Gå til innhold

Konstant lus i barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to barn barnehagebarn. Ett på stor avdeling og ett barn på småbarnsavdelingen. På begge avdelingene er det lus, de sier alltid ifra når det er ett nytt barn som har fått det og det skjer en til to ganger i uka. Fra høsten av så har det ikke vært en uke uten nytt "utbrudd". Begge barna har hatt det to ganger i høst og det er jo noe herk.

Er det normalt at konstant er lus i barnehagen? Det er mange utlendinger som går der og jeg føler at de kanskje ikke helt skjønner hvor viktig det er å gre ut alle eggene osv.. før noen slenger ut at jeg er rasist så kan jeg legge med at vi er utlendinger selv.

Anonymous poster hash: d43ed...4b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det kanskje noe å foreslå at det blir satt opp et foreldre møte hvor helsesøster forteller og viser hvordan man grer ut? Og sette opp flere møter sp alle har mulighet til å komme en gang. Skjønner hva du mener, selv om fremmedspråklige sier de har skjønt hva vi mener er det ikke alltid de gjør der, og det kan forsåvidt stemme med unge foreldre og. Det er ikke noe gøy med lus, føler jeg klør bare ved tanken.

Anonymous poster hash: 76714...7b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette har så mye med utlendinger å gjøre. Har selv ei datter som gikk i 5 klasse i fjor. Jeg holdt en periode på å bli gal.. Det var nye lapper i sekken nesten annenhver uke pga lus. Men jeg tror ikke alle er like flinke til å sjekke barna,eller som noen av oss foreldere lurte på er om kanskje ikke alle har råd til å kjøpe dette middelet. Det er jo ganske dyrt om du har dårlig inntekt fra før.

Vi har endelig fått bukt med problemet her. Hva det skyldes er vel kanskje fordi skolen har blitt flinke til å ha lusekampanje 2 ganger i året. De sender ut lapper,email og sms og minner alle foreldre på skolen om å sjekke barna.

Her har tydeligvis dette hjulpet.

Anonymous poster hash: b595a...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kanskje noe å foreslå at det blir satt opp et foreldre møte hvor helsesøster forteller og viser hvordan man grer ut? Og sette opp flere møter sp alle har mulighet til å komme en gang. Skjønner hva du mener, selv om fremmedspråklige sier de har skjønt hva vi mener er det ikke alltid de gjør der, og det kan forsåvidt stemme med unge foreldre og. Det er ikke noe gøy med lus, føler jeg klør bare ved tanken.Anonymous poster hash: 76714...7b1

vi prøvde også dette med å sette inn helsesøster men fikk beskjed om at det hadde ikke helsesøster tid til.

Anonymous poster hash: b595a...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette har nok med utlenningene gjøre.

I ett par år var det veldig få utlenninger i vår bhg, og vi hørte aldri noe om lus.

Så ble det pluttselig en større andel utenlandske, og pluttselig var lus blitt ett problem....

 

Jeg har også merket meg at den del av disse foreldrene kan ekstremt dårlig norsk, men når noen spørr om de har forstått svare de ja selv om de ikke skjønner. Så da hjelper det lite med masse info fra bhg, når disse foreldrene ikke forstår hva som står der.

I så fåll må nok barnehagen begynne med infokampanjer på arabisk/urdu/somali osv.

 

 



Anonymous poster hash: 4de41...29f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler jo om at folk ikke gir skikkelig lusbehandling, og sørger for at barna er helt fri for lus og egg, før de sender dem i barnehage/skole igjen. Enten de er norske eller utlendinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja dette har nok med utlenningene gjøre.

I ett par år var det veldig få utlenninger i vår bhg, og vi hørte aldri noe om lus.

Så ble det pluttselig en større andel utenlandske, og pluttselig var lus blitt ett problem....

Jeg har også merket meg at den del av disse foreldrene kan ekstremt dårlig norsk, men når noen spørr om de har forstått svare de ja selv om de ikke skjønner. Så da hjelper det lite med masse info fra bhg, når disse foreldrene ikke forstår hva som står der.

I så fåll må nok barnehagen begynne med infokampanjer på arabisk/urdu/somali osv.

Anonymous poster hash: 4de41...29f

i klassen til min datter som jeg skrev om lengre opp i tråden,eller i a-b klassen finnes det ikke en utlending. Så skyld ikke på de

Anonymous poster hash: b595a...960

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette har nok med utlenningene gjøre.

