Gå til innhold

Hvorfor er nesten alle her dobbelt anonyme?


Gjest Skogkar

Anbefalte innlegg

Men hvordan i alle dager skal noen forstå at "skogmann" er meg? Det er da bare å ikke legge ut personlig informasjon er det ikke? Med mindre jeg skriver mitt navn, min kones navn, nøyaktig hvor jeg bor osv, hvem i all verden skal finne ut det?

Hvorfor er det relevant for folk å vite hva jeg har ment om barneoppdragelse, kollektivtransportpriser eller romfolket i en tråd om for eksempel møbler? Er mine meninger om bensinpriser mindre verdt fordi den ikke kan knyttes til "Kari123", og man ikke samtidig vet at jeg er trebarnsmor, liker turer i skogen og stemmer blått ved stortingsvalg?

Jeg respekterer at andre har lyst til å bygge opp en profil, og være et gjenkjennelig vesen her inne. Jeg skjønner at det er trivelig, og at det kan være artig med en oversikt over gode innlegg man har skrevet etc. Hvorfor er det så vanskelig å skjønne at andre ikke har behov for denne typen "halvoffentlig" personlighet på nett?

Anonym poster: 12b9a96b52f73da8c19d3c376cc27725

Endret av Bond
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest norah

Men ikke alle har generelle yrker(lærer, sykepleier etc) som du har skogmann.

Alle mine jobber har vært så spesifikke i både tema og tittel at alle som kjenner til meg ville da kjent meg igjen umiddelbart, samt det ville vært ekstremt enkelt å google frem meg som person for ukjente.

Jeg har sagt ting jeg vet kan bli mistenkt for å være meg, men da kjenner de meg isåfall veldig godt - og da er det ikke så farlig.

Jeg vil ha private ting privat(det kan for mange være helseting, forholdsting etc), og dersom jeg da svarer noen om noe som er veldig personlig og "sårbart" så bruker jeg anonymfunksjonen.

Det har mest å gjøre med at jeg ikke ønsker å bli hetset med de opplysningene slik jeg ser enkelte andre brukere har blitt, og slettet seg som årsak av.

Det ene er at jeg ikke ønsker å bli stalket her inne(noe jeg tildels har blitt etter å ha ytret meninger, da spesielt politisk). Da er det gjerne AB`er som følger etter i tråd etter tråd, og skal ta opp temaer, slenge ut dritt osv.

Det er irriterende og slitsomt.

Og, det siste jeg vil er å bli gjenkjent på gata av ukjente mennesker - da spesielt ikke ukjente mennesker man virkelig ikke er interessert i å ha kontakt med.

Det er vel 40.000 brukere her inne, og sjangsen for at noen av dem ikke er helt riktige i hodet er jo stor - noe som sier seg selv med alle "jævla hore, brenn i helvetet" kommentarene enkelte her inne får.

Ergo, AB avogtil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Men ikke alle har generelle yrker(lærer, sykepleier etc) som du har skogmann.

Alle mine jobber har vært så spesifikke i både tema og tittel at alle som kjenner til meg ville da kjent meg igjen umiddelbart, samt det ville vært ekstremt enkelt å google frem meg som person for ukjente.

Jeg har sagt ting jeg vet kan bli mistenkt for å være meg, men da kjenner de meg isåfall veldig godt - og da er det ikke så farlig.

Jeg vil ha private ting privat(det kan for mange være helseting, forholdsting etc), og dersom jeg da svarer noen om noe som er veldig personlig og "sårbart" så bruker jeg anonymfunksjonen.

Det har mest å gjøre med at jeg ikke ønsker å bli hetset med de opplysningene slik jeg ser enkelte andre brukere har blitt, og slettet seg som årsak av.

Det ene er at jeg ikke ønsker å bli stalket her inne(noe jeg tildels har blitt etter å ha ytret meninger, da spesielt politisk). Da er det gjerne AB`er som følger etter i tråd etter tråd, og skal ta opp temaer, slenge ut dritt osv.

