Gå til innhold

Sover ikke etter nattevakt - Medisiner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg jobber som nattevakt men sover maks ca 3-4 timer etter disse. Våkner og har ikke sjans til å sove lengre. Får heller ikke sove mer på ettermiddag eller kveld. Så i praksis sover jeg 3-4 timer mellom hver vakt, 3-4 netter på rad.

Mao er jeg forferdelig sliten. Føler meg rett og slett syk i dagene etterpå. Orker ingenting, gråter av ingenting både mens det er pågående og frem til noen dager etter. Skal også sies at jeg sover 12-14 timer i strekk når jeg først får sove etter endt nattevaktsperiode.

MEN - til saken. Sjefen og mine kollegaer sin løsning på problemet er å prøve å ta et par Paracet hver morgen før jeg legger meg - og å dra til legen og få resept på Melatonin. Jeg og min kjære forsøker å bli gravide, noe de på jobben naturlig nok ikke vet. Derav kan jeg heller ikke begynne på Melatonin o.l. da dette frarådes ved planlagt graviditet.

Jeg ønsker heller ikke å måtte være avhengig av tabletter for å kunne fungere normalt i jobben min - til tross for jeg kun har vært her 1,5 måned. Men dette virker det ikke som at det er noen forståelse for på jobb.

Jeg synes det er ille at jeg under 30 år, frisk og sprek ellers - nå skal måtte gå til legen min (hvor man jo faktisk går om man er SYK) for å få reseptbelagte midler for å kunne fungere i en jobb.

Er jeg sykt firkanta - eller ?



Anonymous poster hash: ebfb0...e3f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Citronella

Jeg er litt usikker på hvor du vil med dette innlegget. Du ønsker ikke tips med tanke på søvn. Er det sykemelding du ønsker? Eller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hvor du vil med dette innlegget. Du ønsker ikke tips med tanke på søvn. Er det sykemelding du ønsker? Eller?

Jeg ønsker å ha synspunkter på om det er jeg som er firkanta, og dere holder med mine kollegaer som ber meg dra til legen for å få reseptbelagte midler for søvnen - eller om dette er en dårlig idè. Eller om jeg bør sykemelde meg, eller om noen har gode tips med tanke på søvnen.

Anonymous poster hash: ebfb0...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her fortsatt. Generelt er ikke sykemelding så stort alternativ. Ser ikke helt hvordan dette skal kunne løse problemene. Og jeg er heller ikke så for sykemeldinger i hytt og pine.

Men føler det er for tidlig å si opp jobben. På den annen side er eneste motivasjon for å være der lengre, at jeg kan få bruke sjefen som referanse til en ny jobb senere. Har flyttet fra en annen by - og forrige sjef var referanse for denne jobben. Hadde ikke tett forhold til henne. Ønsker derfor ikke nå å ringe etter så kort tid å bruke henne som referanse IGJEN. Hadde selv hatt problemer med å være god referanse for ei som bytter jobber i hytt og pine..

Derfor sitter jeg litt kinkig i det.



Anonymous poster hash: ebfb0...e3f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Jeg ønsker å ha synspunkter på om det er jeg som er firkanta, og dere holder med mine kollegaer som ber meg dra til legen for å få reseptbelagte midler for søvnen - eller om dette er en dårlig idè. Eller om jeg bør sykemelde meg, eller om noen har gode tips med tanke på søvnen.

Anonymous poster hash: ebfb0...e3f

Sykemelding hos lege får du neppe. Du må prøve en eller annen form for behandling. Og da kan du starte med å gå til legen din og drøfte med legen. Av det du kan gjøre selv er å spise før du legger deg, gjerne gå en tur. Ta en varm dusj og sørg for at det er helt mørkt på soverommet ditt. Kan hjelpe å utsette det å legge seg en times tid etter jobb.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke du skal få reseptbelagte midler for søvnen. Nattevakter er i det lange løp ikke bra.

Er dette en jobb du skal ha lenge fremover?

Jeg sa rett og slett ifra meg nattevakter på min jobb, for jeg blir helt susete i toppen, døgnrytmen ødelegges osv.

Noen venner seg jo til disse vaktene, men for meg var det ganske uholdbart en stund før jeg bare kuttet ut.

