Gå til innhold

Barn som går på kampsport ol. for eller imot?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blandt vennene til barna mine er det nå blitt veldig populært (blandt guttene) med kampsport.

Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor små barn skal lære å sloss, og det er heller ikke til å komme utenom at barna som driver med dette er veldig voldsomme og tar det med seg inn i lek!

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: 7d704...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blandt vennene til barna mine er det nå blitt veldig populært (blandt guttene) med kampsport.

Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor små barn skal lære å sloss, og det er heller ikke til å komme utenom at barna som driver med dette er veldig voldsomme og tar det med seg inn i lek!

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: 7d704...b0c

Mine barn (har både gutt og jente) går på tae kwon do. 

 

Det handler ikke om å "lære å slåss". Tae kwon do er en kampsport, ja, men det handler (bl.a.) om selvforsvar. Barna lærer at den beste måten å forsvare seg selv hvis det brygger opp til slåsskamp, ja, det er å gå sin vei. Forlate situasjonen.

De får også innprentet, fra trening nr. 1, at det ikke er lov til å misbruke taekwondo. Det er ikke lov til å "tøffe seg med" i skolegården f.eks. Kun lov til å trene i taekwondohallen og hjemme (hvis de får lov av foreldrene). Hvis instruktøren hører om barn som har brutt disse reglene, ja, da blir de faktisk utvist.

Hver time starter med "elevens ed" som bl.a. sier "jeg skal ALDRI misbruke taekwondo".

 

De lærer utrolig mye, respekt og høflighet, vil si det er mer det enn kampteknikker de første åra... Mine har gått et og tre år, og jeg vil ha meg frabedt at du påstår at barn som trener kampsport er voldsomme, etc.

Min erfaring er at de øver konsentrasjon, selvbeherskelse osv.

 

Håper det kommer svar fra noen som utøver sporten selv og kan mer enn meg, jeg er bare en mamma som overværer treninger og graderinger. Jeg kan virkelig anbefale sporten til andre. 

Anonymous poster hash: f9a70...892

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke anbefale dette nok. Det lærer barna mestring, kroppskontroll, respekt, høflighet og selvkontroll. 



Anonymous poster hash: db5ef...f84
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda til gode å se et eneste barn som går på kampsport som ikke tar det med seg inn i leken!

Å forklare en fireåring at det aldri skal brukes mot andre barn er jo i bestefall naivt.

Jeg synes hele ordet i seg selv er negativt ladet "KAMPsport".. Og kroppsbeherskelse, selvkontroll, lagspill/samarbeid osv får man i mange andre idretter/aktiviteter også, uten at det innebærer at formålet i bunn og grunn er å skulle skade motparten.

Anonymous poster hash: 7d704...b0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv trent kampsport som liten og anbefaler det sterkt! Man trener (utholdenhet, smidighet, styrke, balanse osv.). Det var ganske strengt på treningene, man skulle stå i rekker, være stille når treneren snakket, gjøre som man fikk beskjed om osv. Man lærte disiplin og det ble satt krav, noe de fleste unger har godt av. Det er jo også opp til deg å snakke med barnet ditt om hvor det er greit å utøve kampsporten og ikke. Dessuten var det gøy! Og sosialt :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formålet er ikke å skade motpartneren. Formålet er å lære seg disiplin, respekt, harmoni, kroppskontroll, mestring og selvkontroll. Det er lite fysisk kontakt, man skal ha full kontroll på det man gjør. 



Anonymous poster hash: db5ef...f84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mrs. Random Nick

Formålet er selvsagt ikke å lære barnet å sloss. Der har du misforstått helt. Formålet er som andre her har nevnt å lære seg selvforsvar.

 

Noen barn kan også bli enda mer bevisst på viktigheten av å høre på læreren (den voksne personen man har i nærheten) av dette.

 

Om man har utfordringer med motorikken sin kan dette kanskje være gode øvelser?

 

Dersom barnet har litt større utfordringer i hverdagen ellers, men at det likevel er kapabel nok til å delta i kamsport, kan dette styrke selvtilliten til barnet vil jeg anta. Om man holder på med dette lenge vil nok også dette i seg selv kanskje gjøre barnet til et mindre åpenlyst potensielt mobbeoffer om man tenker objektivt dersom andre da får med seg at barnet er god i dette. Alle foreldre må jo gradvis slippe taket på barnet sitt, og da er det godt å kunne vite at barnet kan forsvare seg selv dersom det skulle dukke opp en uventet situasjon uten en voksen tilstede. 

 

Mitt barn er ikke med på kamsport (enda), men jeg ser flere fordeler ved å kunne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Jeg har enda til gode å se et eneste barn som går på kampsport som ikke tar det med seg inn i leken!

