Gå til innhold

Forbigått i ansettelsesprosessen, kan jeg klage? (lærer)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet som lærer i årsvikariat, og fikk beskjed for noen uker siden om at jeg ikke fikk jobb videre pga. nedbemanning.

I dag fikk jeg høre av en kollega at de har ansatt tre helt nyutdannede som begynner til høsten.

Selv har jeg 500 studiepoeng med relevant lærerutdanning (ped + grunnfag og mellomfag i tre skolefag) og er adjunkt med tilleggsutdanning. Jeg har seks års arbeidserfaring som lærer, ett år der jeg jobber nå og fem år som fast ansatt i en annen kommune.

Jeg har helt relevante fag som jeg i dag fyller hele timeplanen min med, og det er ikke overflod av folk med mine fag.

Jeg har vært syk en periode denne våren, og føler at det er derfor jeg ikke blir ansatt videre. Enten det, eller så er det fordi jeg er dyrere i drift enn de nyutdannede. Startlønnen for lærere er ca. 100.000 under det jeg har.

Jeg har søkt på min egen jobb og blitt utdanket av disse nyutdannede som har både mindre erfaring, mindre studiepoeng og mindre ansiennitet.

Har jeg en sak her hvis jeg går til forbundet, eller kan de bare si at fagkombinasjonen min "ikke er det de trenger i år" og slippe unna med det?



Anonymous poster hash: 2f3fa...faa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du hadde årsvikariat.

Du stiller på samme linje som de andre dessverre. Er jo mer gunstig for skolen å ansette en som er kjent der, men, men.



Anonymous poster hash: 67145...352
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal ta kontakt med fagforbundet ditt og drøfte dette med dem, det er de som kan gi deg konkrete råd om hvilke muligheter du har.



Anonymous poster hash: f4187...bd4
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sånn at arbeidsgiver på rutine gir fast ansettelse til de som har hatt vikariat. Arbeidsgiver vil ansette den beste kandidaten, og da er ikke nødvendigvis antall studiepoeng eller antall år som lærer som alene er utslagsgivende. Dersom du søkte på stillingene og ikke nådde opp, ble andre vurdert som mer egnet til stillingen enn deg.

Jeg ville tatt en prat med leder for å få tilbakemelding på hva som gjorde at du ikke nådde opp slik at du kan ta med deg det videre i jobbsøkingen.

Anonymous poster hash: 78b39...065

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hvorfor du skal ha krav på en jobb der når du kun har hatt et årsvikariat der.



Anonymous poster hash: efe88...6b7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke er fast ansatt har du ikke fortrinnsrett til noe som helst. Du har hatt ett vikariat, vikariatet er gått ut, arbeidsgiver han ansatt andre. Helt lovlig, selv om jeg forstår at det er irriterende. Og det er styr med sykemeldte folk, så helt ærlig kan jeg forstå hvis ledelsen har valgt deg bort pga det, særlig i kombinasjon med at du koster mer enn en nyutdannet. Etikken i det er en helt annen.

Anonymous poster hash: 551c7...184

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var det et reellt vikariat du var i? Altså, du jobbet for en fysisk person som var midlertidig borte (sykdom eller permisjon)?

Utover det har ikke ansatte i vikariat fortrinnsrett over eksterne søkere. Men du kan drøfte saken med fagforbundet og høre hva de tenker.

Anonymous poster hash: 84960...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, takk for svar!

Jeg var ikke ansatt i vikariat for noen nei, det er bare sånn de ansetter folk. Alle får vikariat, og så får noen fast etterhvert mens de fleste går noen år på vikariat før de blir byttet ut eller får fast.

Jeg trodde ansiennitet, erfaring og utdannelse skulle telle ved jobbsøknad? At de ikke har lov til å hoppe over de som har mest av dette? Det er jo ikke sånn at en nyutdannet almennlærer passer bedre til jobben min enn meg som har masse utdannelse i mine fag.

Jeg vet jeg er dyktig i jobben min, så det er ikke fordi jeg ikke fungerer. Kollegaene mine liker meg og elevene liker meg, så jeg skjønner ikke annet enn at det må være lønn eller sykdom som er greia her. :(



Anonymous poster hash: 2f3fa...faa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, takk for svar!

Jeg var ikke ansatt i vikariat for noen nei, det er bare sånn de ansetter folk. Alle får vikariat, og så får noen fast etterhvert mens de fleste går noen år på vikariat før de blir byttet ut eller får fast.

Jeg trodde ansiennitet, erfaring og utdannelse skulle telle ved jobbsøknad? At de ikke har lov til å hoppe over de som har mest av dette? Det er jo ikke sånn at en nyutdannet almennlærer passer bedre til jobben min enn meg som har masse utdannelse i mine fag.

