Gå til innhold

Tør og tørr


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke ofte jeg sliter med rettskrivning, men disse ordene blander jeg. Har noen en god huskeregel til meg?



Anonymous poster hash: 69c46...9f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessuten heter det å "tore" i infinitiv. Men det forundrer meg ikke det minste om å "tørre", som mange feiaktig sier og skriver, har fått status som korrekt. For som jeg har sagt mange ganger: Når en feil blir gjentatt ofte nok av mange nok gjennom lang nok tid, blir den å regne som korrekt. Vi som hele tiden har holdt oss til det opprinnelige, blir nå dem som tar feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten heter det å "tore" i infinitiv. Men det forundrer meg ikke det minste om å "tørre", som mange feiaktig sier og skriver, har fått status som korrekt. For som jeg har sagt mange ganger: Når en feil blir gjentatt ofte nok av mange nok gjennom lang nok tid, blir den å regne som korrekt. Vi som hele tiden har holdt oss til det opprinnelige, blir nå dem som tar feil.

"Tørre" er korrekt ifølge Bokmålsordboka. 

 

Ja, det er vel sånn med både språk og moral? Flertallet har alltid rett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

En litt teit en, kanskje, men se for deg at du er kjempeirritert på en skikkelig tørrpinne av en gammel lærer (eller liknende): en som er så tørr at det nærmest støver av ham. Du roper ut "Ååå, du er så tørrrrrrrr!" Da husker du sikkert at du må ha mer enn en r i tørr :) Dermed vet du også at det andre ordet som betyr det samme som å våge noe bare trenger en r .) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessuten heter det å "tore" i infinitiv. Men det forundrer meg ikke det minste om å "tørre", som mange feiaktig sier og skriver, har fått status som korrekt. For som jeg har sagt mange ganger: Når en feil blir gjentatt ofte nok av mange nok gjennom lang nok tid, blir den å regne som korrekt. Vi som hele tiden har holdt oss til det opprinnelige, blir nå dem som tar feil.

 

:rolleyes:

Anonymous poster hash: 431a1...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at dette er noen dager siden, men kan likevel nevne det: Da jeg var liten assosierte jeg "tørr" med "snørr". Jeg måtte holde meg tørr, ellers ble jeg kald og syk og snørrete.

Det er en ganske barnslig huskeregel og assosiasjonslek, for å si det forsiktig. Men jeg var ikke usikker på om det het "snør" eller "snørr", akkurat, så den fungerte.



Anonymous poster hash: 1f587...740
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...