Det er irriterende og slitsomt.

Og, det siste jeg vil er å bli gjenkjent på gata av ukjente mennesker - da spesielt ikke ukjente mennesker man virkelig ikke er interessert i å ha kontakt med.

Det er vel 40.000 brukere her inne, og sjangsen for at noen av dem ikke er helt riktige i hodet er jo stor - noe som sier seg selv med alle "jævla hore, brenn i helvetet" kommentarene enkelte her inne får.

Ergo, AB avogtil.

Hvor spesiell og unik tittel har du egentlig? Det kan du vel si nå som du er dobbelt anonym? Er du statsminister eller minister, eller programleder på tv2? Ut over det går vel alle stillinger tolv av på dusinet , eller hva man sier :)

Og til deg over; Jeg kan bussrutene til 54 bussen og 21 bussen. Kan du gjette hvem jeg er?

Men jeg kommer vel heller aldri til å spørre om svært personlige ting her inne, eller dele svært personlige ting, så da har jeg heller ikke så mye å frykte.

Det er vel dessuten større sjans for at dere kvinner, eller JÆVLa H0rEr!!11!! (farlig stalker) kommer over noen dere kjenner her, enn jeg mann/psykopat/stalker.

Endret av Skogmann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen. Hvorfor er det så viktig å vite mer om den enkelte bidragsyteren enn hva som kommer frem i den aktuelle tråden? Hva tilfører det debatten?

Hvofor er det så viktig for deg å vite at jeg er "Kari123" med tusen meninger om ting som ikke har noe med denne tråden å gjøre? Om man kun er ute etter å diskutere SAK og ikke person burde dette være uproblematisk!

(Anonyme brukere som stalker eller er ufine kan rapporteres på lik linje med alle andre brukere).

Anonym poster: 12b9a96b52f73da8c19d3c376cc27725

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

Hvor spesiell og unik tittel har du egentlig? Det kan du vel si nå som du er dobbelt anonym? Er du statsminister eller minister, eller programleder på tv2? Ut over det går vel alle stillinger tolv av på dusinet , eller hva man sier :)

Du tar feil. Flere stillingstitler i kombinasjon med fagfelt går ikke på dusinet i det hele tatt, og når man da vet alder og kjønn så er det lett å finne ut når man jobber i en smal og mannsdominert bransje.

Du kan kverrulere så mye du vil.

Om en kvinne/mann eksempelvis bor i Oslo og er professor i religionsvitenskap, stipendiat på klimaforskning, er politisk rådgiver på landbrukspolitikk eller noe slikt så er det ikke akkurat et dusin av dem i den byen, ikke engang i hele landet.

Så om jeg var en av de tingene, og du jo vet allerede at jeg er kvinne - og gjennom en annen tråd at jeg er 31 år, får du opp hele CV`en min på null komma niks.

Jeg vet det bedre enn deg, nettopp fordi jeg har googlet stillingstitler jeg har hatt og funnet........trommevirvel....MITT FULLE NAVN, arbeidsgiver, og flere googletreff på ting jeg har publisert, ting jeg har deltatt i jobbmessig og studiemessig, masteroppgaven min etc etc.

Så nei, jeg kan ikke si stillingstitler anonymt heller, fordi de er faktisk unike. Som hos mange andre.

Du kan tilogmed på ett sekund finne ut hvem jeg er gift med, og vips - om jeg hypotetisk sett fortalte i en tråd i 2009 at "hjelp, jeg er forelsket i en på jobb og vi hadde sex en gang på julebordet, skal aldri gjenta" - så er jo ikke det så festlig.

Og - som du kanskje ikke har fått med deg så har brukere slettet seg herfra fordi de er blitt outet i tråder av AB`er med fullt navn.

Så nei, vi er ikke paranoide. Du er bare ny her, åpenbart.

Det blir ikke mindre reellt enn at du kverulerer på det.

