Gå til innhold

Greit å låne bort andres klær i barnehagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så lenge barna mine har på seg passende utetøy så gjør det meg fint lite om et annet barn får låne det ekstra utetøyet deres. Men dersom det ble ødelagt så hadde jeg forventet at det ble erstattet dersom det var av en viss verdi. En bukse eller en genser er null stress for en loppemarked-mamma som meg, men f eks en parkdress til 400 kroner hadde jeg krevd erstatning for fra bhg.

 

Det er jo fint å dele og å ta vare på hverandre, er det ikke det vi prøver å lære barna våre?

 

:)



Anonymous poster hash: deb4d...d49
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke brydd meg så lenge jeg fikk plagget rent tilbake, og det ikke var skadet på noe måte. Jeg går også ut i fra at mitt barn ikke måtte fryse / bli våt, pga at andre barn lånte klærne han skulle hatt på (vi har ikke to sett med regntøy og dress i barnehagen). Jeg går ut i fra at dette var et "nødstilfelle". At f.eks. barnets uteklær hadde blitt våte den dagen, og barnehagen hadde gått tom for låneklær pga at det gjaldt flere barn (kanskje alle ungene hadde hoppet i dammer, og de rett og slett hadde sluppet opp for klær og måtte ta det de fant).



Anonymous poster hash: 7aead...019
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud som jeg håper at dere aldri får hjelp den dagen dere trenger det :skratte: å bruke utslitte klær som argument er det småligste jeg har hørt!Anonymous poster hash: aebd8...b04

Det er fint at barnehagen vil hjelpe, men barnehagen må da selv disponere lånetøy, de kan ikke bare ta seg til rette med andres eiendom. Er det avtalt med foreldre at tøyet kan lånes bort, er det greit. Familien har kanskje også tenkt å bruke tøyet på fritiden om de skal ut på kveldstid, og da er det ikke greit å få tøyet tilbake tilsølt med andre barns urin, eller som en skriver lengre oppe, etter flere uker og der barnet som "lånte" bruker tøyet privat i mellomtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er krise; selvfølgelig. Hvis dette er et gjentakende mønster ønsker jeg ikke at barnehagen dekker over omsorgssvikt ved å låne bort mitt barns klær, da må det faktisk meldes videre. Det er foreldrenes ansvar å sørge for at barna har riktig utstyr i forhold til årstid.

Anonymous poster hash: 2dc4b...3f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke brydd meg så lenge jeg fikk plagget rent tilbake, og det ikke var skadet på noe måte. Jeg går også ut i fra at mitt barn ikke måtte fryse / bli våt, pga at andre barn lånte klærne han skulle hatt på (vi har ikke to sett med regntøy og dress i barnehagen). Jeg går ut i fra at dette var et "nødstilfelle". At f.eks. barnets uteklær hadde blitt våte den dagen, og barnehagen hadde gått tom for låneklær pga at det gjaldt flere barn (kanskje alle ungene hadde hoppet i dammer, og de rett og slett hadde sluppet opp for klær og måtte ta det de fant).

Anonymous poster hash: 7aead...019

Da jeg jobbet i bhg gikk vi ut hver morgen. Om ikke alle hadde nok tøy til en tur til ut og vi ikke rakk å tørke det som var blitt vått i tørkeskap, da ble det med den ene turen. Det å bruke av andres tøy var totalt uaktuelt. Vi fikk oss så vidt til å låne av søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud som jeg håper at dere aldri får hjelp den dagen dere trenger det :skratte: å bruke utslitte klær som argument er det småligste jeg har hørt!

Anonymous poster hash: aebd8...b04

 

Veel, i vårt tilfelle ble det lånt bort helt nye støvler for eksempel siden jentungen også hadde cheroxer, som kom tilbake etter fire uker med masing med hull i!!... Smålig? Mulig det, men jeg skjønner ikke hvorfor ikke foreldre kan sende med ungene sine det de trenger i utgangspunktet? 

