Gå til innhold

Greit å låne bort andres klær i barnehagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min datter går på en gruppe med fire barn, i en avdeling på 16, i en barnehage med 28. Av de med samme størrelser som henne, er alle de 8 som hun begynte sammen med da hun var to. Jeg kjenner alle 8 barn veldig godt, og også foreldrene deres. Det er min datters venner! De får selvfølgelig låne hva det skal være av min datters tøy, det er en sjelden gang snakk om et par sokker, en bomullstights eller en lue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber selv i barnehage, og vi låner som regel aldri bort andre barns klær. Vi har et lite lager låneklær. Dersom det skulle være krise og lånelageret er tomt, har det hendt en gang eller to at vi låner støvler/regnbukser/regnjakker av barn som ikke er i barnehagen den dagen. Men da sørger vi for at det blir hengt tilbake på riktig plass etterpå, og dersom det skulle skje et uhell så vasker vi så klart regntøyet i barnehagen. 
Må også få sagt at vi har tatt opp dette på foreldremøte, og alle har sagt at det er greit dersom det skulle være veldig nødvendig. De skjønner jo at det plutselig kan være deres eget barn som enten blir klisjvåt i skoene eller har et uhell i regnbuksa, og kan ha behov for å låne av noen andre :) 
 



Anonymous poster hash: fbf37...c1d
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt. Det er veldig synd hvis et barn må være inne fordi det mangler klær, mens alle de andre barna får leke ute, spesielt hvis det er noe som gjentar seg for samme barn. Da vil jeg heller låne bort klærne til det barnet. Men jeg synes generelt det er en uting. Foreldre må ta ansvar og sjekke kurven hver dag. I tillegg synes jeg barnehagene bør ha noen låneklær tilgjengelig i tilfelle slike situasjoner oppstår



Anonymous poster hash: efdce...2c0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, det hadde jeg reagert på. Dette er klær som er kjøpt for å brukes av mitt barn. Skotøy skal ikke brukes av andre f.eks og som flere nevner er det også slitasje. 

Hva om barnet trenger sine egne klær? Er det et annet barns klær som skal brukes da? Nei, dette er dårlig organisering og kommunikasjon av barnehagen. Jeg hadde tatt dette opp med barnehagen, helt klart.

 

Og det handler ikke om at jeg ikke unner et annet barn i å være varm, men dette tøyet er ment som en ekstra trygghet for mitt barn. Hvorfor er det ikke kultur for at alle barn har ekstra klær i barnehagen? 

 

Anonymous poster hash: d7dea...598

 

 

 

 Hehe jaja selvsagt skal barnehagen ordne opp. Hva med at foreldre tar med klærne som ungene trenger? I vår barnehage har vi ikke lånetøy (har ikke budsjett til å kjøpe vinterdress og sko og heller ingen som har glemt igjen sånt), foreldrene blir oppringt og må komme med klær. det samme gjelder på Aks. Alle kan glemme seg tenker du kanskje, vel, det er de samme som alltid glemmer seg og har tomt i skiftetøy.

Anonymous poster hash: 79e02...905

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke likt det. Høres sikkert "slem" ut, men klær er privat ting og ikke noe jeg vil at andre skal låne.

Anonymous poster hash: 0d7e8...852

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke er OK. Jeg kjøper klær til mitt barn og de er til henne. Jeg har da ikke råd til å skulle la andre barn slite ut hennes tøy.

Om et barn ikke har klærne som kreves får barnehagen ringe foreldrene, og de får finne en løsning på det. Jeg bruker tid på å planlegge, kjøpe inn og vaske slik at mitt barn til enhver tid har klær etter vær og at de er rene nok til at de ansatte ikke skal bli marinert i sand av å hjelpe med påkledningen.

Hva om klærne blir ødelagte? Hvem skal da erstatte dette?

EDIT:

Jeg har selv jobbet i barnehage og på SFO/skole. Det er ofte gjengangere som mangler tøy. Ofte vet vi at barna har tøy, men at det av forskjellige grunner ikke blir med i bhg/SFO/skole. Det kan være at dersom vinterdressen blir tisset i på en mandag, så er ikke den tilbake før på torsdag. Da er det bedre å vaske den og spørre pent om man kan få låne tørkeskapet en times tid på morgenen ved levering, dersom man ikke har tørketrommel.

