Gå til innhold

Lus. Låning av luer, pannebånd og skjerf/hals i bhg og skole?


MissPierce

Anbefalte innlegg

Ble inspirert av tråden om stadig tilbakevenning av lus i bhg og skole.

Dere som opplever dette ofte. Hvordan er "reglene" om låning og bytting av luer, pannebånd, skjerf og hals hos dere?

Jobbet i 7år i samme bhg i Oslo, og opplevde aldri at vi hadde lus.

Men vi var kjempe strenge på det med å la andre låne dette, eller at barna byttelånte seg i mellom.

Disse tingene var også forbudt i tørkeskapet.

Husker ogaå at det var sånn på da jeg gikk på barneskolen.

Vi fikk ikke låne av andre eller byttelåne, og hørte faktis på det. Ingen ville jo ha lus!

Børster og kammer i gymmen var samme greia.

Endret av MissPierce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lus lever ikke i plagg, det overføres fra hosmdet til hodet via klem osv

 

"Det finnes likevel en viss mulighet for at lus kan spres med kammer og børster, og vask eller frysing av disse bør gjennomføres. Å låne hodeplagg av en med lus anbefales ikke, selv om sjansen for spredning med luer anses som liten." http://www.nrk.no/livsstil/hoysesong-for-hodelus-1.11238242

Og så sier en annen noe helt annet. -Bare tull og tøys! http://www.aftenbladet.no/nytte/livsstil/Nei_-lus-smitter-ikke-via-hodeplagg-3033050.html

 

Ikke rart folk gjør feil. Jeg mener at selv en liten risiko er en risiko.

Endret av ops2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lus lever ikke i plagg, det overføres fra hosmdet til hodet via klem osv

Jeg lånte bort ridehjelmen min til ei med lus en gang (jeg visste det ikke), og jeg fikk lus. Vi var ikke i nærheten av å klemme hverandre eller noe sånt. 

Anonymous poster hash: ad687...061

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte bort ridehjelmen min til ei med lus en gang (jeg visste det ikke), og jeg fikk lus. Vi var ikke i nærheten av å klemme hverandre eller noe sånt.  Anonymous poster hash: ad687...061

Var ridehjelmen som ga meg smitte også :(

Vi fikk låne hjelmer de første gangene. Sånn at vi skulle slippe å kjøpe utstyr før vi bestemte oss for å starte med ridning eller ikke.

Å både jeg og lillesøsteren min fikk lus. Ingen andre av vennene våre eller de i klassen fikk det heldigvis.

Vi fikk skriv fra stallen om at det gikk lus, og at de derfor ville slutte å låne ut hjelmer for en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...