Gå til innhold

Betakaroten ?


Triine

Anbefalte innlegg

Det er kun KUNSTIG framstilt betakaroten som kan øke kreftfaren.

Sitat fra matoghelse.no: "Naturlig betakroten inneholder 9-cis betakaroten, som ikke finnes i syntetisk betakaroten, og enkelte studier viser at den naturlige varianten forebygger kreft. Røykere mangler ofte vitamin C, som er nødvendig for å holde betakaroten og andre antioksidanter i redusert tilstand. I tillegg har røykere en redusert kapasitet i leveren til å omdanne næringsstoffer, deriblant vitamin A og betakaroten. Alkohol kan også påvirke omsetningen av betakaroten."

Jeg bruker kun naturlig betakaroten, det blir som å få i seg betakaroten gjennom maten.. www.betakaroten.no har mye info og et naturlig betakaroten tilskudd, bestiller derfra selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Linn_*

De fra Solaray inneholder 3 mg. Får man ikke tak i betakaroten med mer enn 3 mg i Norge?

De fra betakaroten.no, hvor mye inneholder de? Fant det ikke noe sted på siden dems..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
De fra Solaray inneholder 3 mg. Får man ikke tak i betakaroten med mer enn 3 mg i Norge?

De fra betakaroten.no, hvor mye inneholder de? Fant det ikke noe sted på siden dems..

har kjøpt fra www.betakaroten.no de inneholder 9 mg. Faktisk det billigste og beste jeg har funnet hittil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inte läst de andras svar nu så jag kanske upprepar.

Men tänk på att A-vitamin är fettlöslligt och tas upp av levern.

Det räcker med små mängder för höga doser för att man med åren kan utveckla levercancer eller cystor av malign karaktär just i levern. För höga doser är även missbildande för foster.

Då det stannar kvar i levern bör du INTE ta en högre dos än rek. dagsintag och tänk även på att mejeriprodukter oftast är berikade med A-vitamin, sedan allt annat du stoppar i dig.

Vill bara varna lite här. I rätt dos är A en utomordentlig antioxidant som skyddar kroppens celler och vitala organ.

MVH

Jean

www.skindeepbyjean.blogg.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angelish
Har inte läst de andras svar nu så jag kanske upprepar.

Men tänk på att A-vitamin är fettlöslligt och tas upp av levern.

Det räcker med små mängder för höga doser för att man med åren kan utveckla levercancer eller cystor av malign karaktär just i levern. För höga doser är även missbildande för foster.

Då det stannar kvar i levern bör du INTE ta en högre dos än rek. dagsintag och tänk även på att mejeriprodukter oftast är berikade med A-vitamin, sedan allt annat du stoppar i dig.

Vill bara varna lite här. I rätt dos är A en utomordentlig antioxidant som skyddar kroppens celler och vitala organ.

MVH

Jean

www.skindeepbyjean.blogg.se

Ved inntak av betakaroten blir kun kroppens behov for vitamin A blir omgjort fra provitamin A i kroppen. Overskuddet lagres i huden og gjør godt for brunfargen. Overflødig inntak av betakaroten utsondres gjennom nyrene og er ufarlig for kroppen.

Betakaroten bør allikevel ikke spises av mennesker med nedsatt leverfunksjon eller gravide og ammende.

Dette står det på Betakaroten sine sider.

Endret av Angelish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exakt. Just därför bör man inte överdosera genom att dels få i sig A genom föda och sedan via tabletter och vitamintillskott.

Det är en liten mängd som kan lagras i huden.

Deras beskrivning känns falsk i marknadsföringen som om A-vitamin är helt ok att överdosera. Det är en farlig vitamin i höga doser då den är fettlöslig och inte rinner ut med urinen.

MVH

Jean

www.skindeepbyjean.blogg.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet hva den betakarotenen som fåes i sverige heter? og var d mye i dn?

jeg har selb brukt betakaroten i sommeren som var men merker ikke noe forskjell i d hele tatt:( kunne derfor tenkt meg en litt sterkere til sommern 2009,både for å få litt farge og for at d skal hjelpe mot soleksem.

Noen som vet noe annet som hjelper mot soleksem og varme eksem fresten?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melovesun

Om man tar for mye av BETAKAROTEN vil overskuddet vise seg som gulhet i huden, og man kan også se gulaktig svette. Viktig å formidle til alle røykere at røyk og betakaroten er dårlig kombinasjon. Røykere bør være forsiktig med inntak av betakaroten i større mengder fordi det er påvist at røyk og betakaroten kan være kreftframkallende.

Konklusjon: Ja, betakaroten kan hjelpe deg å bli brun og det er nok et tryggere valg enn mer risky Melanotan, men for å få best resultat bør du begynne noen uker før du skal utsette deg for mye sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exakt. Just därför bör man inte överdosera genom att dels få i sig A genom föda och sedan via tabletter och vitamintillskott.

Det är en liten mängd som kan lagras i huden.

Deras beskrivning känns falsk i marknadsföringen som om A-vitamin är helt ok att överdosera. Det är en farlig vitamin i höga doser då den är fettlöslig och inte rinner ut med urinen.

MVH

Jean

Ja, a-vitamin. Betakaroten er forstadiet til a-vitamin, men ellers oppfører det seg ganske ulikt.

Du har ikke tilfeldigvis noe rimelig seriøs dokumentasjon på påstandende dine? Tok noen raske søk på ulike sider, men fant kun om A-vitamin, ikke betakaroten

Eneste jeg er enig i er at det er like greit å få det i seg via kosten. Har vurdert å kjøpe tørket gulrot selv, men det blir ikke til at jeg husker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BETAKAROTEN är i måttliga mängder ett kraftfullt cancerförebyggande ämne. MEN även Betakaroten liksom A-vitamin och speciellt om man tar kosttillskott av bägge ger det betydligt ökad risk för vissa typer av cancer.

