Gå til innhold

Hva betrakter dere som et bra karaktersnitt på VGS?


Gjest Evolet

Anbefalte innlegg

Tenkte på et år om gangen. Om man får 2'er i gym vg1, vg2 og vg3 f.eks. Og kanskje 2 på eksamen i tillegg til standpunkt.

Er 8 fag på yrkesfag vg1 f.eks. Ikke alle kommer opp i eksamen. Får man 5 i syv fag og 2 i gym går snittet fra 5 til 4,625. Ikke at 4,6 er dårlig etter min mening. Eller et annet fag man bare ikke klarer å knekke koden på av diverse grunner.

Nja, men nå er det jo totalsnittet man ser på da og som har betydning videre, ikke snittet for hvert år separat.

Anonymous poster hash: 558de...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har f.eks 5 karakterer plusser du de sammen og deler på 5. Altså deler du på antallet karakterer. Men om du har bestått VGS vet du dette altså

Anonymous poster hash: 8a99f...bac

Jeg forstod bare ikke hvordan anonym 7b018...3c5 kom fram til at 3 er gjennomsnittet.

Anonymous poster hash: f3267...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til informasjon er gjennomsnittlig karaktersnitt (standpunkt) for studiespesialisering ca. 4. Jeg hadde over dette, men har likevel aldri hørt om noen som har laver snitt enn meg. Det skyldes sikkert at de eneste som spør "hva hadde du i snitt a?" er folk søm føler seg ganske komfortable med det de selv har.

http://www.udir.no/Upload/Statistikk/Karakterer/Karakterer_vgo_2010_2011_analyse.pdf?epslanguage=no

Ja, det har nok noe med det å gjøre. I tillegg er de fleste som får et lavt snitt gjerne ikke så opptatt av skolen og karakterer. Da engasjerer man seg nok ikke så mye i skoleprat og hva man har fått i snitt.

Anonymous poster hash: 558de...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 5 i snitt er bra! Hadde 4,5 selv, lavest i vennegjengen min, og synes det var SÅ kjipt. To år senere, og jeg har skjønt at ingen bryr seg etter at man har kommet inn på universitet/høyskole.



Anonymous poster hash: 9ab91...1b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alt over 5.0 er et bra snitt. Selv hadde jeg 5,3 og vet jeg ikke hadde vært fornøyd med noe under 5, derav at det er det jeg ser på som "bra".

Det blir jo veldig generelt, som flere har nevnt så kan noen ende med under 5 i snitt og fortsatt ha gjort det bra, med tanke på potensiale og forutsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest JesusElskerAlle

For min del (går VG1) er jeg ikke fornøyd før jeg får 5 i et fag.

Har disse karakterene med med fra VG1

6 (spansk, geografi)

5 (norsk, matte1P, naturfag, samfunnsfag)

Engelsk og Gym vet jeg ikke enda..

Disse karakterene har jeg jobbet enormt med. Jeg får et godt snitt i mine øyne. Jeg kunne ikke fått bedre. Jeg har gjort absolutt maks, og ligger helt flat nå.. Hvis dere visste hvor mange timer jeg jobber med skole hver uke, hadde mange av dere sikkert fått sjokk. Ligger oppe i over 20 timer i uka på det meste... Likevel kan det være jeg ender opp med 4 i engelsk. (tror jeg får 5) Så det er ikke alltid så lett å få 5 som alle sier. For alle krever det ikke bare en minimal innsats, men faktisk tårer, utbrenthet og kvalme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del (går VG1) er jeg ikke fornøyd før jeg får 5 i et fag.

Har disse karakterene med med fra VG1

6 (spansk, geografi)

5 (norsk, matte1P, naturfag, samfunnsfag)

Engelsk og Gym vet jeg ikke enda..

