Gå til innhold

Hvor mye tid etter lekser? Barn 9 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Her har vi en fjerdeklassing. Blir hentet på SFO kl 16:00 ca, handler mat og er hjemme ca kl 17:00, starter med lekser kanskje 17:15, skrivelekser etc frem til middag kl 18:00, fra 18:30 blir det leseleksen, øve på diverse ord etc som de gjerne har prøve i en gang i uken. Vi er ferdige kanskje kl 19:00-19:30. Leggetid 20:00-20:30. Jeg synes vi er så sent ferdig med lekser og middag. Vi får aldri tid til å gjøre noe annet på hverdager - som en skogstur, tur på biblioteket etc.. Hva med dere andre?

Anonymous poster hash: b2895...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her gir lærerne lekser som skal vare max 30-40 minutter. Barna klarer seg stort sett på egenhånd da leksene er en repitisjon av det de har gått gjennom på skolen, men det er selvfølgelig et par ganger de trenger hjelp hvis det er noe de ikke helt har forstått. Også ser vi over leksene etter at de er ferdig for å se at de har gjort det riktig og fint nok.



Anonymous poster hash: bff11...416
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Ukeshandle

2) Lag ferdig/forbered middager for hele arbeidsuken

3) Be ungen gjøre lekser på SFO

4) Snakk med læreren, da ungen tydeligvis er svært treg og trenger IOP.

Anonymous poster hash: 55279...ba6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi foreldre i klassen til vårt ene barn måtte sette ned foten en gang. Barna satt i flere timer å gjorde lekser, de fikk en ukespkan og ekstra lekser attpåtil hver dag. Også på fredag som skulle være ferdig til mandag. Vi fikk ikke gjort noe og alle barna ble lei av skolen og det ble mye sykefravær siden barna prøvde å fake seg syke. Vi forlanger at der var nok med ukespkan! Da holdt det med 30 min hver dag eller 1 time hvis vi skulle noe dagen etter. Hva om vi måtte ha lekser etter jobb?

Anonymous poster hash: 0389c...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det høres ut som ganske vanlig leksemengde.

Anonymous poster hash: 35d45...3a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere bruker tiden dårlig. Det virker som om det går tregt hos dere :)

 

Min 9-åring har masse tid hver dag til venner, spille spill eller annet.

 

Handling i matbutikken feks kan gjøres en dag i uken. Fortrinnsvis uten barnet.

Jeg feks tar gjerne en rask handletur imens han dusjer, leser el.

 

Lekser delvis på SFO.

Middag kan lages IMENS barnet gjør lekser ved spisebordet.

 

DU må se på rutinene deres.

 

Jeg synes riktignk også det er mye lekser. Men vi er aldri forhindret fra å gjøre ting vi ønsker likevel.

Skru av TV :)



Anonymous poster hash: ccf17...d66
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere bruker tiden dårlig. Det virker som om det går tregt hos dere :)

Min 9-åring har masse tid hver dag til venner, spille spill eller annet.

Handling i matbutikken feks kan gjøres en dag i uken. Fortrinnsvis uten barnet.

Jeg feks tar gjerne en rask handletur imens han dusjer, leser el.

Lekser delvis på SFO.

Middag kan lages IMENS barnet gjør lekser ved spisebordet.

DU må se på rutinene deres.

Jeg synes riktignk også det er mye lekser. Men vi er aldri forhindret fra å gjøre ting vi ønsker likevel.

Skru av TV :)

Anonymous poster hash: ccf17...d66

Takk for tips 😊 Jeg ser dog at det er noen misforståelser;

Vi ser aldri TV på hverdager

Vi bruker 30 min ca på å spise middag. Barnet gjør lekser mens middagen lages.

Barna har ikke mulighet til å gjøre lekser på SFO med unntak av en av dagene da de er på biblioteket. Ellers har de alltid aktiviteter i regi av SFO hver dag.

Ts 😊

Anonymous poster hash: b2895...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Har vært mot lekser i alle år.

Det er noe som gjør barn lei skolen!Når skoledagen er over,så skal den være over.

Ts.Hvorfor handle hver dag?

Lag en ukeplan,kjøp inn mat og lag,frys.Det vil du spare tid på.

Organiser etter beste evne,og hold på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må barnet være på Sfo? Kan det gå hjem, gjøre lekser og vente på dere kommer hjem?

Anonymous poster hash: e3392...46a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avslutte SFO og få barnet til å gå hjem å gjøre lekser. En 4 klassing klarer seg alene. Handle 1 dag i uken og lag middager ferdig på søndag. Konsentrerer ungen seg mens den gjør lekser eller er det mye tull?? Se på rutiner. Vi har en jente i 5 klasse og gutt i 4, de har som regel ca like mye lekser, men guttungen bruker mye lenger tid fordi han ikke er så fokusert..

Anonymous poster hash: 3b6fb...229

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv lærer, og har en stedatter som tidligere brukte 2-3timer på lekser hver dag fordi hun var veldig ufokusert. Vi gjorde om litt på rutinene, og nå går alt mye raskere :)
Først av alt; sørg for at mobil, ipad og alt annet er utilgjengelig mens man holder på. Siden du er hjemme når barnet begynner med lekser kan du gå gjennom alt som skal gjøres først, altså lese opp så barnet er klar over mengden. Ta en periode som barnet spiser middag med en gang dere kommer hjem, og deretter setter du deg ned sammen med barnet og gjør lekser. Veiled hele tiden og krev fokus. Jeg satt med min stedatter hele leksetiden i en lang periode, for å pushe henne litt og kreve fokus. På den måten så hun at det var mulig å gjøre leksene mye raskere, og dermed fikk hun også mer tid til å gjøre ting hun hadde lyst til etterpå. Når det er sagt tenker jeg at det absolutt kan lønne seg å kutte ned på antall dager på SFO og heller la barnet ditt gå hjem og gjøre lekser. Da kan du se over når du kommer hjem, og barnet retter eventuelle feil mens du lager mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...