Gå til innhold

Er ordet "sikkelig" et dialektord eller uvitenhet?


Arabella

Anbefalte innlegg

Jeg ser rett som det er folk skrive "sikkelig", altså ment "skikkelig". Er det dialekt eller slurv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle jeg kjenner som gjør det kommer fra samme område, så det er mulig det er dialekt.

 

Hvilket område i landet er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sier iallfall skikkelig og ikke sikkelig i finnmark  :fnise:



Anonymous poster hash: b3d16...857
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke litt samme ulla som "forsempel"?

 

Det tror jeg ikke. "Forsempel" oppfatter jeg som om noen vil være morsom, tulle litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallingdal

Enten er du fra Flå eller fra Ål. Resten skriver skikkelig bokmål.

Anonymous poster hash: df231...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ikke. "Forsempel" oppfatter jeg som om noen vil være morsom, tulle litt.

 

Det er ikke min erfaring. Har møtt nok av folk som bruker det i blodig alvor, deriblant flere kolleger i samtaler om partnervold og barnefattigdom. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke min erfaring. Har møtt nok av folk som bruker det i blodig alvor, deriblant flere kolleger i samtaler om partnervold og barnefattigdom. :P

 

Det tror jeg nok. Det er mange som snakker et slurvete og "forenklet" språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange som sliter litt med sk/skj/sj-lyder. Det kan vel være så enkelt at de ikke kan stave dette ordet riktig, eller "uvitenhet" da, haha. Det kan også faktisk være en tastefeil. Jeg taster fort, og må alltid gå gjennom e-poster før jeg sender dem på grunn av en rekke tastefeil. I ligger jo rett over k, så det kan hende noe rett og slett har hoppet over k før i tastingen sin. 

 

Det er jo også mulig at det er snakk om en form for overgeneralisering(men kanskje tvilsomt i dette tilfellet). Giro skrives jo giro, uten noen ekstra konsonant foran vokalen. Mulig noen tenker at det gjelder for "skikkelig" også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Det er ikke min erfaring. Har møtt nok av folk som bruker det i blodig alvor, deriblant flere kolleger i samtaler om partnervold og barnefattigdom. :P

 

 

Det tror jeg nok. Det er mange som snakker et slurvete og "forenklet" språk.

 

Rolv Wesenlund sier "forsempel" i Fleksnes-episodene. Tror det også skyldes at når man snakker med høyt tempo, så forsvinner et par stavelser hhv. trykket forskyves (som ved "Tungegymnastikk" og "Si dette ordet/denne setningen raskt ti ganger etter hverandre")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Enten er du fra Flå eller fra Ål. Resten skriver skikkelig bokmål.

Anonymous poster hash: df231...fcc

 

Tja... Gol er også en nynorskkommune, hvis det var det du mente.

Men, uansett, "sikkelig" er ikke noe ord på hverken bokmål eller nynorsk og skal derfor ikke skrives.

Er selv halling og har ikke hørt/sett at noen her bruker "sikkelig"

Enkelte eldre hallinger uttaler imidlertid ordet med en liten "j", altså sjikkelig", men dette er kun tale, ikke skriftlig, selvsagt.

Anonymous poster hash: 2e3d9...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...