Spesielt syns jeg også det var å møte barnet med min datters klær i sammenhenger utenfor bhg når vi hadde (og bhg) etterlyst tøyet flere ganger... Om det er jeg som da er smålig så er det helt greit for meg, jeg bruker ikke penger på tøy til mine barn for at andres unger skal ha klær.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge barna mine har på seg passende utetøy så gjør det meg fint lite om et annet barn får låne det ekstra utetøyet deres. Men dersom det ble ødelagt så hadde jeg forventet at det ble erstattet dersom det var av en viss verdi. En bukse eller en genser er null stress for en loppemarked-mamma som meg, men f eks en parkdress til 400 kroner hadde jeg krevd erstatning for fra bhg. Det er jo fint å dele og å ta vare på hverandre, er det ikke det vi prøver å lære barna våre? :)Anonymous poster hash: deb4d...d49

Vel, barnehagene har jo knapt nok med ressurser fra før. De kan ikke drive å erstatte tøy som har blitt ødelagt i barnehagen. Synes du fremdeles det er greit å låne bort?

Anonymous poster hash: 28c30...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veel, i vårt tilfelle ble det lånt bort helt nye støvler for eksempel siden jentungen også hadde cheroxer, som kom tilbake etter fire uker med masing med hull i!!... Smålig? Mulig det, men jeg skjønner ikke hvorfor ikke foreldre kan sende med ungene sine det de trenger i utgangspunktet? 

Spesielt syns jeg også det var å møte barnet med min datters klær i sammenhenger utenfor bhg når vi hadde (og bhg) etterlyst tøyet flere ganger... Om det er jeg som da er smålig så er det helt greit for meg, jeg bruker ikke penger på tøy til mine barn for at andres unger skal ha klær.

Hvordan fikk du støvlene erstattet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk ikke det. VI kjøpte nye selv.

Det er jo ikke greit i det hele tatt! Krevde dere ikke at barnets foreldre skulle erstatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke greit i det hele tatt! Krevde dere ikke at barnets foreldre skulle erstatte?

Det kunne vi sikkert gjort, men siden dette er et lite sted der alle kjenner alle og alle barna skal være venner osv visste vi også at det å kreve erstatning ikke ville ført til noe godt så vi valgte la det ligge og heller jobbe for å få til en lånekasse i bhg med tøy, luer, votter, sko osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vi sikkert gjort, men siden dette er et lite sted der alle kjenner alle og alle barna skal være venner osv visste vi også at det å kreve erstatning ikke ville ført til noe godt så vi valgte la det ligge og heller jobbe for å få til en lånekasse i bhg med tøy, luer, votter, sko osv.

Skjønner den.. Men likevel dumt. Det hadde for meg vært en selvfølge å tilby meg å erstatte noe som ble ødelagt. Nå har ikke jeg barn, men når man har barn så er det jo du som forelder som er ansvarlig for det barna ødelegger, så for meg blir det samme prinsipp. Ødelegger du noe, så er det ditt ansvar å reparere/erstatte det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Da er jeg med. Men sa du ikke til dem at dette ikke var greit og at de i det minste kunne vasket klærene?

 

Edit: Jeg ville evt tatt dette opp på neste møte i barnehagen. Det er dine barn sine klær og da syntes jeg at slike ting bør være avklart med foreldre på forhånd: "Er det greit at barna låner av hverandre om det skulle være krise?"

Jeg syns det er helt greit ved krise, jeg. Så lenge tøyet er i samme stand som før utlån neste barnehagedag.

Det er lurt å få tatt opp dette på foreldremøte, ja. Slik at man har felles retningslinjer. Der kan man også oppfordre barnehagen til å ha "reserveklesinnsamling" ved sesongslutt. Slik at de har et par kriseklesskift for ytterklær i hver størrelse liggende (dette kan fint oppbevares i en kasse på lager når det ikke brukes).

Anonymous poster hash: e0e30...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er helt greit ved krise, jeg. Så lenge tøyet er i samme stand som før utlån neste barnehagedag.

Det er lurt å få tatt opp dette på foreldremøte, ja. Slik at man har felles retningslinjer. Der kan man også oppfordre barnehagen til å ha "reserveklesinnsamling" ved sesongslutt. Slik at de har et par kriseklesskift for ytterklær i hver størrelse liggende (dette kan fint oppbevares i en kasse på lager når det ikke brukes).

