Gå til innhold

Hjelp - er helt lost - R1-matte/S1+S2/T-matte?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et vitnemål med samfunnsfaglige fag. Skal derfor ta fagene kjemi 1 + kjemi 2, fysikk 1, og matematikk R1 som privatist.

Problemet er at jeg tidligere kun har hatt P-matte, som jeg husker minimalt av. Her jeg bor har privatistskolene kun R1-matte, eller T-matte, derfor er S1 + S2 desverre utelukket..

Jeg har da valget mellom å enten:

1. Hoppe rett over på R1-matte fra P-matte, da har jeg et helt år på R1-matte.

Problem: Jeg satser på en 5-er i matematikk. Jeg tror ikke det er mulig for meg å hoppe rett over på R1-matte fra P-matte. Skolen tilbyr et lite intensivkurs på 1 uke, der jeg leser T-matte på egenhånd for å forberede meg, så får vi to dager på skolen med hjelp. Men man kan vel ikke lære seg T-matte pensum på egenhånd, og på bare 1 uke....? Med dette alternativet frykter jeg dårlige karakterer i matematikk R1, siden jeg mangler den grunnleggende kunnskapen fra T1.

2. Ta T-matte som privatist i et halvår, og R-matte som privatist neste halvår.

Problem: Med dette alternativet må jeg betale over 10 000 kroner mer. I tillegg får jeg kun et halvt år på R1-matten. Dette kan jo umulig gå bra - mtp. at folk som tar R1 matte over et helt år sliter?

3. Ta T-matte dette året, i tillegg til fysikk 1 og kjemi 1+2. Neste år tar jeg opp matematikk R1 over et helt år.

Problem: Trenger man gode mattekunnskaper for å kunne oppnå gode karakterer i fysikk og kjemi? Jeg kan så klart brøk og lignende, men jeg skal som sagt gjøre det bra i alle fag - og det er kanskje nødvendig med matematisk kunnskap for å gjøre det bra i kjemi og fysikk?

Er det noen som har erfaringer/tips å dele? Hilsen forvirret jente..



Anonymous poster hash: 8a594...0fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville absolutt ikke hoppet rett over på R-matte.



Anonymous poster hash: 26a8c...f78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en 3er i P-matte, og hoppa rett over på R-matte. Fikk 4 etter ganske labert arbeid altså. Hvis du har et HELT år på det, så hadde jeg bare hoppa rett på R-matte. Sikker på at jeg hadde klart 5eren hadde jeg bare lagt inn litt mer innsats.

Endret av drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ nr 1.



Anonymous poster hash: a4de7...51f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har nå snakket med flere som har hoppet rett over på rmatten fra p-matten, og det virker som det har gått bra med en god innsats. Tror jeg satser på det alternativet.

Anonymous poster hash: 8a594...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått rett på R1, det krever en del jobbing men det er bare æ gjøre en innsats :) Hva skal du med realfagene, er det for å komme inn på realfagsstudier?

Anonymous poster hash: 2892a...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville gått rett på R1, det krever en del jobbing men det er bare æ gjøre en innsats :) Hva skal du med realfagene, er det for å komme inn på realfagsstudier?

Anonymous poster hash: 2892a...01a

Å gjøre *

Anonymous poster hash: 2892a...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...