Gå til innhold

Har dere lært dere et nytt språk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til dere som har lært dere nye språk, hvordan gjorde dere det? :)

Var det gjennom kurs, nettet, filmer, musikk, bøker...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

The ticher forsed me to lern hov to spikk englich.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissPennyfeather

Det eneste jeg har lært meg på egenhånd er latin, og det var gjennom bøker. De andre språkene jeg kan har lært enten på skolen eller av pappa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro til utlandet ett år.

Lærte det mye lettere der enn ved å sitte på skolebenken i 3år. Da får én også praktisert med folk som har dette språket til morsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Glenfarclas

Er i prosessen. Begynte først med en sånn standard språklæringsbok og prøvde å få litt hjelp av samboeren (hans morsmål), men endte opp med å ta et kurs på Folkeuniversitet for å få tettet gapet litt mellom det jeg klarte på egenhånd og hans nivå. Greit å få et spark bak også. Til høsten blir det oppfølgingskurs! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har lært meg på egenhånd er latin, og det var gjennom bøker. De andre språkene jeg kan har lært enten på skolen eller av pappa..

Brukte du lang tid på å få god leseevne? Var det vanskelig? Jeg er sterk i gammelgresk, men kvier meg litt for å ta fatt på latin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk og fransk - på skolen

Spansk - utvekslingsstudent i Latin-Amerika i ett år

Italiensk - språkkurs i Norge, deretter bodde jeg ett år i Italia

Det beste er å finne venner eller bekjente som snakker språket så man kan bruke det, eller ta språkkurs i utlandet. Men det hjelper masse med blader og filmer også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk og fransk - på skolen

Spansk - utvekslingsstudent i Latin-Amerika i ett år

Italiensk - språkkurs i Norge, deretter bodde jeg ett år i Italia

Det beste er å finne venner eller bekjente som snakker språket så man kan bruke det, eller ta språkkurs i utlandet. Men det hjelper masse med blader og filmer også!

Tegneserier på språket man lærer er også til god hjelp, synes jeg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenfarclas

Tegneserier på språket man lærer er også til god hjelp, synes jeg. :)

Ja, det er genialt - kommer det nye ord kan bildene hjelpe. Eventuelt at man leser bøker/nettartikler eller noe på det nye språket om noe man allerede er interessert i, da skjønner man mye utifra forkunnskaper om emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest fabiana

Flyttet til Italia og fant meg en jobb. I begynnelsen stod opp en time tidligere hver dag for å lese grammatikken, idag leser jeg tyngre bøker og til høsten ønsker jeg å studere økonomi i nabobyen. Er her nå på andre året.

Jeg studerte foresten fransk på videregående og stod såvidt. Fikk 2. Var ikke så interessert den gangen nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Engelsk og fransk lærte jeg på skola, engelsken er jo veldig lett å holde i live, alt man ser av Film og serier er jo på engelsk i en eller anna form:P

Jeg lærte meg japansk selv ved å se på anime med engelske undertekster:P Bakdelen med det er jo at det snakkes annerledes i anime enn i virkeligheten, så jeg vil jo høres litt rar ut, men dem skjønner jo hva jeg mener:) Men kan jo ikke skrive da. Enda:)

Tysk lærte jeg meg sånn halvveis med å bla i min brors gamle tyskbøker:)

Anonym poster: d07324cf92ce5bff16ad18c03f882f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra engelsk, tysk og spansk fra vanlig skolegang er jeg nå ganske godt i gang med russisk. Har lært via kurs i Norge og delvis i Russland hvor jeg har bodd noen måneder tilsammen. Men er laaangt ifra utlært, skulle gjerne praktisert det oftere her hjemme i Norge... Anyone? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På egenhånd gjennom tv og bøker, på skolen, via kurs.

Synes det er viktig å kombinere flere arenaer - dvs at man tar kurs og da evt aktivt leser en del hjemme på egenhånd.

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som sier at dere har lært fransk/spansk/tysk på skolen, hva mener dere? Har dere bare det "normale" skolenivået (kan høflighetsfraser, konversere LITT, forstå noe som sies på TV) eller er det sånn at dere snakker det veldig godt og slipper å tenke på det dere sier?

Hvis ja, gjorde dere noe spesielt for å bli så gode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenfarclas

Jeg lærte meg japansk selv ved å se på anime med engelske undertekster:P

Anonym poster: d07324cf92ce5bff16ad18c03f882f68

Imponerende! :tommelsmil: (Selv sliter jeg til og med med å se engelske filmer uten tekst, har søren meg dysleksi i ørene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at dere har lært fransk/spansk/tysk på skolen, hva mener dere? Har dere bare det "normale" skolenivået (kan høflighetsfraser, konversere LITT, forstå noe som sies på TV) eller er det sånn at dere snakker det veldig godt og slipper å tenke på det dere sier?

Hvis ja, gjorde dere noe spesielt for å bli så gode?

Jeg leste bøker ved siden av, så filmer, leste tegneseriser, spilte MMO og generelt ting jeg syntes var gøy. Dermed kan jeg faktisk bruke språket mens mange andre såvidt husker noenting. Undervisning man får kun gjennom skolen er for mangelfull og det er alt for stort fokus på å kunne bøye verb, i alle fall for mine læringsstil.

Har lært et språk helt selv. Det gjorde jeg gjennom å se filmer, pugge enkeltord (jeg er interessert i hukommelsesteknikker så jeg finner det ganske morsomt å eksperimentere med), lese bøker, høre lydbøker mens jeg leste en engelsk oversettelse, lese tegneserier ol. I tillegg så jeg litt på enkelte grammatikk-fenomener når det var noe jeg ble nusgjerrig på hvorfor var slik det var. Så egentlig gjør jeg bare det samme som jeg ville gjort på norsk i tillegg til å pugge noe vokabular.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende! :tommelsmil: (Selv sliter jeg til og med med å se engelske filmer uten tekst, har søren meg dysleksi i ørene.)

Dysleksi i ørene! :hoho: Men man lærer seg mye rart om man bare er interessert i det:)

Anonym poster: d07324cf92ce5bff16ad18c03f882f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...