Jeg vet jeg er dyktig i jobben min, så det er ikke fordi jeg ikke fungerer. Kollegaene mine liker meg og elevene liker meg, så jeg skjønner ikke annet enn at det må være lønn eller sykdom som er greia her. :(

Anonymous poster hash: 2f3fa...faa

Men nå er det jo personlige egenskaper og lignende som også legger til grunn for ansettelse da. Det er jo ikke bare det som står på papiret. Hvis så hadde det jo ikke vært noe poeng i å ha intervju.

Jeg ser ikke helt hva du skal gjøre med dette. Det er ikke slik at du kan kreve fast ansettelse når du bare har hatt et vikariat.

Anonymous poster hash: efe88...6b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ansiennitet, erfaring og utdannelse skulle telle ved jobbsøknad? At de ikke har lov til å hoppe over de som har mest av dette? Det er jo ikke sånn at en nyutdannet almennlærer passer bedre til jobben min enn meg som har masse utdannelse i mine fag. Jeg vet jeg er dyktig i jobben min, så det er ikke fordi jeg ikke fungerer. Anonymous poster hash: 2f3fa...faa

Men har du søkt på utlyste stillinger da? Eller har du bare forventet å fortsette fordi du allerede hadde jobb der? Og for lærere som for alle andre kan du være kvalifisert og overkvalifisert. Hvis de dekker behovet for lærere ved å ansette nyutdannede allmennlærere fremfor en lektor (som er mye dyrere) så er det helt lovlig. Uten fast stilling er du ikke forbigått i hht aml,

Anonymous poster hash: 551c7...184

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, takk for svar! Jeg var ikke ansatt i vikariat for noen nei, det er bare sånn de ansetter folk. Alle får vikariat, og så får noen fast etterhvert mens de fleste går noen år på vikariat før de blir byttet ut eller får fast. Jeg trodde ansiennitet, erfaring og utdannelse skulle telle ved jobbsøknad? At de ikke har lov til å hoppe over de som har mest av dette? Det er jo ikke sånn at

en nyutdannet almennlærer passer bedre til jobben min enn meg

som har masse utdannelse i mine fag. Jeg vet jeg er dyktig i

jobben min, så det er ikke fordi jeg ikke fungerer. Kollegaene mine

liker meg og elevene liker meg, så jeg skjønner ikke annet enn at

det må være lønn eller sykdom som er greia her. :(Anonymous

poster hash: [acronym="Full hash:

2f3fa50eff729a2bd2eeb2d01a00cfaa"] 2f3fa...faa [/

quote]

Du kan klage alt du bare orker, men stillingene er besatt, så du får ingen jobb om du får "rett".

Hva oppnår du da ved å bruke masse energi og krefter på å kjøre en sak for å "bevise" at du muligen hadde rett på ansettelse?

Muligens fordi arbeidsgiver her helt klart vil bruke kortet med egnethet for stillingen. Denne uttalelsen kommer jeg med på bakgrunn av de opplysningene du har gitt i tråden.

Egnet het skal vektes omtrent like tungt som det faglige, og kan ikke angripes.

Det du i værste fall får er at det blir kjent at du har kjørt en sak om ansettelse helt til topps, og tapt på egnethet, hva sitter du tilbake med da?

Bruk hodet og tenk deg om. (Der er en annen tråd på forumet med en som vant frem med en klagesak....tror ikke hun er særlig glad for at hun gjorde det hun gjorde.)

Anonymous poster hash: 593e1...fdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link? Hva skjedde med henne?

Anonymous poster hash: efe88...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Link? Hva skjedde med henne? Anonymous poster hash: efe88...6b7

Husker ikke hva den tråden het, men den er ikke mange mnd gammel. Husker heller ikke alle detaljer. Orker ikke lete, nå.

Anonymous poster hash: 7011d...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, takk for svar!

Jeg var ikke ansatt i vikariat for noen nei, det er bare sånn de ansetter folk. Alle får vikariat, og så får noen fast etterhvert mens de fleste går noen år på vikariat før de blir byttet ut eller får fast.

Jeg trodde ansiennitet, erfaring og utdannelse skulle telle ved jobbsøknad? At de ikke har lov til å hoppe over de som har mest av dette? Det er jo ikke sånn at en nyutdannet almennlærer passer bedre til jobben min enn meg som har masse utdannelse i mine fag.

