Gå til innhold

Mennene får store bonuser, damene ingenting!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ofte mulig å måle på andre kriterier enn de rene resultatene. Er de villig til å ta på seg mer ansvar som du har og/eller andre arbeidsoppgaver? Er de villig til å jobbe mye overtid?

Sånne ting har stor betydning når ledelsen vurderer innsatsen.

Anonymous poster hash: 5b9f1...636

...som du *ikke* har skulle det selvsagt stå :)

Anonymous poster hash: 5b9f1...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er innen finans, men ikke mulig å måle verdien av arbeidet direkte, altså ikke salgsrelatert, mer produktansvar. Uansett er det kun subjektiv synsing som ligger bak.

Strengt tatt kan jeg gå med på at to av de kan sies å være viktigere enn meg, men han tredje som fremdeles er relativt nyansatt? Nei, det er jeg helt uenig i, det virker bare som om han har fått det fordi han er 'med i gjengen' med de andre to.

Anonymous poster hash: d0c81...769

Det beste er å ta en prat med sjefen. Få ham til å sette av tid på forhånd så dere har tid til en samtale. Forklar deretter at du forstår det slik at noen er blitt lovet bonuser og at du gjerne vil vite hva kriteriene er her samt en ærlig tilbakemelding på din jobbinnsats og hva som evt. mangler for å ha mulighet for det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett liknende mange andre steder, tror det forekommer relativt ofte.

Anonymous poster hash: 5b775...7b7

At mannlige sjefer favoriserer menn er ikke uvanlig, som du sier.

Det finnes en del undersøkelser som viser det.

Her er én; http://m.hegnar.no/hegnar/article/228/kvinner/artikkel519173/0/1

Anonymous poster hash: 2dc1b...ba0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo bare å snakke med sjefen. Varierende bonusstrukturer innad i et team er vanlig, men det bør være knyttet til objektive kriterier og måloppnåelse, og ihvertfall ikke om man blir eller ikke. Når det er sagt, har dere bommet ved at dere tydeligvis ikke har en løpende dialog med sjefen om arbeidsoppgaver, tilfredshet og lønnstrukturer. Jeg arbeider selv i finans, og det er rett og slett et veldig mannsdominert miljø hvor du må være frempå hele tiden, påpeke eget arbeid og sikre deg at du tas med i beregningene. Og du skal selvsagt ikke true med noe som helst. Du skal være saklig, påpeke at dette går ut over motivasjonen, spørre om du skal ta dette som et tegn på at bedriften ikke er interessert i å satse på deg og spørre hva som ligger til grunn for at du ikke tilbys samme vilkår som kollegaer med mindre erfaring og ansiennitet i virksomheten som deg. Jeg vil også råde deg til ikke å gjøre dette til en damegreie, men at dere begge tar samtalen på egenhånd i stedet for at en skal snakke på vegne av begge.

Anonymous poster hash: dd651...4bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba sjefen om et møte nå, så kl. 12 får vi se hva det blir til..



Anonymous poster hash: d0c81...769
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba sjefen om et møte nå, så kl. 12 får vi se hva det blir til..

Anonymous poster hash: d0c81...769

Så flott! Oppdater oss gjerne.

Anonymous poster hash: efe81...e52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var møtet unnagjort. Jeg sa som sant var at jeg var kjent med at tre av fem på teamet hadde fått spesialavtale med den nevnte bonusen om de fremdeles var i stillingen om et års tid, og spurte om hva som var kriteriene for dette.

Til svar fikk jeg at han ikke kunne bekrefte at dette var riktig, at han ikke kommentere eventuelle avtaler selskapet hadde med andre ansatte. Men han sa han skulle kalle meg inn til et nytt møte senere. Det som skjedde da var at han en etter en kalte inn de tre mennene til møte på tomannshånd. Det har vært helt stille, ingen som har sagt noe ute i landskapet vårt, nærmest en pinlig stemning. Jeg regner med han griller dem på hvordan jeg har fått greie på dette, han er ikke spesielt blid.



Anonymous poster hash: d0c81...769
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var møtet unnagjort. Jeg sa som sant var at jeg var kjent med at tre av fem på teamet hadde fått spesialavtale med den nevnte bonusen om de fremdeles var i stillingen om et års tid, og spurte om hva som var kriteriene for dette.

Til svar fikk jeg at han ikke kunne bekrefte at dette var riktig, at han ikke kommentere eventuelle avtaler selskapet hadde med andre ansatte. Men han sa han skulle kalle meg inn til et nytt møte senere. Det som skjedde da var at han en etter en kalte inn de tre mennene til møte på tomannshånd. Det har vært helt stille, ingen som har sagt noe ute i landskapet vårt, nærmest en pinlig stemning. Jeg regner med han griller dem på hvordan jeg har fått greie på dette, han er ikke spesielt blid.