I ett par år var det veldig få utlenninger i vår bhg, og vi hørte aldri noe om lus.

Så ble det pluttselig en større andel utenlandske, og pluttselig var lus blitt ett problem....

Jeg har også merket meg at den del av disse foreldrene kan ekstremt dårlig norsk, men når noen spørr om de har forstått svare de ja selv om de ikke skjønner. Så da hjelper det lite med masse info fra bhg, når disse foreldrene ikke forstår hva som står der.

I så fåll må nok barnehagen begynne med infokampanjer på arabisk/urdu/somali osv.

Anonymous poster hash: 4de41...29f

det infobrevet vi får fra skolen når vi har lusekampanje står på flere språk

Anonymous poster hash: b595a...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i klassen til min datter som jeg skrev om lengre opp i tråden,eller i a-b klassen finnes det ikke en utlending. Så skyld ikke på de

Anonymous poster hash: b595a...960

Men man kan jo ikke generalisere ut i fra din datters klasse. Her har vedkommende opplevd det motsatte ikke sant. Du må huske at verden er ikke svart hvitt og kan kun ses på fra din vinkel stakkar lille deg.

Anonymous poster hash: 76714...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i klassen til min datter som jeg skrev om lengre opp i tråden,eller i a-b klassen finnes det ikke en utlending. Så skyld ikke på de

Anonymous poster hash: b595a...960

Men man kan jo ikke generalisere ut i fra din datters klasse. Her har vedkommende opplevd det motsatte ikke sant. Du må huske at verden er ikke svart hvitt og kan kun ses på fra din vinkel stakkar lille deg.

Anonymous poster hash: 76714...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne har tvillingdøtre som går i samme klasse. Den ene klarer de ikke å få bukt med luseproblemet på, mens ingen andre i familien har lus. Disse er etnisk norske, om det er av relevans.



Anonymous poster hash: ff8b6...ab6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan jo ikke generalisere ut i fra din datters klasse. Her har vedkommende opplevd det motsatte ikke sant. Du må huske at verden er ikke svart hvitt og kan kun ses på fra din vinkel stakkar lille deg.

Anonymous poster hash: 76714...7b1

stakkars lille meg mener bare att ikke legg all skyld på utlendinger. Feilen kan være andre steder. Fu trenger ikke være frekk

Anonymous poster hash: b595a...960

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart dette handler om at altfor mange ikke tar sjekk og behandling på alvor. Det er nok at én slurver, så har man det gående.

 

I min datter sin barnehage var det ikke en eneste utlending, og ikke i klassen hennes på barneskolen heller, likevel var det lapp om lusutbrudd hvert eneste år. Imidlertid har jeg en utenlandsk venninne som sier at hun er hellig overbevist om at luseproblemet for en stor del skyldes innvandrere. I landet hun kommer fra er lus et veldig vanlig problem. Der har de ikke lusekur, men de barberer barnas hode når det blir plagsomt. Noen blir aldri kvitt det, og har derfor konstant lus.

 

Jeg tenker det er informasjon og oppfølging som er viktig her. Hvis man mistenker konkret at noen følger for dårlig opp, så går det an å ta dem til side og forklare innstendig hvordan man skal håndtere lus for å bli kvitt det.

 

Et annet problem er jo at lusa blir resistent mot midlene vi bruker. Hos oss har vi dessuten barn med ømfiendtlig hud/hodebunn, som ikke råler de sterke kjemikaliene i lusekurene, så vi gikk til innkjøp av elektrisk lusekam, som dreper lusa med strøm. Det er noe av det mest effektive jeg har vært borti, og vi brukte ikke annet mens vi hadde småbarn. Nå er de heldigvis ungdommer, og problemet er borte.



Anonymous poster hash: 3802b...581
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stakkars lille meg mener bare att ikke legg all skyld på utlendinger. Feilen kan være andre steder. Fu trenger ikke være frekk

Anonymous poster hash: b595a...960

Har noen vært frekk med deg? Uff da.. men I noen tilfeller kan det være at det er en som ikke har fått med seg alle detaljene ikke sant? Og så skjer det nye utbrudd. Kommunikasjonssvikt heter det og det handler ikke om å henge ut utlendinger. Tenke litt lille deg.

Anonymous poster hash: 76714...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette har nok med utlenningene gjøre.

