Gå til innhold

Ateister er like trangsynte som teister


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er moderat kristen, misjonerer ikke og har også vært i diskusjoner med bokstavtro kristne, for eksempel Jehovas Vitne. Det virker som denne diskusjonen nå etterhvert handler om respekt for hverandres livssyn. Okapi: Jeg har dessverre så langt ikke sett noen statistikk på hvor mange som er moderate kristne, og hvor mange som er bokstavtro. Det kan være at det virker som de bokstavtro er i flertall, siden de gjerne også har en større tendens til å banke på døren. Det er mulig du har rett i at de bokstavtro er i flertall. Jeg bor ikke i Bibelbeltet. AB over her: Jeg skjønner ikke at det at jeg ønsket Okapi en god helg skulle være en hersketeknikk?

Anonymous poster hash: e1226...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror de moderate er i enormt flertall. De bare sier ikke noe, for de klarer seg lenge med å tro; de trenger ikke legge seg opp i hva andre tror og gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ateister er agnostikere. Men helt klart, det er en del ateister med fint lite peiling på teologien (Richard Dawkins), men det er også ganske mange som vet veldig godt hva de snakker om (Matt Dillahunty).

 

Richard Dawkins book God Delucion er helt fantastisk, setter virkelig knivpissen mot halsen på religion hva dobbeltmoral og hykleri angår. Pengeinnsamlinger, Skattefritak, påvirke politikk, skjule overgrep mot barn.. Listen utført i guds navn er lang og grusom. I mine øyne er støtter kristne en totaliær sekt på lik linje med Scientelogi-kirken. Det er vanvittig mye penger å tjene på å lure folk, og der er organisert religion eksepsjonelt gode. Jeg var i en situasjon tidligere hvor jeg så to foreldre nekte jenta sitt blodoverføring for å redde livet hennes, blodet var nemlig urent. 

 

For å ikke snakke om vatikaten, som per i dag er verdens største eienomsmeglere. Folkene ansatt i vatikanet er i stor grad finansmenn med kontroll over ufattelige ressurser. Når skal noen ta en titt bak dørene der? 

 

Ateister kan være trangsynte, men en teist som vil følge en svært enkel, bestridt bok uten kilder og benytter boka til på de punktene det passer egoet best kaller jeg en virkelig trangsynt person. 

 

Endret av Osthovel1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osthovel. Som kristen benekter jeg ikke at det foregår, og har foregått, mye galt i kristendommens navn. Jeg støtter ikke slik oppførsel. Når jeg elsker min neste kan jeg hverken utnytte, diskriminere, undertrykke eller dømme folk. Det er ikke kjærlighet. Jeg kan heller ikke steine dem, brenne dem på bålet, erobre eller halshugge. Gjør det at jeg praktiserer en tannløs kristendom? Mulig.

Anonymous poster hash: e1226...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vidar Theisen, satt oppi heisen. Med seg hadde han sveisen. Anonymous poster hash: 1acfe...f95

Er du tre år eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Alle religiøse er ateister i forhold til alle andre guder enn sin egen. Ateister tar det én gud lenger, og agnostikere sier at de bare ikke vet. Egentlig er alle agnostikere, fordi ingen vet noe.



Anonymous poster hash: f9c08...904
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...