Gå til innhold

Hva gjør dere med tenåringer som forsyner seg i frys?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Marillia

Jeg husker min mor var rasende da vi søsknene smugspiste fra fryser og skap, tross klare beskjeder og strenge foreldre var det en av oss som alltid smugspiste. Ser akkurat det samme med egne tenåringer, måtte til slutt dele inn kjøleskap i soner med postitlapper på hva som ikke skulle røres. Har tom i perioder måtte låse inn brus, jus og godteri slik ikke alt skulle forsvinne til avkommet og venner. Her kan noen av tenåringene våre lett drikke 1 l jus pr måltid selv om vi ber de begrense det pga at det både er usunt å drikke så mye jus, og ikke minst dyrt. Vi har et matbudsjett jeg ikke tør nevne en gang, og skjønner frustrasjon til TS veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løst det med å ha 2 hyller I kjøleskapet som ikke er lov å røre. Kjøper kun juice til helger. Kjeks ol har jeg sluttet å kjøpe.

I tillegg er de med å bestemmer ukesmenyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Har denne guttegjengen nettop begynt med styrketrening?

 

Uansett foreslår jeg at dere kan kjøpe inn frosne kyllingfileter og frosne grønnsaker og si at de er så billige at de er det fritt frem på. Det burde bli ca. 20 kr/porsjon.

Endret av Herr Heftig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her - igjen!

Takk for mange gode råd! :)

Dere andre: at jeg irriterer meg over han stemmer overhode ikke. Jeg skrev at jeg ble oppgitt. Da mener jeg ikke over han som person, men at jeg ikke blir hørt. Er veldig rolig til vanlig og hisser meg alsri opp, så kanskje han ikke tar meg seriøst? Blir ikke sur pga dette, bare litt oppgitt.

Selvfølgelig skal han få melk til maten, hadde det bare vært 1-2 glass. Men når det er 1-2 kartonger om dagen, så sier jeg stopp, ja. Han har også fått sjansen til å bli med på butikken flere ganger, han har fått muligheten til å skrive egen handleliste og han har fått mulighet til å NEVNE noe han ønsker. Får da beskjed om "bare kjøp noe, liker alt". Har også nevnt ting han eventuelt kanskje vil ha i skapet/kjølen, får alltid "ja" til svar, men dette blir ikke spist.

Anonymous poster hash: 031ff...ef7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her - igjen!

Takk for mange gode råd! :)

Dere andre: at jeg irriterer meg over han stemmer overhode ikke. Jeg skrev at jeg ble oppgitt. Da mener jeg ikke over han som person, men at jeg ikke blir hørt. Er veldig rolig til vanlig og hisser meg alsri opp, så kanskje han ikke tar meg seriøst? Blir ikke sur pga dette, bare litt oppgitt.

Selvfølgelig skal han få melk til maten, hadde det bare vært 1-2 glass. Men når det er 1-2 kartonger om dagen, så sier jeg stopp, ja. Han har også fått sjansen til å bli med på butikken flere ganger, han har fått muligheten til å skrive egen handleliste og han har fått mulighet til å NEVNE noe han ønsker. Får da beskjed om "bare kjøp noe, liker alt". Har også nevnt ting han eventuelt kanskje vil ha i skapet/kjølen, får alltid "ja" til svar, men dette blir ikke spist.

Anonymous poster hash: 031ff...ef7

Jeg sier det igjen: hengelås!

Du må ha en bod, garasje osv der det står et kjøleskap, hvor det er muligheter for låsing

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er han? Kan han ikke handle inn pizza selv til seg og sine kompiser?

Anonymous poster hash: 6e68a...269

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At barna mine spiser maten i hus går helt fint, men kompisene får ikke røre noe uten at jeg vet om det. Jeg driver ikke restaurant heller, de får spise den måten de trenger hjemme hos seg. Ellers synes jeg du bør kommunisere bedre med stesønnen din, gi f.eks. beskjed om at du har kjøpt inn ditten og datten til bursdagen, og at dette ikke er noe han skal røre.



Anonymous poster hash: 9ae02...5f0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg regner med at dette er et problem fordi han er stesønn. Tviler på du ville reagert om din egen sønn spiste til han ble mett.

 

Hvis det er mat som skal spares får du gi beskjed om dette eller sette en lapp på det. 

Gi beskjed om at han ikke kan traktere kompiser fritt, men etter avtale.

Capri sonne kan du kjøpe flere av i butikken. 

 

Du nevner mange eksempler, men vet du hva? Det er jo faktisk så enkelt som at du enten må øke matbudsjettet slik at alle i familien får spist tilstrekkelig eller du får gi beskjed om at stesønnen dessverre må dra til sin mor og spise fordi du prøver å spare penger.