Husker godt vi hadde ei jente i bhg som gikk i en slik regndress med tynt fleecefor. Det er helt greit det, det er praktisk med en slik dress. Men ikke når det er -10 ute. Vi maste og maste på foreldrene om ikke de kunne komme med en dress som var tykkere. Etter en måned eller to kom de med et hjemmestrikket ullsett. Problemet var at da var jo vinteren på hell og erstattet av vår. Og der holdt ikke argumentet med at det ikke var penger til tøy. Da en dress for det første kan kjøpes ganske rimelig og jenta ofte fikk nye klær av mor. Denne jenta hadde det ikke veldig gøy ute i barnehagen. Og vi var nøye med at hun ofte kledde på seg sist og gikk inn først slik at vi fikk begrenset turen ut for henne.

Enig med deg! ☺

Det er mange måter en kan svikte et barn på, men det faktisk omsorgssvikt å være så sløv at en ikke sørger for at barnet har det hun/han trenger!😐 Nå snakker jeg om de her du nevner som er notorisk sløve. De som ALLTID er sløve med å sjekke hva som finnes i hylla, får ikke med seg beskjeder, glemmer "ha med dag". Kommer ikke på foreldremøte og ofte andre arrangementer. De tar ofte

ikke med hjem vått/skittent tøy og er treige med å ta med tøy tilbake etter vask... disse mener jeg er heeelt i grenseland på omsorgssvikt på dette området. Selv om de ellers er gode og oppmerksomme foreldre på andre ting. (Men det kan være uviktige ting. Feks utseende/kle opp ungen moteriktig/dyre merkeklær/eller som om de skal i bursdag hver dag i bhg.. DET er veldig viktig og stor stas!) Men at barnet har med riktig tøy og matpakke/(ren) vannflaske hver dag er det tydeligvis ikke......😡

Og det må en rett og slett kunne forlange av foreldre! Hvis tidsklemma er så dårlig at en ALLTID glemmer noe- så er enten ikke kapasiteten som den bør være eller så har en feil prioriteringer og burde få hjelp til å håndtere hverdagen og foreldrerollen..!

Endret av Blackbird
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke syntes det er greit, men jeg bare lurer: Når et annet barn lånte ditt barn sine klær: Hva brukte barnet ditt da? :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke syntes det er greit, men jeg bare lurer: Når et annet barn lånte ditt barn sine klær: Hva brukte barnet ditt da? :s

Siden barnet lånte reservetøyet, hadde mitt barn på det vanlige, så klart. Altså: Mitt barn har på parkdress, Ola lånte regnbukse og -jakke.

Anonymous poster hash: e0e30...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden barnet lånte reservetøyet, hadde mitt barn på det vanlige, så klart. Altså: Mitt barn har på parkdress, Ola lånte regnbukse og -jakke.

Anonymous poster hash: e0e30...abb

Aha. Da er jeg med. Men sa du ikke til dem at dette ikke var greit og at de i det minste kunne vasket klærene?

 

Edit: Jeg ville evt tatt dette opp på neste møte i barnehagen. Det er dine barn sine klær og da syntes jeg at slike ting bør være avklart med foreldre på forhånd: "Er det greit at barna låner av hverandre om det skulle være krise?"

Endret av altflyter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sjelden gang innimellom er det greit, men jeg har sagt fra at i hovedsak er det ikke greit. Det ble veldig mye en stund. Mitt barn måtte gå i støvler og regntøy mens de andre barna fikk låne dress og goretex-sko.

Anonymous poster hash: 0f35a...5f4

Det synes jeg ikke er greit, skal det lånes så må det jo være ting eieren ikke bruker akkurat da. Ikke låne bort det eieren trenger slik.

Det er ok med nødlån. Men jeg forventer at bhg tar tak i det med foreldre som ikke skaffer det deres barn behøver. Det går an å arve og kjøpe brukt om det er litt stramt. Latskap og gi faen-holdning må bhg reagere på. Husker en far i vår bhg fikk veldig tydelig beskjed i garderoben at han måtte ta med ulltøy til datteren, da garderobehylla var full av pyntetøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilken verden er det ok å låne vekk andre sine klær uten å spørre eieren først?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er barnehageansatt og jeg synes ikke det er greit. Dette er klær foreldre har betalt for og kjøpt for at barnet deres skal ha gode klær/ekstra klær i barnehagen. Det blir ekstra slitt, i tillegg til at det kanskje ikke er tørt til eieren selv trenger det.