Men sykemelding blir vel litt feil..? Du må jo heller be om andre vakter, evt skifte jobb. Om du blir helt smadra av nattevakt, er ikke nattevakt noe for deg. Man skal ikke måtte medisineres for å takle nattarbeide...



Anonymous poster hash: 0a8ee...807
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du er ikke firkantet. Jeg ville ikke tatt noen form for medisin for å fungere i jobb i din situasjon. Fins mange tips for søvn jeg ville prøvd.

Slutt med kaffedrikking på nattevaktene.

Ikke gå på nettet eller data når du kommer hjem og de timene på jobben før du skal legge deg. Dette er forstyrrende for å få kontinuerlig god nattesøvn.

Varm dusj var godt forslag, eller helst bad i badekar hvis mulig før du legger deg.

Ikke stå opp av sengen etter bare tre - fite timers søvn. Det å ligge stille med lukkede øyne er også en god hvile.

Det fins døsende terapi"musikk" du kan spille lavt og som slår seg av.

Spiser du en sunn og god varm middag før du går, eller på jobb. Det er vikttig å få i seg i løpet av dagen når du jobber nattevakt.

Jeg er litt usikker på hvor du vil med dette innlegget. Du ønsker ikke tips med tanke på søvn. Er det sykemelding du ønsker? Eller?

Er det virkelig noe å stusse over? Hun ønsker tips for søvn, jo.

Endret av Berit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Er det virkelig noe å stusse over? Hun ønsker tips for søvn, jo.

Jeg spurte ikke deg, Berit. Ikke stusset jeg heller.

Og jeg fikk svar, og svarte TS. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker er ikke laget for å sove på dagtid i særlig høy grad. Jeg ville prøvd å finne en annen jobb som du kan leve med…



Anonymous poster hash: b8334...506
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke du skal få reseptbelagte midler for søvnen. Nattevakter er i det lange løp ikke bra.

Er dette en jobb du skal ha lenge fremover?

Jeg sa rett og slett ifra meg nattevakter på min jobb, for jeg blir helt susete i toppen, døgnrytmen ødelegges osv.

Noen venner seg jo til disse vaktene, men for meg var det ganske uholdbart en stund før jeg bare kuttet ut.

Men sykemelding blir vel litt feil..? Du må jo heller be om andre vakter, evt skifte jobb. Om du blir helt smadra av nattevakt, er ikke nattevakt noe for deg. Man skal ikke måtte medisineres for å takle nattarbeide...

Anonymous poster hash: 0a8ee...807

Jeg påtok meg denne nattevaktsjobben, da jeg har jobbet som aktiv nattevakt for 5-6 år siden, noe som fungerte supert for meg da. Sov sammenhengende fra jeg kom hjem til klokken var 15-16. Nå er imidlertid ståa åpenbart en HELT annen - og jeg går i et det jeg føler er et levende mareritt.

Så i teorien, VAR det en jobb jeg hadde tenkt å gå i leeenge. Men nå vil jeg jo bare holde ut såpass lenge at det er passelig å benytte sjefen her som referanse - og så komme meg laaangt vekk derifra. Det er en populær arbeidsplass, så det er fylt opp med dag/kveldsvakter og. Ingen som går i vikariater e.l.

Jeg håpet også etter de første vaktene at det kom til å "gå seg til". Imidlertid går kroppen min helt tilbake til vanlig døgnrytme igjen etter en 3-4 dager med å ha følt seg "syk". Og så er det på'an igjen med helvete når ny jobbperiode starter. Så jeg ser liksom ikke helt hvordan det bare skal "gå seg til".

Jeg drikker forøvrig ikke kaffe generelt. Har begynt å bruke ørepropper og sånn "bind for øynene" i håp om at dette skal hjelpe. Jeg har også over en halvtimes kjørsel fra jobb og hjem, så går ikke rett fra jobb og hiver meg i seng 5 minutter etter. Det utrolige er at jeg holder meg utrolig våken hele natten, og fungerer fint PÅ jobb. Det er bare ALL annen tid utenom hvor jeg går som en overfølsom zombie.

Anonymous poster hash: ebfb0...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må VERTFALL ikke ta melatonin i dette tilfellet, da tuller du enda mer med døgnrytmen din!



Anonymous poster hash: c4612...337
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke tider er nattevakten? Kanskje det er bedre å sove før nattevakten, og så være våken etter... mer som man er vant til liksom: jobb - våken - søvn - jobb - våken - søvn.. osv.