Disse karakterene har jeg jobbet enormt med. Jeg får et godt snitt i mine øyne. Jeg kunne ikke fått bedre. Jeg har gjort absolutt maks, og ligger helt flat nå.. Hvis dere visste hvor mange timer jeg jobber med skole hver uke, hadde mange av dere sikkert fått sjokk. Ligger oppe i over 20 timer i uka på det meste... Likevel kan det være jeg ender opp med 4 i engelsk. (tror jeg får 5) Så det er ikke alltid så lett å få 5 som alle sier. For alle krever det ikke bare en minimal innsats, men faktisk tårer, utbrenthet og kvalme

Godt jobbet, og viktige poeng du trekker frem her! Jeg vil imidlertid anbefale deg å prioritere avgangsfagene hvert år. Det er viktig å følge med i de andre fagene også, men det er avgangsfagene som er av betydning. De andre fagene kan du alltids prøve å bli bedre i.

Neste år er programfagene dine avgangsfag samt matte og evt. språk.

Anonymous poster hash: 558de...8c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 4 i snitt første året og rundt 3 i snitt andre året etter en personelig hendelse som skjedde rett før tentamenene og nesten 5 i snitt på 3 året. Derfor fikk jeg selvfølgelig dårlig snitt totalt.

Jeg synes 4,5 og oppover er bra, 4,0 til 4,5 er akseptabelt, alt under 4 er dårlig.



Anonymous poster hash: 2b4b4...a8c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har jo varierende forutsetninger, evne og motivasjon for å oppnå ulike karakterer, så vet ikke helt hva jeg skal si er et bra snitt.

(OFT, men fra ungdomsskolen hadde jeg 3,3 i snitt hvor disse faktorene spilte inn. Jeg var forferdelig dårlig i matte, og trivdes heller ikke sosialt sett, noe som såklart påvirket karakterene mine i stor grad. Hadde lærerne og medelevene vært hyggelige mot meg istedenfor å tråkke på meg ved å fortelle hvor udugelig jeg var hadde jeg sikkert oppnådd bedre karakterer.) Jeg vil vel si at fra ungdomsskolen hadde jeg et bra snitt, fordi den vgs jeg ville inn på hadde 2,9 (!!!) i snitt for å komme inn.

På vgs trivdes jeg jo mye bedre, og gikk opp til 4,06 i snitt etter avsl. vgs fordi jeg hadde lærere som trodde på at jeg skulle klare meg og hjalp meg mot målene jeg hadde satt meg karaktermessig. Medelever var også kjempehyggelige mot meg og respekterte meg for den jeg var. Dermed spilte disse faktorene en betydelig rolle på en positiv måte og jeg gjorde en innsats - ift hva jeg gjorde på ungds. hvor forholdene var annerledes.

Jeg synes jo selvfølgelig at jeg kunne jobbet hardere, men utfra at jeg var så motivert til å klare meg bra på vgs synes jeg ikke 4,06 er et dårlig snitt når man har gjort alt man kan. :)



Anonymous poster hash: f793a...9ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at et bra snitt er det som skal til for deg å komme deg videre på det studiet du ønsker. Må jo føles litt surt å søke seg inn på noe med 3 i snitt hvis man selv har 5 i snitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener selv at et godt karaktersnitt ligger på 5 og oppover. Det er generelt ganske mange som oppnår mellom 4 og 4,9 i snitt, mens det kreves litt ekstra for å få over 5 i snitt. Selv hadde jeg skyhøye krav til meg selv på videregående og endte til slutt opp med 5,5 i snitt. Det kunne helst ha vært noe høyere i mine øyne ...

Anonymous poster hash: 7894b...76a

Ah, du fikk sjansen til å snike inn litt skryt! Så fint! Hva brukte du dette snittet til videre, da?

Anonymous poster hash: f97f7...a88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min omgangskrets blir alt under 5 sett på som patetisk, men jeg sier nå at alt over 3 er akseptabelt, alt over 4 er bra og alt over 5 er kjempebra.