Endret av norah
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne hvorfor AB-funksjonen skal være noe problem for noen på et diskusjonsforum sånn i utgangspunktet. Eller hvorfor man da i så fall registrerer seg på et forum med hyppig brukt funksjon for anonym posting.

Med mindre man er mann som registrerer seg på et kvinneforum kun i den hensikt å sjekke damer, selvsagt. Da kan jeg forstå at man gjerne vil at alle brukerne skal være mest mulig selvutleverende, og ha navnet sitt som nick og bilde av seg selv som avatar. :filer:

Anonym poster: 6d327eba6aee8ff1c789a0639aeab9f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og til deg over; Jeg kan bussrutene til 54 bussen og 21 bussen. Kan du gjette hvem jeg er?

Selvfølgelig kan jeg ikke det, det har jeg heller aldri påstått.

Og jeg tror nok du egentlig forstår poenget, at det er summen av de små dryppene man gir, som gjør at totalen kan bli lett gjenkjennelig. Man svarer litt her og litt der, sier den nyeste Toyotaen ikke er helt god, den fusker i bremsene, påpeker at Romfolket på Årvoll har en farlig steinskrent rett over teltleiren, gir gode råd når det gjelder rørleggerpriser, for det kan du... Og så videre og så videre. Det er jo ikke sånn at brukerne står og roper ut yrker, bosted, hobbyer- men det gjenspeiler seg i svarene man gir, ofte uten at man er klar over det selv.

Jeg vil nesten innta det motsatte standpunktet av deg: nemlig at nick er en form for falsk anonymitet. Det er mye lettere enn mange er klar over å se hvem som skjuler seg bak nicket, og det bør man ha i bakhodet når man skriver.

Endret av Bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte engang i forbifarten i en samtale om internettforum at jeg hang endel på KG: Noen uker etterpå begynte jeg å få merkelige meldinger i innboksen min. Etter en stund skjønte jeg hvem det var; nemlig en jeg kjente og som hadde lett seg gjennom antagelig uhorvelige antall tråer på KG for å finne ut hvem jeg var her inne. Creepy !

Ikke at han fikk tilgang til store hemmeligheter akkurat; men at bekjente leser alt jeg skriver her inne var guffent. Slettet den gamle brukeren, og startet med nye ark., Og ble veldig mye mere forsiktig med hva jeg skriver om meg selv.

Anonym poster: 65cd8ad37308a0b05792b1dbf30a7c43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser utrolig mange som poster anonymt anonymt i selv ubetydelige tråder. Er man ikke anonym nok med et nickname? Må man anonymiseres fra nicket sitt også? Er dere redd for å si hva dere mener blandt folk dere kun kommuniserer med på et forum?

'

Spiller det noen rolle? Jeg kan hete Nina, Lars, Trym eller Fredrik. Det kommer på det samme.

Anonym poster: 3711ab6ef6b95ee4bf43c45afe94918b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv gjenkjent en bekjent her inne på ganske trivielle ting. Det var ting som hvor personen jobbet, hvilken bunad den hadde, hvor den brukte å være på ferie ol. Dette fant jeg ut uten å stalke personen, men etter å ha truffet på den i flere tråder var det ikke lenger noen tvil. Derfor poster jeg som anonym noen ganger for å unngå at for mye informasjon knyttes til meg. I tillegg endrer jeg små detaljer når jeg poster under nick, slik at de som eventuelt kjenner meg vil ha mindre sannsynlighet for å komme over info som kan være meg og dermed kanskje undersøke videre.

Ja, jeg er nok litt paranoid. Jeg skriver heller ikke veldig avslørende ting. Jeg holder meg for det meste til meningsdiskusjoner og å gi tips til folk som trenger hjelp, for dette er ting det er vanskelig å kjenne noen igjen på.

Anonym poster: 04fe309d73f8a41c4ba1d754abdf6753

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Jeg kan ikke skjønne hvorfor AB-funksjonen skal være noe problem for noen på et diskusjonsforum sånn i utgangspunktet. Eller hvorfor man da i så fall registrerer seg på et forum med hyppig brukt funksjon for anonym posting.