Solpiller innehåller oftast Caretenoid, som finns i morötter och räkor. Man får även oftast just den färgtonen.

Betakaroten/Caretenoid sätter sig inte heller i huden utan i fettlagren strax under hudytan och det ser därför ut som att huden får färg. Eftersom fettlagren under huden varierar i tjocklek har du ingen kontroll var på kroppen som pigmentet lagras.

Risken är att du får oranga ränder och eller områden som blir väldigt röda. Caretenoid finns i flera olika varianter.

Exempel är canthaxanthin, betakaroten och lycopene. Solpiller som innehåller betakaroten eller Canthaxantin är bannlysta av FDA (Food and Drug Administration) på grund av farliga bieffekter som leverskador, diarré, magkramp, illamående och ögonmissfärgningar. FDA är USAs motsvarighet till Läkemedelsverket och har väldigt grundliga tester av bland annat hudvårdsprodukter. Solpiller får inte säljas i USA på grund av dessa bieffekter.

Mina källor är ex:

Food & Drug Administration

Läkemedelsverket

Socialstyrelsen

Läkartidningen

The Lancet

HälsokostRådet

- bara att söka kliniska studier, inlägg, artiklar.

jag skriver inte upp varenda sida jag finner god info på, dock memorerar jag då man blir förvånad, liksom alla gör.

MVH

Jean

www.skindeepbyjean.blogg.se

Endret av Jean
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_marita_*

Man skal egentlig ikke bli orange. Man mange har kanskje mer orange brunfarge til vanlig, som bare kommer frem bedre. Betakaroten skal stimulere pigmentene og gjøre huden klar for sol, slik at den beskyttes bedre mot skader (soleksem, solbrenthet). Den blir i tillegg fortere brun når den er klar for sol. Skal ikke være noe farlig så lenge du ikke overtrår anbefalt dose:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal egentlig ikke bli orange. Man mange har kanskje mer orange brunfarge til vanlig, som bare kommer frem bedre. Betakaroten skal stimulere pigmentene og gjøre huden klar for sol, slik at den beskyttes bedre mot skader (soleksem, solbrenthet). Den blir i tillegg fortere brun når den er klar for sol. Skal ikke være noe farlig så lenge du ikke overtrår anbefalt dose:)

Men hvor får man kjøpt disse? og hva er anbefalt dose? Hvor mye koster de?

Lenge skal de brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg ser til vanlig ut som et laken, og jeg får (hvis jeg er heldig) en svak brunfarge på kroppen om sommeren.

I mai reiser jeg til Tyrkia og skal være der i èn uke. J ønsker svært gjerne å få litt farve og et greit grunnlag før jeg reiser. Når bør jeg begynne med solarium og Betakaroten? Solarium hvor mange ganger i uken?

JEG ER HELT GRØNN PÅ DETTE! :gjeiper:

Sånn til informasjon så er det tre måneder til jeg drar nedover, og bestiller betakaroten fra betakaroten.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

2. februar er det også skrevet om dette under tittelen "Betakaroten". Der her jeg et innlegg om hva jeg bruker og kan anbefale, men skriver ikke alt omigjen her. Produktet heter BetaGranat. En kapsel består av 25 mg betakaroten og 200 mg granateple pluss vitaminer og andre stoffer. Jeg har kjøpt det i helsekostforretning i Sverige.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest henriette Sofie

Betakaroten er ikke bra! :nei:

Det lagres ikke bare i huden, men også i alle kroppens organer.. til og med i det gule legemet i kvinners eggstokker!

øker også lungereft! +++++ masse slikt :nei:

tro meg du får i deg nok av dette stoffet igjennom frukt og grønnsaker!

og hvis du er lur spiser du heller en skje med tomatpurè om dagen, det hjelper mot aldring av hud pga soling;)

det var det jeg fant ut om det;) så ikke no betakaroten for meg:P

kilde: professor rune blomhoff. (if you wanna know :gjeiper: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_olsen_*

Hei,

Jeg har brukt betakaroten i flere år, store perioder av året. Ble lett rød og ikke så lett brun og har i tillegg fregner. Med betakaroten blir man en del brunere enn ellers, men det viktigste er allikvel at fargen sitter mye lenger, på meg 3 månder istedet for 2 uker. Dessuten får jeg ikke lenger pigmentflekker, og de jeg hadde forsvinner slv om jeg er mye i sola.

Bare positive virkninger.. men nå har de redusert mengden i de norske pillene så man bør ta 2 hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Betakaroten,

Hei! Jeg kjøpte betakaroten for en uke siden eller noe. Jeg er ganske blond, har en ganske lys hud med fregner. Noen som har erfaringer, tror dere det funker for meg også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Maria_*

man blir vel ikke gul inni hendene av betakaroten! dette er kun av selvbruning. Dette er tabletter man tar, slik at fargen blir sterkere innenfra, ikke noe flekkete selvbruningsmerker. Man blir ikke brun av selveste betakaroten, men man kan bli brunere hvis man kombinerer betakaroten og sol, og solfargen blir også dypere og varer mye lengre. Betakaroten sterker også huden slik at man ikke blir like lett solbrent, får soleksem osv. Jeg gikk selv på det forige sommer og fargen varte utrolig lenge, skal begynne på igjen om ikke så lenge for å få styrket huden til denne sommeren ;)

Man får kjøpt betakaroten på helsekostbutikker, men også over nettet. det funker bra, så jeg anbefaler alle og prøve det ;)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...