Wooah, glad jeg ikke er i din omgangskrets! Er enig i din egen vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg følte karaktersnittet mitt var bra. Jeg hadde 5.2, men tenker at alt over 4.5 er fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, du fikk sjansen til å snike inn litt skryt! Så fint! Hva brukte du dette snittet til videre, da?

Anonymous poster hash: f97f7...a88

For en smakløs kommentar. Hva den enkelte mener er et bra karaktersnitt er forbundet med egen motivasjon, mål og forutsetninger. Hva man selv har oppnådd er dermed relevant til å vurdere hva en selv mener er et godt karaktersnitt.

Anonymous poster hash: 558de...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JesusElskerAlle

Godt jobbet, og viktige poeng du trekker frem her! Jeg vil imidlertid anbefale deg å prioritere avgangsfagene hvert år. Det er viktig å følge med i de andre fagene også, men det er avgangsfagene som er av betydning. De andre fagene kan du alltids prøve å bli bedre i.

Neste år er programfagene dine avgangsfag samt matte og evt. språk.

Anonymous poster hash: 558de...8c5

Hei:) Tusen takk ❤️ Ja neste år har jeg spansk, 2P matte, internasjonal engelsk, medie- og informasjonskunnskap og sosiologi- og sosialantropologi som avgangsfag..

I år har matte, naturfag, samfunnsfag, geografi og engelsk vært avgangsfag. I tillegg har jeg lest mye spansk fordi jeg synes det er fryktelig gøy, så blir nok null problem å beholde 6 til neste år..

Ellers blir jeg bare irritert av andre her inne som jeg ser har skrevet at 5 i snitt er ikke så vanskelig å oppnå om man bare følger med timene. For noen er det faktisk det for noen, inkludert meg... Hadde aldri fått det snittet jeg får om jeg ikke hadde gjort lekser og øvd til prøver. Da hadde jeg omtrent strøket i naturfag.. Noen får 6 i alt uten å gjøre enn drit, mens andre må lese en uke ca. 15 timer per prøve for å få 5-6 (det siste der er meg i nesten alle fag) det er forskjell på folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg følte karaktersnittet mitt var bra. Jeg hadde 5.2, men tenker at alt over 4.5 er fint :)

Flere som benytter anledningen til å snikskryte litt. Ingen som spurte om hvilket snitt du har. Jeg kan også snikskryte litt. Jeg hadde vedre snitt enn deg.

Anonymous poster hash: f97f7...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg tenker at et bra snitt er det som skal til for deg å komme deg videre på det studiet du ønsker. Må jo føles litt surt å søke seg inn på noe med 3 i snitt hvis man selv har 5 i snitt...

Jeg hadde høyt snitt og søkte meg inn på et studium der alle kom inn fordi det var det jeg ønsket å studere.

Synes ikke det gjør noe. Det kan jo være jeg får lyst til å studere noe annet siden der snittet teller mer.

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alt over 5.0 er et bra snitt. Selv hadde jeg 5,3 og vet jeg ikke hadde vært fornøyd med noe under 5, derav at det er det jeg ser på som "bra".

Det blir jo veldig generelt, som flere har nevnt så kan noen ende med under 5 i snitt og fortsatt ha gjort det bra, med tanke på potensiale og forutsetninger.

Utrolig hvor mange som 'benytter muligheten' til å skryte av snittet sitt, enda det ikke er hva Ts spør om. Jeg kan jo gjøre det samme, hadde bedre enn det du hadde.

Anonymous poster hash: f97f7...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvor mange som 'benytter muligheten' til å skryte av snittet sitt, enda det ikke er hva Ts spør om. Jeg kan jo gjøre det samme, hadde bedre enn det du hadde.

Anonymous poster hash: f97f7...a88

Utrolig hvor noen benytter enhver mulighet til å hakke på folk fordi de skriver noe som føltes naturlig å skrive... og litt morsomt å kritisere at folk forteller snittet sitt, samtidig som at du skryter av at ditt var bedre ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...