Gå til innhold

Tekstmelding språk og symbolbruk...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er veldig vanskelig å forstå sinnelaget til et mennesket når de skriver sms. Hvis de bruker smilefjes så er det lettere å se at de er glad eller at de i alle fall vil at du skal tro de er glad. 

Men noen ting får folk til å virke sur eller irritert. For eksempel brukt av utropstegn. Hvis man ikke skriver "Så bra!" men bruker utropsteg som i "nei!" eller "ok!", ja da virker det som om du muligens er sint. Eller om noen bruker prikk prikk prikk. For eksempel "Ok..." eller "kanskje..."

 

Hvorfor skrive prikk prikk prikk? Når noen gjør det så tenker jeg at de er irritert. Fikk melding av sjefen etter at jeg hadde sagt jeg ikke kunne jobbe med "ok!" Da tenker jeg at han er stresset eller at han er irritert eller sint fordi jeg ikke kan.  

 

Symbolbruk er litt viktig å tenke over hvis man skal bruke det. Man må tenke litt på hvordan den andre person ser det. 



Anonymous poster hash: b7651...b72
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skrive prikk prikk prikk? Når noen gjør det så tenker jeg at de er irritert. 

Tre prikker er et eget tegn som kalles ellipse. Det viser at noe er utelatt

Fy f...  

Odd tapte for Sarpsborg sist, og ikveld kommer Dortmund...  

Dra til ...!  

Ja, vi elsker dette landet [...] Furet, værbitt...

Som man ser, kan bokstaver være utelatt, hele ord og flere ord, endog avsnitt. Meningen må en tenke seg til ut fra sammenhengen. Avsenderen kan være irritert, som du skriver, men det er bare én blant en hel rekke muligheter.

På samme vis er det med utropstegn. Grunnen til at ordet "ropes", framgår ikke. Det kan jo framgå klart av sammenhengen at skribenten er glad eller irritert, men en skal være forsiktig med å legge meninger i ord. Tryggest å holde seg til det som konkret står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre prikker er et eget tegn som kalles ellipse. Det viser at noe er utelatt

Fy f...  

Odd tapte for Sarpsborg sist, og ikveld kommer Dortmund...  

Dra til ...!  

Ja, vi elsker dette landet [...] Furet, værbitt...

Som man ser, kan bokstaver være utelatt, hele ord og flere ord, endog avsnitt. Meningen må en tenke seg til ut fra sammenhengen. Avsenderen kan være irritert, som du skriver, men det er bare én blant en hel rekke muligheter.

På samme vis er det med utropstegn. Grunnen til at ordet "ropes", framgår ikke. Det kan jo framgå klart av sammenhengen at skribenten er glad eller irritert, men en skal være forsiktig med å legge meninger i ord. Tryggest å holde seg til det som konkret står der.

Det er et godt poeng, men jeg har en følelse at mange som bruker ellipse ikke vet at det er det det er, og ikke har peiling på hvordan det brukes. :P

Anonymous poster hash: b7651...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en følelse at mange som bruker ellipse ikke vet at det er det det er, og ikke har peiling på hvordan det brukes. 

Er det riktig, må en være enda mer forsiktig med å tolke inn betydninger av tegnet. Mistenker en at skribenten ikke har peiling, må en helt overse tegnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...