Gå til innhold

Blå under neglene og på leppene


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Hei. :)

Jeg er for tiden plaget av at jeg et par ganger om dagen blir blå under neglene og på leppene, uten at jeg vet hvorfor. Samtidig med blåfargen blir jeg også veldig kald og til tider veldig uopplagt. Det har vært perioder tidligere hvor jeg har vært plaget av det samme.

Noen som vet hva dette kan komme av?

Ellers kan jeg nevne at jeg spiser normalt, trener og er normalvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. :)

Jeg er for tiden plaget av at jeg et par ganger om dagen blir blå under neglene og på leppene, uten at jeg vet hvorfor. Samtidig med blåfargen blir jeg også veldig kald og til tider veldig uopplagt. Det har vært perioder tidligere hvor jeg har vært plaget av det samme.

Noen som vet hva dette kan komme av?

Ellers kan jeg nevne at jeg spiser normalt, trener og er normalvektig.

Du blir nok blå fordi du er kald. Da jeg var guttunge var jeg så glad i å bade at jeg holdt på alt for lenge i kaldt vann, da jeg kom opp hakket jeg tenner, og leppene og neglene var blålige.

Hvis det er normal romtemperatur rundt deg når dette skjer vil jeg anbefale deg å ta en tur til fastlegen. Det kan skje for jenter som er anorektiske og har mistet veldig mye fett, men du er jo normalvektig i følge deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man blir blå under neglene og på leppene kan det være at du ikke får i deg nok oksygen eller at oksygenmetningen din er lav. Det vil si at du puster inn mye luft, men oksygenet overføres ikke til blodet. hvis dette er grunnen kan du bli svimmel og uvel.

Det kan også være hvis du fryser veldig som han over her sa. Men da må du ha hakket tenner en stund:P

Når skjer dette? I hvilke situasjoner? Hvis det skjer uten at du fryser bør du ta det opp med fastlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

TS her- Takk for svar :)

Du blir nok blå fordi du er kald. Da jeg var guttunge var jeg så glad i å bade at jeg holdt på alt for lenge i kaldt vann, da jeg kom opp hakket jeg tenner, og leppene og neglene var blålige.

Hvis det er normal romtemperatur rundt deg når dette skjer vil jeg anbefale deg å ta en tur til fastlegen. Det kan skje for jenter som er anorektiske og har mistet veldig mye fett, men du er jo normalvektig i følge deg selv.

Ja, jeg skjønner jo linken mellom kald og blå, men jeg skjønner ikke hvordan det kan dukke opp helt av intet? Romtemperaturen er normal.

Og nei, ikke anorektisk. :)

Om man blir blå under neglene og på leppene kan det være at du ikke får i deg nok oksygen eller at oksygenmetningen din er lav. Det vil si at du puster inn mye luft, men oksygenet overføres ikke til blodet. hvis dette er grunnen kan du bli svimmel og uvel.

Det kan også være hvis du fryser veldig som han over her sa. Men da må du ha hakket tenner en stund:P

Når skjer dette? I hvilke situasjoner? Hvis det skjer uten at du fryser bør du ta det opp med fastlegen

Det hender det skjer rett etter måltider. (noe som er mer logisk siden mye av kroppens energi da sentrerer seg rundt fordøyelsen)Men det hender det også kommer før måltider og i andre upassende situasjoner. Altså ikke noe spesielt mønster som jeg har klart å kartlegge.

Hvis det vedvarer får jeg kanskje ta en tlf. til fastlegen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg synes ikke du skal vente og se om det vedvarer. Jeg synes du burde ringe fastlegen i dag.

TS her: Det haster nok ikke såå mye. ;) Er som skrevet ikke første gang jeg har vært borte i dette, og har ingen andre plager i tilknytning til det, men skal ikke drøye for lenge før jeg evt. tar en tlf. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ts her:

Det kan da ikke bare være jeg som er plaget av dette av oss her inne?

Noen som erfarer det samme, og har noen ideér?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Høres ut som det har forbindelse med blodomløpet ditt å gjøre. Etter måltider går mye av blodet til tarmene (altså, årene der åpnes mer). Jeg vil tro at om du f eks har lavt blodtrykk/blodtrykksfall eller jernmangel kan du oppleve mest plager i visse situasjoner dersom plagene eller manglene ikke er store nok til at du har symptomer hele tiden. Ta en tur til fastlegen, det er ikke vits å utsette det til du evt får sterkere symptomer eller prøve å selvmedisinere (f eks med jerntilskudd) så lenge du ikke vet sikkert hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Andale

Ts her:

Det kan da ikke bare være jeg som er plaget av dette av oss her inne?

Noen som erfarer det samme, og har noen ideér?

:)

Jeg har helt samme problem som deg, men ahr ikke gjort noe med det. vet jeg har lavt blodtrykk, og neglene blir blå et par ganger i løpet av dagen, spesielt hvis jeg sitter på pc-en. Temperaturen i rommet er helt fin, jeg fryser ikke, men hendene er kalde, og neglene blå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det også skyldes at du er kald. Ekte cyanose, der man har lavt innhold av oksygen i blodet (som kan ha flere ulike årsaker) er et veldig alvorlig tegn - og man har som regel flere symptomer utover cyanosen. Ekte cyanose er lett å skille fra ufarlig "blåhet" på leppene/fingre - ved at man ser på tungen. Ved lavt oksygennivå, vil også tungen få en blålig farge. Så sjekk tungen, er den rød og fin - behøver du ikke få umiddelbar panikk!

Samtidig er det flere tilstander som kan gi dårlig blodsirkulasjon perifert, så kalde blåe fingre/tær over tid, er noe jeg ville han henvendt meg til fastlegen for å få undersøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. :)

Jeg er for tiden plaget av at jeg et par ganger om dagen blir blå under neglene og på leppene, uten at jeg vet hvorfor. Samtidig med blåfargen blir jeg også veldig kald og til tider veldig uopplagt. Det har vært perioder tidligere hvor jeg har vært plaget av det samme.

Noen som vet hva dette kan komme av?

Ellers kan jeg nevne at jeg spiser normalt, trener og er normalvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mest sansynlig har du nok jern i kroppen, men ikke nok blod. Ta deg en tur til fastlegen å få sjekket blodet, og på apoteket selger Hemofer.

Jeg blir det samme og etter å få sjokkbeskjeden om at jeg var på utroooolig lavt og tok pillene ble jeg bedre på noen dager... :kaffekopp:

Hemoglobin/blod må få fart i produksjonen av dette du tenker jeg.

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her:

Det kan da ikke bare være jeg som er plaget av dette av oss her inne?

Noen som erfarer det samme, og har noen ideér?

:)

Ikke for å skremme, men ring legen for hos en i min familie var dette symptom på feil på en hjerteklaff, og hjertet sviktet.

Da må man til legen og ta EKG, og få medisin og kanskje i framtiden en operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...