Enkelte har valgt å bruke flere år på å sanke og forbedre karakterer. Disse har ofte brukt 6-7 år på vgs., sanket alderspoeng og i tillegg jobbet hardt og målrettet.

Medisinstudiet preges av nerdete (utstøtte som hadde litt for mye alenetid på vgs.) og litt strebete studenter (poengsankerne). Hvem som helst kommer inn på medstudiet hvis man prioriterer riktig. Bruker man 6 år på vgs., så er det ikke noe problem å få 6 i snitt for de aller fleste.

For meg fremstår det helt meningsløst at det er slik. Resultatet er at man får en legestand som består av svært sære mennesker. Mitt personlige syn er at mange av legene lider av mindreverdighetskomplekser, er svært strebete og prestisjejagende, og mangler sosiale ferdiger. De fremstår heller ikke som spesielt intelligente, men heller tvert om. En stor andel av legene snevre og uopplyste om problemstillinger som ikke angår pensum.

Jeg skulle virkelig ønske at vi hadde en legestand som brydde seg om folk, og ikke om penger og prestisje.

Jeg må nesten bare få spørre om du går på medisinstudiet..? 

Anonymkode: ce327...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, besserwesser skrev:

Medisinstudiet er ikke spesielt hardt. Dersom man ikke jobbet hardt og målrettet på videregående skole (noe kun et fåtall gjorde) er det vanskelig å komme inn med vitnemålet fra vgs. Enkelte har valgt å bruke flere år på å sanke og forbedre karakterer. Disse har ofte brukt 6-7 år på vgs., sanket alderspoeng og i tillegg jobbet hardt og målrettet.

Medisinstudiet preges av nerdete (utstøtte som hadde litt for mye alenetid på vgs.) og litt strebete studenter (poengsankerne). Hvem som helst kommer inn på medstudiet hvis man prioriterer riktig. Bruker man 6 år på vgs., så er det ikke noe problem å få 6 i snitt for de aller fleste.

For meg fremstår det helt meningsløst at det er slik. Resultatet er at man får en legestand som består av svært sære mennesker. Mitt personlige syn er at mange av legene lider av mindreverdighetskomplekser, er svært strebete og prestisjejagende, og mangler sosiale ferdiger. De fremstår heller ikke som spesielt intelligente, men heller tvert om. En stor andel av legene snevre og uopplyste om problemstillinger som ikke angår pensum.

Jeg skulle virkelig ønske at vi hadde en legestand som brydde seg om folk, og ikke om penger og prestisje.

Penger og prestisje? Man tjener ikke særlig mye som lege i Norge. Rundt 700 000 når du er på toppen av karrieren. Og i dette ligger lange dager og jobbe natt, fridager osv. 

Anonymkode: ba57a...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Penger og prestisje? Man tjener ikke særlig mye som lege i Norge. Rundt 700 000 når du er på toppen av karrieren. Og i dette ligger lange dager og jobbe natt, fridager osv. 

Anonymkode: ba57a...d2c

Nei, man tjener vanligvis langt bedre enn dette. Men sant at det kan være lange dager og veldig mye jobbing/press.

Anonymkode: c0a5a...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Penger og prestisje? Man tjener ikke særlig mye som lege i Norge. Rundt 700 000 når du er på toppen av karrieren. Og i dette ligger lange dager og jobbe natt, fridager osv. 

Anonymkode: ba57a...d2c

Man tjener langt mer enn 700 000 på toppen av karrièren. Det avhenger selvfølgelig på sted, men det kan bli en del over 2 000 000 i en høy stilling (offentlig, privat blir nok enda mer). Lange dager er dog et selvfølge i yrket.

Anonymkode: a50aa...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, besserwesser skrev:

Medisinstudiet er ikke spesielt hardt. Dersom man ikke jobbet hardt og målrettet på videregående skole (noe kun et fåtall gjorde) er det vanskelig å komme inn med vitnemålet fra vgs. Enkelte har valgt å bruke flere år på å sanke og forbedre karakterer. Disse har ofte brukt 6-7 år på vgs., sanket alderspoeng og i tillegg jobbet hardt og målrettet.

Medisinstudiet preges av nerdete (utstøtte som hadde litt for mye alenetid på vgs.) og litt strebete studenter (poengsankerne). Hvem som helst kommer inn på medstudiet hvis man prioriterer riktig. Bruker man 6 år på vgs., så er det ikke noe problem å få 6 i snitt for de aller fleste.

For meg fremstår det helt meningsløst at det er slik. Resultatet er at man får en legestand som består av svært sære mennesker. Mitt personlige syn er at mange av legene lider av mindreverdighetskomplekser, er svært strebete og prestisjejagende, og mangler sosiale ferdiger. De fremstår heller ikke som spesielt intelligente, men heller tvert om. En stor andel av legene snevre og uopplyste om problemstillinger som ikke angår pensum.

Jeg skulle virkelig ønske at vi hadde en legestand som brydde seg om folk, og ikke om penger og prestisje.

Du studerer åpenbart ikke medisin. Dette skriker av fordommer. 

Anonymkode: a2510...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besserwesser
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Penger og prestisje? Man tjener ikke særlig mye som lege i Norge. Rundt 700 000 når du er på toppen av karrieren. Og i dette ligger lange dager og jobbe natt, fridager osv. 

Anonymkode: ba57a...d2c

700 000 kr er svært godt betalt. Det er ingen grunn til at legene skal tjene nevneverdig mer enn offentlige ansatte med 5-årige mastergrader.

Endret av besserwesser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, besserwesser skrev:

700 000 kr er svært godt betalt. Det er ingen grunn til at legene skal tjene nevneverdig mer enn offentlige ansatte med 5-årige mastergrader.

Har du helt glemt spesialisering? 

Anonymkode: a2510...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...