I ett par år var det veldig få utlenninger i vår bhg, og vi hørte aldri noe om lus.

Så ble det pluttselig en større andel utenlandske, og pluttselig var lus blitt ett problem....

 

Jeg har også merket meg at den del av disse foreldrene kan ekstremt dårlig norsk, men når noen spørr om de har forstått svare de ja selv om de ikke skjønner. Så da hjelper det lite med masse info fra bhg, når disse foreldrene ikke forstår hva som står der.

I så fåll må nok barnehagen begynne med infokampanjer på arabisk/urdu/somali osv.

 

Anonymous poster hash: 4de41...29f

i klassen til min datter som jeg skrev om lengre opp i tråden,eller i a-b klassen finnes det ikke en utlending. Så skyld ikke på de

Anonymous poster hash: b595a...960

Men man kan jo ikke generalisere ut i fra din datters klasse. Her har vedkommende opplevd det motsatte ikke sant. Du må huske at verden er ikke svart hvitt og kan kun ses på fra din vinkel stakkar lille deg.

Anonymous poster hash: 76714...960 

Nå er det vel AB (...29f) som generaliserer mht utlendingene!

AB (...960) påpeker jo bare at det i dennes tilfelle var annerledes.

 

Så AB (...960) bør jo revurdere hvem som faktisk generaliserer.

 

Lus rammer uavhengig av status og hygiene.

Det rammer!

 

Og det trenger ikke være "de som ikke har råd" til å behandle som lar være, det kan like gjerne være "det rammer jo ikke oss, så vi trenger ikke gjøre noe med det" som likevel hadde lus. Og det er nok at én ikke behandler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel AB (...29f) som generaliserer mht utlendingene!

AB (...960) påpeker jo bare at det i dennes tilfelle var annerledes.

Så AB (...960) bør jo revurdere hvem som faktisk generaliserer.

Lus rammer uavhengig av status og hygiene.

Det rammer!

Og det trenger ikke være "de som ikke har råd" til å behandle som lar være, det kan like gjerne være "det rammer jo ikke oss, så vi trenger ikke gjøre noe med det" som likevel hadde lus. Og det er nok at én ikke behandler.

enig i alt dette du skriver. Før var jo lus ett hysj hysj problem. Her vi bor kan jeg få en SMS fra venninen til min datter sin mamma som sier ifra at de har lus i familien. Særlig hvis disse venninnen har vært mye i lag.

Bedre å være åpne om det. Lus handler ikke om at du er uhygienisk og møkkete.

Anonymous poster hash: b595a...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest The Lost Dreamer

Søstera mi har også lus, som hun har fått fra barnehagen og ho har så langt og tykt hår, så det er utrolig slitsomt å måtte fjerne lusene. Stakkars jente, vi fant 5-7 kravlende lus i håret hennes og mange mange småegg. Mamma fikk jo helt panikk av det. 

 

Idag så tok lillesøster seg til øret og spurte hva det var det i handa. Det var et stort insekt som ligna på den første lusen vi fant som kravla rundt i panna hennes. Etterhvert skjønte vi at det bare var en flått, for når vi moste den, kom det masse blod. Men altså, det jeg mener er at ho igjen har fått lus i håret, mamma fant 2 egg for noen dager sida og lillesøster fikk jo sånn luseshampoo greier for bare 3-4 uker sida.

 

Hele greia er utrolig slitsomt og føler lærere ikke gjør nok for å forhindre det eller oppfordre foreldre til å sjekke håret til barna jevnlig så det ikke går utover alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at foreldre i barnehagen kanskje kan lage en facebookgruppe for å holde kontakt (fint om barnehagelærerne også er med). Da kan man diskutere ting som skjer og skal skje i barnehagen, og man kan for eksempel ta opp dette med lus.

 

Det er muligens mindre å diskutere på småbarnsavdelingen, men det er jo ikke så dumt for storgruppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er store nå, men jeg kan ikke huske at en av de noen gang har hatt lus.

Min mor har fortalt at det var vanlig under krigen (hun ble født etter krigen, men har hørt av sin mor), og det kan man kanskje forstå. De var stuet tett sammen under evakueringen og lusene hoppet nærmest fra person til person. 

Jeg har heller aldri hatt lus, må være et nytt fenomen?



Anonymous poster hash: ebfd4...d47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...