Gå til innhold

Gebyrfri bruk av utenlandske minibanker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal til utlandet og skal ta ut kontanter fra minibanken. I dag bruker jeg Handelsbanken og vet at de tar 35 kr i gebyr per valutauttak i minibanken i utlandet. Har hlrt at det finnes billigere alternativer, f.eks. Norwegian, YaBank. Finner lite info på bankenes hjemmesider, så jeg spør her. Noen som har erfaringer?



Anonymous poster hash: ec2ac...0c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Danske bank, vanlig bankkort med Masterkort i tillegg, ingenuttaksgebyr men noen få % av beløpet. Mastercard 365 kredittkort ved kjøp i butikk og resturant.

Anonymous poster hash: 0595f...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kredittkort fra Bank Norwegian når jeg er i utlandet :-)



Anonymous poster hash: a29dd...82b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kredittkort fra Bank Norwegian når jeg er i utlandet :-) Anonymous poster hash: a29dd...82b

Sikkert helt ok, dersom man reiser en del med Norwegian. Men bonus/eller hva du nå opparbeider deg ved bruk av kortet, kan bare taes ut ved bestilling av flybilletter hos Norwegian. Derfor bruker ikke jeg dette.

Anonymous poster hash: 0595f...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke interessert i kredittkort. Bare brukskort.

Ser at valutapåslaget er 1,5% i alle banker. Noen har 1,75%. Det blir vel ofte dyrere en de 35 kr per uttak.

Skal forresten ta ut mindre beløp flere ganger, så vil gjerne finne den billigste måten.

TS



Anonymous poster hash: ec2ac...0c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen grunn til at du heller vil ha brukskort enn kredittkort?

Norwegian-kredittkortet anbefales for gebyrfri bruk i utlandet.

Hvis du MÅ ha brukskort er vel Skandiabanken et klokt valg for de som vil unngå gebyrer. Men du må betale årsgebyr for vanlig Visa der.

EDIT: All info om gebyrer ved kortbruk er gitt på bankenes hjemmesider. Hva er det du ikke finner?

Endret av nojac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen grunn til at du heller vil ha brukskort enn kredittkort?

EDIT: All info om gebyrer ved kortbruk er gitt på bankenes hjemmesider. Hva er det du ikke finner?

Har aldri hatt en kredittkort og vil ikke begynne med det.

Det er dette jeg ikke finner. Finner det på noen sider, men ikke alle.

TS

Anonymous poster hash: ec2ac...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen grunn til at du heller vil ha brukskort enn kredittkort?

Norwegian-kredittkortet anbefales for gebyrfri bruk i utlandet.

Hvis du MÅ ha brukskort er vel Skandiabanken et klokt valg for de som vil unngå gebyrer. Men du må betale årsgebyr for vanlig Visa der.

EDIT: All info om gebyrer ved kortbruk er gitt på bankenes hjemmesider. Hva er det du ikke finner?

Begynner ikke rentene å løpe fra dag 1 om man tar ut kontanter med kredittkort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner ikke rentene å løpe fra dag 1 om man tar ut kontanter med kredittkort?

Ikke på Norwegiankortet i hvert fall.

Anonymous poster hash: 61160...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på Norwegiankortet i hvert fall.

Anonymous poster hash: 61160...ecb

Hmmh, var jeg ikke klar over, kanskje jeg må bytte ut skandiabanken-kortet da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmh, var jeg ikke klar over, kanskje jeg må bytte ut skandiabanken-kortet da. :)

Bare for å spesifisere. Tar man ut penger i minibank i Norge, da løper rentene med en gang. I utlandet gjør de ikke det.

Anonymous poster hash: 61160...ecb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å spesifisere. Tar man ut penger i minibank i Norge, da løper rentene med en gang. I utlandet gjør de ikke det.

Anonymous poster hash: 61160...ecb

Ja jeg så det. Men det er jo helst i utlandet det er greit å ta ut kontanter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lest at det løner seg å ha en valutakonto for å unngå dobbelt påslag ved valutaveksling. For eksempel hvis man drar til utlandet med "kjelden" lokalvaluta og vil betale med sitt norske kort, så blir NOK først vekslet til euro eller dollar og så til lokalvaluta.

Samtidig forstod jeg ikke det med valutakonto Norge. Hvis jeg åpnet en eurokonto, må jeg ikke allikevel betale for valutaveksling fra NOK til euro? Eller er kursen da billigere? Ser for eksempel at Handelsbankens valutakurs er 8,45 for overføring mellom konti, mens kursen er 8,68 for kontantkjøp (pluss 100 kr i tilleggsgebyr).

TS



Anonymous poster hash: ec2ac...0c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg så det. Men det er jo helst i utlandet det er greit å ta ut kontanter. :)

Ja det er jo det. I Norge tar vel de fleste under 70 ut det lille de trenger av kontanter i butikk?

Minibankene er for pensjonistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke din vegring for krdittkort?

Krdittkort brukt i utlandet ved kjøp i butikk, betaling på resturanter osv. Er helt ok. De aller fleste kredittkort fungerer slik at du bruker dem, har inntil 45 dager rentefri kreditt og overfører brukt kreditt og er ferdi med hele kredittkjøpet, uten renter. Men klarer du ikke overføre penger før den rentefrie perioden er utløpt, begynner vanvittige renter å løpe.

Kredittkort er ikke egnet for uttak i minibank. Da betaler du mye gebyr. Derfor er det ideele å ha et brukskort for uttak av minst mulig kontanter og et kredittkort for mest mulig bruk ved kjøp/betaling i betalingsterminaler.

Ved kredittkortkjøp kan du også dersom kortet har blitt belastet for for mye få kredittkortselskapet til å tilbakeføre feiltrukket beløp.

Jeg er veldig fornøyd med denne kombinawjonen av kredittkort og betalingskort/bankkort med mastercard.

Anonymous poster hash: 0595f...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...