Anonymous poster hash: e0e30...abb

Det er en veldig god idè, men jeg tror at som andre har nevnt, så kan det føre til et problem i form av at enkelte foreldre gir mer blaffen "fordi barnehagen har jo klær"... Men det er ikke godt å si. Jeg håper barnehagene er flink til å "arrestere" dem som har barn som alltid mangler noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk ikke det. VI kjøpte nye selv.

Synd. Barnehagen burde jo blitt stilt til ansvar når det er de som har tatt avgjørelsen om å "låne bort" deres eiendom. Så får de heller velge om de vil kreve noe fra låneforeldrene etterpå. Dere burde ikke ha noen belastning ved denne saken i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn går i utebhg og der må msn ha mange skift av alle typer fra innerst til ytterst. Hvis et barn har for lite klær så blir foreldrene ringt etter og må komme med mer skift. Det synes jeg er veldig greit-da er det sjelden noen mangler noe for foreldrene følger mer nøye opp når de vet de må komme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest morhjertegod

Har ikke bhg ekstra tøy, i bhg til min datter henger det masse utetøy de har fått av barn som har vokst ut av det. Jeg vet at de låner av andre barn innimellom, men kun der foreldrene kjenner hverandre. Så datteren til en venninde av meg fikk låne en strømebukse av min datter, fordi de ansatte var klar over at vi foreldrene kjent hverandre godt.

Hva om dette barnet hadde ødelagt en dyr reima dress feks, hadde det da vært greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var helt krise så kanskje de kunne ringt og spurt foreldrene om det var greit at de lånte de klærene? Hadde ikke blitt sur hvis det var en unge i nød som trengte klær og om de lånte av oss, men såklart bør det jo ikke skje konstant og da hadde det vært høflig av de foreldrene å ta det med hjem og vaske det ja.

 

Foreldrene bør vel sørge for at barna har nok skift i barnehagen og ansatte bør etterlyse det hvis det er noe som mangler av klær. Det gjør de i vår barnehage, vi får sånn lapp om ting og klær som mangler og foreldre tar med. De fleste barn har både en parkdress og regntøy, sånn er det i hvertfall i vår barnehage. Så da har man noe reserve hvis et av de skulle bli skittent/gjennomvått osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnehagen låner bort andre barns klær uten å spørre foreldrene, så bør barnehagen erstatte om noe skades. Hvis mitt barn hadde vætet ut dressen sin og barnehagen hadde tatt på Truls (som var syk hjemme og ikke trengte dressen sin den dagen) sin dress til 2500,-, og han hadde greid å ødelegge den, så hadde jeg ikke ville erstattet den, for jeg har ikke så dyre klær på barnet mitt i barnehagen nettopp fordi klær lett kan bli ødelagt.

Anonymous poster hash: 7aead...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke brydd meg så lenge jeg fikk plagget rent tilbake, og det ikke var skadet på noe måte. Jeg går også ut i fra at mitt barn ikke måtte fryse / bli våt, pga at andre barn lånte klærne han skulle hatt på (vi har ikke to sett med regntøy og dress i barnehagen). Jeg går ut i fra at dette var et "nødstilfelle". At f.eks. barnets uteklær hadde blitt våte den dagen, og barnehagen hadde gått tom for låneklær pga at det gjaldt flere barn (kanskje alle ungene hadde hoppet i dammer, og de rett og slett hadde sluppet opp for klær og måtte ta det de fant). Anonymous poster hash: 7aead...019

Enig med deg. Vi har minst to av alt i barnehagen, men har likevel opplevd at barnet vårt f.eks har måttet låne sokker fra et annet barn. Vi skulle gjerne hatt enda mer reservetøy i barnehagen, men de har rett og slett minimalt med garderobeplass.

Når et annet barn har trengt å låne fra mitt har jeg ikke sett på det som rart i det hele tatt. Såpass må man kunne dele. Forutsetningen er jo at det leveres helt og rent tilbake neste dag igjen, og at foreldrene erstatter de lånte tøyet om det blir ødelagt. At noe har blitt ødelagt har vi for øvrig aldri opplevd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...