Jeg vet jeg er dyktig i jobben min, så det er ikke fordi jeg ikke fungerer. Kollegaene mine liker meg og elevene liker meg, så jeg skjønner ikke annet enn at det må være lønn eller sykdom som er greia her. :(

Anonymous poster hash: 2f3fa...faa

Da har jeg tre ting jeg stusser over:

1. Er dette i offentlig sektor? Altså offentlig skole? Ved ansettelser i statlig og kommunal sektor er arbeidsgiver forpliktet til å ansette den best kvalifiserte søkeren til stillingen som skal besettes, det såkalte kvalifikasjonsprinsippet.

2. Arbeidsgiver begrunner det faktum at du ikke fikk fortsette/ble ansatt med nedbemanning. Siden det ble ansatt tre nye er jo dette et urimelig og ulogisk argument fra arbeidsgivers side.

3. Et vikariat kan bare kalles vikariat om man jobber for en faktisk person som er bort fra jobb av ulike grunner. Dersom man ikke jobber for en annen kalles det bare "midlertidig ansatt". Det finnes regler for når man kan bli ansatt på det grunnlaget, les mer her. Jeg vet ikke nok om din situasjon til å si noe her, men konsekvenser av å være ulovlig midlertidig ansatt kan for eksempel være at man har rett på fast ansettelse.

Det er forøvrig dessverre ekstremt vanlig å ansette mennesker i såkalte "vikariat" når det ikke er snakk om et vikariat i det hele tatt. Jeg ser dette hele tiden. Den ansatte mister da en god del viktige rettigheter, og arbeidsgiver helgarderer seg siden de ikke er forpliktet til å la en ansatt fortsette i "vikariatet". Men dette er altså i utgangspunktet lovstridig.

Men som sagt kjenner ikke jeg din sak inngående, og det blir da vanskelig å gi konkrete råd.

Du kan klage alt du bare orker, men stillingene er besatt, så du får ingen jobb om du får "rett".

Hva oppnår du da ved å bruke masse energi og krefter på å kjøre en sak for å "bevise" at du muligen hadde rett på ansettelse?

Anonymous poster hash: 593e1...fdd

Om man vinner frem med sin klage betyr ikke det at man har rett på stillingen, det har du rett i. Men at man ikke oppnår noe ved å klage er feil. Man kan har rett på erstatning. Dette var tilfellet på en arbeidsplass der en kompetent arbeidssøker ble forbigått av sjefens datter, som heller ikke hadde den nødvendige kompetansen. Den forbigåtte saksøkte bedriften og det endte med at hun fikk flere hundre tusen kroner i erstatning. Så jo, man kan fint "oppnå noe" ved å bruke tid og krefter på å kjøre en sak.

Men hør med de rette instanser slik at du får råd når det gjelder akkurat din sak, TS.

Anonymous poster hash: 84960...c60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk hodet og tenk deg om. (Der er en annen tråd på forumet med en som vant frem med en klagesak....tror ikke hun er særlig glad for at hun gjorde det hun gjorde.)

Anonymous poster hash: 593e1...fdd

Hvis vi tenker på samme tråden så er det jo ikke sammenlignbart i det hele tatt, da hun derfra hadde fast stilling hvilket ts her ikke hwr. Så vidt jeg husker endte det med at hun brant så mange broer i jakten på å ha rett, at hun søkte jobb ett annet sted.

Anonymous poster hash: 551c7...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men spørsmålet her er jo om TS faktisk har søkt på de utlyste stillingene. Det høres jo ikke slik ut, siden det har vært minst to intervjurunder før ansettelser, og hun hadde vel lurt lenge før om hvorfor prosessen fra søknad til intervju tok så lang tid...



Anonymous poster hash: 4d53c...b23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til læreryrket!

Anonymous poster hash: 57216...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

TS her! Selvsagt har jeg søkt! Og ble ikke kalt inn til intervju, men tenkte det kanskje var fordi de kjenner meg fra før og ikke trengte å snakke med meg. 

 

Har snakket med sjefen nå, og de begrunner det selvsagt med at de trenger mer tyngde i andre fag. Det er det vanskelig å motbevise, selv om jeg vet de mangler kompetanse i mine fag, og jeg helt fint kan fylle timeplanen med bare de fagene jeg har utdannelse i.  Alle de tre nye er mye billigere i lønn enn meg og har mindre utdanning og erfaring, så jeg gjetter på at det er økonomiske grunner. Jeg er dyr og har sykefravær, så enkelt er det nok dessverre.

 

Jaja, det finnes vel andre jobber. Vil jo ikke egentlig jobbe et sted der man ikke er ønsket eller verdsatt. 

 

Takk for svar! 



Anonymous poster hash: 3160a...932
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...