Hos oss har vi et lite lager med låneklær.

Anonymous poster hash: 28c30...283

Alle barnehager har vel et lager med låneklær. Man må jo regne med at det var en eller annen ekstraordinær krise hvis barnet trenger å låne klær av andre. Så lenge dette ikke skjer titt og ofte tenker jeg det er helt greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I hvilken verden er det ok å låne vekk andre sine klær uten å spørre eieren først?

Det må jo være hvis det er helt krise da. Enig i at man bør spørre først da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg hadde selvsagt lånt bort, eller gitt bort lua til barnet selv om jeg viste den hadde lus, men jeg viste det jo ikke så min sønn tok på seg lua etterpå og fikk lus. Jeg kunne vasket eller kastet den lua og unngått at det sprer seg. Jeg synes man kan fortelle om slike ting!

Anonymous poster hash: 25756...a2c

 

 

Det var slik jeg tolket innlegget ditt også ;) Mitt svar til TS var på et mer generelt basis, og da tok jeg med både lus og rift da dette er noe de fleste foreldre(?) vegrer seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit. Hvis ikke barnet har bytteklær og nødvendig utstyr med seg, så bør personalet kontakte foreldrene, så får det være deres problem. Eventuelt får de hente barnet eller komme med rent tøy umiddelbart.

Jeg hadde blitt skikkelig sur om et annet barn hadde tisset ut klærne til mitt barn. Da må det jo vaskes på høyere temperatur, og det medfører en del ekstra slitasje.

Anonymous poster hash: 5253f...139

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Der jeg jobbet sluttet foreldrene på mystisk vis å glemme å ta med klær da vi sluttet å ha låneklær i barnehagen. ;)  Merkelig hvor fort det å ha låneklær, og låne andres klær blir en hvilepute for mange. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en uting at bhg bruker andres tøy. Og det er mangel på respekt for andres ting at enkelte godtar det også dersom det ikke er avtalt at slikt lån er greit.

 

Når minsten her gikk i bhg var det flere ganger de lånte bort hennes tøy og det kom ikke tilbake uten at vi etterlyste tøyet, det var alltid samme barn som fikk låne og hennes foreldre glemte tøyet hjemme gang på gang. Selv etter at vi sa at vi ikke ønsket at vårt tøy ble lånt bort skjedde dette da foreldrene ikke tok med ekstra tøy, og jenta bare hadde det hun kom i. Helt klart en omsorgssak bhg burde tatt tak i men ikke gjorde.  - det toppet seg litt når jenta som lånte kom i selskap i min datters tøy! Til slutt lot jeg kun gamle og nesten for små klær være i bhg rett og slett siden vi fikk igjen tøyet som ble lånt bort "utvasket" (ikke tatt vare på) etter noen uker på det verste.
Nå er dette riktignok over ti år siden, men likevel relevant, spesielt siden dette er et lite sted, alle kjenner alle og alle er venner i bhg og på skolen. Det gjør det vanskelig å ta opp, verre å endre. Jeg som mor tok det opp på felles foreldremøte til slutt, at jeg ville donere gammelt tøy til en lånekasse i bhg. Det var flere foreldre som var veldig positive og kun ett par som ikke var det.

 

Nå som vi har "lånebarn" i samme bhg ser vi at de fortsatt har lånekasse :) Det er helt unødvendig å skulle bruke andres tøy etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud som jeg håper at dere aldri får hjelp den dagen dere trenger det :skratte: å bruke utslitte klær som argument er det småligste jeg har hørt!

Anonymous poster hash: aebd8...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så smålige mange av dere er..

 

Ser virkelig ikke problemet å låne bort noe om det er en som er tom for skiftetøy.

Fortusetter selvfølgelig at det blir levert tilbake neste dag.

 

Begge mine barn har kommet hjem med lånt body/bukse ved noen tilfeller der de har hatt for mange uhell og dessverre gått tomme for skiftetøy. Da vasker jeg på kvelden, og leverer tilbake neste morgen. Så trist om de andre foreldrene skulle nekte noe sånn.

 

Barnehagen vår har ikke noe særlig med ekstra klær. De har noen få plagg som er gjenglemte, men det passer ikke nødvendigvis til alle barn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...