Gå til innhold

Hun leier hybel


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Niesen min ringte nettopp med et vanskelig spørsmål, og jeg finner ikke svar på nettet. Hun er student og leier hybel privat. Da hun flyttet inn i kveld og fikk nøklene, så sa utleieren at han beholdt en nøkkel til inngangsdøra hennes. Det kunne jo hende det oppsto vannlekkasjer eller andre ting som gjorde at han måtte raskt inn i hybelleiligheten.

Hun liker ikke at andre har adgang, men vet ikke om hun kan forlange å få alle nøklene.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt vanlig prakis at huseier har nøkkel, men h*n kan ikke gå inn og ut som h*n vil. Det skal kun skje etter avtale og evt ved vannlekkasjer, brann o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal utleier ha nøkkel. Det kan som sagt oppstå lekkasjer eller annet som gjør at man trenger umiddelbar tilgang til utleieenheten. I tillegg hender det seg at man må kaste ut leieboere av diverse årsaker, og da er det også en nødvendighet å komme seg inn.

Adgangen utleier har til hybelen reguleres av husleieloven. Så lenge utleier er normal kommer det ikke til å være noe problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere påståelige mennesker over her som har en LINK som sier at huseieren skal ha nøkkel? Om dere er en familie og leier et hus, synes dere også da at det er greit at utleieren har nøkkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere påståelige mennesker over her som har en LINK som sier at huseieren skal ha nøkkel? Om dere er en familie og leier et hus, synes dere også da at det er greit at utleieren har nøkkel?

Ja, og ja. Selvsagt. Og selv om det ikke står eksplisitt at huseier skal ha en nøkkel, så er det der klart nok.

http://lovdata.no/all/tl-19990326-017-005.html#5-6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid syns det har värt en trygghet at utleier har nökkel.

Om noe skjer og jeg ikke er hjemme, så er det trygt å vite at huseier kan gå inn å ordne opp.

Har også hendt at jeg har ringt huseier mens vi har värt på ferie, for å spörre han om han gidder å kaste en söppelpose jeg hadde glemt hehe, men det var bare fordi jeg visste at han skulle klippe gresset der da, ellers hadde jeg ikke bedt ham å dra opp hit.

Men så har jeg heller aldri hatt noen problemer med utleiere helle da, bare hatt koselige verter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ikke ordet "nøkkel" i den teksten. Du får kopiere ut det du mener bekrefter at huseieren skal ha nøkkel.

Nå er ikke dette husleienemda eller advokater du spör da, så om du ikke er tilfreds med det svaret du får på et forum med vanlige mennesker, så ville jeg nok rådet deg til å ringe en advokat, eller en eller annen form for husleieforbund....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ikke ordet "nøkkel" i den teksten. Du får kopiere ut det du mener bekrefter at huseieren skal ha nøkkel.

Gudhjelpemeg. ER det ikke nok at leier plikter å gi huseier tilgang i NØDVENDIG UTSTREKNING. Det betyr altså at huseier SKAL ha tilgang til sin egen eiendom for å kunne forhindre skader, evt begrense skadeomfanget av hendelser når leietager ikke er til stede. Hun kan helt sikkert nekte huseieren å ha nøkkel, men hadde jeg vært huseier i et sånt tilfelle så hadde jeg kalt det kontraktsbrudd.

For de som kan litt, og da mener jeg bare litt juss, er dette enkelt. Alle disse vet at lovtekster tolkes, for lovtekster kan ikke ta høyde for enhver eventualitet en eller annen forståsegpåer og bedreviter måtte finne på at ikke gjelder fordi det ikke står det eksakte ordet i lovteksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudhjelpemeg. ER det ikke nok at leier plikter å gi huseier tilgang i NØDVENDIG UTSTREKNING. Det betyr altså at huseier SKAL ha tilgang til sin egen eiendom for å kunne forhindre skader, evt begrense skadeomfanget av hendelser når leietager ikke er til stede. Hun kan helt sikkert nekte huseieren å ha nøkkel, men hadde jeg vært huseier i et sånt tilfelle så hadde jeg kalt det kontraktsbrudd.

For de som kan litt, og da mener jeg bare litt juss, er dette enkelt. Alle disse vet at lovtekster tolkes, for lovtekster kan ikke ta høyde for enhver eventualitet en eller annen forståsegpåer og bedreviter måtte finne på at ikke gjelder fordi det ikke står det eksakte ordet i lovteksten.