Det er mange ting jeg ville prøvd før medisiner. Tror ikke sykemelding er et alternativ, du må jo finne noe som funker i lang tid og klarer ikke se for meg at en lege vil skrive ut sykemelding for dette. Beroligende te, mørkt kjølig rom, rolig musikk.. mange tips for søvn du kan finne på nettet. Stå heller ikke opp om du våkner. Jeg våkner ofte om natten, men jeg får alltid sove igjen selv om det noen ganger kan ta opp mot 30 minutter.



Anonymous poster hash: f5345...8c6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet nattevakt i seks måneder, da var jeg helt ødelagt. Noen er bare ikke laget for å jobbe natt, du er nok en av dem. Prøv å få deg jobb med en normal arbeidstid. I tillegg til å gjøre deg godt, vil den også være gunstig hvis du prøver å bli gravid.



Anonymous poster hash: d3fe7...281
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres jo ikke bra ut. Hvor lenge har du jobbet der?

Selv om du ikke har vært der kjempelenge, kan det jo hende sjefen vil stille som referanseperson. Du gjør vel en god jobb, det er bare det at den ikke passer deg siden søvn og fritid "ødelegges"..

Referanser er forresten ikke så viktig tror jeg. Har du en fra siste jobb før denne, holder det nok helt fint.

Det er jo en ærlig sak at dette ikke funker helt.



Anonymous poster hash: 0a8ee...807
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ikke bra ut for helsen din. Du bør kanskje se deg om etter en annen jobb med andre arbeidstider. Natt er tydeligvis ikke noe for deg.

Jeg klarer ikke helt å forstå hva to Paracet skal gjøre for søvnen men...



Anonymous poster hash: 9f5cb...cfd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mente at Paracet gjorde en sløv. Må jo ærlig innrømme at jeg aldri kan huske å ha blitt sløv hverken av 1 eller 2 Paracet - men det er jo så. :)

Ser noen spurte om hvor lenge jeg har jobbet her. Har kun jobbet her 1,5 måned nå. Må uansett holde ut forbi sommeren, da jeg skal jobbe sommeren gjennom for å spare opp penger her. Setter de i en skikkelig knipe om jeg slutter før det. Men håpet at jeg kanskje i august-september kunne tillate meg å slutte. Da har jeg tross alt holdt ut i 5-6 måneder og.

Føles forfeeerdelig lenge med tanke på jeg har mistrivdes og hatt dette problemet siden første vakt, og at jeg skal bli værende her i denne jobben som ødelegger meg så mentalt i 4 måneder til.

Det bøøør jo være en ærlig sak at dette ikke fungerer i praksis. Jeg blir likevel litt overgitt når sjefen selv foreslår melatonin og et legebesøk som løsningen på problemet mitt. Nå blir jo jeg hun "vanskelige" som ikke gidder å prøve en gang...



Anonymous poster hash: ebfb0...e3f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Citronella

Det bøøør jo være en ærlig sak at dette ikke fungerer i praksis. Jeg blir likevel litt overgitt når sjefen selv foreslår melatonin og et legebesøk som løsningen på problemet mitt. Nå blir jo jeg hun "vanskelige" som ikke gidder å prøve en gang...

Anonymous poster hash: ebfb0...e3f

Du behøver ikke bli den vanskelige. Sjefen din anbefaler melatonin, men det gjør kanskje ikke legen din? Melatonin er vanligvis i bruk for forstyrret biologisk søvnmønster, og nattevåk er jo ikke naturlig. Uten at jeg skal mene så mye mer om medikamenter.

Men ta et legebesøk. Hør hva som finnes av medikamenter, eller andre behandlinger. Og vær åpen for medikamenter. Det er mange som bruker søvnpreparater i dag for å kunne fungere i jobb, så la også din skepsis for medikamenter slippe litt opp. Medisiner har reddet mange! :) Ikke bare de med søvnproblemer.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør om mindre nattevakter. Jeg jobber også natt av og til, sjefen satte meg først opp på 3 på rad som er vanlig, men jeg er akkurat som deg. Jeg har ikke sjans, det ender med at jeg ser syner av alt mulig og det er kjempe skummelt når man skal kjøre bil etterpå. Jeg har holdt på å kjøre av veien, jeg har skrapa speilet på bila og hoppa av skrekk av ting hjernen innbiller seg ved for lite søvn. Så nå jobber jeg Max 2 på rad. Men ja, Jeg griner som en unge etterpå av å være psykisk sliten og trøtt.

