Gå til innhold

Hva betrakter dere som et bra karaktersnitt på VGS?


Gjest Evolet

Anbefalte innlegg

Hvis 3,5 er snittet er det jo rimelig å mene en hel karakter over det er bra, mens en hel under er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, et bra snitt er 3,5 og oppover, mens et godt snitt er 4 og oppover.

Et svært godt snitt vil vel være 5 og oppover?

Husk at gjennomsnittet ligger på 3 ...

Anonymous poster hash: 7b018...3c5

Bra med 3.5 ? Der er jeg uenig. Jeg trodde snittet lå på 4...

Men det avhenger sikkert av miljø. Vennene mine og jeg hadde en slags intern konkurranse, så det ble automatisk et større press på oss. Glad for det den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 4,7 (5,1 med realfagspoeng). Skulle gjerne hatt høyere snitt, men jeg greide faktisk ikke noe høyere enn det! For meg er det et bra snitt, jeg kom inn på det jeg ville.



Anonymous poster hash: c01c3...9eb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes over 4,5 er ganske bra, over 5 er veldig bra

Enig.

Spørs det ikke litt på hva slags fagkombinasjoner man velger også? Tenker at realfagsmatte er vesentlig vanskeligere å få god karakter i enn samfunnsfaglig matte.

Anonymous poster hash: 63392...424

Ja, men husk at man får jo realfagspoeng for realfag da. Tror derfor det jevnes ganske mye ut.

Anonymous poster hash: 70377...438

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Ja, men husk at man får jo realfagspoeng for realfag da. Tror derfor det jevnes ganske mye ut.

Anonymous poster hash: 70377...438

Man tar jo ikke med ekstrapoengene i karaktersnittet....

Anonymous poster hash: 607ff...388

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Over 5 før tilleggspoeng.



Anonymous poster hash: ad254...4b0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at det har gått litt inflasjon i karakterer etter at tallskalaen ble tatt i bruk, og det er mye vanligere å få 5 og 6 nå enn det var å få de beste bokstavkarakterene som ble brukt tidligere.

Anonymous poster hash: 962c6...66e

Hvor gammel er du? Det er da utrolig lenge siden tallkarakterer ble innført i vgs. Vet man hadde det i 1993, vet ikke hvor lenge det da hadde eksistert, eller hva man hadde før.

Anonymous poster hash: f97f7...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går andreåret på vgs og er for øyeblikket rimelig sikker på at jeg har 5,2(mulig 5,3) i snitt til sommeren. Har et år igjen, men føler selv at jeg ligger ganske godt an. I tillegg får jeg 4 realfagspoeng når jeg avslutter vgs og 2 studiepoeng dersom jeg bestemmer meg for ingeniørutdannelse.

Selv jobber jeg relativt svært hardt med skole, men jeg mener at over 4,5 vil sees på som bra. Det er vanskelig å få til et såpass bra snitt uten å la skole gå til store deler av fritiden og å være pliktoppfyllende.



Anonymous poster hash: 63392...424
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ut med 4.7. Kunne ikke gjort det bedre. Matte ruinerte snittet mitt. Mattelæreren min sa han aldri hadde opplevd at en elev jobbet så hardt, uten å få det til. Han ga meg en toer bare for å være grei. For så å be meg be til Gud om at jeg ikke kom opp i eksamen i Matte😝 Slapp heldigvis unna det😊

Anonymous poster hash: 2679a...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snitt på 4. Skulle ønske det var mye høyere, men havnet i ulykke så det å bestå VGS i det store og hele var mitt mål. Jeg synes forøvrig det er skikkelig, skikkelig urettferdig at om jeg hadde vært i arbeid hadde jeg vært sykmeldt i flere mnd, men det går ikke når man går skole. Så jeg måtte bare ta meg sammen så mye som mulig og gjøre det beste jeg kunne.

Jeg skal studere fra høsten av og er 100% sikker på at jeg kommer inn, men synes fortsatt at et snitt på 4 fra VGS er ganske kjipt.



Anonymous poster hash: 8a99f...bac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

I min omgangskrets blir alt under 5 sett på som patetisk, men jeg sier nå at alt over 3 er akseptabelt, alt over 4 er bra og alt over 5 er kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener selv at et godt karaktersnitt ligger på 5 og oppover. Det er generelt ganske mange som oppnår mellom 4 og 4,9 i snitt, mens det kreves litt ekstra for å få over 5 i snitt. Selv hadde jeg skyhøye krav til meg selv på videregående og endte til slutt opp med 5,5 i snitt. Det kunne helst ha vært noe høyere i mine øyne ...

Anonymous poster hash: 7894b...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 og oppover synes jeg er bra. Fikk selv tilnærmet lik 5 i snitt (et par hundredeler fra) og er fornøyd med det, selv om jeg klart kunne gjort bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de var strenge her :fnise:

Tenk om man kun får 5'ere men så får man en 2'er i gym. En dårlig karakter trekker hele snittet laangt ned, mens man må kompensere med langt flere 5/6'ere for å trekke snittet opp igjen. Nå skal det jo mye til å bare få 2 i gym, men for noen stankelbein er alle de testene et helvete, ingen vil være på lag med de og det blir også psykisk vanskelig pga nærmest mobbing ved kommentarer.