Ro deg ned. Det denne lovteksten betyr er at leietaker skal gi utleier adgang når ting må gjøres med eiendommen. Det betyr ikke at utleier skal ha nøkkel, men at han må få adgang. Adgang sikres ved at leietaker er hjemme når arbeidet skal utføres. Har leietaker problemner med DET må han pent finne seg i å la døren stå åpen, evt låne ut nøkkel til utleier/arbeidsfolk for anledningen.

Du snakker om kontraktsbrudd. Interessant. Står det i kontrakten at utleier skal ha nøkkel? Nei det gjør ikke det vet du.

Kan du også pelle deg ut av tråden siden du ikke har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da skjönner jeg ikke hvorfor du spör på et slikt forum som dette hvor alle som vil kan svare så mye de vil, og med den holdningen du har så får du jo bare takke deg selv for svarene du får.

Hvem er det som feilinformerer her forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kunne jo hende idiotene har rett.

Nope, ikke denne gangen heller ;) Kanskje idiotene heller kan prøve å finne en link som beviser det de hevder? Eller en link som beviser det trådstarter (og jeg også) tror? Nemlig at utleier IKKE har krav på nøkkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, ikke denne gangen heller ;) Kanskje idiotene heller kan prøve å finne en link som beviser det de hevder? Eller en link som beviser det trådstarter (og jeg også) tror? Nemlig at utleier IKKE har krav på nøkkel.

Hvordan skal huseier ellers ha tilgang til utleieenheten når leietaker er bortreist om h*n ikke har nøkkel? Lekkasjer osv skjer ikke alltid når man er hjemme vet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan skal huseier ellers ha tilgang til utleieenheten når leietaker er bortreist om h*n ikke har nøkkel? Lekkasjer osv skjer ikke alltid når man er hjemme vet du :)

Nei, men ved slike tilfeller skjønner du vel at huseier, brannmannskap eller kommunens teknikere faktisk er nødt til å bryte seg inn? Slik de gjør i alle andre boliger hvor folk ikke er hjemme? Eller tror du brannsjefen i hver kommune har ekstranøkkel til alle husene? Himmel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovteksten sier at leietager må gi utleier tilgang til leiligheten for nødvendig vedlikehold etc. Den er grei nok.. Hvis hun nekter husleier å ha nøkkel, så betyr det at hun må gi han tilgang på nøkkel hvis hun er bortreist.. Selvom det bare er for en dag.. Og hvis det skulle oppstå lekkasje mens hun er på jobb, så må hun komme med nøkkel slik at husleier kommer seg inn og får fikset det..

Hvis hun virkelig vil lage problemer ut av at husleier har nøkkel, så er det opp til henne.. Jeg personlig ville nok lagt mariekjeks under dørmatta i stedet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år leid ut en liten leilighet i huset til studenter, og jeg har alltid hatt nøkkel inn til leiligheten.Og en sommer leietaker var hjemme på ferie var det virkelig nødvendig, vi fikk plutselig en ekstra "dusj" i kjellertaket. Nå var det heldigvis folk hjemme, det ble oppdaget fort og vannet ble stengt. Før leietaker kom hjem fra ferie var det instalert ny ( og tett...) toalett. Jeg tørr knapt tenkte på hva resultatet kunne vært om jeg ikke hadde hatt kjapp tilgang til leiligheten.

Jeg har aldri låst meg inn uten avtale, synes det er guffent nok nok det er avtalt. Skal jeg passe planter foretrekker jeg å få de inn i min leilighet.

Men om en leietaker skulle nekte meg å ha nøkkel hadde han ganske enkelt fått beskjed om å finne en annen hybel. Det er mitt hus og i tilfelle rottefelle vil jeg ha mulighet til å både inspiserer leiliheten og ikke minst, kunne komme til om det er nødvendig for å forhindre skade på huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men ved slike tilfeller skjønner du vel at huseier, brannmannskap eller kommunens teknikere faktisk er nødt til å bryte seg inn? Slik de gjør i alle andre boliger hvor folk ikke er hjemme? Eller tror du brannsjefen i hver kommune har ekstranøkkel til alle husene? Himmel...

Man tilkaller da ikke brannmannskap eller andre for å stenge vannet og stoppe en lekkasje? :legrine:

Ved lekkasje så stenger man vannet og tilkaller rørlegger, veldig enkelt.

Men for all del, stå på ditt du. Jeg ville ikke leid ut til noen som hadde motsatt seg det, men nå skal det sies at de to årene vi har bodd her og hatt leieboer har vi aldri hatt behov for å bruke nøkkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...