Anonymous poster hash: 04f01...5d7

 

Herregud. Nei, dette er da ikke et problem på grunn av at han er et stebarn. Dette er et problem på grunn av at han ikke tar hensyn til at det er andre som bor i huset. Dette er ikke greit uansett hvem det gjelder. Jeg får helt hakeslepp. "Capri sonne kan du kjøpe flere av i butikken". Jeg blir helt oppgitt. 

 

Det er absolutt ikke greit at han forsyner seg med 4/5 av noe som er kjøpt inn uten å spørre eller i det hele tatt tenke på de andre som bor i huset.

 

Det er ikke greit at han lager seg det som er tiltenkt middag flere timer før middagstid uten å tenke på at andre i huset også skal spise dette. Det er ikke 

 

Det er ikke greit at han tar mat, godteri og brus som er tiltenkt en barnebursdag. 

 

Det er IKKE OK oppførsel. Uansett hvordan man vrir og vender på det. Dersom han er mer sulten kan han da lage seg en brødskive eller noe annet enn det som er tiltenkt middag/bursdag/alle i huset. Har du hørt om grensesetting? Denne tenåringen er jo bortskjemt til de grader. 

 

Anonymous poster hash: 062a9...6a2

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok snakke med han igjen. Om dette er et problem som også går igjen hos mor, kanskje dere kan ta praten sammen? Og få med far. Hver gang det skjer, ny prat. Sett regler sammen med mor som er like der og hos dere. Er han sulten kan han spise brødskiver med pålegg. Chips og snop er til helgen, og hans kamerater kan selvsagt også få en skive, men skal de være til middag må det avtales først. Brus, juice og capri sonne er til familien, han kan ikke dele ut dette til alle, med mindre de spør pent.

Jeg skjønner frustrasjonen, har ikke barn selv, så det er sagt.

-dacini-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her - igjen!

Takk for mange gode råd! :)

Dere andre: at jeg irriterer meg over han stemmer overhode ikke. Jeg skrev at jeg ble oppgitt. Da mener jeg ikke over han som person, men at jeg ikke blir hørt. Er veldig rolig til vanlig og hisser meg alsri opp, så kanskje han ikke tar meg seriøst? Blir ikke sur pga dette, bare litt oppgitt.

Selvfølgelig skal han få melk til maten, hadde det bare vært 1-2 glass. Men når det er 1-2 kartonger om dagen, så sier jeg stopp, ja. Han har også fått sjansen til å bli med på butikken flere ganger, han har fått muligheten til å skrive egen handleliste og han har fått mulighet til å NEVNE noe han ønsker. Får da beskjed om "bare kjøp noe, liker alt". Har også nevnt ting han eventuelt kanskje vil ha i skapet/kjølen, får alltid "ja" til svar, men dette blir ikke spist.

Anonymous poster hash: 031ff...ef7

Slik hadde (og delvis har ) vi det også, men "verstingen" er nå i militæret. ;-)

 

Her måtte vi skrive navn på ALT som hørte søsken til (som f.eks sjokoladen de skal spare til helga, eller capri sonne de selv har kjøpt i Sverige), og i en periode ga jeg rett og slett opp storhandlinga, da det ofte ble spist opp deler av middagen før det skulle lages (men det var aldri noe problem ift grønnsaker og salat, hehe) Tenåringsgutten her i huset hadde ikke begrep om hva mat kostet, og jeg tror dette var grunnen til at han kunne finne på å spise bare biff når han var hjemme alene ei uke (det var jo godt, og han fant det i fryseren, så for ham var det gratis). "Bruslager", "juicelager" og slikt, har vi måttet gjemme på soverommet vårt og andre steder for at det ikke skal forsvinne. 

 

Du får gjemme, skrive navn på osv, og i tillegg alltid si "Ikke ta denne" osv. Eneste trøsten til deg er at det går over. Men det er sabla upraktisk mens vi venter! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner TS godt, har hatt det sånn her i huset også. Tenåringen vår spiste hverken frukt eller grønt så det gikk jo dobbelt av all middag. Elsket kjøtt og melk. Nå er han fløyet fra redet, men nå har vi en 12 åring som er på god vei inn i puberteten. Han er i motsetning til sin bror veldig glad i frukt, kan tømme en fruktskål i løpet av en dag. Ikke billig det heller gitt. 



Anonymous poster hash: 3df9f...cbe
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengelås og trekk i andre goder som tilsvarer det han tar uten lov.

Anonymous poster hash: f313a...87c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vurdert å snakke med gutten? Han virket forresten som en skikkelig drittunge.



Anonymous poster hash: e2d40...c14
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Men ditt barn er kun åtte år. Du skjønner vel at det er en enorm forskjell på energibehovet til en tenåringsgutt i vekst og et barn i småskolealder??