Å forklare en fireåring at det aldri skal brukes mot andre barn er jo i bestefall naivt.

Jeg synes hele ordet i seg selv er negativt ladet "KAMPsport".. Og kroppsbeherskelse, selvkontroll, lagspill/samarbeid osv får man i mange andre idretter/aktiviteter også, uten at det innebærer at formålet i bunn og grunn er å skulle skade motparten.

Anonymous poster hash: 7d704...b0c

Jeg kjenner ikke til noen steder der de lar fireåringer begynne. Kjenner bare til steder som lar seksåringer begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror var veldig stille og innesluttet som barn. Etter to år med kampsport var han mye tryggere på seg selv og åpnet seg mer. 



Anonymous poster hash: db5ef...f84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer

Broren min går på karate, gjort det siden har har hvert 4 og et halvt (Unntak, for han var veldig interessert og viste det godt frem for læreren) og har alltid hatt sansen for det. Det er ikke for å være voldelig, men for å lære selvforsvar. Det er veldig nyttig for barn å lære sånt. Spesielt jenter, tenker nå jeg. 

 

Det første de på karaten lærer er at de på ingen måte får lov til å bruke det som annet enn selvforsvar. Har aldri fått klage på at broren min har brukt det for å skade noen, og han er kjempe flink til å følge reglene. Broren min har hvert i situasjoner hvor han har blitt slått og dyttet av eldre gutter, men har likevel ikke brukt karaten for å beskytte seg selv. Han er 10 år nå. 

 

Lillesøsteren min på 4 år er også veldig interessert i det nå, og mine foreldre vil at ho skal lære det så tidlig som mulig (selvsagt når ho blir eldre, rundt 6 år?)

 

På trening (og kamper) får han dessuten ikke lov til å treffe de han fighter med, ikke før han blir omtrent 16 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i mot tullekampsporter som taekwondo, men kult med bryting, judo, boksing, osv.

Endret av Summers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Blandt vennene til barna mine er det nå blitt veldig populært (blandt guttene) med kampsport.

Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor små barn skal lære å sloss, og det er heller ikke til å komme utenom at barna som driver med dette er veldig voldsomme og tar det med seg inn i lek!

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: 7d704...b0c

Dette hadde du greie på, ser jeg.  :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for. Har helt siden jeg var liten trent,kickboksing,karate og tae kwon do. foreldrene mine drev med hver sin og var trenere for det så lærte de meg og. også gikk jeg på den tredje alene.  Og jeg er absolutt ingen sloss kjempe hverken nå eller siden. men har havnet i en situasjon hvor jeg er veldig glad for at jeg kunne selvforsvar.  Det er flotte sporter hadde uten å nøle meldt mine egne barn på det når jeg får barn.



Anonymous poster hash: c0854...438
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når kann man begynne med kampsport? Har en femåring som vi ønsker å la begynne.mest for å lære disiplin og alt det andre fine som ble sagt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kann man begynne med kampsport? Har en femåring som vi ønsker å la begynne.mest for å lære disiplin og alt det andre fine som ble sagt:-)

Her kan man i hvertfall begynne det året man fyller 5, og semesteret starter på høsten. Min kommer til å begynne neste høst, da er hun 5,5 år. Flott sport som lærer dem disiplin, konsentrasjon, trening, styrke, lag og samarbeid og sikkert 100 ting til :)

Anonymous poster hash: e93bb...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Runforit

Siden du er så imot kampsport og måten du skriver på så skjønner jeg at det er basert på at du ikke har noe kunnskap om kampsport. Tipper du tenkt at MMA er som "Fight Club" filmen der alt er tillatt og hovedsaklig er en undergrunnssport.

Kampsport er faktisk utrolig bra trening for barn. De lærer seg respekt, de blir myke og fleksible, de lærer seg selvbeherkelse og selvkontroll og skal love deg at trenerne ikke tolererer at noen gyver løs på hverandre i sinne og med ubehersket teknikk.

De får også streng beskjed om at de aldri har lov å bruke teknikker utenfor matten med mindre det er i en konkurranse eller i rent selvforsvar. Får de vite at barnet har misbrukt det utenfor klubben kan de bli svartelistet og får ikke lov å trene mer.

I tillegg så er det aldersgrense på kamptrening. Når de er små så går det mer på lek, gøy, teknikk og kata(et mønster de må gå med rene teknikker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne går som AnonymBruker.