Anonymous poster hash: d0c81...769

Først og fremst synes jeg du var tøff som tok opp dette med ham. Her er det tydelig at han ikke ville dette skulle komme dere for øre, noe som gjør det enda mer suspekt. Så nå prøver han altså å finne ut hvem det er som har "plapra" (om man kan kalle det det, slike ting burde jo ikke holdes hemmelig uansett). Jeg er spent på hva som skjer videre her.

Anonymous poster hash: efe81...e52

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jobber ikke tilfeldigvis innfor salg/markedsføring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver kun i startinnlegget at du har "plukket opp" dette - hvordan kom det egentlig frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mannlige sjefer favoriserer menn er ikke uvanlig, som du sier.

Det finnes en del undersøkelser som viser det.

Her er én; http://m.hegnar.no/hegnar/article/228/kvinner/artikkel519173/0/1

Anonymous poster hash: 2dc1b...ba0

Og kvinnelige sjefer favoriserer også menn...

Hmm, kanskje menn rett og slett bli favorisert av begge kjønn på grunnlag av arbeidsvilje og prestasjoner?

Anonymous poster hash: e2ff1...834

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver kun i startinnlegget at du har "plukket opp" dette - hvordan kom det egentlig frem?

Se post 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jobber ikke tilfeldigvis innfor salg/markedsføring?

Ja, det gjør jeg, betyr det at du vet hvem jeg er? Neida, tuller, jobber slett ikke med det.

Anonymous poster hash: d0c81...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver kun i startinnlegget at du har "plukket opp" dette - hvordan kom det egentlig frem?

Den ene av de tre luftet det for en kollega på et annet team, for å høre om andre hadde fått noe lignende, og derfra nådde det meg. Jeg fikk det også bekreftet da jeg spurte en av de rett ut, eller rettere sagt sa 'jeg vet at..', bare for å være sikker.

Anonymous poster hash: d0c81...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde uansett vært åpenhet om kriteriene for disse bonusene, slik at alle som jobbet hos dere visste hva og hvorfor bonusene ble utbetalt. Uten åpenhet, kan det lett se ut som favorisering, og det er det jo muligens også?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det burde uansett vært åpenhet om kriteriene for disse bonusene, slik at alle som jobbet hos dere visste hva og hvorfor bonusene ble utbetalt. Uten åpenhet, kan det lett se ut som favorisering, og det er det jo muligens også?

Det er vel ikke annet enn at "du er viktig nok for bedriften". Litt spesielt med det store spranget, enten 0 eller 200 000, ingen mellomting.

Anonymous poster hash: d0c81...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er livet, urettferdig og hardt. Vær glad på deres vegne, de har vært veldig heldige.

Tull. Slik er livet for dem som sitter pent i et hjørne og tvinner tomler mens de tror gode ting skal regne over dem. TS gjør det helt riktige her.

Anonymous poster hash: dd651...4bb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kvinnelige sjefer favoriserer også menn... Hmm, kanskje menn rett og slett bli favorisert av begge kjønn på grunnlag av arbeidsvilje og prestasjoner? Anonymous poster hash: e2ff1...834

Hvis det var tilfellet her, hadde det jo vært problemfritt å lage en bonusordning som belønnet det og samtidig omfattet alle. I verste fall hadde de late damene firtsatt å være late, og ikke fått noen utbetaling, mens de hardtarbeidende mennene hadde fått kontoen full, og i beste fall hadde de late damene tatt seg sammen, oppnådd samme prestasjoner og fortjent samme bonus. Win/win for alle parter. Det er slik man gjør det i en sunn avdeling. Her er det nok derimot ugler i mosen, ikke fordi det bare er menn som har fått denne abtalen, men fordi det er en avtale som skal være hemmelig i tillegg til å være basert på latterlige vilkår. Retention bonus er ikke akkurat noe det er normalt å gi på det nivået.

Anonymous poster hash: dd651...4bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var nettopp sjefen til sjefen innom, og de gikk inn på møterommet. Tydelig hva som er temaet her. Sjefen til sjefen kjenner da åpenbart til dette (en kvinne forresten). Så får vi se hva som skjer. Spennende. Stemningen er litt interessant, ingen har snakket om hva som skjer, men alle vet det. De tre er helt sikkert bekymret for at bonusene skal tas fra dem. Det var ikke det som var målet mitt, så håper nå heller det kan dryppe litt på oss andre også i stedet.



Anonymous poster hash: d0c81...769
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...