Anonymous poster hash: 04f01...5d7

 

Og derfor må man han sette tomme bruskartoner og plastemballasjer i kjøleskapet? 

 

Og derfor må han ha biff, som er en dyr råvare, fremfor noe rimeligere som hjemmelagde rundstykker som TS lager HVER morgen?

 

Og derfor må han ha med hele kompisgjengen til gjentatte tider og sluke all mat og drikke? 

 

Nei, vet du hva. 

Anonymous poster hash: 062a9...6a2

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du har ikke vurdert å snakke med gutten? Han virket forresten som en skikkelig drittunge.

Anonymous poster hash: e2d40...c14

 

TS har nok gjort dette, men som tenåringer flest går det meste inn det ene øret og ut det andre. Tenåringer generelt er ikke så flink til å ta til seg tilsnakk på slike ting dessverre, så her må man handle, ikke bare kommunisere (selv om dette også er viktig). 

Anonymous poster hash: 062a9...6a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at han ikke har Prader-Willi syndrom da? Bla ingen metthetsfølelse og enorm trang til mat.



Anonymous poster hash: 57637...7d0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han virker faktisk temmelig bortskjemt, tankeløs eller i verste fall empatiløs. Selvsagt skal gutten få spise seg mett, men med mindre det er noe i veien med ham bør han skjønne at penger og mat ikke vokser på trær, og at det er egoistisk å trøkke i seg all mat og drikke som er ment for hele familien. I eksempelet med bursdagsselskapet NEKTER jeg å tro at de ikke skjønte at dette ikke var mat som var "up for grabs". Godteposer? Come on!

 

At han ikke rydder og ikke tenker på andre tyder også på dette. Her bør dere sette ned foten ordentlig, i sær far. Ikke behandl ham som en 5-åring, en tenåring bør klare å forholde seg til tydelige beskjeder. Eller må det bli konsekvenser, f.eks. inndragelse av lommepenger etc.



Anonymous poster hash: 1e998...22e
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sikker på at han ikke har Prader-Willi syndrom da? Bla ingen metthetsfølelse og enorm trang til mat.

Anonymous poster hash: 57637...7d0

 

 

En aktiv tenåringsgutt trenger mye mat. De ville nok ha visst det lenge før han ble tenåring om han hadde sykdommen du nevner, den er temmelig alvorlig.

Anonymous poster hash: 04f01...5d7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lar vi den der melken ligge. Det at han forsyner seg med biff er rett og slett bare sjokkerende. Hvem gjør slikt? Kanskje det hadde hjulpet å si dette foran kompisene hans: "Dere kan spise brødmat om dere vil, men dere kan ikke spise opp vår tiltenkte middag. Punktum." Det blir pinlig både for dem og gutten. Av og til må man sette hardt mot hardt.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenåringer kan være litt sånn. Oksehunger kombinert med at de er så dypt inne i sin egen navle at de ikke er i stand til å se noe utenfor. Det går over - det blir folk av dem. Men man kan ikke akseptere det!

 

For dette er virkelig ikke OK. Det er ekstremt respektløst og egoistisk å holde på slik som det der. 

Jeg synes du er for snill jeg... Selvfølgelig skal dere ha mat i hus så ungdommen ikke går sulten. Men å drive å steke seg biff fordi han fikk lyst på det der og da?!!!
Slik kan ikke noen holde på, hverken voksne eller ungdommer. 

 

Her synes jeg du og far, han bør være den som fronter dette, bør sette dere ned med sønnen og si at nå er dere lei. At dere har snakket med ham om dette mange ganger, men at han åpenbart trenger hjelp til å holde det han lover. Så for at han skal greie å snu den dårlige vanen sin kommer dere nå til å bruke sterkere virkemidler.

Det vil si at regelen er at han skal spørre om lov til å ta noe før han gjør det.
Og så forholde seg til det svaret han får. Skriv det gjerne på en lapp og heng på kjøleskapsdøra. 

 

Og så må dere si at om han forsyner seg like grådig likevel så vil det få en konsekvens. 

 

Da må dere velge noe som svir litt. Wifi-passord eller trekk i ukelønn pleier å være virkningsfullt. 

Også må dere bestemme dere for å holde konsekvent på dette for en periode. Tre-fire uker f.eks

 

Og når han synes det er kjipt, så får faren si at det synes han også, men at dere har prøvd å snakke med ham uten at det fører til noe endring, og at dere faktisk har ansvar for å oppdra ham. Så om dette er det som skal til for at han skal skjønne hva som er greit og hva som ikke er greit, så er det verdt det både for dere og ham. 

 

Oksehunger til tross, han er del av en familie og må forholde seg til felles regler. Hverken han eller noen andre i familien kan oppføre seg slik. Han skal fungere i samfunnet senere også. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...