Gå til innhold

Hva skjer når jeg har brukt opp alle forsøk til eksamen?


56hedy

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg går første året sykepleien og har strøket 2 ganger på medikamentregning, og har dermed 1 forsøk igjen. Men jeg lurer på hva som skjer om jeg stryker på 3.forsøket? Jeg vet det er mulig å søke om et 4.forsøk. Men om det ikke lar seg gjøre, må man ta ett permisjons år og gå om første året på nytt igjen, og ta opp alle fag som jeg har bestått tidligere? Eller er det kun det faget jeg har strøket i, jeg må ta på nytt ? Får jeg fortsette på samme skole etter endt permisjonsår?

Er det noen med erfaring som kan gi meg noen svar?

Hilsen en litt stresset sykepleierstudent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har man ikke flere forsøk får man ikke fortsette. Da må du eventuelt ta emnet ved en annen høgskole og søke om innpassing. Det hjelper ikke å ta permisjon, forsøkene er like oppbrukt når du kommer tilbake.

Anonymous poster hash: 64858...a0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke studiet er noe for deg. Tenk i andre baner i stedet.

Anonymous poster hash: 46c74...e86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal stå i eksamensreglementet til studiestedet.

Her kan vi bli fratatt studieretten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg elsker å gå sykepleien, og vil ikke at dette faget skal ødelegge for meg. Hadde slurvefeil på begge eksamener, noe som irriterer meg grenseløst. Jeg får bare brette opp ermene og satse på at jeg klarer det denne gangen :)

Nordlening: Mener du at jeg ikke kan studere sykepleie noe mer, om det skulle gå galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da blir du kastet ut og kan ikke fortsette på denne utdannelsen ved dette studiestedet lenger.



Anonymous poster hash: 70cec...f58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg elsker å gå sykepleien, og vil ikke at dette faget skal ødelegge for meg. Hadde slurvefeil på begge eksamener, noe som irriterer meg grenseløst. Jeg får bare brette opp ermene og satse på at jeg klarer det denne gangen :)

Nordlening: Mener du at jeg ikke kan studere sykepleie noe mer, om det skulle gå galt?

Ikke på den utdanningsinstitusjonen, nei.

Anonymous poster hash: 70cec...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg at jeg ikke treffer på deg om jeg mot all formodning skulle bli syk

Skjerp deg. Dette er ikke noe hyggelig å skrive. Det er ingen som går videre dersom de ikke får 100% riktig på medikamentregning. Slurvefeil kan skje, så mest sannsynlig går det bra med TS på neste eksamen. Det er ikke uvanlig å stryke på denne eksamenen.

Anonymous poster hash: 70cec...f58

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har man 3 forsøk, og dersom man stryker på det siste må man gå ned et kull og må vente på å ta den opp til de har eksamen :)



Anonymous poster hash: 74aa6...1f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har man 3 forsøk, og dersom man stryker på det siste må man gå ned et kull og må vente på å ta den opp til de har eksamen :)

Anonymous poster hash: 74aa6...1f7

Da håper jeg det er slik på min skole også. Kjedelig å måtte gjøre alt på nytt igjen, på et nytt studiested..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Castielz

Skjerp deg. Dette er ikke noe hyggelig å skrive. Det er ingen som går videre dersom de ikke får 100% riktig på medikamentregning. Slurvefeil kan skje, så mest sannsynlig går det bra med TS på neste eksamen. Det er ikke uvanlig å stryke på denne eksamenen.

Anonymous poster hash: 70cec...f58

Slurvefeil i en slik jobb kan i verste fall ta livet av noen.

Så om det ikke er hyggelig driter jeg i, for å være ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så synd med hets. Jeg har aldri vært i nærheten av å stryke selv, men har forståelse for at ikke alle er like gode i alt - og jeg vet heller ikke hvordan jeg ville gjort det i medikamentregning. Noen får også panikk under og i forkant av eksamen, og det kan alltid tenkes at en student er mye flinkere i realiteten enn i en eksamenssituasjon. Min erfaring er at enkelte studiefag er mye vanskeligere på eksamen enn de er i praksis - ergo kan man gjøre en god jobb i et yrke til tross for at man stryker i et fag.

Jeg tror det skal være mulig å få innpass for et 4. forsøk hvis studiet er obligatorisk i graden din. Hør med skolen, og ikke få panikk! :)



Anonymous poster hash: 51887...2b8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slurvefeil i en slik jobb kan i verste fall ta livet av noen.