Jeg har erfaring med kampsport siden jeg var 5 år. Jeg har altså endel år bak meg med dette, og rundt 12 medaljer internasjonalt. Det du påstår er så feil at jeg får vondt i magen av det. Det finnes enkelte klubber som har nybegynner-partier fra de er 4 år med trening en gang i uken. Disse partiene gjør veldig lite kampsport men alt er kampsport relatert. Disse barnene får også beskjed om at du bruker ikke det du kan utenfor dojoen. Det er forbudt. Gjør du det, kan du miste belte og miste retten til å trene. Dette er godt kjent. Når de graderer seg oppover så vet de dette. Det er IKKE lov. Det vet de. Det snakker vi om ofte. Barna har klare grenser på hva som er lov. De kan godt tro at vi ikke får vite hva de driver med eller at de utøver sporten, men det er rimelig feil. Jeg har fått med meg alt, enten via deres egne foreldre eller barnet selv. Det har det blitt konsekvenser av.

Jeg har også trent voksne med akkurat de samme prinsippene. Det har skjedd at et par stykker der har måtte forlate oss. Det er synd, men det er ikke tolererbart at man skal gå rundt slik. Kampsport er i all hovedsak selvforsvar. Du har dessverre misforstått.

Barna lærer seg derimot mye etikette, regler og respekt. Jeg får mye tilbakemeldinger fra foreldre som merker forandring hos barna deres. De har klare regler innenfor dojoen. Du får si ifra om du føler for å spørre om noe mer, så skal jeg sende deg en PM.

Anonymous poster hash: de9c9...4d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne går som AnonymBruker.

Jeg har erfaring med kampsport siden jeg var 5 år. Jeg har altså endel år bak meg med dette, og rundt 12 medaljer internasjonalt. Det du påstår er så feil at jeg får vondt i magen av det. Det finnes enkelte klubber som har nybegynner-partier fra de er 4 år med trening en gang i uken. Disse partiene gjør veldig lite kampsport men alt er kampsport relatert. Disse barnene får også beskjed om at du bruker ikke det du kan utenfor dojoen. Det er forbudt. Gjør du det, kan du miste belte og miste retten til å trene. Dette er godt kjent. Når de graderer seg oppover så vet de dette. Det er IKKE lov. Det vet de. Det snakker vi om ofte. Barna har klare grenser på hva som er lov. De kan godt tro at vi ikke får vite hva de driver med eller at de utøver sporten, men det er rimelig feil. Jeg har fått med meg alt, enten via deres egne foreldre eller barnet selv. Det har det blitt konsekvenser av.

Jeg har også trent voksne med akkurat de samme prinsippene. Det har skjedd at et par stykker der har måtte forlate oss. Det er synd, men det er ikke tolererbart at man skal gå rundt slik. Kampsport er i all hovedsak selvforsvar. Du har dessverre misforstått.

Barna lærer seg derimot mye etikette, regler og respekt. Jeg får mye tilbakemeldinger fra foreldre som merker forandring hos barna deres. De har klare regler innenfor dojoen. Du får si ifra om du føler for å spørre om noe mer, så skal jeg sende deg en PM.

Anonymous poster hash: de9c9...4d5

Jeg ser at jeg glemmer mye viktig her, men det meste er nevnt over uansett. Ønsker barnet ditt lykke til, hvis h*n begynner på kampsport. Det er veldig veldig lærerikt.

Anonymous poster hash: de9c9...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt for. Jeg begynte selv med judo i 14 årsalderen. Vi hadde ikke klubb før på den tiden. Det var super trening og som det er sagt lenger opp i tråden ble det innprentet fra trening nr. 1 at det vi lærer i dojo'en det skal brukes der - ikke i skolegården eller andre steder. 

 

Nå er riktignok judo en kampsport som ikke er særlig egnet til selvforsvar uansett, men vi hadde noen ekstratreninger "for moro skyld" der vi lærte en del selvforsvarsteknikker, men selv der lærte vi at det viktigste "våpenet" i så måte var beina: Hvis du overhodet har mulighet til å løpe, så løp - og kom deg ut av situasjonen. 

 

Det var selvsagte enkelte som begynte på judo "for å lære å sloss", men de ble ganske fort leie av formalitetene og disiplinen som var en del av treningen, så de sluttet av seg selv. Vil tro det samme gjelder i andre kampsportgrener. 

 

Har i voksen alder prøvd meg på karate, og samme regler gjaldt for øvrig der også. Sporten praktiseres i dojo, ikke ute blant andre folk. 

 

Det positive barn (og voksne) får med seg fra kampsporttrening er styrke, fleksibilitet, spenst og til en viss grad utholdenhet, samt at kampsportmiljøer som oftest er svært inkluderende. Man må ikke nødvendigvis være best for å være med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...