Ingen burde anbefale å ta medisiner for å sove, med mindre man er psykisk syk. Min mor anbefaler også smertestillende, men hun er nærmest avhengig og jeg nekter å bli slik.

Anonymous poster hash: 1e210...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mente at Paracet gjorde en sløv. Må jo ærlig innrømme at jeg aldri kan huske å ha blitt sløv hverken av 1 eller 2 Paracet - men det er jo så. :) Ser noen spurte om hvor lenge jeg har jobbet her. Har kun jobbet her 1,5 måned nå. Må uansett holde ut forbi sommeren, da jeg skal jobbe sommeren gjennom for å spare opp penger her. Setter de i en skikkelig knipe om jeg slutter før det. Men håpet at jeg kanskje i august-september kunne tillate meg å slutte. Da har jeg tross alt holdt ut i 5-6 måneder og. Føles forfeeerdelig lenge med tanke på jeg har mistrivdes og hatt dette problemet siden første vakt, og at jeg skal bli værende her i denne jobben som ødelegger meg så mentalt i 4 måneder til.Det bøøør jo være en ærlig sak at dette ikke fungerer i praksis. Jeg blir likevel litt overgitt når sjefen selv foreslår melatonin og et legebesøk som løsningen på problemet mitt. Nå blir jo jeg hun "vanskelige" som ikke gidder å prøve en gang... Anonymous poster hash: ebfb0...e3f

Det er et kjent triks at Paracet kan gi bedre søvn, utn at du trenger å føle deg trøtt når du tar dem i hverdagen. Må vises også dette gjennom forskning, se her http://www.nrk.no/norge/ny-studie_-enkelte-smertestillende-far-deg-til-a-fole-mindre-1.12311153. Elelrs har du vel tre mnd oppsigelsestid som alle andre, så da blir det en vurderingssak om du sier opp nå og jobber ut august, eller sier opp over sommeren og kobber tilsvarende lenger.

Du behøver ikke bli den vanskelige. Sjefen din anbefaler melatonin, men det gjør kanskje ikke legen din? Melatonin er vanligvis i bruk for forstyrret biologisk søvnmønster, og nattevåk er jo ikke naturlig. Uten at jeg skal mene så mye mer om medikamenter.

Jeg jobber også i helsevesenet, og det er ganske vanlig at bedriftshelsetjenesten skriver ut Melatonin til folk som har vansker med å sove. Det er heller ikke bare i bruk for forstyrret biologisk søvnmønster, det er faktisk ett ganske vanlig preparat ved behov for søvnhjelp, uansett alder.

Spør om mindre nattevakter. Anonymous poster hash: 1e210...a52

Ts er ansatt i en nattevaktstilling, så da blir jo det ett noe underlig spørsmål.

Anonymous poster hash: bc569...af4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et kjent triks at Paracet kan gi bedre søvn, utn at du trenger å føle deg trøtt når du tar dem i hverdagen. Må vises også dette gjennom forskning, se her http://www.nrk.no/norge/ny-studie_-enkelte-smertestillende-far-deg-til-a-fole-mindre-1.12311153. Elelrs har du vel tre mnd oppsigelsestid som alle andre, så da blir det en vurderingssak om du sier opp nå og jobber ut august, eller sier opp over sommeren og kobber tilsvarende lenger.

Jeg jobber også i helsevesenet, og det er ganske vanlig at bedriftshelsetjenesten skriver ut Melatonin til folk som har vansker med å sove. Det er heller ikke bare i bruk for forstyrret biologisk søvnmønster, det er faktisk ett ganske vanlig preparat ved behov for søvnhjelp, uansett alder.

Ts er ansatt i en nattevaktstilling, så da blir jo det ett noe underlig spørsmål.

Anonymous poster hash: bc569...af4

Å ta sovemidler for å få sove etter nattevakt kan jeg ikke tro er noe bra alternativ. Om man har problemer på vanlige netter så selvsagt.

Å gå ned i stilling er da ingen underlig spørsmål. Dette spør folk om hele tiden i helsevesenet, enten om det er dag/kveld eller natt.

Anonymous poster hash: db926...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...