Så om det ikke er hyggelig driter jeg i, for å være ærlig.

Jeg er enig med deg. Slurvefeil skal ikke skje.

Men når man studerer må man nesten bare regne med at det kan skje, og det er slikt man lærer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Castielz

Jeg er enig med deg. Slurvefeil skal ikke skje.

Men når man studerer må man nesten bare regne med at det kan skje, og det er slikt man lærer av.

Du har jo tydeligvis ikke det, om det har skjedd to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så synd med hets. Jeg har aldri vært i nærheten av å stryke selv, men har forståelse for at ikke alle er like gode i alt - og jeg vet heller ikke hvordan jeg ville gjort det i medikamentregning. Noen får også panikk under og i forkant av eksamen, og det kan alltid tenkes at en student er mye flinkere i realiteten enn i en eksamenssituasjon. Min erfaring er at enkelte studiefag er mye vanskeligere på eksamen enn de er i praksis - ergo kan man gjøre en god jobb i et yrke til tross for at man stryker i et fag.

Jeg tror det skal være mulig å få innpass for et 4. forsøk hvis studiet er obligatorisk i graden din. Hør med skolen, og ikke få panikk! :)

Anonymous poster hash: 51887...2b8

Takk for svar, og kloke ord! :)

Jeg må få snakket med en studieveileder, så får jeg finne ut av hvordan dette foregår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo tydeligvis ikke det, om det har skjedd to ganger.

Får håpe jeg har lært etter to ganger, og at jeg klarer det neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går vernepleie men reglene er de samme; du kan som du sier få et 4. forsøk, og det er i din skoles interesse at du klarer det, de får penger per student som går ut med grad om jeg ikke tar feil. Men det kommer jo an på feilen. Er det en eneste sånn tulle-feil hver gang eller er det mange grove feil f.eks. Kanskje det har vært noe på privaten som kan tale i din favør(dødsfall f.eks.). Vet om ei som fikk 5 forsøk, men jeg vet ikke detaljene rundt det.

Stryker du på dette siste forsøket blir man vel etter hovedregelen gjerne utestengt fra studiet på den aktuelle skolen, men man kan forsøke å ta den ved andre skoler, men hvordan en rent praktisk løser dette må du ringe skolene å høre tror jeg.

Om jeg skal gi deg ett godt råd når det kommer til oppgaver, så er det å regne gamle eksamensoppgaver fra årene før. Jeg hadde en svææær bunke med oppgaver jeg regnet meg gjennom. Jeg stinket i matte, men satte meg ned med matten hver eneste dag, for det var dette jeg ville. Og nå sitter den som et skudd!:) Så be faglærer om å legge ut gamle oppgaver på itslearning/fronter eller hva dere nå bruker.
Lykke til TS!



Anonymous poster hash: d1028...35e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går vernepleie men reglene er de samme; du kan som du sier få et 4. forsøk, og det er i din skoles interesse at du klarer det, de får penger per student som går ut med grad om jeg ikke tar feil. Men det kommer jo an på feilen. Er det en eneste sånn tulle-feil hver gang eller er det mange grove feil f.eks. Kanskje det har vært noe på privaten som kan tale i din favør(dødsfall f.eks.). Vet om ei som fikk 5 forsøk, men jeg vet ikke detaljene rundt det.

Stryker du på dette siste forsøket blir man vel etter hovedregelen gjerne utestengt fra studiet på den aktuelle skolen, men man kan forsøke å ta den ved andre skoler, men hvordan en rent praktisk løser dette må du ringe skolene å høre tror jeg.

Om jeg skal gi deg ett godt råd når det kommer til oppgaver, så er det å regne gamle eksamensoppgaver fra årene før. Jeg hadde en svææær bunke med oppgaver jeg regnet meg gjennom. Jeg stinket i matte, men satte meg ned med matten hver eneste dag, for det var dette jeg ville. Og nå sitter den som et skudd! :) Så be faglærer om å legge ut gamle oppgaver på itslearning/fronter eller hva dere nå bruker.

Lykke til TS!

Anonymous poster hash: d1028...35e

Her var det mye gode råd og info! Tusen takk :) Jeg har rett og slett bare hatt tullefeil, og fikk en feil på hver eksamen. Er veldig bestemt på at jeg skal klare det neste gang. Har god tid på meg å øve, da siste forsøket ikke er før august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...