Med mindre man er mann som registrerer seg på et kvinneforum kun i den hensikt å sjekke damer, selvsagt. Da kan jeg forstå at man gjerne vil at alle brukerne skal være mest mulig selvutleverende, og ha navnet sitt som nick og bilde av seg selv som avatar. :filer:

Anonym poster: 6d327eba6aee8ff1c789a0639aeab9f9

Jeg er gift. Beklager :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det heller ikke. Hos meg hører det skjeldenhetene til å poste anonymt.

Det er de gangene hvor jeg f.eks starter et emne hvor ting er ganske detaljert om meg, da i frykt for å bli gjenkjent.

Endret av Bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor man bare ikke ignorerer folk som følger etter i tråder. Det er jo bare å overse, så gidder de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Starlit

Er en god del som leser mine innlegg som "skjult" bruker ;)

Tipper det er folk som tidligere har slengt dritt om meg, som rett og slett ikke greier å la være å spionere på meg likevel. ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

Jeg har hatt endel som har fulgt etter meg i flere tråder for å fortelle meg gjentakende ganger at jeg er ei jævla fitte - idiot - dum - masse hetsende karakteristikker.

Og det har ikke bare vært èn, det har gjerne vært en tre-fire stykker på en gang som plusser på hverandre og lager hetsende innlegg mot meg(og mange andre) i tråder.

Det er ikke spesielt hyggelig, men om du synes det så er det jo bare å kjøre på.

I denne tråden her slår du meg som en av disse typiske kverulantene som bare har "litt moro". Da sårer det selvsagt ikke å få dritt, fordi man er sleivete/useriøs/kverulant eller liknende som bruker - og man deler aldri noe som faktisk kommer fra hjertet.

Det gjør jeg og mange andre, og da blir plutselig brukeren mye per personlig - og det sårer mer å få vite at "du er ei jævla hore", "du er ei jævlig narkoman mor di jævla kjerring" etc som noen her har fått høre.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig for deg å forstå?

Endret av Bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får i hvert fall lyst til å begynne å stalke Skogmann her, side han tydeligvis har bestemt seg for å gå til frontalangrep på meg uten at jeg har gjort ham noe som helst.

Hold deg på Facebook hvis du er så opptatt av person og ikke sak, Skogmann - dette er et diskusjonsforum, og denne saken er utdebattert her for lenge, lenge siden. Søk opp noen tråder, les deg opp, og hold fred.

Anonym poster: 6d327eba6aee8ff1c789a0639aeab9f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest "gjest"

Vel, men har vi egentlig noe interesse av å vite hvem alle de her merkelige menneskene på forum er i RL?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Vel, men har vi egentlig noe interesse av å vite hvem alle de her merkelige menneskene på forum er i RL?

Spørs jo hvor stalker-aktig man er? Finnes vel de som har møtt kvinnen/mannen i sitt liv på diverse forumer? Vil anta i hvert fall DE hadde interesse av det. For de av oss som har "komplette" liv i RL, så henger man vel bare på forumer for å diskutere, irritere og være morsom når ens egen partner har mens eller ikke er hjemme. Sånn er det for meg i hvert fall. Valget falt på et kvinneforum, da jeg er mer interessert i blomster enn biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB er ikke anonym for moderator, det er liksom hele poenget her. Ved slike tilfeller er det bare å rapportere, og så kan moderator se hvem som er hvem, og evt utestenge skyldige brukere pga gjentatte regelbrudd. Rapportering er greia her, med både AB og brukere som poster med nick. Men det er vel ikke så greit å vite når man bare har vært her i noen få dager men likevel har bestemt seg for å forandre hele forumet. :kose:

Anonym poster: 6d327eba6aee8ff1c789a0639aeab9f9

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Ok, alle sammen. Da har vi funnet ut av det vi lurte på. Det har vært flott deltagelse i tråden. VI har ledd, vi har grått, og vi har gitt hverandre en god klem. Tusen takk for deltagelsen!

Flott!

Endret av Bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...