Et eksempel, for synes så mange er raske med å si: jeg klarer det/hadde klart det om jeg orket - da er det like lett, om ikke lettere, for alle andre. Alt kommer ann på latskap.

Vil si at alt over 4 i snitt er bra/greit.

4,6 og mer er veldig bra.

5 og over synes jeg er dritbra.

3,5 i snitt litt dårlig men ikke sånn shit så dårlig.

Men er det en veldig skolelei gutt fra bygg og annlegg som fra ungdomsskolen bare fikk 2 og 3, masse fravær, problemer o.s.v er 3.5 greit. Og da blir 4 faktisk veldig bra. Man kommer jo inn på det meste untatt medisin og veldig lange tøffe utdanninger (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de var strenge her :fnise:

Tenk om man kun får 5'ere men så får man en 2'er i gym. En dårlig karakter trekker hele snittet laangt ned, mens man må kompensere med langt flere 5/6'ere for å trekke snittet opp igjen. Nå skal det jo mye til å bare få 2 i gym, men for noen stankelbein er alle de testene et helvete, ingen vil være på lag med de og det blir også psykisk vanskelig pga nærmest mobbing ved kommentarer.

Et eksempel, for synes så mange er raske med å si: jeg klarer det/hadde klart det om jeg orket - da er det like lett, om ikke lettere, for alle andre. Alt kommer ann på latskap.

Vil si at alt over 4 i snitt er bra/greit.

4,6 og mer er veldig bra.

5 og over synes jeg er dritbra.

3,5 i snitt litt dårlig men ikke sånn shit så dårlig.

Men er det en veldig skolelei gutt fra bygg og annlegg som fra ungdomsskolen bare fikk 2 og 3, masse fravær, problemer o.s.v er 3.5 greit. Og da blir 4 faktisk veldig bra. Man kommer jo inn på det meste untatt medisin og veldig lange tøffe utdanninger (?).

Nei. En 2'er vil faktisk ikke ha SÅ stor betydning når man allerede har et godt snitt. Jeg fikk 5,63 i rent snitt. Jeg regnet ut at jeg ville få 5,50 i snitt dersom jeg hadde fått en 2'er på eksamen. Nå fikk jeg jo 5 på denne eksamenen da. Forskjell i 0,13 vil jeg ikke si er SÅ mye når det er et så stort karakteravvik. Nå kommer det også an på hvor mange karakterer man har også da, men de aller fleste har jo rundt 24-26.

Anonymous poster hash: 558de...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså, et bra snitt er 3,5 og oppover, mens et godt snitt er 4 og oppover.

Et svært godt snitt vil vel være 5 og oppover?

Husk at gjennomsnittet ligger på 3 ...

Anonymous poster hash: 7b018...3c5

Vet du hvordan man regner gjennomsnitt?

Anonymous poster hash: f3267...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. En 2'er vil faktisk ikke ha SÅ stor betydning når man allerede har et godt snitt. Jeg fikk 5,63 i rent snitt. Jeg regnet ut at jeg ville få 5,50 i snitt dersom jeg hadde fått en 2'er på eksamen. Nå fikk jeg jo 5 på denne eksamenen da. Forskjell i 0,13 vil jeg ikke si er SÅ mye når det er et så stort karakteravvik. Nå kommer det også an på hvor mange karakterer man har også da, men de aller fleste har jo rundt 24-26.

Anonymous poster hash: 558de...8c5

Tenkte på et år om gangen. Om man får 2'er i gym vg1, vg2 og vg3 f.eks. Og kanskje 2 på eksamen i tillegg til standpunkt.

Er 8 fag på yrkesfag vg1 f.eks. Ikke alle kommer opp i eksamen. Får man 5 i syv fag og 2 i gym går snittet fra 5 til 4,625. Ikke at 4,6 er dårlig etter min mening. Eller et annet fag man bare ikke klarer å knekke koden på av diverse grunner.

--------------------------------------------------------------------------------------

For meg var det passe lett å få 4, og jeg måtte jobbe ekstra for å få 5. Men jeg så andre som sleit veldig, dysleksi, psykiske problemer, vansker hjemme, blitt mobbet, kom fra barneværn, elev tok selvmord.

Litt utenom trådens emne men det jeg vil frem til er at ikke ''å få 4 på vgs er lett, punktom. Eneste hinder er latskap''. Ikke at jeg mener noen ytret det i tråden, men mange som bare fikk 5 og 6 lett sier ofte på vegne av alle andre at det kreves lite for å få 4.

Men ja, generelt mener jeg 4 og opp er bra/greit, 4,6 er veldig bra, 5 er dritbra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvordan man regner gjennomsnitt?

Anonymous poster hash: f3267...874

Hvis du har f.eks 5 karakterer plusser du de sammen og deler på 5. Altså deler du på antallet karakterer. Men om du har bestått VGS vet du dette altså

Anonymous poster hash: 8a99f...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Til informasjon er gjennomsnittlig karaktersnitt (standpunkt) for studiespesialisering ca. 4. Jeg hadde over dette, men har likevel aldri hørt om noen som har laver snitt enn meg. Det skyldes sikkert at de eneste som spør "hva hadde du i snitt a?" er folk søm føler seg ganske komfortable med det de selv har.

http://www.udir.no/Upload/Statistikk/Karakterer/Karakterer_vgo_2010_2011_analyse.pdf?epslanguage=no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...